Digitál (DCC)

Digitalizace lokomotivy 714 MTB dekodérem LaisDCC

Původně jsem si říkal, že 714tku pro vozbu osobních vlaků potřebovat nebudu. Ale pak by mě mrzelo, když by se už třeba v tomto laku dlouho neobjevila. A tak bude potřeba tuhle Veselou Krávu digitalizovat.

Kapotové lokomotivy se u MTB nově dodávají bez osazeného zábradlí, prý, aby se nemusela zvedat cena. Někdo si ho osadí, někdo to možná nezvládne, někdo ho asi ani osazovat nebude.

Těžko říct, jestli to byla dobrá volba, ale je to tak. Dobrá volba to je každopádně pro případ digitalizace, kde první úkon je sundání skříně – nic se neuláme.

O vzhledu už toho bylo napsáno mnoho. Za mě musím říct, že naživo vypadá mnohem lépe, než na fotkách. A ty uváděné nedostatky na ní rozhodně nejsou na první pohled znát, pokud lokomotivu nemá někdo denodenně nakoukanou. Největší vada je asi provedení a výška rámu, no s tím se v rozměrovém světě MTB vozidel dá žít stejně, jako s jinými rozměrovými „úpravami“.

Pro digitalizaci je potřeba sejmout skříň. Ta je klasicky na 4 zámcích, pro oddělání jsou klíčové ty čelní. Zapáčením např. skalpelem (opatrně – nepoškrábat lak) se to dá. Páčím postupně na obou čelech vždy o trošku.

Postupně lokomotiva odskakuje, až odskočí zámky úplně, karoserie jde sejmout, byť je na rámu velmi těsná. Chce to opatrně, nestrhnout si někde ledky na DPS.

Rozebraná lokomotiva hned ukazuje zásadní problém této řady, a to jsou světla v samostatných svítilnách. K nim vedou vodivé pásky přiletované na desce. A to mi věřte, ty si nechcete přetrhnout…

Analogová záslepka je zespodu, přístup k tomu bude špatný.

Zapáčením se dá naštěstí z patice Next18 celkem snadno vycvaknout a vysypat z prostoru ven.

Záslepka venku.

Do lokomotivy chci zkusit dekodér LaisDCC, pořád stojí polovinu, než třeba Zimo, a hlavně, já teda osobně za možná dva roky nedostal od obchodníka jediný objednaný Zimo dekodér.

Jejich jízdní vlastnosti se v MTB modelech značně liší, někde jezdí krásně (např. 751) a někde nepoužitelné (např. 842).

Dekodér se dá zasunout do prostoru opět celkem dobře, i když těsně. Ale problém, nejde zasunout do hloubky závaží až k patici. Něco tam překáží.

Tato sada z Lidlu mi zachránila práci už mnohokrát, bez malých šroubováčků se v případě hrabání do mašin nedá existovat.

Zkusil jsem šrouby u patice jen povyšroubovat, aby deska zůstala stále přichycená a jen jí přizvednu. Jinak bych snadno urval vodivé pásky ke svítilnám, a to by byl asi konec svícení. Odpájení pásků si troufnu říct, že pro 95 % uživatelů (včetně mě) nepřipadá v úvahu. Odpájet možná ano, ale zpět napájet už asi určitě ne. Tady si troufnu tipnout hlavní důvod toho, že už MTB nechce řadu 714 vyrábět a proč bylo tolik diskuzí o nevztahování se záruky a zároveň tak velký počet poškození osvětlení při digitalizaci – dost uživatelů asi digitalizaci nezvládlo a prostě si pásky odtrhli a pak to chtěli dát na záruční opravu… No a špatná reputace na sebe nenechá dlouho čekat.

Teď už jde dekodér zasunout až pod patici, ale ještě nejde nacvaknout. Samozřejmě by se to dělalo nejlépe s odšroubovanou deskou, ale tomu je potřeba se kvůli osvětlovacím páskům za každou cenu vyhnout.

Nějakým zahnutým nástrojem by mělo být možné dekodér zatlačit do patice.

V mém případě zahnutá pinzeta, a skutečně se po chvíli povedlo.

Zkouška, že nedošlo k poškození pásků, před nasazením skříně. Vše svítí.

Pak je tedy možné dotáhnout zpět šroubky, srovnat případně pásky a kablíky, aby se „neštíply“ při nasazování skříně, a skříň nasadit.

Sestaveno zpět, nasazovat je potřeba rovnoměrně a pomalu, ale jde to už v pohodě.

A může se jít nastavovat a zkoušet.

Osvětlení lokomotivy včetně svítilen vypadá skvěle.

Teď technické okénko pro konfiguraci dekodéru. LaisDCC mají nevýhodu, že lokomotivy při základní nastavení létají jak splašené a pojem „pomalá jízda“ je jim naprosto cizí – neumí ani pomalé rozjezdy, ani moc plynulé (trhnou sebou a valí pryč). Ale dost se toho dá zkrotit.

Předně, lokomotiva snese s dekodérem velmi pomalou maximální rychlost. Je možno nastavit CV5=40, nebo např. CV5=50 a střední rychlost k tomu např. CV6=20. Osobně mám raději postupné rozjezdy a zastavení, takže většinou nastavuji CV3=8 a CV4=8. CV2 nechávám na nule, málokdy má změna na něco vliv.

Naprosto nepředvídatelná u jednotlivých typů lokomotiv je funkce BEMF (CV61). Např. u Kocoura pomohla zklidnit jízdu, takže zapnout (CV61=1). U Zamračených je ke škodě, s lokomotivou to pak cuká nepravidelnou jízdou, takže vypnout (CV61=0). Pro 714 byla jízda bez BEMF za každých okolností moc rychlá, a regulace reagovala na jízdní odpor dobře (neplašila motor do náhlých otáček), takže pro 714tku zapnout (CV61=1).

U LaisDCC se mi často nelíbí rozjezdová křivka – lokomotiva jede i na nejnižší stupeň moc rychle a trhne sebou při rozjezdu. Bohužel je to případ i u 714. A opravdu, třeba 742 se chová úplně jinak, takže je to typ od typu. Zkoušel jsem si pohrát i s CV56 a CV57 (změna impulzu do motoru), ale bez zjevných změn. Takže pak přichází na řadu záložní plán – vlastní rychlostní křivka. Pro tu je potřeba přenastavit CV29 z výchozí hodnoty 6 na hodnotu 22 (CV29=22).

Vlastní křivku chce vyzkoušet. Nastavují se jízdní stupně od CV 67 do CV94. Osobně rád nastavuju CV67=0, aby na první stupni lokomotiva stála a jen se přepnula světla na směr jízdy. Další hodnoty je potřeba zkusit, zda po jednom nebo po více krocích. V tomto případě to vypadalo tak, že prvních 10 CV jsem nastavoval po jednom, pak jsem nastavoval po dvou.

CV67=0
CV68=1
CV69=2
CV70=3
CV71=4
CV72=5
CV73=6
CV74=7
CV75=8
CV76=9
CV77=10
CV78=12
CV79=14 a dále 16,18,20 atd. až do CV94

Výsledkem je na začátku pomalu jedoucí a postupně zrychlující lokomotiva až do nějaké pohledově přijatelné traťové rychlosti s osobními vozy. Pokud jí chcete jen na posun po stanici, lze pokračovat až do CV94 po jedné nebo střídavě „o jednu – o dvě – o jednu – o dvě“.

Tím je nastavení hotové, pro moje potřeby vyhovuje její jízdní projev a těch ušetřených 500 za Zimo sice znát je, ale pokud to není hlavní lokomotiva pro kolejiště a bude jezdit jen občas, tak to bude stačit.

2 komentáře: „Digitalizace lokomotivy 714 MTB dekodérem LaisDCC

  • Perfektní popis! Díky na konkrétní návod. Já mám Lais jen v několika párách, a moc jsem se nastavováním nezdržoval, takže tohle rád využiji.

  • Také jsem neodolal a objednal si Veselou krávu. Po roce a půl čekání dorazila. Po předchozích informací o problematické digitalizaci, jsem se hodně obával, jak se mi to povede. Dekodér ZIMO, zvuk Jacek, průhledná ozvučnice od p. Balíčka. K mému velkému překvapení jsem dekodér vyměnil hned. Jízdní vlastnosti velice dobré, tichý chod. A ten zvuk od Jacka!!! Luxus. A jak jsem ji vystřídal s několika různými soupravami osobních vozů, bylo mi jasné, že bude potřeba ještě jedna.
    Tu druhou jsem nechtěl ozvučovat, jen osadit dekodérem Kuehn. A jak se mi u té první dařilo, tady ne a ne dekodér nasadit. Když se po různém obracení, naklánění a vztekání zadařilo, mašinu jsem posadil na koleje, zjistil jsem, že nejede. Svítí, ale nejede. (při zkoušení v analogu jela bez problémů) Vyměnil jsem dekodér, ale zase jen svítila, ale nejela. A tak jsem ji reklamoval, výměna kus za kus (vadná deska, nebyl jsem jediný)
    Opět pokus o digitalizaci. A jak jsem pinzetou vyndával záslepku, podařilo se mi utrhnou vodivý pásek k osvětlení jednoho světla. Byl jsem zlostí bez sebe. Po různých pokusech o opravu jsem to vzdal. Prostě nebude jedno světlo svítit……
    A nakonec to vůbec nevadí, protože tou „vadnou“ stranou je připojena k vlaku, a tam se přece nesvítí!!
    Obě dvě krásně dotváří atmosféru devadesátek.

    Povrchová úprava na obou kusech je velice dobře provedena, jízdní vlastnosti hodnotím také jako velice dobré. Drobné nepřesnosti neřeším, na kolejišti je jasně vidět Veselá kráva. Za mě povedený model, i když se musí nasazovat zábradlí.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..