Stavba vozu Hadgs od Detailu

100_1188Dnes jsem zapátral v šuplíku po stavebnici vozu Hadgs. Je to další z řady stavebnic od Detailu, tedy polyuretanové odlitky a leptané doplňky. Už po rozbalení je jasné, že stavba bude trochu náročnější než Eas, přesto jsem sebral odvahu a pustil se do ní.

Velkou oporou jsou opět fotky na Parostroji v katalogu nákladních vozů a nebo stačí do Googlu zadat Hadgs. Přesto je stavebnice velmi intuitivní a dá se pracovat i bez velkého množství fotek.

100_9512

Skříň vozu je tentokrát ze tří části (střecha, boky, podlaha). Klasicky jako u všech stavebnic od Detailu doplněno o planžetu s lepty (tentokrát dosti velká), obtisky ČSD, podvozky 26-2.8, kovová dvojkolí, stará třmenová spřáhla vč. jejich držáků na podvozky a strunu na vytvarování madel. Pro stavbu už není třeba nic dokupovat narozdíl od stavebnic LPH – už jsem se párkrát setkal s dotazem, co všechno je obsahem stavebnic, proto to sem raději uvádím. Sada letpů je totožná s těmi na Gags, předpokládám tedy, že rozdíly mezi těmito vozy budou jen v některých částech odlitků. Proto můžete tento popis brát jako univerzální na oba vozy. Do budoucna si určitě vyrobím i Gags, alespoň už budu vědět co a jak.

100_9437

Prvním úkolem je odstranění nálitku z boční části skříně. Ten je dosti masivní…

100_9444

Nejdříve jsem zkoušel frézu, ale prachu všude spousty a ubývalo to pomalu. Pak jsem zkoušel šmirgl, stejný problém. Nakonec jsem pilkou odřezával po kouscích nálitek a ulamoval kleštěmi. V nálitku je sice drážka, kudy by se to dalo vyříznout pilkou přesně, ale bál jsem se, abych nezajel až do samotného odlitku. Když se práce podařila, dobrousil jsem horní hranu do roviny na prkénku s nalepeným brusným papírem.

100_9448

Protože budu opět instalovat kinematiku se šachtou, na podlaze jsem vybrousil čelní části.

100_9454

Kvůli výstupku na čele kinematiky jsem vybrousil v čele skříně otvor, až potom mi došlo, že to byla chyba a horko těžko jsem jí zase tmelil do alespoň trochu původní podoby.

100_9462

Stačí totiž kinematiku zkrátit na čele (což mi předtím nedošlo).

100_9465

Místa je tu dosti, takže se vejde delší kinematika Peho 101 s pružinkou. U takhle dlouhého vozu se bude kinematika určitě hodit (kvůli velkému vybočování v ostrých obloucích).

100_9458

Tentokrát jsem jel podle návodu (z větší části) a musím ho pochválit, byl docela obsáhlý a srozumitelný (text i obrázek). Ze střechy jsem tedy nožem odřezal drobné nálitky a předvrtal otvory do střechy i boku. Bohužel v návodu je uveden vrták 0.5mm, já měl jen 1mm a 0.3mm. Střechu jsem vyvrtal 1mm, boky na madla 0.3mm. Poté jsem obě části slepil vteřiňákem a zagumičkoval na zaschnutí.

100_9475

Střecha je trochu užší než boky, takže se bude trochu tmelit.

100_9477

No a pak to přišlo, umísťování leptů. Jel jsem dle návodu, takže jsem začal ochozem na střeše. No a ten se mi hned podařilo zalít lepidlem, a k tomu i přilepit prsty, což mělo za následek komplet zohýbání do podoby vlny. Otvory byly moc velké (1mm), takže lept v nich nedržel napevno a bylo nutné otvory zalít lepidlem, bohužel ne vždy se to povedlo dokonale 🙁 Takhle to zatím vypadalo dost hrozivě.

100_9490

Zbytek leptů byl docela v pohodě, i když ne všude jsem našel vyznačené otvory pro předvrtání. Díra 0.3mm se ukázala jako dostačující ve většině případů (hlavně drobná madla). Leptů je opravdu hodně a umísťování trvalo dost dlouho. Celkem jsem napočítal asi 37 leptů, jen každé dveře mají tři madla. Z přiložené struny se vytvarují madla na čelech. Na závěr byly trochu problematické okapy. Otvory na předvrtání jsem nanašel, a tak jsem je nalepil přímo na hranu střechy a skříně. Pomohly mi dost fotky.

100_9493

Pro nárazníky jsem si tentokrát už předvrtal díry, po nalepení jsem ale stejně musel zevnitř ubrušovat, protože by nešla vsadit podlaha. Nakonec se však celkem úspěšně vše povedlo, tady už kompletně osazený vůz připravený na základní nástřik. V tuhle chvíli už není model pořádně kde chytit, když ho potřebujete stisknout pevně. Téměř všude je nějaký lept, který hrozí deformací. Proto jsem docela ocenil, že ještě není nasazena podlaha a dovnitř se dají strčit prsty.

100_9488

Odmastit technickým lihem a stříknout Surfacerem. Už v tuhle chvíli působí vagón díky své velikosti dosti impozantním dojmem a v soupravě jakýchkoliv nákladních vozů bude určitě nepřehlédnutelný. Vzniklé nedostaky jsem trochu přebrousil a kolem mezer střecha/bok jsem štětcem aplikoval několik vrstev Surfaceru 500. Zároveň jsem tím chtěl trochu srovnat přechod mezi střechou a okapem. Po opětovném zaschnutí ještě vše přebrousit.

100_9505

Surfacerem jsem stříkl i podlahu. Poté jsem jí vzal černou, ale na první vrstu nekryla v rozích a tak jsem je následně ještě dotíral štětcem. Podlahu budu ještě patinovat a stejně nebude moc vidět, tak to nevadí.

100_9506

Slepené podvozky jsou sříknuté černou a poté lesklým lakem, použiju na ně obtisky podvozků z vozů Faccs.

100_9468

Podlahu i podvozky (po nanesení obtisků) jsem lehce zaprášil hodně naředěnou rzí.

100_9754

Kola jsem stříkl taky, vše Rzí z řady lihových Agam, proto jsem hned po nástřiku v pohodě vatičkou do uší očistil kola na místech, kde barvu nechci.

100_9769

Do podvozků jsem kvůli kinematikám vyřízl žiletkovou pilkou otvory a vsadil dvojkolí.

100_9774

Teď už je to stejné jako vždycky, skříň Červenohnědou akrylovou Agamou 12M (lze použít i 22L, to samé se dá koupit i v lihovkách). Poté dvě tenké vrstvy Sidoluxu, nanesení obtisků pomocí Adhesolu, nástřik obtisků Hypersolem (aby dobře přilnuly přes ostré hrany), po zaschnutí opět dvě vrstvy Sidoluxu, a výsledek je tady.

100_9755

Obtisky jsem samozřejmě opět doplnil, tentokrát logo ČD z aršíku Faccs, a jelikož už jsem žádný Faccs na použití dalších obtisků neměl, vzal jsem další obtisky (pod dveřmi) z vozů Uacs. Skříň vypadá opět o něco bohatší. Trošku škoda, že číslo vozu a označení řady jde přes ovládací páku větracího otvoru a písmo se tím deformuje. Vrchní část označení (řádky 31 RIV a 54 ČD) jsem použil opět z vozu Faccs namísto původních obtisků. Kompletní sadu velmi obsáhlých obtisků (nejen na Hadgs, ale i na téměř všechny stavebnice od Detilu a LHP) prodává p. Jiran.

100_9760

Zkušebně jsem sesadil skříň s podlahou a nalepil oboustrannou páskou kinematiku.

100_9778

A ejhle, problémy začínají. Dvojkolí narážela v obloucích do kinematik, a tak jsem musel kinematiky z boků seříznout žiletkovou pilkou.

100_9782

Nasadil jsem podvozky, po zkušenostech už čepy do podlahy nelepím, ale jen násilím natlačím. Čep drži většinou dobře i bez lepení. Důvodů je několik. Ne vždy se povede usadit čep svisle, vagón je pak nakloněný na stranu. Při nelepení je tak možná korekce. Navíc při případné výměně dvojkolí či opravě podvozků je mnohem jednodušší podvozky vyjmout, zalepené čepy se mi většinou ulomily. Dokud není vše finální, špatně by se dolaďovaly detaily včetně uložení kinematik, pokud by byly podvozky přilepené.

100_9775

Do podvozku jsem ještě zalepil čtyři matky jako závaží. Kinematiky jsem po konečném umístění zakápl lepidlem, seřídil šachty výškově a zbytky trnů uštípl.

100_9786

Nevím čím to vzniklo, ale na jedné straně byla kinematika daleko od kraje akorát, na druhé ale byla moc utopená ve voze, ačkoliv byla naražená až na stěnu skříně. Po prozkoumání jsem objevil, že odlitek není 100% souměrný a nějaká ta desetinka milimetru na jedné straně přebývá. Musel jsem proto vzít frézu a zevnitř vybrousit jedno čelo na tenko. Patinu jsem chtěl dělat bílou olejovkou, tentokrát jen velmi decetní. Prostě jsem si na štětec nabral trochu olejovky, udělal tečky po celé skříni a ty pak do sucha roztíral ve směru stékání vody.

100_9792

Ještě jsem dolepil předem nabarvená kolečka ruční brzdy a schránky na dokumenty.

100_9803

Zanesl jsem do toho opravdu jen trochu Sieny přírodní. Nakonec z toho vznikl takový flekatý povrch vybledlých barev a drobných stékanců, což jsem chtěl.. Fotky bohužel nepoberou takové ty malé stékance, takže to vypadá jen jako fleky.

100_9809

Poslední věcí je dolepení předem nabarvených přestavovačů, na které jsem předtím tak trochu zapomněl 🙂

100_1195

A na závěr matný lak.

100_1188

Protože jsem však nebyl spokojen s výsledkem, po dvou a půl letech jsem vůz vytáhnul z vitríny a podrobil ho menším úpravám. Zalepenou lávku jsem odvrtal vrtáčkem 0.5 mm pěkně otvor po otvoru. Současně s tím jsem přebrousil střechu tam, kde jsem nebyl se vzhledem spokojený.

Špatné to bylo hlavně kolem jednoho z okapů.

Okap jsem nakonec vyrval celý a nahradil ho novým z obyčejného papíru.

Trochu jsem nově vzniklou hranu přetmelil (ne že by to pomohlo, spíš jsem to ještě zhoršil, ale pro ten pocit…) a celý vůz jsem opětovně přestříkal červenohnědou.

Z nařezné tyčky z uchošťouru jsem udělal ovládací kolečka výsypek. Vzhled modelu to hodně zvedlo a konečně to vypadá jako Hadgs ze skutečných fotek.

Obtisky jsou pak dílem náhody, zbytků, odřezků a podobných odpadků. Ale ve výsledku odpovídají podle mě lépe, než ty původní. Například u vozů v éře ČD chybí návod pod každým označením vozu „Jen pro obiloviny a potraviny“, je naopak přiložen nový návod na černém podkladu. Rozdílů je víc, dal jsem i větší logo ČD, než bylo původně, a rozhodně to vypadá lépe.

Z pojezdu jsem odstranil matky, protože vůz je obtloustlý sám o sobě dost nad normu. Pro kinematiky jsem udělal větší vybrání ve skříni vozu tak, abych dostal rozumnější vzdálenosti od nárazníků okolních vozů (nic na focení tam není). Podvozky zůstaly původní včetně patiny, tam jsem byl s výsledkem spokojený.

Patina je stejně jako minule občasným napouštěním olejovky (Umbra pálená) a suchým štětcem přejeté některé partie Bílou.

Z výklopných vík na střeše to zase stéká…

A to je už zase všechno.

Možná to není moc vidět, vůz jsem vlastně vrátil do podoby, kterou měl už předtím.

Ale provedl jsem pár úprav problematických partií, které mě na něm štvaly.

A snad i ten vzhled jsem lehce přizdobil ku obrazu svému tak, aby vůz zapadl do „současné“ soupravy. Už je to přeci jen dva a půl roku…

Stavba nebyla složitá, ale oproti jiným stavebnicím od Detailu poměrně náročná na čas a pečlivost hlavně při osazování velkého množství leptů. Zároveň manipulace po osazení všech leptů byla docela náročná, aby zase půlka leptů neupadala. Ale příčinu bych hledal chybu spíš někde mezi židlí a klávesnicí… Odměnou za vynaloženou práci je provedení téměř do úplných detailů. Celkem stavba vyšla asi na 500 Kč (z toho 300 Kč stavebnice), což je na vagon docela dost, na druhou stranu vznikl parádně vypadající vůz typický pro naše dráhy. Opět moje velké díky firmě Detail, že tyto stavebnice vyrábí! A příští na řadě budou Tams a Falls. A na závěr jednen odkaz na článek kolegy Twyggyho, který se stavebnice ujal, jak už je u něj zvykem, trochu po svém 🙂

19 komentářů: „Stavba vozu Hadgs od Detailu

  • 24. 10. 2009 (17:33)
    Trvalý odkaz

    Kolego , píšeš že 3 stováky je moc ale uvědom si, že je to model z PURu a maloserie.

    Ale k tomu hlavnímu, máš pěknej web a díky těm recenzím sem si taky koupil první věci od Detailu, a musím říct že to je krása 🙂

    PS. Kup si debondér, občas kazí dojem z celkového výsledku ty přebytky vteřiňáku 🙂

    Těším se na další článek.

  • 24. 10. 2009 (17:50)
    Trvalý odkaz

    No nerad bych, aby došlo ke špatnému porozumění – 300 je relativně dost proti ostatním stavebnicím – to byla hlavní myšlenka. A když se to osadí všemi těmi doplňky atd, tak 500 Kč už třeba někdo opravdu není ochoten za polotovar dát a radši koupí hotový vůz od Tilliga. Dneska už mi to třeba tolik taky nepřijde, ale článek prostě vznikl v určité fázi modelářského vývoje :)))

    K tomu debondéru – no už je to přes rok starý článek, za tu dobu jsem se dost věcí naučil a vychytal, tak snad už je to lepší 🙂 Dneska už vím, že by to z toho leptu šlo dostat chemickou cestou, tehdy jsem to bohužel nevěděl (a že stačí i nitroředidlo nebo aceton – jedno z toho mi vteřiňák spolehlivě sežralo).

    Jinak díky a hodně štěstí do staveb 🙂

  • 24. 10. 2009 (18:19)
    Trvalý odkaz

    No jasný, to je zase fakt s tou cenou, já to beru po svojem, s mašinkama sem začal před týdnem, do té doby sem byl kitař – letadla a technika a tam sou ceny PUR/leptaných věcí kapku jinde tak sem to vzal podle klasickejch kitů 🙂 jelikož přímo do těch odlejvanejch i dělám, víceméně, dle momentální chutě a potřeby odměn za vytvoření mástru a tak dále.
    Ještě bych vznesl dotaz – zatím sem objevil teda Detail, DK-model, Hekttora, jsou ještě jiní výrobci odlejvaných a leptaných vagónů a mašinek? Myslím tuzemské.

  • 24. 10. 2009 (18:57)
    Trvalý odkaz

    Ještě jsou plastikové stavebnice LPH (vagóny – stavěl jsem tu už na webu všechno), lepty KuBer (spíš lokomotivy), pak odlitky p. Číže (odkaz v Odkazech), odlitky p. Molaty (jsou tu o tom články, dají se vybrat slušné kousky), pak občas p. Bártek něco vypustí (k sehnání na pražské a snad i nějaké ostravské burze? – např. 460 nebo slovenská 813, viz jeden článek), něco málo má ES Pečky, ale kvalita většinou moc neodpovídá ceně, Pavlas dělá Ciz (přestavěné dobytčáky na osobáky) jako stavebnici, jinak se dá občas něco sehnat různě na pražské burze (kam určitě doporučuju aspoň jednou zavítat)…

  • 26. 10. 2009 (20:07)
    Trvalý odkaz

    Ještě bych doplnil k té burze – platí to zásadní pravidlo – „Kdo dřív příjde, ten víc koupí.“ Mě jednou ujel přípoj a na burzu jsem se dostal až po 10. hodině a prodávající co tam ještě byli, už měli zboží naskládané v krabicích a houfně opouštěli sál.

  • 26. 10. 2009 (21:36)
    Trvalý odkaz

    Tak sem se do něj pustil, poladil sem pojezdy a nasadil nasucho a jezdí to jak vítr 🙂 teď si počkat až přijdou spřáhla Tillig 08845 a mezitim se budu věnovat kastli, chce to pár úprav, hlavně nastavit podlahu a ty 4 bazmeky co sou v rozích, tak upajcnout a posunout uplně do rohů, už kvůli pojezdům, je to tam hodně na těsno, sice to zatáčí ale pro debrej pocit … 🙂

  • 2. 12. 2010 (23:27)
    Trvalý odkaz

    Jo, tak to ovládání (žluté kolečka) tomu dost přidaly. Právě jeden tky finišuji, sice už od září, ale bude :-D, tak je tam taky hned hodím. Fakt by mě to nenapadlo nařezat z těch trubiček… A vypadá to hned líp. Díky za nápad!

  • 2. 12. 2010 (23:39)
    Trvalý odkaz

    ty kolečka ovládání to zazdily, promiň, pouze konstruktivní kritika…měl si je udělat samostaně, a dolepit je tam opatrně vteřinákem až nakonec, takhle je to jak pest na voko, můj názor je že se mě to prostě nelíbí, takovej krok zpět 🙂
    Koukám co sem psal před rokem, taky bych ho mohl dorazit, nejhorší byla střecha, odrbat pětikilem, začistit, dorovnat dvousložkáčem a dodělat detaily těch násypek dle podkladů

  • 2. 12. 2010 (23:40)
    Trvalý odkaz

    Pardon, sem na jinym kompu tak sem pozapoměl že si nepamatuje jméno…

  • 3. 12. 2010 (7:37)
    Trvalý odkaz

    Filip: nějak asi nechápu, rozveď to – z čeho je udělat, jak je udělat aby nebyly přímo v úrovni kastle? BTW lepené jsou tam opatrně vteřiňákem právě až ke konci 🙂 Slyšel jsem i návrh „elektrikářské dutinky“ ale s tím se mi nechtělo řezat…

  • 3. 12. 2010 (10:37)
    Trvalý odkaz

    jasný, dutinka nebo plastová trubička, pokud by byla tlustá tak vytáhnout nad ohněm, prostě si s tím pohrat aby to vypadalo.
    z čeho je to dělané teĎ? já sem to čet dvakrát a asi sem natvrdlej ale nemužu to najít 😀
    Každopadně bych vzal šteteček a ještě to dotřel žlutou protože to je vidět i na těch fotkách, že to je šité horké jehlou 🙂

  • 3. 12. 2010 (10:46)
    Trvalý odkaz

    Z nařezné tyčky z uchošťouru jsem udělal ovládací kolečka výsypek. / Já už si to takhle určitě nechám, ale tak jako inspirace pro ostatní, aby to udělali líp, je to určitě dobrý 😀 Ona ta tyčinka se jaksi nedařila uříznout úplně rovně takže tam zůstaly nějaký otřepky, ale v reálu nepoznatelné… Já osobně z toho mám radost protože jak celý ten vůz vypadal a fungoval předtím, to se nedá s tím současným stavem moc srovnat, každopádně kritiku přijímám a do budoucna se nad dalšími stavbami zamyslím 🙂

  • 3. 12. 2010 (10:47)
    Trvalý odkaz

    to je dobře že si rozumíme 😀 😀 😀

  • 4. 1. 2011 (11:25)
    Trvalý odkaz

    logickou úvahou jsem dospěl k názoru, že by se tam vešlo vpohodě i spřáhlo od DK modelu, vnitřní, ale než to zprzním, raději se zeptám na názor ostatních…
    Stojí to za pokus?

  • 4. 1. 2011 (11:43)
    Trvalý odkaz

    Ano, teoreticky by mělo. Pokud jsi to nikdy nedělal, tak za pokus to stojí, ať viš o co jsi (ne)přišel – záleží na kvalitě sletování 🙂 Nebo mi napiš mailem, zkusím se ti zeptat, jestli nejsou nějaké zbytky zkušební série SDV 🙂

  • 2. 5. 2017 (14:37)
    Trvalý odkaz

    Právě také stavím tento kousek a jen jsem chtěl k článku dodat, že střecha je užší schválně, protože je na skutečném vagónu takový žlábek. takže tmelením se to zkazí. Na druhou stranu střecha úplně nesedí a tak je potřeba buď perfektně zbrousit kastli, nebo s to nějak šikovně napojit. Hezky je to vidět zde:

    https://commons.wikimedia.org/wiki/File:%C4%8CSD_Hadgs-Zav_2.jpg

  • 23. 5. 2017 (8:39)
    Trvalý odkaz

    Tak take hotovo. Mohu jen doporucit. Kolecka vysypek jsem zkousel z ucho strouru ale prisly mi moc tluste, tak jsem je ztocil z tenkeho dratku. Dnes se vsak da koupit leptik jen z tema koleckama u TTmodelar. Bohuzel jsem to pred stavbou nevedel 🙁 Horni ochoz jsem vubec nelepil, drzi tam sam na treni v predvrtanych otvorech, ktere jsem navrtal jak je na modelu naznaceno. Proste super prace kterou odvedl Detail! Jen obtisky byly letite a uplne se rozpadly, ale po dohode s vyrobcem mi poslal nove bez predrazeneho postovneho. Nebojte se toho, je to krasny vuz!!!

  • 23. 5. 2017 (8:46)
    Trvalý odkaz

    A ještě jedna věc! Neberte na HADGS obtisky od p. Jirana, jsou strašně tlusté a vůbec neodpovídají rozměrům písma. Jsem vyhodil 40kč a po nanesení jedné strany šly dolu. Ale jinak do teď všechny ostatní obtisky od p. Jirana byly super, nevím proč se tento nepovedl.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..