Autobusy v TT

Karosa B731 – stavba městské verze

Samostatné dokončení stavby městské verze Karosy, tentokrát jako B731 DP Praha. U C734 se skončilo v základním článku přípravou pro nástřik, takže předpokládám, že tu část už máte načtenou a můžeme se jít věnovat konkrétní předloze.

Tento článek se věnuje prvním verzím stavebnic vyrobeným v roce 2013. Od roku 2014 jsou dostupné pouze upravené stavebnice, takže se nemusí popis v tomto článku vždy shodovat s aktuálním stavem.

Dalším krokem bylo přilepení zvonků nad dveře. Ty jsou na plechu tři, takže je třeba je nepoztrácet.

000_3403

Detailnější pohled. Je to jen obdélníček. Při barvení se pak zvýrazní barvou.

000_3407

 Osadil jsem zde také druhý dekl na střechu. Většina novějších pražských autobusů je má, jinak to chce pohledat skutečnou fotku.

000_3404

Druhá strana je pořád skoro stejná s ostatními verzemi. Liší se jen rozložení beden na spodku. Proto je při stavbě více kusů najednou třeba pohlídat, aby nedošlo k záměně bočnic.

000_3405

A po použití základovky přišel na řadu opět bílý sprej.

000_3413

Časem se chystám i na různé reklamní verze (především z Prahy), které jsem si vybavil ze svého dětství při pohledu na fotky na internetu.

000_3414

Nástřik u pražáka je proveden na třikrát. Nejprve spodní pruh kolem celého autobusu. Poté vrchní pruh. Třetí stříkání bylo věnováno přední masce zvlášť, ač by se jistě dala maska vzít při některém z pruhů.

000_3421

Obtisky jsou vlastní výroby a jsou uvolněny volně ke stažení / úpravě / tisku.

000_3422

Natřené zvonky a dále žaluzie k motoru jako zkušební doplněk ve formě obtisku. Toto evidenční číslo je v Praze zrovna mělo. Když to člověk vidí, říká si, že stačilo udělat bočnici hladkou a jen polepit obtiskem 🙂 Co mi zatím chybělo byly černé gumy na dveře – široké městské dveře mají naznačené těsnění širokou drážkou, a tak je velmi vhodné drážku vyplnit právě černým obtiskem imitujícím gumu. A tak jsem si je dokreslil (šířka drážky 0.5 mm), vytiskl a nanesl. Všimněte si větrací mřížky za zadními dveřmi – v leptu je moc nevýrazná a bude chtít doladit obtiskem.

000_3423

Takže simsala bim a mřížka z obtisku je na svém místě.

000_3444

Na zadku jsou natřená světla. Jsou opravdu malá, takže natírání vyžaduje pevnou ruku. Proto jsem se příští autobusy rozhodl řešit světla taktéž obtiskem. Zbytek je také obtisk. Ještě není natřený výfuk. Čísla jsou na čirý papír, takže je třeba pod obtiskem natřít obdélníček bílou barvou nebo podložit odřezkem bílého obtiskového papíru.

000_3424

Takto vypadá druhá strana. Jen logo DPP a číslo vozu.

000_3425

A čelo. Logo, značka a celá černá maska se světly je řešena obtiskem. Světla jsem u prvních pokusů zkoušel natírat šedou, ale výsledek nikdy nebyl tak dobrý, jako to dokáže pravidelný a přesný obtisk.

000_3426

Mřížky oken jsou natřené hliníkem.

000_3427

Zkušební osazení na pojezd u městské verze.

000_3434

Tímto bylo celé obtiskování a stříkání hotové a stačilo přestříkat model polomatným lakem.

000_3435

Rozhodl jsem se i tento kus udržet v relativní čístotě. Co se týče čistoty vozidel, je na tom DP myslím dobře.

000_3436

Když už, tak by byla patinována trochu střecha (zarezlé sváry) a okolí kol – pokud zrovna pršelo, nejlépe sněžilo, jsou od kol pěkné a pravidelné stříkance po bočnici.

000_3437

A už je zaskleno. Pruhy fólie podlepené zevnitř. Přichyceno vteřiňákem a zalito Sidoluxem. Sidolux má výhodu, že není po zaschnutí vůbec vidět.

000_3456

Čelní okno jsem si vystříhnul dle šablony, kterou jsem si připravil (bude ke stažení v doplňcích). Stěrače jsou přilepené Sidoluxem, proto ten náznak lepidla v jejich okolí. Ale ve skutečnosti to není vidět.

000_3455

Zrcátka jsem lepil před nástřikem finálním lakem. Snad neupadnou…

000_3462

Zadní okno je stejně tak vystřiženo dle šablony. Je vidět, že nedělat rám okna bylo dobré řešení, které se podobá skutečnosti.

000_3457

Zasklívání není zrovna zábava, ale netrvá to moc dlouho, takže se to dá přežít.

000_3460

Pro pojezd jsem využil opět zatočenou nápravu. Vypadá to moc pěkně.

000_3458

Zámek rámu v bočnici ještě není natřený červeně, ale už takto myslím není moc vidět.

000_3463

Takže tím je městská Karosa zvenku hotová.

000_3461

Od příště budu řešit pruhy obtiskem, stejně jako je připravil i Rosťopiš.

000_3459

Zbývá interiér. Pro městskou verzi byly v první fázi připraveny dvě verze – kočárky uprostřed zde…

000_3662

A kočárky vzadu zde… V tomto případě je naproti středním dveřím pět jednosedaček za sebou.

000_3737

Vyříznutí základních dílů.

000_3663

První úzká vrstva jako podložka a poté vrstva se sedáky.

000_3664

Opěrky lepené do kapky Herkulesu.

000_3665

Pod sedačkami je vždy volné místo.

000_3666

Jednosedačka, dole je sedák a nahoře opěrka.

000_3667

Na zadních zvýšených sedadlech nad motorem jsou někdy dvě místa a někdy tři. Vždy se tak osadí dvojsedák a volitelně hned vedle jednosedák.

000_3668

S opěrkami to samé. Tím vznikne buďto dvojsedačka nebo trojsedačka.

000_3669

V uličce překáží příčka.

000_3670

Tu lze snadno „upilovat“ ostrým nožíkem.

000_3671

Prosto pro kočárky.

000_3672

Já blbec jsem otočil stranu podlahy, prostor pro dveře jsem měl na straně řidiče, takže jsem jen kousek vyřízl a nalepil na druhou stranu.

000_3673

Za sedačku řidiče jsem ze zbytku kartonu nalepil příčku. Zbytek interiéru lze ladit dle vlastní libosti. Toto je jen základ. Palubní deska a sedačka řidiče se musí ohnout, nejlépe předem naříznout, a poté nalepit a ideálně prosytit vteřiňákem, aby držely tvar. V dalších verzích interiéru bude řešeno jinak.

000_3697

Zkušebně osazený interiér.

000_3711

Podle mě to vypadá jako živé.

000_3712

Z druhé strany.

000_3713

Nastříkaný, natřený a nalepený interiér na pojezd.

000_3714

Sedačky jsou černá koženka, podlaha tmavě šedá.

000_3715

Předek lze vybarvit libovolně, není třeba se s tím moc patlat, tolik vidět to nebude.

000_3716

A hotový interiér osazený ve vozidle.

000_3718

Tím je městská Karoska kompletní.

000_3719

Ještě by šly osadit orientace, to kdyžtak někdy do budoucna, zatím jsem neměl čas se na ně vrhnout.

000_3721

Ale interiér výrazně pomohl, to je bez debat.

000_3725

Takže pro dnešek ze stavby vše.

000_3723

20140103_220914

20140103_220923

20140103_220933

20140103_220957

A na závěr pár novějších fotek městské verze ve starším provedení DP Praha s plně naohýbanými tvary.

20150619_141128

20150619_141115

20150619_141107

20150619_141058

20150619_141052

20150619_141137

Stavebnici B731/2 můžete zakoupit na e-shopu MojeTT.cz >>>

7 komentářů: „Karosa B731 – stavba městské verze

  • Prostě paráda a to vnítřní vybaveni tomu dává šmrnc, kdo bude hledat chyby, jistě si nějakou najde. Mně se to prostě líbí, perfektní práce.

  • Moc pěkné autobusy, chybí mi jen jediný detail. Okna jsou zasazena v relativně masivním gumovém rámu, který je i na fotkách dost zřetelný. Být šikovnější, pokusil bych se vnitřní hranu otvoru objet černou barvou.

  • Neuvěřitelné!
    Fakt pěkné, stejně jako celý seriál o Karosách.

    Díky moc

    Viktor

  • To by se dalo stejně jako další věci pořešít dobře vytvořeným obtiskem – vždy na každý rám dvojgumu s přesahem až za hrany, horní a dolní část jednoduchou gumou taky s přesahem až na vnitřní hrany, oblé části buďto dotřít nebo nějak zakomponovat do obtisku. Bylo by to přesně rovné a snadno aplikovatelné. Nechávám na zručnějších modelářích jako námět na zlepšení 🙂 Stejně tak lišty jsou výrazně barevně odlišné, platí to samé.

  • nadherna seria autobusov.
    co tak osadit aj vodicom a cestujucimi ?

  • To by byla velká spotřeba figurek 🙂 Ale mně to vyhovuje takto, neosazuju ani žádné konkrétní linky, autobusy jsou všechy „odstavené v garáži“.

  • Tak to já mám vozy vždycky s konkrétní linkou i SPZ, ale též bez figurek. Možná se to změní až bude časem kolejiště, figurky jdou snadno doplnit, když je interiér i s podlahou v autobuse zacakávací….

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..