Služební Rybák z odlitku (ČD Daad)

100_5494Když se řekne „Rybák“, každého jistě napadne dnes již historický osobní vůz, dalo by se snad říct „poslední vůz staré školy“ – nástupce Dřeváků, sice ještě dvounápravový, přesto už s tehdy vyspělou technologií otočných podvozků právě konstrukce „Rybák“.

Pro vytvoření ucelených souprav byly později vyrobeny i služební a poštovní vozy. Některé „Rybáky“ zůstaly v provozu velmi dlouho (pro drážní účely až dodnes, pro běžné traťové výkony až do 90. let) a to především v jejich služební nebo poštovní variantě.

Já jsem dnes vybral právě Rybáka služebního, který jistě vhodně doplní soupravu nejen patrové jednotky Bpjo, ale i dalších zamýšlených vozů (není výjimkou, že bylo možno ještě v roce 2001 spatřit soupravu ve složení 753 + Daad + 3×053 na rychlících z Prahy na sever Čech.

Nepovedlo se mi sice sehnat obtisky odpovídající V. epoše, ale jen 70. letům, ale to mě tolik netrápí 🙂

Největším nedostatkem pro mě je, že jsou žlutým písmem, kdežto v 90. letech už byly nápisy bílé.

Nejlepší Rybáky nabízí zřejmě Detail. Ale nemá služební (i když by měly být v přípravě). Za cenu o něco nižší je k sehnání lept od KuBera a za cenu o mnoho nižší odlitek p. Molaty. Já tentokrát sáhl po odlitku, protože jsem vůz sice chtěl, ale úměrně vynaloženým nákladům, což mi odlitek dobře splnil co se týče ceny i provedení odpovídajícího ceně.

100_5162

Nebude to žádný top kvalitní vůz, prostě taková pohodová stavba „abych ho měl“.

100_5165

Odlitek je trochu prohnutý, jakoby zlomený „vejpůl“, ale jinak je vcelku povedený, myslím že pro běžné kolejiště naprosto vyhovující.

100_5167

Na dobré úrovni je plastické provedení detailů.

100_5168

Líbí se mi i dobře odlité schůdky.

100_5169

Na čelech jsou přechodové lávky, které by možná tolik plastické ani být nemusely. Ale kdo by chtěl, daly by se jistě vyrobit lepší.

100_5170

Síla stěn je na běžné úrovni, čili opracovatelná.

100_5171

Okna jsem odvrtal vrtáčkem co šlo a finální tvar jsem jim dal jehlovými pilníky.

100_5205

Ve schůdkách je jen provrtaná vrtáčem díra.

100_5208

O síle odlitku dobře vypovídá pohled dovnitř.

100_5209

Následoval přestřik základovkou pro zjištění, kde to bude chtít dodělat.

100_5212

Původně jsem to neměl v plánu, ale nakonec jsem vybrousil celé výhledové okno, kde byla síla materiálu značná.

100_5210

A příčky jsem nově vytvořil z pásku Evergreen.

100_5214

Odlitek snese nějaké lehké přebroušení a přtmelení střechy. Pak už jsem přistoupil k nástřiku rámu černou barvou.

100_5216

Pro jistotu jsem stříknul i okolí nově vzniklého výhledového okna.

100_5218

Zeleň vagónová Agama.

100_5478

Černě natřené přechodové lávky.

100_5482

Střecha takovým středním odstínem šedé.

100_5483

Obtisky jsou od p. Kwasnici, který měl jen verzi pro 70. léta, ale nevadí, nějak se to do toho provozu „vměstná“.

100_5490

Tentokrát jsem byl s kvalitou obtisků i nanášením velmi spokojený.

100_5488

Popisků je tak akorát.

100_5492

Napatlané dřevěné schody hnědou.

100_5498

Vůz bude už poměrně zašlý, takže schody jsou řádně odrbané.

100_5500

Testovací podvozek ze stavebnice 010.

100_5494

Navrtaná ložiska Peho do masek.

100_5559

Původně jsem chtěl zkusit podvozky otočné jako v reálu – příčníky jsou z Evergreenu.

100_5561

Z nápadu však rychle sešlo, do odlitku to nešlo vsadit ani rovně, natož otočně – to by musely být bočnice i podvozky z leptu, asi nějak jako to má Detail… Takže jsem podvozky zalepil napevno.

100_5567

Takže takto… Do oblouků už to nejede úplně volně kvůli velké vzdálenosti dvojkolí, ale jede to. Je poznat, proč konstruktéři navrhli takto dlouhý vůz s otočnými podvozky 🙂

100_5568

Masky podvozků jsou natřené černou. Patina provedená zatím napuštěním řídkou Umbrou pálenou a setřením hadříkem. Vzhledu vozu to hodně pomohlo. Co ovšem nepomohlo, že mi slezly obtisky v momentě, kdy se jich dotkl sikativ. Podcenil jsem lakování a bohužel se mi to vymstilo. Mám domněnku, že je to způsobeno jinou technologií tisku (tisk barvy na lak) než u jiných výrobců (např. Detail tiskne barvu písmen zřejmě pod lak). Moje blbost… Písmenka se prostě zkrabatila, vzedmula a odplavala v kapce sikativu pryč. Podkladový lak zůstal na svém místě…

100_5617

Dolepené nárazníky.

100_5614

Patina je taková střední, opravdu záleží kus od kusu, střecha může být kompletně zrezlá, ale také nemusí být skoro vůbec…

100_5615

No dalších 80 Kč se mi investovat nechtělo tak jsem začal stříhat obtisky na Faccs a Gags.

100_5621

A už na to kašlu, je mi jedno že tam budou jiné popisky, stejně mu to s těmi bílými sluší víc a číst to (opět) nikdo nebude 🙂

100_5627

Z drátu natřeného černě udělané zábradlí.

100_5624

Dodělání patiny přestříknutím hodně naředěnou Rzí.

100_5635

A přestřik matným lakem.

100_5637

Okna jsou z fólie, která je dle pravítka nařezaná nožem – představuje mřížovaná okna.

100_5643

Okna u dveří do nákladového prostoru jsem jen podlepil – nechtělo se mi všechno zasklívat zvlášť.

100_5644

Okno u WC čiré.

100_5647

A zatřené zevnitř krémovou barvou.

100_5648

Výhledové okno a okno ve dveřích zasklené ClearFixem.

100_5650

Okna na přechodových lávkách také ClearFixem, nechtělo se mi to všechno zasklívat ručně.

100_5653

Tady je dobře vidět zasklení dveří až „pod“ odlitkem, ale v reálu to skoro poznat není.

100_5654

Okna zakápnutá opět Sidoluxem pro zalepení. Až to uschne, nebude Sidolux vůbec vidět. Jen to chce opatrně, aby nevytekl na už zaschlý matný povrch skříně vozu.

100_5655

Dovnitř odlitku jsem udělal příčku za nástupní prostor a za WC z kartonu. Zespodu jsem vůz podlepil kartonem a začal s dovažováním. Seknul jsem se ve výpočtech, vůz by měl vážit 31 gramů a já došel k počtu 50 gramů, takže jsem lepil závaží jako vzteklej.

100_5657

Vědom si své chyby (no přišlo mi to hlavně dost těžké) jsem výpočty zkontroloval, karton se závažím vyrval a dosadil závaží méně. Je v místě, kde jsou zavěšené baterie, plní tak i funkci estetickou. Celé je to postupně prolévané řídkým vteřiňákem, aby to drželo u sebe. Na závěr přetření černou akrylovkou.

100_5664_2

Protože okno na WC dost svítilo, popatlal jsem ho zvenku navlhčeným štětcem patinátorem Hlína. Záměrně nepravidelně.

100_5660

A došlo na poslední část – instalaci kinematik. Vešlo by se cokoliv, ale já tentokrát pro jistotu zvolil Peho 101 z důvodu, že pro kinematiky DK-model jsem si tam nepřipravil moc vhodný podklad. Jinak bych je bez obav použil.

100_5665

Celý podvozek ve výsledku vypadá takto.

100_5664

Do kinematik samozřejmě nová spřáhla Tillig.

100_5663

A na druhé straně.

100_5667

Pohled ze strany nástupního prostoru.

100_5673

Spojení s vozem Tillig z té samé strany.

100_5707

Z druhé strany.

100_5705

A v oblouku.

100_5704

Taaaak. To bude asi ze stavby vše…

100_5661

Celá stavba bez kinematik vyjde na lehké dvě stovky, což je pěkná cena i v případě, že chcete dlouhou soupravu.

100_5669

Práce s tím taky zas tolik nebylo, i když jistě by se dal vůz vyšperkovat ještě víc.

100_5671

I ta „bedna“ je tak akorát pod vozem.

100_5676

Modelu opět hodně pomohou detaily – například madla u nástupních dveří.

100_5677

A i ty mříže na oknech dělají dost. Přitom je to taková kravina a hned hotová 🙂

100_5674

Nakonec z toho vznikla verze ČD, tedy přesně to, co potřebuju.

100_5681

Bude to super záloha pro manipulační i osobní vlaky, když zrovna vypadne nějaký vůz z řazení 🙂

100_5678

A na závěr…

100_5710

…pár fotek z krajiny.

100_5683

100_5686

100_5688

100_5690

100_5692

100_5701

100_5702

32 komentářů: „Služební Rybák z odlitku (ČD Daad)

  • 15. 11. 2009 (15:45)
    Trvalý odkaz

    měl si zkusit zatřít to S az CSD by bylo CD a myslím si že by to bzlo lepší ale to je můj názor takže jak chceš

  • 15. 11. 2009 (19:15)
    Trvalý odkaz

    Mohl jsem to vystřihnout ale nechtěl jsem (protože pokud vím, tak u ČD byly nápisy stejně už jen bílé). Bude to průnik epochami, Rybáky jsou dle mě pohledné vozy a rád bych časem nějakou tu historickou soupravu, takže tenhle služebák bude využitelný pro cokoliv. Časem uvidíš, že takhle je to nejlepší volba, ale víc zatím prozrazovat nebudu 🙂

  • 15. 11. 2009 (19:36)
    Trvalý odkaz

    Super práce, budeš nějak řešit okénka ?

  • 15. 11. 2009 (19:39)
    Trvalý odkaz

    No jasně že jo, zatim neni hotovo 🙂 Budou jednotlivě vystřihávaná z plastové fólie na míru, výhledové okno bude zřejmě clearfixem. Zkusim je udělat i včetně toho mřížování, co je vidět na fotkách.

  • 15. 11. 2009 (19:49)
    Trvalý odkaz

    On je taky problém, že správně by to v 80.-90. letech mělo být Daad – nikoliv Dsd. Takže opět kompromis, jsem rád že jsem sehnal obtisky aspoň s 12ti místným číslováním.

  • 15. 11. 2009 (21:45)
    Trvalý odkaz

    Mřížování by šlo lehce udělat z leptané mřižky.
    Btw. Clearfixem bych to radši nedělal, jenom z acetátu.

  • 15. 11. 2009 (21:57)
    Trvalý odkaz

    No som zvedavy ako to dopadne zatial to vyzera nejasne. Ta zelena mohla byt matna ale asi pojde este na to patina matny lak.

  • 15. 11. 2009 (22:01)
    Trvalý odkaz

    Pánové proboha jistě že to není hotové, vždyť to nemá v tuto chvíli okna, nárazníky, madla atd atd. Zeleň vagónová se dělá jako polomatná. Pod obtisky ale patří lesklý povrch. Protože jsem zatím stihnul nanést akorát obtisky, je jasné, že je to v tuto chvíli lesklé, jo? 🙂 Pod patinu olejovkami dávám taky lesk. A leptanou mřížku pod okna, no nevím, asi existují jednodušší, levnější a rychlejší možnosti… Tak se nechte překvapit a nechte soudy až to bude hotové, ok?

  • 15. 11. 2009 (22:55)
    Trvalý odkaz

    Nemám kitník plný jenom železnice, ale i modelů letadel a techniky a to se hodí mít několik druhů leptaných mřížek.
    Například teď jsem jednu používal jako šablonu při stříkání kostek co jsou na koridorových peronech, peron je v TT, nejprve jsem si to chtěl celé vytisknout ale tiskárnička to nepřechroumala tak jsem tímto vytvořil takovou tečkovanou textůru a jsem s tím spojen.

  • 16. 11. 2009 (12:25)
    Trvalý odkaz

    Dobrý práce gratuluji, nemám co dotat.

  • 16. 11. 2009 (14:38)
    Trvalý odkaz

    Tak já, narozdíl od všech inteligentních kritiků zde, jsem pochopil, že ještě dodělanej neni…=D Ale líbí se mi;) Ten podvozek z akvárka je dobrej nápad, dokonce to snad má i podobnej rozvor, nebo ne?

  • 16. 11. 2009 (19:13)
    Trvalý odkaz

    Hanis85: díky 🙂
    MIKO: jojo, Rybák má 9400 a 810/010 má 9000, ty čtyři milimetry jsou určitě vidět ale teoreticky…

  • 7. 12. 2009 (8:14)
    Trvalý odkaz

    Mně před tím bude stačit Zamračená 🙂 Jinak kamarád mi poslal fotku z roku myslím 2001, kde je ještě služební rybák v běžném provozu (753 + Rybák + 3×053). Jinde jsem se na webu dočetl vpodstatě to samé že při nedostatku 853 se místo Hydry řadila běžná lokomotiva + služební Rybák jako náhrada za služební oddíl v 853. Bylo to myslím v rychlících od Prahy na sever (Turnov, Trutnov, Tanvald – něco z toho).

  • 7. 12. 2009 (14:41)
    Trvalý odkaz

    my mame v brandejse vrak rybaku je posprejovanej tak ze se z nej loupe ta sprejerska barva a pod ni jsou popisy pro ČD a jsou zlute

  • 7. 12. 2009 (18:52)
    Trvalý odkaz

    V 90 letech se jezdilo na MN Plzeň-Žatec i s rybákam dnešní řady Baa-k.

  • 7. 12. 2009 (21:09)
    Trvalý odkaz

    Místo služebáku upravený osobák na manipulačním vlaku jestli to chápu dobře?

  • 9. 12. 2009 (20:14)
    Trvalý odkaz

    Jo jo,byly i s kamínkama,mám tu i foto ještě se čmelákem.

  • 23. 1. 2010 (18:38)
    Trvalý odkaz

    jaké barvy používáš ? lesklou nebo matnou

  • 23. 1. 2010 (18:59)
    Trvalý odkaz

    Jak kdy, je to jedno, je potřeba dodržet postup „pod obtisky lesk – na závěr polomat nebo mat“.

  • 16. 5. 2010 (21:14)
    Trvalý odkaz

    V časopisu Dráha 4/2010 v článku „Zvoní žehličkám hrana?“ je uvedena zajímavá informace, že některé rekonstruované vozy Daak sloužily jako akumulátorové v manipulačních vlacích. To aby žehličky mohly jezdit i bez trolejí, „na baterky“. Tato informace mne celkem zaskočila, jelikož jsem nevěděl, že něco takového vůbec existuje.

  • 5. 3. 2011 (18:12)
    Trvalý odkaz

    ježišmarjá chlape!jak můžeš použít na Rybák řady Daad popisy na vůz Fa???a ještě k tomu s ČD?? prasečina!!doporučil bych ti pořádně prostudovat historii osobních a služebních vozů a popisy v jednotlivých obdobích!!!ing.Mahel mi dá určitě za pravdu!!!

  • 5. 3. 2011 (18:20)
    Trvalý odkaz

    Kdyby sis to i přečetl a ne jen prohlížel obrázky, tak tam je to vysvětlené, takže klid 🙂 My si tu na počítání nýtů moc nepotrpíme…

  • 3. 2. 2013 (11:50)
    Trvalý odkaz

    Jako vždy dobrá práce. Jen se chci zeptat, zda pevný rozvor,a u těchto vozů je opravdu velký, i při použítí kinematiky nedělá problém v obloucích .Rybáky mám postaveny dva a u obou jsem použil jednu nápravu otočnou, bez problémů projiždí všechny oblouky .

  • 5. 5. 2013 (21:48)
    Trvalý odkaz

    Moc pěkne. jen se chci zeptat , kde se dají sehnat ty ložiska do podvozku.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..