Autobusy v TT

Poštovní Karosa C734 – něco pro pošťáky

20131018_223409_01Další speciál na variaci C734 – poštovní úprava nejen pro přepravu pytlů s poštou, ale i pro její třídění. Takováto zajímavost nemohla ujít mé pozornosti.

V přední části je část pro třídění, v zadní části prostor pro skladování pytlů, v zadním čele dveře pro snadné přehazování pytlů. Takovéto úpravy by sice šly vysochat z obyčejné C734, ale nikdy by to nebylo „ono“ jako když si na to člověk stavebnici připraví na míru. Kromě jiných bočnic a zadního čela se jedná vpodstatě o standardní stavebnici, takže není třeba čekat žádné překvapení.

Text převzatý s laskavým svolením muzea ambulantních pošt (www.vlakova-posta.cz), kde dokonce stavebnice získala certifikát osvědčující věrnost své předloze: Linkové autobusy KAROSA byly v n.p. Praga – závod Rousínov pro poštu přestavovány na vozy automobilových pošt. Probíhalo v nich zpracovávání zásilek za jízdy a fungovaly na stejném principu, jako vlaková pošta. Prostor byl rozdělen na tři vzájemně propojené oddíly. V přední části byla kabina řidiče vybavená sklopným lehátkem. Ve střední části byla kancelář, ve které byly třízeny listovní zásilky do přihrádek na stěnách a do poštovních pytlů zavěšených na stojanech a kde měl své pracoviště také vedoucí poštovního kurzu. K sezení v kanceláři byla určeny dvě sklopná křesílka, která byla napevno připevněna k podlaze. U zadní přepážky se nacházel odprašovací stůl na otevírání pytlů. Zadním oddílem bylo skladiště vybavené policí na obou stranách. V prostoru přede dvěřmi byly další přihrádky na dopisy a stojan na pytle. Schodiště mohlo být zakryto sklopnou částí podlahy. V zadním čele vozu byla dvoukřídlá dvířka pro nakládku a vykládku při stání u rampy. Pod dvířky bylo na krytu motoru skromné čalouněné sedátko pro posádku. Tyto vozy automobilové pošty byly v České republice používány v letech 1989 – 1998.

000_4012

Bočnice se zaplechovanými okny.

000_4014

Záď s vraty pro nakládání balíků.

000_4015

A už spájeno jako normálně.

000_4049

Všechny stavebnice mají proti prvním verzím běžných Karos pár drobných vylepšení jako jsou rozšířené zámky atp, takže je stavba o trošku přívětivější.

000_4051

Přední maska je na výběr – starší autobusy ve vlastnictví Spojů mají kulatá světla, novější ve vlastnictví Slovenské pošty poté oválná.

000_4052

Střešní dekl v přední části je trošku víc vzadu tak, aby větral až prostor za přepaženou kabinou.

000_4048

Sada obtisků v provedení Spoje. Vše je řešeno obtisky, opět stačí jen bílý autobus a zbytek se obtiskne. Celý zadek je z jednoho kusu obtisku včetně SPZ a světel. To ulehčí práci.

000_4109

A už obtisknuto. Vypadá to parádně.

000_4081

Čelo je také v jednom kuse, jen maska se světly se musí zvolit zvlášť.

000_4082

Z druhé strany.

000_4083

Zadní nakládací vrata. Ještě chybí osadit kliku z drátku.

000_4084

Trochu mě udivuje, že nabídka poštovních vozidel je v TT vpodstatě mizivá – že by se jednalo o neatraktivní odvětví si nemyslím. Poštovní auto se dá postavit kamkoliv.

000_4085

Už zaskleno a posazeno na pojezd v základu. Trochu mě naštval Rosťopiš, který tu zavedl nový standard kvality fotek, tak jsem zkusil vyfotit pro vás taky něco lepšího.

20131018_223501_01

Ale moc si na to nezvykejte, vždycky to dělat nebudu 🙂

20131018_223448_01

Je s tím přeci jen oproti původní metodě „z ruky“ dost práce a kvůli umístění na pevnou podložku nejdou fotit detaily z vždy z požadovaných úhlů. Posun v barvách je vidět na první pohled, trošku jiné je zde zkreslení způsobené jinou ohniskovou vzdáleností, ale jinak? Sám nevím, spíš tomu chybí světlo?!

20131018_223432_01

Ale klidně napiště, jestli lepší, stejné, líbí, nelíbí, ať mám nějakou odezvu.

20131018_223409_01

Finální verze interiéru opět řezaná do kartonu.

20131226_213048

A už sestaveno.. Nechybí police na balíky ani třídící místonost. V původní verzi se nacházely ještě poličky na třídění dopisů, ale tuhle blbůstku jsem nakonec z návrhu odstranil, protože uvnitř nebyla vůbec vidět. Dveře do třídící místnosti je možno nechat pootevřené, ať tam jde alespoň trochu světla.

20131226_185644

Stolky jsou součástí boků, stačí je jen ohnout dovnitř. Prostě i tak jsem se snažil zachovat jednoduchou konstrukci a snadné sestavení. Já jsem natřel ještě vnějšky kolem okna krémovou, bude to dost vidět, tak ať to trochu vypadá. Jinak jsem nechal celý interiér v barvě kartonu, vypadá to dobře a celkem to odpovídá realitě.

20131226_185650

Zadní police jsou uloženy do kovových (zde kartonových) výztuh.

20131226_185715

A už hotový autobus.

20131226_205958

Je vidět, že interiér je v autobuse hodně poznat, ale to je dobře.

20131226_205612

I díky tomu je shoda s originálem celkem povedená, není to „jen“ zase obyčejný autobus, ale i díky interiéru je to opravdu „něco extra“.

20131226_205624

Jak už jsem zmínil, tyto autobusy provozovala ještě samostatná Slovenská Pošta. Takový autobus je žluto bílý s černými nápisy, tak třeba zase někdy příště až budu mít náladu na nové obtisky… 🙂

20131226_205636

Do zadních vrat jsem ještě na poslední chvíli vlepil malý kousek leptu jako kliku.

20131226_205842

Takto je vidět dovnitř vozu při kolmém pohledu.

20131226_205904

Takže dnes vše, balíky mohou vyrazit z pošty na nádraží, kde si je převezmou vozy Postw a Gbqkks. Ostatně – překládka balíků může být třeba dobrý motiv do kolejiště.

20131226_205926

Pár fotek novější verze s mřížemi uvnitř a s naohýbanou střechou.

DSC_0060

DSC_0062

DSC_0063

DSC_0065

DSC_0065_01

DSC_0066

Stavebnici můžete zakoupit na e-shopu MojeTT.cz >>>

15 komentářů: „Poštovní Karosa C734 – něco pro pošťáky

  • Tuhle jsem kdysi stavěl jako Minibox a strašně se mi líbila. Za mě jednoznačně palec nahoru, první autobus, o kterým vážně uvažuju, že bych ti o něj napsal.

  • Čau VoVo . Bezva Práce tenhle autobus neznám . Ještě ti chybí kinobus .

  • Ten kinobus mi nepřijde tolik atraktivní (už jsme řešili u vězňů). Nakreslené mám stěhováky/převoz koní (shodný vnějšek) a Karosu Cabrio (bratislavskou) 🙂

  • Néé, že bych chtěl rejpat, ale co „Zemák“ :-).
    PS: Klidně to prožeň cenzurou a smaž.

  • Přimlouval bych se za to ,aby se poštovní verze udržela ve výrobě déle
    🙂

  • Tady nejsi na fóru modely biz, tady se příspěvky k tématu nemažou 🙂 Z čistě dokumentačního hlediska je to rozhodně zajímavost, která by stála za ztvárnění.

    Ale prosím všeobecně – když sem dáváte návrhy, tak rozlišujte mezi zásahem do konstrukce (což vyžaduje nový lept) a polepem (což se řeší obtiskem). Zrovna Zemák je obyčejná C734 s celovozovým polepem, na to nemusí být extra lept.

  • Já se třeba pořád těším na „lepeňák“ LC 736, který má navíc u řidiče jedno trojúhelníkové okénko dole a dveře vpředu taktéž okýnky navazují na čelní sklo a zasklení bočnice. Jedním takovým jsem včera jel, a byla to pěkná popelnice (tedy dle technického stavu autobusu)

  • Zdravim Vas moc krasny model kde sa da nieco take zohnat respektive kupit 🙂

  • Vydrž do příštího týdne a pak bude možno ho koupit i přímo zde 🙂

  • Ahoj VoVo , ako si vyrábal ten rezaný interier do karosy ? prípadne kde si si ho dal vyrobiť ? Dakujem.

  • Nevím jak které řezačky, ta, na které řežu já, potřebuje soubor v křivkách a řeže vlastně všechny křivky co nakreslím. Návrh jsem si po krátkém zaškolení kreslil sám. V ČR je několik firem, které nabízejí řezání na laseru, chce to hledat a pak srovnat podle ceny, ty se liší až o 100 % a jsou počítané od minuty řezu. Chce to hledat přímo řezání do papíru atd. a vyřadit hned velké průmyslové řezačky na kovy. Řezačky mají jednak reklamní agentury a jednak přímo výrobci přislušenství k vláčkům.

  • Zdravim tak som si model objednal nemohol by som Vas poprosit o detailnejsie fotky a podrobnejsie zo stavby zaslat na moj email ? Ako modelar mam dobre skusenosti s papierom no nejde mi dohlavy leptanie tych kolies tento model bude prvy svojho druhu 😀 dakujem za odpoved s pozdravom D.Sijka

  • U stavebnice bude přiložen návod s důležitými poznámkami a se schématem, jak přesně se kola skládají na sebe, takže žádný strach 🙂

  • Tak uz sa nemozem dockat kedy asi tak bude k mani u mna ? 😀

  • Pekné, pekné a fakt sa uplatní skoro všade… a zaujme.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.