ČD 810 – další *ukafon s vychytávkami

100_5891Další variace na téma „motorový vůz řady 810 Českých drah“ – už tu byl přehled pojezdů, použití staré „startky“ pro pojezd, jednoduchá M152 i složitější 810 s přípojným vozem 010 v „odésáckém“ nátěru, motorák jako nehnaná maketa. No a teď tu bude sice opět polomáčená varianta, ovšem jako 810 ČD s výkyvným spřáhlem a (!) osvětlením.

Pojezd p. Fialy v polyuretanovém rámu p. Bártka. Od pojezdu jsou napružené dva drátky pro propojení s osvětlením, jak ukážu dále.

100_5835

Dlouho jsem vymýšlel, jak udělat spřáhla. Chtěl jsem původně na drátek (uchycení na drátek u „ods“ 810 se mi líbilo), ale moje schopnosti naohýbat funkční pružinku nebyly evidentně dostatečné.

100_5838

Zapátral jsem tedy v internetovém archivu a vyhrabal opět nápad na použití spřáhla od Sergeje.

100_5839

Pojezd je do rámu zašroubovaný přes šroubek.

100_5842

Mezi hlavičku šroubku a rám pojezdu je přichycený kousek leptu, na který je napevno nalepené spřáhlo.

100_5846

A spřáhlo se pak samo vytáčí do stran.

100_5847

Je to jednoduché, poměrně elegantní a funkční.

100_5848

V pluhu je jen pro jistotu třeba trochu zabrousit spodek v rozsahu pohybu spřáhla.

100_5849

Vybroušení není vůbec poznat.

100_5850

A sesazeno.

Pod pluhem je to vedeno tak akorát.

A spojení s voze Tillig – je vidět, že vzdálenost není vůbec špatná. Spřáhlo je co nejvíce zasunuté pod pojezd, kratší už by to asi nešlo.

100_5865

Taaak a teď to slibované osvětlení. Jestli si však myslíte, že jsem se dal na pájení SMD součástek, tak to tedy nééé. Nechal jsem si to naservírovat až pod nos hotové.

100_5852

Kompletní osvětlení jsem sehnal u p. Bártka – jedná se o jednoduchou soustavu „hlavní jednotky“ na kousku lepící pásky a čelního osvětlení, kde jsou diody a dráty spojené pevně s originální transparentní „vložkou“ ze stavebnice 810, která se normálně cpe zevnitř do otvorů pro světla.

Osvětlení tak stačí jen přes oboustrannou pásku nalepit ke střeše a plastové „ťuflíky“ nacvaknout do otvorů pro světla. A přichytit přebývající drát ke střeše. Kvůli zabránění prosvítání jsem vyrobil jednoduché přepážky do prostoru kabiny strojvedoucího.

100_5853

Celé je to pospojované lakovaným drátem. Na středovém dílu jsou plíšky, na které budou dosedat napružené drátky ukázané už dříve.

100_5857

Celý komplet – uvnitř jsou vidět napružené drátky, spřáhla protažená pod pluhem. Pěkný je volný průhled skrz vůz.

100_5859

A osvětlení – přední (foceno za jízdy proti foťáku, omlouvám se za máznutí).

100_5870

A zadní.

100_5867

A ve tmě přední.

100_5875

A zadní. Červené jsou trochu výraznější, proto v úplné tmě lehce prosvítají kolem, ale není to skoro vidět.

100_5872

A hotový motorák.

100_5877

Byly použity stejné díly a činnosti jako v případě předchozí 810 v „ods“ schématu.

100_5878

Vzhledem k tomu, že je vůz rozdělaný asi půl roku, jsem docela rád, že mám hotovo. Na voze je jemná (ale opravdu jemná) patina, která není ani znát. Jednalo se jen o přestřik Rzí a napuštění pár koutů olejovkou.

100_5882

No a to bude asi všechno, co jsem chtěl tentokrát ukázat 🙂

100_5891

A nebude to všechno, dodatečně jsem ještě další vychytávku doplnil. Na burze nově prodává p. Bártek leptanou imitaci motoru – jedná se o lept dělaný na pojezd p. Fialy, ale své uplatnění najde jistě i na ostatních pojezdech.

Na to, že pod vůz není vůbec vidět a i jakákoliv „bedna“ by tam byla relativně neviditelná, je leptík promakaný.

Je to tedy ideální doplňek pro ty, kteří potřbují mít i hajzlpapír za zatřeným oknem WC 🙂

Leptík jsem ještě v rámečku stříknul základovkou.

Naohýbáno.

Natřel jsem ho jen řídkou černou akrylovkou – zůstaly vystouplé hrany, ať je alespoň poznat nějaká „plasticita“, že to není fakt jen nějaká bedna. Taková jednodušší verze suchého štětce přes hrany…

Toto je vidět při běžném pohledu.

A z úhlu.

Z druhé strany.

Je to vidět při hodně nízkém pohledu.

Trochu pohled pod sukně.

Takto jednodušše je to nalepeno na pojezd.

Pokud už na modelu máte leptaná zrcátka a stěrače a máte pocit, že vám tam pořád něco chybí, tak je to určitě motor pod skříňí, to je jasná věc 🙂

24 komentářů: „ČD 810 – další *ukafon s vychytávkami

  • 18. 12. 2009 (11:23)
    Trvalý odkaz

    to je z kodlitku nebo z leptu?

  • 18. 12. 2009 (14:02)
    Trvalý odkaz

    Moc pěkný článek přepíná se ti to i podle směru? Škoda že nemáš osvětlený i horní reflektor :-D.

  • 18. 12. 2009 (14:14)
    Trvalý odkaz

    Jojo přepíná 🙂 Jsem rád že to vůbec svítí, natož ještě reflektor, dej pokoj 😀

  • 20. 12. 2009 (8:56)
    Trvalý odkaz

    Hele necheš další 810 udělat rovnou s otevíracíma dveřma ? A se svítícím reflektorem 😀 ? Ale jinak fakt nádera taky bych se do něčeho takového pustil ….. Jo a abych nezapoměl co ještě osvětlit vnitřek 😀 ?

  • 20. 12. 2009 (12:15)
    Trvalý odkaz

    Zkusím sehnat mechanismus na otvírání dveří 😀 Neee jsem rád že to svítí ale sám bych se do toho asi nepustil kdybych to měl dělat od nuly…

  • 21. 12. 2009 (8:51)
    Trvalý odkaz

    To osvětlení je opravdu povedený ve srovnání s *ukafonem od Rubikonu. Nevím, jak jsou na tom ostatní, ale u mého rubikoňáckého modelu prosvítá osvětlení do kabiny strojvedoucího až nechutně. Spíš to vypadá jako pojízdnej hambinec.

  • 21. 12. 2009 (11:03)
    Trvalý odkaz

    Já natítám ty plexisklíčka i diody černou barvou, vodní Agama,aby neprosvítaly. Možná jsem to nepřipomenul při předání.Stěnu stanoviště vytvořím ze staré hnědé složky, má stejný vzhled jako umacart ve skutečnosti a je dlouhá až po podlahu, musí se trochu vyhnout(u mého pohonu)
    Pavel

  • 21. 12. 2009 (11:13)
    Trvalý odkaz

    Trochu jsem to původní „zasklení“ světel z vrchní a spodní strany přejel černou fixou, ale nebyla to tak výrazná úprava, takže jsem to ani v článku neuvedl. Ale určitě to taky pomůže, to je fakt.

  • 30. 1. 2010 (16:01)
    Trvalý odkaz

    Prosím vás, nevíte někdo co je tam za resistory?
    Piiry

  • 3. 2. 2010 (20:29)
    Trvalý odkaz

    To osvětlení od p. Bártka se dá koupit na burze v Praze, pokud ano, kolik to stojí? A neposílá ho třeba i na dobírku?
    Nebo pokud jste to někdo spíchnul doma, nemáte schéma a rozpis použitých součástek? Mám tři neosvětlené motoráky a rád bych je dodělal. Díky

  • 3. 2. 2010 (21:51)
    Trvalý odkaz

    Mělo by se dát normálně koupit a stojí to snad kolem stovky. Jinak s tím posíláním to bude asi špatné…

  • 10. 2. 2010 (14:31)
    Trvalý odkaz

    ten odpor je SMD 0,25W 1,6kilo OHM pro LED diodu odebírající 10mA

  • 10. 2. 2010 (14:32)
    Trvalý odkaz

    Nemáte někdo fotku přípojného vozu k 810 ve zbarvení dole červená a okolo oken krémová ?

  • 2. 3. 2010 (18:51)
    Trvalý odkaz

    Nádherná práce, fakt super!!!

  • 2. 3. 2010 (20:17)
    Trvalý odkaz

    Paráda, takovýto leptík motoru by se mi hodil ! Jenomže jak jsem si ho měl pořídit když jsem vůbec netušil že ho někdo dělá a jediná možnost jak si to koupit je na burze nebo přes nějaké známé… styďte se tajnůstkářštiví železniční modeláři !

  • 14. 3. 2010 (12:08)
    Trvalý odkaz

    Súhlasím s Genim je to nefér že sa modelárske veci tak taja.Človek čo začne modelárčiť a chce si kúpiť pojazd do 810 minie 2 tisíce kačeniek a pri tom na burze je to za zlomok ceny…

  • 18. 12. 2010 (21:49)
    Trvalý odkaz

    Pekné.Dá sa ten leptík ešte zohnať.Ďakujem

  • 22. 3. 2011 (20:54)
    Trvalý odkaz

    Ake spriahlo si pouzil ? Su aj ine kinematiky, ktore sa daju pouzit ?

  • 23. 3. 2011 (8:31)
    Trvalý odkaz

    Toto spřáhlo. Kinematiky spíše ne s ohledem na nutnou velkou díru v pluhu.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..