Recenze

Hydra MTB – M296.1/853/854 – konečně, ale ošklivě

Když už jsem zrychlorecenzoval vozy pro Vindobonu, byl by hřích, nezrecenzovat i samotné motorové vozy M296.1 / 853 / 854. Takže hurá na to. Pro mě je to po těch letech velké zadostiučinění, že je možné sehnat tyto modely továrním způsobem. Je to jeden z modelů, které se dlouhodobě řešily jediným typem odlitku.

Krabičku přeskočím, tu už snad zná každý. Máme tu tedy nejdříve „Katra“, dříve „Hydru“ (na Moravě se za Hydru označuje řada 850/851, což není vyloženě špatně, protože technický základ obou typů je shodný). První model zvěstil, že pojezd je připravený a jistě na sebe skříně původní řady M296.1/853 nenechá dlouho čekat.

Ke všem motorovým vozům jsou přibaleny standardní doplňky (háky, hadice, trubky, antény), bandážovaná náprava a případně madla v sáčku.

Model má na střeše klimatizace kabiny, typické pro 854. Předloha je zvolená tak, aby se co nejvíce dílů shodovalo s 853. Tedy horní domek reflektoru je v originálním obloukovém tvaru (většina 854 je má obdélníkové). Poziční světla jsou „snad“ původní tvar – určitě to nejsou ty nové bedny, kde jsou jednotlivá světla odsazená od sebe. Za mě říkám, že když už se dělala 854ka, tak asi stálo za to jí vzhledově odlišit od 853 právě těmi úpravami specifickými pro tuto řadu, ale je to čistě věc osobní preference.

Na modelu jsou ještě osazená z výroby madla, to se stává čím dál víc raritou, respektive už to MTB v roce 2023 skoro nedělá a na novějších sériích již madla nejsou. K jejich instalaci se vrátím v příštím článku.

Co se mi na modelu nejvíc nelíbí je „ksicht“ – světla jsou prostě na první pohled špatně / jinak / jinde. Celý motorák má kvůli tomu opět pohled jako dement a řadu 854 to připomíná především „od pasu nahoru“. Světla jsou podle mých odhadových měření cca o 1 mm blíže středu, než by bylo potřeba. O jejich výškovém umístění by se daly vést debaty také.

Ty lampy prostě nejsou ani podobné něčemu z řad 852/853/854. Tady se to silně nepovedlo. U 854 by se dalo ještě prominout, že bedny pro uložení světlometů byly nově tvořené, ale nebyly nikdy takto blízko sobě. Zepředu to prostě jako hydra nevypadá ani náhodu, je to nějaký šilhající zmetek. Kdyby bedny byly odsunuté víc k okraji, bylo by to lepší. Možná jsou bedny správně od sebe, ale celý motorák je opět širší, což je taková známá MTB nemoc.

Povrchová úprava i popisy jsou opět velmi dobré, už dlouho jsem u MTB neviděl vyloženě špatnou povrchovku – spíše ze začátku si MTB udělalo špatnou reputaci (nutné říct, že celkem oprávněně) a těžko se ho zbavuje. I když jsou teď všechny modely s povrchovku velmi dobrou, může to trvat ještě roky.

Všechny zásadní popisy a potisky jsou na místech. Model má naštěstí správně předsuvné dveře a některá okna nestahovací, což je největší odlišení od původní řady 853. Okna jsou bohužel opět stříbrná. Bočnice má dokonce správně zaslepená dvířka do strojovny na bočnici (nejsou zde).

Nahoře je podvozek vozu Bam, dole je běžný podvozek motorového vozu. Troufnu si tvrdit, že tyto podvozky mají různé autory 3D modelu, protože si jsou sice podobné, ale nejsou zdaleka shodné.

Podvozky na 853 jsou mnohem masivnější a působí mnohem lépe, než u přípojného vozu. Otvory na podvozku 853 (dole) jsou určeny k dolepení schůdků nástupního prostoru (taky o tom budu mluvit příště). Na druhém podvozku motorového vozu je pak ve stejném místě otvor na alternátory.

Provedení interiéru 853/854 a jeho pojezdu. Klasická deska plošného spoje, kde je dekodér Plux16 zespodu.

Reflektor má klasickou LEDku a připravený tunel pro vedení světla k průzoru v čele skříně.

Spodní DPS s čelním osvětlením. Kdo by uvažoval o přemístění beden pozičních světel, musí uvažovat i o rozšíření destičky.

V pojezdu je skrytý menší setrvačník, při pohledu na něj se dá polemizovat, že je opravdu zbytečně malý.

Sedačky jsou provedené pěkně. Jsou jako celý výlisek zkroucené a sklížené k sobě, ale uvnitř vozu to vidět naštěstí není.

V prostoru strojovny je dodatečné závaží nad hnaným podvozkem pro zvýšení tažné síly.

Model M296.1 z Vindobony v původním nátěru pro srovnání.

Čelo s přechodem je pro Hydry typické, zde vše vypadá dobře. Černé návalky (vertikální i horizontální) jsou jako dodatečný díl vlepený zvlášť v barvě plastu. Problém světel je zde vidět o něco lépe, protože světla jsou přilepená k průchodovým dveřím, přitom by tam měl být trochu rozestup.

Tato verze již madla osazená nemá. Dveře jsou správně zalamovací. Nad vstupními dveřmi je mřížka větrání, ale není skoro vidět. Její zvýraznění by určitě prospělo, proto jsem na to vytvořil obtisky (o tom taky příště).

Povrchová úprava opět bez chyby, stejně jako ostrost popisů. Stejně jako u vozů Aam / Bam jsou opět zdvojené tabulky revizí (špatně).

Natřené jsou i kliky

Pojezd je slušně vyhotovený včetně bohatého osazení, tady je to za mě dobré. Jsou zde naznačené otvory pro vsazení schůdků jako dodatečného příslušenství.

Z čela opět stejný problém, stříbrné rámečky světel jsou správně, ale neladí to. Příště ukážu rozměrové srovnání v jiném nátěru. Pokud by světla byla dál od sebe, asi bych k nim moc výtky neměl. Možná by mohly být níž, ale protože celé čelo je proporčně opět trochu modifikované prosti skutečnosti, tak posunutím níž by to zase nevycházelo jinde.

U staršího nátěru je správně reflektorová deska v krémové barvě. Houkačky jsou skryté za mřížkami po stranách reflektoru, takže z dolepovacích doplňků určitě žádné trubky na střechu nepatří.

Celý motorák působí celkem dobře, mně se docela líbí, i když jsem si na něj trochu musel zvykat.

Ale jak se kouknu na čelo, dobrý dojem je pokaždé pryč.

Spojení s vozem Bam, motorák sedí o nějakou desetinku výš.

Spojení je to ale pěkné. Už jsem minule psal o relativně velké vzdálenosti mezi vozy, ale nedá se nic dělat.

Motorové vozy samozřejmě trpí také špatnými spřáhly, zde je zobáček zaseknutý v horní poloze a svou funkci neplní. Naopak potěší černě orámované okno dveří. Na této fotce je také vidět klasický nešvar MTB modelů – spoje dílů forem kolem větráku. Spojů je k vidění v prostoru střechy několik.

Pohled na spojení vozů v mírném oblouku. Nahoře 854, dole M296.1.

Jak jízdně? Klasika. 854 mi jezdí pěkně, M296.1 na jednu stranu při pomalé jízdě cuká. Není potřeba ani rozebírat kvůli důvodu, na vině bude jistě špatně vylisované ozubené kolo (bude křivé). Snad se to postupně trochu zajede. Není to nic hrozného, ale samozřejmě víme dlouhodobě, že kvalita ozubených kol je u MTB problém napříč všemi modely. Když už to má vzhledové chyby, tak by to mohlo alespoň bezproblémově jezdit, no ne?! Ale to bych se tu rozčiloval zbytečně…

Srovnání obou motorových vozů. Je vidět, jak moc udělá nátěr a jak moc udělá barva rámečků světel.

Shora nemám vozy nakoukané, proto jen upozorňuju na prohození ventilátorů a komínku (nahoře 854, dole M296.1), mělo by to být snad správně. Střechy měly kryté větráčky plechem, tady jsou na můj vkus trochu malé, ale klasické žebrované větračky, známé z přípojných vozů, tu být každopádně nemají.

Srovnání zboku – rozdíly jsou jasně patrné.

Oba motorové vozy sdílí samozřejmě stejné problémy i stejná pozitiva, jde jen o epochu, do které motorák potřebujete.

Správně je například zkosení reflektorové skříně, příjemný detail, kde by se dalo i čekat, že to bude u MTB vertikálně rovně.

Opět oba vozy vedle sebe a pohled na barevné rozdíly.

A z přední strany.

Když jsem psal první část o 854, ještě neexistovala kompletní Vindobona, a tak jsem byl tehdy rád za Bixy, které se k Hydrám připojovaly několik desítek let.

Jeden unikát Posázavského pacifiku, takzvaný „kočkopes“, v originálu v podání řady 853 a vozu Bmto, tady zaskakuje řada 854. Toto je jedna z nejbizarnějších souprav, která se v pravidelném provozu vyskytovala.

Ty další soupravy už byly ukázané minule, jsou to především vozy Aam/Bam/Baim, které s motorovými vozy jezdily po celou provozní éru.

Resumé asi není třeba moc rozvádět, vše bylo řečeno. Já jsem opět rád, že tyto motorové vozy existují. Mám je rád od mala a řešení z odlitků nebylo nikdy ideální, z leptů pak spíš pro fajnšmekry.

A co příště? Můžu prozradit, že to bude přestřik na jinou barevnou verzi a doplnění dolepovacích doplňků. Již teď jsou na eshopu k dostání obtisky pro TT a H0 včetně dalších doplňků a variant pro 853 a přípojné vozy MTB. Dá se jednoduše říct, že toto je fotka stejného motorového vozu na stejném místě po týdnu.

6 komentářů: „Hydra MTB – M296.1/853/854 – konečně, ale ošklivě

  • Opravdu ty čela jsou trochu mimo. Vzdáleně mi to připomíná bobinu od stejného výrobce . Mám motorák 853 postaven z leptu a vypadá 100x lépe než ten od MTB.
    Za mně je to taková karikatura na 853!!!Ale snaha se cení , a kdo je méně zručný je
    to jediná volba.

  • Ty střechy jsou opravdu správně. A u toho čela by měli být světla doopravdy vysunuty směrem ven a začínat až za začátkem bočních čelních oken. A ty světla jsou v pruhu celkem správně. Z mého pohledu by ji i slušelo aby byli ty čelní příčky mezi okny užší, ale záleží aby to pak i něco vydrželo, jelikož jsou v realitě hodně tenké.

  • Vovo, souhlasím s recenzí. Těch světel je škoda, jejich vnitřní okraj by měl licovat s rámečky oken. Jsou prostě moc u sebe a asi i trochu výše.
    Také si nejspíše jeden kousek pořídím. Zas tak špatně nevypadá, spíš bych napsal že vypadá docela dobře, jen má ještě v mnoha místech rezervy. Ušetřený čas využiji na stavbu jiného modelu. Třeba kredence, i když i ten asi časem bude.

    Neměl bys náhodou k tomu kočkopsu fotku, nebo odkaz na ní? Docela mne ta kuriozitka zaujala. A gůgl nic nenašel.

    Anonym : fakt vypadá stavba z leptu dokonce 100x lépe?

  • Problém světel není jen umístnění, ale také to, že jsou nepatrně větší.
    Chválím MTB, že model 854 008-8 ČD odpovídá provedení skutečného vozu (čelo, střecha, dveře….), i když většina rekonstruovaných Hyder má jinak provedená pozičních světel a čelní partie hlavního reflektoru. Na internetu je dostatek fotografií tohoto konkrétního čísla.
    M296.2018 také určitou dobu jezdil s oranžovým pruhem na čelech umístněným pod světly. Nemusí se nám to líbit, ale odpovídá to realitě.
    A ty dva motory do soupravy socialistické Vindobony, také odpovídají provedení, jak vyjeli z výroby.
    Všechny 4 kusy, co mi jezdí na kolejišti, mají tichý chod, jezdí teď bez problémů.
    (u všech jsem musel řešit vypadený kardan, posunutím unašečů kardanu blíže k sobě)
    Vindobona jezdí jako pětivozová souprava k mé naprosté spokojenosti (DCC dekodéry, vnitřní osvětlení přípojných vozů, figurky uvnitř…..)
    Já bych určitě z leptů a odlitků neudělal hezčí, věrnější a dobře jezdící model, než je produkt od MTB. Ano jsou tu zbytečné chyby, třeba spřáhla, která je nutno hned zahodit, rozchod náprav, které je také nutno přeměřit a poštelovat atd.
    Nadáváme, ale jsme za ty modely rádi. Za poslední tři roky mi MTB naprosto změnilo provoz na kolejišti. A určitě nejsem sám. (M240, M152, M296, krátký Balm, souprava Vindobony, zatím bez jídelny…..) Nadávám, a na druhou stranu se těším na novinky.
    Jsem rád, že MTB se pouští do dalších a dalších modelů.

  • Se vzhledem jsem se srovnal, koupil jsem, takže nekritizuji. Trápí mě ale jízdní vlastnosti, a to značně. Model jede cukavě, třetí vůz v soupravě se chová jako na gumě. Je to na kolejišti do očí bijící. Rozebral jsem převodovku, mám podezření na dvojité ozubené kolo, které je v kontaktu se šnekem. Měl byste někdo tip, kde sehnat nové, pokud možno jiného výrobce?

  • Model z leptu 853, 854 100x lepší odkaz: modely mašinek.cz skupina Navody,postupy celolept 854 a nebo skupina z Vaší dílny . V prvé skupině je podrobný návod na stavbu z leptu na konci článku vyfocen model v barvě plechu , a v druhé skupině hotový model v
    laku Najbrt

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..