Patrová jednotka na převoz automobilů PP-80

Při návštěvě letošního TT víkendu v Pečkách jsem na stánku Malé železnice narazil na několik novinek. Mezi nimi byla i stavebnice patrové jednotky PP-80 ČSD, nájemce Mototechna n.p.

Vzhledem k tomu, že se jedná o trochu jiný vůz, spřažené dvojče, než má ve svém výrobním programu firmy Tillig, zakoupil jsem proto stavebnici na zkoušku.

Jedná se tedy o stavebnici vyrobenou technologií laserem řezaných dílců z plastu (základní nosné díly) a drobných doplňkových dílů z kartónu. Součástí stavebnice je i přehledný stručný návod. Příjemným překvapením jsou pak nově přidaná ložiska pro dvojkolí. Ke koupi jsou dvě verze, základní (zde nejsou dvojkolí, šachty pro spřáhla) a plná (tato pak obsahuje vše potřebné k sestavení kompletního modelu). Zde popisovaná stavba bude ze stavebnice základní verze.

Jako první jsem si připravil díly podvozku jednoho vozu. Sestavení není náročné, díly do sebe perfektně zapadají. K lepení jsem po předešlých zkušenostech použil perchloretylén, v němž běžně odmašťuji modely z leptů.

Dále jsem si připravil díly na nástavbu, patrovou plošinu. I sestavení těchto dílů není žádným problémem.

Nyní přišlo na řadu doplnění díly vypálenými do kartónu (krablovaný povrch plošin, bočnice se zábradlím,…)

Takže nejprve plošiny, spodní i horní.

Pak následovaly bočnice se zábradlím.

Vždy jsem přiložil na plastový korpus díl z kartónu a štětcem namočeným do perchloru jsem ho přetřel, tím jak se nasákl, se přilepil ke korpusu.

Nástavbu jsem odložil, aby dokonale proschla a vrátil se k podvozku.

Nejprve jsem osadil ložiska, potom masky rozsoch podvozků.

Nyní na proschlou nástavbu jsem ještě dolepil disperzním lepidlem další drobné díly z kartónu, disperzním proto, že tyto díly již přijdou na vrstvu z kartónu.

Ještě jsem do čelníku osadil nárazníky.

Polovina jednotky je hotová, stačí odzkoušet výšku nárazníků, která odpovídá.

A podobně jsem sestavil i druhou část vozu. Opět nejprve podvozek.

Potom zase korpus nástavby.

Na závěs obě nástavby zespodu doplnit přiloženým závažím z plechu.

Zkusmo jsem sestavil celou jednotku.

A taky doplněná několika „transportovanými“ vozidly.

Následovala lakovna, základ, potom nástavby červenohnědou a podvozky černou.

Zároveň při koupi stavebnice jsem si ještě dokoupil sadu popisů. Jejich součástí je i plánek přehledného rozmístění.

Práce s nimi byla jednoduchá, žádné ořezávání, jednotlivé nápisy jsou samostatně zalakované.

Potom jsem si připravil ještě kinematiky SDV, zde musím ještě zmínit, že součástí stavebnice je sestava středních kinematik spřažení obou vozů na „pérko“. Tuto jsem však nevyužil a raději použiju kinematiky a pevné spřáhlo ze stavebnice kinematiky Dk-model.

Pak již stačilo osadit a jednotka je kompletní.

Předtím ještě jsem zvýraznil drobné díly – přestavovače, kola ruční brzdy a kotvičky.

Stačí jednotku „naložit“ epoše odpovídajícími přepravovanými vozidly nebo ji ponechat prázdnou a zařadit do běžného provozu…

A taky v porovnání s dvojčetem od Tilliga…

A přídavek na závěr…než byl tento článek připraven k vyvěšení, dorazila mi nová zásilka z „automobilky“ Škoda – Herpa.

Díky za ně, ikdyž ty trochu větší, pro majitele „gigantického“ měř. HO, jsou mnohem hezčí. No a tohle bratru za 1.200,- …

Už nezbývá než je naložit, aby měly prodejny n.p. Mototechna co nabízet svým zákazníkům.

Krásně se „embéčka“ vejdou i do přízemí vozové jednotky.

11 komentářů: „Patrová jednotka na převoz automobilů PP-80

  • 19. 8. 2012 (11:59)
    Trvalý odkaz

    Nádherná práce a skvělá inspirace.

  • 19. 8. 2012 (13:38)
    Trvalý odkaz

    Ahoj, Jirko, pekná práca ako vždy. Len by som sa Ťa chcel spýtať na odmasťovanie: keďže je na modeli papier, asi sa to pred striekaním odmasťovať nedá, že? (rozmočil by sa)

    A všimol som si, že na čelníky si osadil háky (asi z leptu). Postrehol som, že ich dávaš na každý svoj vagón, ale mohol by si mi poradiť, kde sa dajú samostatne zohnať? Do svojich leptov ich zaraďuje TTJeník, ale kvôli dvom hákom si predsa nebudem kupovať detaily na Sasku, že :-).

  • 19. 8. 2012 (14:40)
    Trvalý odkaz

    Milaro: Háky jsou myslím součástí každého modelu od malé železnice

  • 19. 8. 2012 (14:44)
    Trvalý odkaz

    Milaro – na výrobu háků používám měděný drátek, který zahneš a rozmáčkneš plochými kleštičkami.. dokonalý tvar vybrousíš, ale už jsem se naučil drát zahnout tak, že to nebývá potřeba…

  • 19. 8. 2012 (21:47)
    Trvalý odkaz

    Jirko, opět skvělá práce.

  • 19. 8. 2012 (23:23)
    Trvalý odkaz

    Všem : Dík, že vám líbí.

    A co se týká těch háků, buď používám zbytky z leptů (většinou mi nějaké vždy vybudou, takže je pak mohu použít na další modely), možno i použít plastové z výlisku p. Čampalíka, u stavebnic (těch novějších) od Malé železnice jsou už háky součástí stavebnice.

    Tyto stabnice neodmašťuji, to není zapotřebí. Plastové části jsem lepil odmašťovacím přípravkem, jek je uvedeno v článku.

  • 21. 8. 2012 (7:05)
    Trvalý odkaz

    Jaroslav Blažej, Sadman a Jirka: všetkým vďaka za odpoveď.

  • 21. 8. 2012 (9:29)
    Trvalý odkaz

    Vždy po delší době se vracím ke každé recenzi a chci se zeptat JIRKO:
    Nechybí tam náhodou popisy na ty „stojny“ ( návod na obsluhu té horní rampy ? ) mám pocit, že to v popisech je?! Mám pravdu nebo se pletu?!

  • 21. 8. 2012 (14:12)
    Trvalý odkaz

    Jaroslav Blažej: Prosím tě, ty popisy tam jsou, ale na papíře s umístěním popisů jsou více zřetelné než ve skutečnosti nápisy na modelu, takže se nepleteš, že v popisech jsou, ale jsou i na modelu (na 9 a 8 fotce od konce jsou trochu vidět).

  • 21. 8. 2012 (14:53)
    Trvalý odkaz

    Omlouvám se, máš pravdu 😉 je to tou „kvalitou“ fotek 🙂

  • 22. 8. 2012 (10:25)
    Trvalý odkaz

    Jaroslav Blažej: To nic, ale já bych spíš řekl, že je to kvalitou těch obtisků, ty nápisy jsou sotva zřetelné i pouhým okem, oproti Tilligovýmu vozu.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..