Moderní jídelní a bistrovozy (3) – WRmee814
Třetí a poslední díl minisérie o současných jídelních a bistrovozech bude o voze WRmee814. Původně měl být součástí dvojčlánku s vozem ARmpee832, ale stavba vyžaduje tolik speciálních kroků, že jsem se rozhodl jí vyčlenit extra prostor.
Jedná se o rekonstrukci všech tří (jen tří) vozů WRRm, tedy již jednou rekonstruovaných jídelních vozů. Jde v základu stále o ty staré dobré vozy WRab. Vůz dostal nové předsuvné dveře a nový nátěr, jinak se ale nezměnila ani skříň ani interiér. Zde je původní rekonstrukce vozu WRRm, ze které vůz WRmee814 vychází.
Pro stavbu jsem využil běžný vůz ze setu Flixtrain, aby se co nejvíc shodoval s ostatními jídelními vozy ve stejném provedení.
Lept WRmee814 je takový kočkopes – skládá se z leptu bočnice WRab, dále z oken WRRm a záslepky okna nákladových dveří.
Interiér je shodný s vozem WRab / WRRm, použijí se správné díly stejné jako u vozu WRRm. Dále jsou přiložené nově předsuvné dveře, nové přechodové dveře a střešní větračky.
Bočnici je potřeba doplnit právě o záslepku okna (už vozy WRRm měly okno zaslepené) a o předsuvné dveře dosazené při rekonstrukci v roce 2012.
Příprava řezání skříně umožňuje zachovat dvě příčky.
A přilepeno – je potřeba jen nesplést orientaci dveří, madlem ke konci vozu. A trefit hranu co nejpřesněji, ať není u přechodu na bočnici schod.
Záslepka okna se vlepí zevnitř a hranu je možné přetmelit.
Přetmelit je pak vhodné i spoj dveře-bočnice, nepotřebné otvory pro madla, a také hrany vozu.
Další úprava z WRabu na WRRm/WRmee – hranatá mřížka obrousit pryč, bude osazena nová z obtisku. Toto jsem měl správně udělat i u vozu WRRm.
Vše jsem po zaschnutí tmelu přebrousil, vypadá to solidně.
Na střechu opět větračky Kuckuck ve starém provedení, rozmístění se oproti WRRm nezměnilo ani nepřibyly žádné jiné.
Nyní je už možné vůz nechat pro Najbrt2 spojený se střechou a nastříkat vše najednou.
Skříň jsem nastříkal základovkou a ještě mi došlo, že by bylo vhodné ubrousit držáky směrových cedulí, které už na rekonstruovaném voze nejsou.
Pak už může bočnice do RAL7035 pro spodní pruh.
A počátek maskování. Opět platí, že přetáhnu pásku přes celou bočnici, a pak jen vyřezávám skalpelem pásku z prostoru dveří, kdy provedu dva až tři řezy na hraně dveří do pásky.
Pak je možné zbytek vozu nastříkat tmavě modrou. Opravdu jednoduché barevné schéma, ten Najbrt dva. Nebýt obtiskových pruhů, bylo by to naopak peklo 🙂
Díky obtiskovým pruhům stačí vůz nastříkat jen šedou a tmavě modrou.
Nanesení a usazení pomocí Hypersolu v prostoru přechodu střechy a bočnice.
Interiér vozu WRmee814 s tmavou podlahou a červenými sedačkami – při rekonstrukci v roce 2012 nedošlo v interiéru vlastně k žádné změně proti vozu WRRm.
Na spodku jsem opět doplnil jednu dlouhou bednu, a jednu přesunul na opačnou stranu. Pro WRmee814 jsou opět potřeba podvozky Görlitz V.
Nastříkáno šedou.
Pohled z druhé strany, můžou se nacvakat podvozky a opět celý pojezd zprovoznit.
A nacvaknout interiér správně orientovaný.
WRmee814 si nese starší uspořádání oken , ale okna jsou nyní se znatelným černým těsněním, které u červeného staršího nátěru nebylo tolik poznat. Celý díl oken jsem tedy nastříkal šedou RAL7035 a pak tekutým černým patinátorem jsem celý díl pošrmdlal. Nedá se říct, že jsem to napustil do spár, to se totiž stejně nepodaří bez otření vystouplých částí rámu. A tak je lepší vše pořádně nasytít, a vlkhým prstem pak vše setřít. Nehodí se uchošťour, protože jemnými vlákny vytahuje černou i ze spáry, a to nechci.
Výsledný efekt je ale super přesně tak, jak jsem to potřeboval.
Okenní rámy vlepené dovnitř. Je vidět, že okolní špinavé části nejsou zřetelné a není potřeba se tím tedy trápit.
Vypadá to z dálky spíš jako šedá, ale ten pocit, že tam je černé těsnění, je k nezaplacení. Plynule k obtiskům – normálně dodávám ve stavebnici verzi s nápisem v Najbrtu „Restaurační vůz“, které vznikly ve spolupráci s Fuškou a jsou odvozené samozřejmě od sesterských vozů WRmee816. Tyto obtisky jsou včetně cizích překladů.
Protože takový vůz už ale mám v podobě WRmee816, chtěl jsem něco trochu jiného a využil jsem zbytků obtisků z vozu ARmpee832 s nápisem „ČD Restaurant se servisem JLV“ (vlevo dole).
Pak to vypadá takto – vozy jednu dobu v tomto provedení jezdily, z pohledu historie to bude považováno za velmi krátké období, něco jako bílé nápisy u ČSD vozů.
Zde je dobře vidět nová mřížka specifická jen pro WRmee814, a na levé straně místo nápisu je jen logo ČD (s národním dopravcem).
Celý vůz obtisknutý. Na rámu jsou klasické značky, u dveří jsou obtisková madla a tlačítka.
Pak už jen zasklít kouřovou folií, sesadit s pojezdem, osadit návalky… to vše už tu bylo 20x popsané.
Jedná se o vůz, který není nutné mít – může nahradit WRmee816, může nahradit WRmz… ale potřeba není.
Stavba je komplikovanější z důvodu nutných úprav, odstraňování a tmelení. Ale je to velký unikát, není jich mnoho a do budoucna nebudou. Jako si dnes stavíme vozy BRam, jednou si budeme stavět vozy WRmee814.
Srovnání je potřeba provést s vozem WRRm – zde je vidět, že bočnice je stejná, jen přibyly předsuvné dveře.
Z druhé strany je situace stejná. Červeně lakované rámy splývají s bočnicí u starší verze, ale rámy oken jsou stejné. Býval jsem je měl tehdy taky napustit černou do prostoru těsnění, teď na hotovém už by to bylo moc velké riziko, že zašpiním i bočnici.
A také srovnání s vozem WRmee816. Zde je vidět, že opravdu došlo ke sjednocení obou typů vozů. Nejvíce se liší absence oken kuchyně u WRmee816 (vůz nahoře).
Na druhé straně je změn také minimum, snad jen jiná mřížka a nakládací dveře u WRmee814 (dole). Ta načervenalá okna budou asi jen odraz z vozu WRRm, který stojí odložený pod foťákem.
Hotový vůz zapózoval na tradičním místě. Nedávno si jeden kolega rýpnul, že mi tu budovu snad dodělá – že se na to nedá koukat. Já už jsem ale před tím torzem vyfotil tolik fotek, že bych to musel všechno přefotit. Takže až dodělám všechny přestavbové sady, pak můžu předělávat nádraží.
Přestavbová sada je k objednání opět na e-shopu. Výběrovým menu si pak zvolíte, jestli chcete dodat původní verzi, nebo novější verzi s předsuvnými dveřmi. Obtisky jsou vždy možné jen jedny na každou variantu, takže není potřeba dávat na výběr. Kdo by chtěl tu dočasnou verzi s nápisem JLV, můžu dodat na dotaz.