Poštovní Karosa C734 – něco pro pošťáky
Další speciál na variaci C734 – poštovní úprava nejen pro přepravu pytlů s poštou, ale i pro její třídění. Takováto zajímavost nemohla ujít mé pozornosti.
V přední části je část pro třídění, v zadní části prostor pro skladování pytlů, v zadním čele dveře pro snadné přehazování pytlů. Takovéto úpravy by sice šly vysochat z obyčejné C734, ale nikdy by to nebylo „ono“ jako když si na to člověk stavebnici připraví na míru. Kromě jiných bočnic a zadního čela se jedná vpodstatě o standardní stavebnici, takže není třeba čekat žádné překvapení.
Text převzatý s laskavým svolením muzea ambulantních pošt (www.vlakova-posta.cz), kde dokonce stavebnice získala certifikát osvědčující věrnost své předloze: Linkové autobusy KAROSA byly v n.p. Praga – závod Rousínov pro poštu přestavovány na vozy automobilových pošt. Probíhalo v nich zpracovávání zásilek za jízdy a fungovaly na stejném principu, jako vlaková pošta. Prostor byl rozdělen na tři vzájemně propojené oddíly. V přední části byla kabina řidiče vybavená sklopným lehátkem. Ve střední části byla kancelář, ve které byly třízeny listovní zásilky do přihrádek na stěnách a do poštovních pytlů zavěšených na stojanech a kde měl své pracoviště také vedoucí poštovního kurzu. K sezení v kanceláři byla určeny dvě sklopná křesílka, která byla napevno připevněna k podlaze. U zadní přepážky se nacházel odprašovací stůl na otevírání pytlů. Zadním oddílem bylo skladiště vybavené policí na obou stranách. V prostoru přede dvěřmi byly další přihrádky na dopisy a stojan na pytle. Schodiště mohlo být zakryto sklopnou částí podlahy. V zadním čele vozu byla dvoukřídlá dvířka pro nakládku a vykládku při stání u rampy. Pod dvířky bylo na krytu motoru skromné čalouněné sedátko pro posádku. Tyto vozy automobilové pošty byly v České republice používány v letech 1989 – 1998.
Bočnice se zaplechovanými okny.
Záď s vraty pro nakládání balíků.
A už spájeno jako normálně.
Všechny stavebnice mají proti prvním verzím běžných Karos pár drobných vylepšení jako jsou rozšířené zámky atp, takže je stavba o trošku přívětivější.
Přední maska je na výběr – starší autobusy ve vlastnictví Spojů mají kulatá světla, novější ve vlastnictví Slovenské pošty poté oválná.
Střešní dekl v přední části je trošku víc vzadu tak, aby větral až prostor za přepaženou kabinou.
Sada obtisků v provedení Spoje. Vše je řešeno obtisky, opět stačí jen bílý autobus a zbytek se obtiskne. Celý zadek je z jednoho kusu obtisku včetně SPZ a světel. To ulehčí práci.
A už obtisknuto. Vypadá to parádně.
Čelo je také v jednom kuse, jen maska se světly se musí zvolit zvlášť.
Z druhé strany.
Zadní nakládací vrata. Ještě chybí osadit kliku z drátku.
Trochu mě udivuje, že nabídka poštovních vozidel je v TT vpodstatě mizivá – že by se jednalo o neatraktivní odvětví si nemyslím. Poštovní auto se dá postavit kamkoliv.
Už zaskleno a posazeno na pojezd v základu. Trochu mě naštval Rosťopiš, který tu zavedl nový standard kvality fotek, tak jsem zkusil vyfotit pro vás taky něco lepšího.
Ale moc si na to nezvykejte, vždycky to dělat nebudu 🙂
Je s tím přeci jen oproti původní metodě „z ruky“ dost práce a kvůli umístění na pevnou podložku nejdou fotit detaily z vždy z požadovaných úhlů. Posun v barvách je vidět na první pohled, trošku jiné je zde zkreslení způsobené jinou ohniskovou vzdáleností, ale jinak? Sám nevím, spíš tomu chybí světlo?!
Ale klidně napiště, jestli lepší, stejné, líbí, nelíbí, ať mám nějakou odezvu.
Finální verze interiéru opět řezaná do kartonu.
A už sestaveno.. Nechybí police na balíky ani třídící místonost. V původní verzi se nacházely ještě poličky na třídění dopisů, ale tuhle blbůstku jsem nakonec z návrhu odstranil, protože uvnitř nebyla vůbec vidět. Dveře do třídící místnosti je možno nechat pootevřené, ať tam jde alespoň trochu světla.
Stolky jsou součástí boků, stačí je jen ohnout dovnitř. Prostě i tak jsem se snažil zachovat jednoduchou konstrukci a snadné sestavení. Já jsem natřel ještě vnějšky kolem okna krémovou, bude to dost vidět, tak ať to trochu vypadá. Jinak jsem nechal celý interiér v barvě kartonu, vypadá to dobře a celkem to odpovídá realitě.
Zadní police jsou uloženy do kovových (zde kartonových) výztuh.
A už hotový autobus.
Je vidět, že interiér je v autobuse hodně poznat, ale to je dobře.
I díky tomu je shoda s originálem celkem povedená, není to „jen“ zase obyčejný autobus, ale i díky interiéru je to opravdu „něco extra“.
Jak už jsem zmínil, tyto autobusy provozovala ještě samostatná Slovenská Pošta. Takový autobus je žluto bílý s černými nápisy, tak třeba zase někdy příště až budu mít náladu na nové obtisky… 🙂
Do zadních vrat jsem ještě na poslední chvíli vlepil malý kousek leptu jako kliku.
Takto je vidět dovnitř vozu při kolmém pohledu.
Takže dnes vše, balíky mohou vyrazit z pošty na nádraží, kde si je převezmou vozy Postw a Gbqkks. Ostatně – překládka balíků může být třeba dobrý motiv do kolejiště.
Pár fotek novější verze s mřížemi uvnitř a s naohýbanou střechou.
Tuhle jsem kdysi stavěl jako Minibox a strašně se mi líbila. Za mě jednoznačně palec nahoru, první autobus, o kterým vážně uvažuju, že bych ti o něj napsal.
Čau VoVo . Bezva Práce tenhle autobus neznám . Ještě ti chybí kinobus .
Ten kinobus mi nepřijde tolik atraktivní (už jsme řešili u vězňů). Nakreslené mám stěhováky/převoz koní (shodný vnějšek) a Karosu Cabrio (bratislavskou) 🙂
Néé, že bych chtěl rejpat, ale co „Zemák“ :-).
PS: Klidně to prožeň cenzurou a smaž.
Přimlouval bych se za to ,aby se poštovní verze udržela ve výrobě déle
🙂
Tady nejsi na fóru modely biz, tady se příspěvky k tématu nemažou 🙂 Z čistě dokumentačního hlediska je to rozhodně zajímavost, která by stála za ztvárnění.
Ale prosím všeobecně – když sem dáváte návrhy, tak rozlišujte mezi zásahem do konstrukce (což vyžaduje nový lept) a polepem (což se řeší obtiskem). Zrovna Zemák je obyčejná C734 s celovozovým polepem, na to nemusí být extra lept.
Já se třeba pořád těším na „lepeňák“ LC 736, který má navíc u řidiče jedno trojúhelníkové okénko dole a dveře vpředu taktéž okýnky navazují na čelní sklo a zasklení bočnice. Jedním takovým jsem včera jel, a byla to pěkná popelnice (tedy dle technického stavu autobusu)
Zdravim Vas moc krasny model kde sa da nieco take zohnat respektive kupit 🙂
Vydrž do příštího týdne a pak bude možno ho koupit i přímo zde 🙂
Ahoj VoVo , ako si vyrábal ten rezaný interier do karosy ? prípadne kde si si ho dal vyrobiť ? Dakujem.
Nevím jak které řezačky, ta, na které řežu já, potřebuje soubor v křivkách a řeže vlastně všechny křivky co nakreslím. Návrh jsem si po krátkém zaškolení kreslil sám. V ČR je několik firem, které nabízejí řezání na laseru, chce to hledat a pak srovnat podle ceny, ty se liší až o 100 % a jsou počítané od minuty řezu. Chce to hledat přímo řezání do papíru atd. a vyřadit hned velké průmyslové řezačky na kovy. Řezačky mají jednak reklamní agentury a jednak přímo výrobci přislušenství k vláčkům.
Zdravim tak som si model objednal nemohol by som Vas poprosit o detailnejsie fotky a podrobnejsie zo stavby zaslat na moj email ? Ako modelar mam dobre skusenosti s papierom no nejde mi dohlavy leptanie tych kolies tento model bude prvy svojho druhu 😀 dakujem za odpoved s pozdravom D.Sijka
U stavebnice bude přiložen návod s důležitými poznámkami a se schématem, jak přesně se kola skládají na sebe, takže žádný strach 🙂
Tak uz sa nemozem dockat kedy asi tak bude k mani u mna ? 😀
Pekné, pekné a fakt sa uplatní skoro všade… a zaujme.