Klády do vozů Es – výroba rychlonákladu

Asi se všichni shodneme, že když jezdí vozy prázdné, tak je to sice  v 50 % reálných situací pravda, ale v „modelišti“ to vypadá chudě. Proto se každý snaží nějak ten svůj provoz obohatit a plné vagóny komodit jsou jistě vítaným zpestřením.

Snažil jsem se vymyslet nějakou rychloverzi, abych nad výrobou nákladu netrávil víc času, než nad samotným vozem. Čerpal jsem inspiraci od Jirky Sládky a jeho článku o tvorbě nákladů a taky od Houmra (určitě poznáte, o který nápad šlo). Primárně jsem si určil, že náklad by měl pasovat do vozu Es. Naštěstí jsou na tom všechny tyhle krátké „uhláky“ rozměrově podobně (MŽ Es 11, Tilig Es 31, Vtr), takže stačí vyrobit jeden náklad pro všechny. A protože uhlí má každý, snažil jsem se zopakovat náklad dřevěných klád, který jsem realizoval už na voze Eas Čechofracht.

Nejdřív jsem si z polystyrenu vyříznul tak nějak zhruba kvádr, který do vozu volně pasoval.

Lepší menší než větší, aby šel ještě někdy vyndat 🙂

Vršek a čela polystyrenu (tedy to, co může být teoreticky vidět) jsem natřel černě a vložil jsem po zaschnutí do vozu obaleného potravinářskou fólií, abych si vůz neušpinil.

Pak už jsem jen začal řezat špejle a lepit herkulesem. Prohlédnul jsem nějaké manuály ČDC na uložení klád ve vozech. Těch variant uložení bylo tolik, že jsem prostě ukázal prstem a jednu vybral. Manuál obsahuje pravidla pro uložení vzhledem k bezpečnosti přepravy, které v modelu není nutné 100% dodržet a většině z nás půjde spíše o ten výsledný efekt. Instalace přímo „live“ ve voze zaručí, že bude náklad pasovat akorát.

Dal jsem jen jednu vrstvu, kdo chce, může dělat samozřejmě dvě, čímž docílí větší plastičnosti. Ale jak už jsem říkal – já to chci mít rychle.

Pak jsem celé soustrojí napatlal naředěnou Umbrou pálenou.

Myslím, že víc než samotný tvar klád tomu propůjčí vzhled až povrchová úprava.

Veškeré „živé“ materiály jako například větvičky ze zahrádky jsem předem zamítl, neboť nemám důvěru v jejich stálost.

No nakonec jsem to vzal ještě Sienou přírodní, to vypadá lépe.

Ale tady je určitě prostoru k vyhrání si dostatek.

A už ve voze. Klády jsem záměrně nedělal od čela k čelu ale nechal jsem tam asi 2 mm místa – na každé straně to vychází 1 mm, tady na fotce bohužel 2 mm na té viditelné a 0 mm na té zadní, prostě blbá fotka 🙂

Tvorba čtyř nákladů mi trvala asi dvě hodiny, takže myslím, že úměrně času je výsledek dobrý a ti náročnější si jistě najdou způsob, jak to ještě vylepšit. Napadlo mě třeba smíchat barvu a patinátor nebo nějaký prach od Poláka a vytvořit tak hrubší kůru… No nápady by byly, ale ten prach zrovna nemám 🙂

17 komentářů: „Klády do vozů Es – výroba rychlonákladu

  • 15. 1. 2011 (11:02)
    Trvalý odkaz

    Na to vyberanie je vhodne vložiť pod náklad kúsok železa. Na vybratie potom stačí magnet a náklad môžeš mať až po okraj vozňa.

  • 15. 1. 2011 (11:09)
    Trvalý odkaz

    Že není až po okraj není kvůli vyndavání. Spíš si říkám, že těžko budou klády řezat dle vozu – v tom manuálu je to pěkně rozepsané že jsou typizované rozměry klád a kolik se jich na který vůz ve kterém uspořádání vejde. Taky ty klády musí jít nějakým drapákem vyndat, takže ta mezera tam je i v reálu… I když možná o něco méně.

  • 15. 1. 2011 (11:32)
    Trvalý odkaz

    Roman: JJ, ale o tom vyndávání jsem již psal ve článcích, na které VoVo odkazuje hned v úvodu textu… 🙂

    VoVo: příště bych doporučil udělat dvě vrstvy dřeva na sobě, aby to u čel nevypadalo, že ty klády drží ve vzduchu… 🙂
    Jinak to použití usušených přírodních větviček je doposud bez problémů, nic se s tím neděje.

  • 15. 1. 2011 (11:57)
    Trvalý odkaz

    Fotka zase řekne víc, než je třeba. V reálu to „létání“ klád není vůbec vidět protože je tam stín… Já v tom vidím právě to kouzlo jak to „ošmelit“ a přitom to není poznat… :)))

  • 15. 1. 2011 (12:49)
    Trvalý odkaz

    klidne bys moh přidat jednu menší řadu nahoru a přikurtovat to, byl by to taky zajímavý detail.

  • 15. 1. 2011 (13:10)
    Trvalý odkaz

    Uvažoval jsem o tom ale kurtování je na stálo. I když takové zaplachtované nebo převázané Eas nejsou úplně od věci…

  • 15. 1. 2011 (21:42)
    Trvalý odkaz

    Výborné! Mimochodem, byli jste dnes na burze?

  • 16. 1. 2011 (11:29)
    Trvalý odkaz

    ahoj ještě jsi měl zařezat kraje klád aby vypadali ,že to je po těžbě a ne po kalamitě jinak ok

  • 16. 1. 2011 (19:44)
    Trvalý odkaz

    😀 podotýkám že Filip s hláškou „Výborné! Mimochodem, byli jste dnes na burze?“ nejsem já, ale zase někdo jinej 😀
    jen pro pořádek

  • 16. 1. 2011 (20:26)
    Trvalý odkaz

    😀 jenže pokud napíšu ž emám k něčemu vyhradu a za 2 dni je tam napsano pod stejnym menem KRASA LUXUS tak je člověk pak za trotla a nechtěně 😀

  • 16. 1. 2011 (20:29)
    Trvalý odkaz

    Co bych ti to rozmlouval když jsi konečně prozřel 😀

  • 16. 1. 2011 (22:36)
    Trvalý odkaz

    Jestli tomu dobře rozumím tak Filip jsou vlastně dva. Jeden malinkej a jeden velkej a oba mají buřinku.

  • 17. 1. 2011 (10:01)
    Trvalý odkaz

    Soudruzi z NDR kdysi lepili náklad do uhláků na dřevěné špalíky. mělo to vyšší hmotnost a lehčí vůz líp „seděl“. Sám jsem si dělal náklad krátké kulatiny složitějc. Nařezal jsem z větví množství špalíků o něco kratších, než šířka vozu. Z rozštípnutých „nepodarků“ jsem udělal svislé vypodložení na koncích a doprostřed vozu – na dva bloky dřeva. A pak jsem usilovně lepil. Takový náklad je pak použitelný nejen ve voze, ale i odstavený někde na okraji lesa či nedlážděného nákladiště – výsledný efekt odpovídá dříví srovnanému do „metrů“.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..