ČD Bdmteeo294 – Rokácké pokračování úspěšných „pater“
Když Roco převzalo modely od Kuehna, všichni jsme se asi trochu obávali, jestli se sortiment zachová, rozšíří, jak na tom bude Roco s termíny a kolik bude za modely chtít. Dopadlo to snad zatím celkem pozitivně, slíbené termíny víceméně Roco splnilo, slíbené modely na trh uvedlo. Mě samozřejmě zajímaly nové série „pater“.
Článek volně navazuje na historii nátěrů patrových vozů s cílem představit dvě novinky od Roco (dříve Kuehn) vozů Bmo/Bmto/Bdmteeo. Doporučuji určitě přečíst, protože nová série vozů je zasazena do určité mezery a pomáhá tak doplňovat řadu existujících nátěrů těchto vozů.
Roco změnilo pouze obal (což je vlastně dobře). Nově se modely prodávají pouze po setech dvou kusů, protože asi ve dvou se to lépe táhne (a za dva se utrží víc, než za jeden).

Modely jsou baleny uvnitř papírové krabičky v plastovém blistru, a ještě obaleny tenkou folií, známou už od Kuehna.

Co se mi osobně nelíbí je použitá spodní krabička, která má záměrně tvar pro snadné rozevření a vyndání blistru. Působí bohužel velmi lacině a taky dost tence. Pro modely, které jsou pro mě poklad, vzácnost a dlouhodobý statek, se mi nelíbí používat nejlevnější krabičky vhodné spíš pro jednorázové potraviny.

Uvnitř krabičky je návod a sáček s dolepovacími doplňky na oba vozy. Ono tvarování pro rozevření je zde dobře vidět, stejně jako levný recyklovaný tenký karton.

Dolepovací jsou topné kabely a vzduchové válce. Dříve bývaly osazené, ale v kontextu ostatních modelů a výrobců mě jejich přiložení vůbec neuráží, na modelu nutné nejsou.

Blistr je dvoudílný, plně překryvný. Ve velké míře kompenzuje slabou pevnost vnější krabičky a uzavřený blistr modely chrání naprosto dostatečně. Alespoň, pokud je nevozíte na zádech po městě, nebo každý den netaháte do školy. Jakmile se blistr vloží do kartonové krabice, pevnost celého balení je velmi dobrá pro bezpečný transport od výrobce až domů nebo jejich skladování. Mám jen obavy o dlouhodobou trvanlivost kartonových částí pro ty, kteří modely často vyndávají a opět ukládají.

V roce 2025 byly na trh uvedeny opět modely ČSD „s fousy“.

Provedení se nijak neliší od předchozí série, dom. st. Praha – Vršovice. Dvě čísla vozu jsou samozřejmostí.

Myslím, že odstíny i vše ostatní zůstaly beze změn, set tak slouží výborně pro nováčky stejně jako pro doplnění existujících souprav.

Starší série modelů ještě od Kuehna – změny viditelné žádné.

Druhou sérií byly modely Bdmteeo v novém provedení Najbrtu 2. Nikde u obchodníků jsem nedohledal, o jaký kód KOV se jedná. Z minulého článku už jistě víte, že vozů Bdmteeo existují minimálně 4 druhy. Někdy se neliší, někdy se ale liší. Je pravda, že díky absenci digitálních tabulí a zároveň novějšímu Najbrtu 2 s modrou střechou se vylučovací metodou muselo jednat jedině o Bdmteeo294, pokud se Roco někde nespletlo.

Nárazníky jsou opět malé a zaslouží si výměnu za „naše“ velké talíře.

Novým nárazníkům se věnoval samostatný článek.
Vozy mají šedé podvozky a tmavě modré „bříško“, což by mělo být správně.

Že se jedná o kód 294 potvrzuje potisk, který je v reálu nečitelný a zjistí se až po vyfocení. Kdo se těšil, že bude mít doplnění souprav posázavských osobáků, toho možná zklame Dom.st. České Budějovice. Ale nic, co by šlo běžným okem přečíst, některé vozy se přestěhovaly v posledních letech do Vršovic a úspěšně brázdí středočeské koleje.

Modely mají vylisovaná ruční madla, nové vozy po rekonstrukcích už je nemají. Je zde tedy potiskem vyřešené tlačítko, madla nejsou zvýrazněna.

Celkově jsem nečekal žádnou změnu a dostal jsem přesně to, co jsem očekával – kvalitně vyrobený a potisknutý vůz bez nějakých chyb, navazující na kvalitu Kuehna.

Vozy mají v reálu nové modré potahy sedaček (a obnovený interiér), což je v modelu zachyceno.

Jestliže u vozů dřívější série v provedení Najbrt 1 jsem říkal, že se málokdy provozovaly dva vozy na jednom vlaku, zde už to neplatí. Především díky přesunu vozů do Vršovic je možné je potkat ve více kusech a dvouvozový balíček zde tedy dává smysl.

Nátěrem vůz zapadá přesně do mezery mezi Najbrt 1 a Bdmteeo296 s informačním systémem.

Odspodu starší nátěr Bdmteeo294 (malosérie), uprostřed Roco Bdmteeo294 (v Najbrtu 2) a nahoře Bdmteeo296 s tabulemi (malosérie s obtisky od Fušky).

Vozy se ve Vršovicích mixují mezi Bdmteeo296 a je tedy možné je řadit samostatně i společně.

Určitě je možné je řadit s vozy Bdmteeo296 s informačními tabulemi.

V Jižních Čechách bylo jistě možné určitý čas potkat mix vozů s šedou a modrou střechou, pokud se jednalo o vlaky s výskytem více než jednoho vozu. Dnes již toto setkání možné není, protože všechny vozy by měly být již s modrou střechou.

Odstíny barev jsou v pořádku, je možné je dobře kombinovat s modely Tillig i MTB. Tvorba vlaků tvořených vozem Bdmteeo294 a BDs tak dává dobrý smysl.

Dva vozy už jsou vlak, o hnací vozidlo se může ještě postarat některá ze starších Zamračených jihočeských nebo pražských.

Ale sledovat pak čtyři vozy, jak se klikatí v ostrých obloucích, to už je radost… I takové soupravy lze v roce 2025 ještě na trati č. 210 potkat.

A pro současnost je vhodné je provozovat například s Brejlovci v Najbrtu, i když by se v případě Prahy mělo jednat spíš o řadu 754.

Vozy v pozitivním slova smyslu nepřekvapily, a to je dobře. Doporučil bych je jako univerzálnější proti vozům s šedou střechou, které mají ve skutečném provozu jen omezené využití. Dá se asi očekávat, že se postupně vozy přemění instalací digitálních tabulí na Bdmteeo296 (nebo nějaký jejich derivát), doba existence této varianty tedy nebude jistě nekonečná. Ale prozatím se na tratích vyskytují a rozdíly proti Bdmteeo296 jsou minimální – lze s nimi tak dobře simulovat současný provoz delších osobních vlaků z okolí Prahy.

Lehce poopravím zmíněnou informaci o nasazení Bmteeo294 v Praze. Ano, část vozů této řady se do Prahy přestěhovala, avšak šlo o vozy z Havlíčkova Brodu, které v Praze pár měsíců vyjížděly a následně byly všechny odstaveny paradoxně i přesto, že mají zhruba 3-4 roky od velkých dílen – narozdíl od Bdmteeo296, které jsou už značně jeté, ale zase mají lepší výbavu. Pod Prahou tedy teď už žádný vůz této řady nejezdí a nepředpokládal bych, že by ještě někdy vyjel (maximálně nějaká zápůjčka z jihu na jednorázovou akci). Vozy, které byly v Č. Budějovicích, jsou tam stále – včetně obou modelových čísel. Po ukončení provozu klasických souprav na Lipence byly též odstaveny, ale některé kusy mají stále jistou perspektivu, např. letos jezdil na letních zvláštních jízdách po Jihočeském kraji se zamračenou právě vůz 127, který vznikl v modelu. Další příležitost se projet těmito patry bude 21.-24.8. na Lipence, kde se jako každoročně bude konat závod na divoké vodě a tak budou vypraveny dvě vratné soupravy obsahující po jednom patru. Pravidelné nasazení této řady vozů už ale odvál čas a modernizaci na Bdmteeo296 bych již nepředpokládal za realizovatelnou.
Sadu těchto vozů jsem zakoupil hned po uvedení do prodeje a jsem spokojen, splnily očekávání, s již vlastněnými vozy Kuehn není žádný problém kombinovat.