Úprava rychlíkových vozů BTTB na vozy ČD B

100_3097.thumbnailJestli něco Tčkařům opravdu vadí, tak jsou to zřejmě rychlíkové vozy staré konstrukce, které brázdí naše kolejiště už několik desítek let v téměř nezměněné podobě. Ono co si budeme povídat, na kolejišti to tak znát není, ale při bližším pohledu vstávají nejednomu modeláři vlasy hrůzou. Proto jsem se rozhodl pro jejich menší úpravu.

Rychlíkové vozy všeobecně se snad dočkaly jen jedné výraznější proměny, a to v době přeměny firmy Zeuke na BTTB. Původní vozy měly čepové uložení dvojkolí do kovových podvozků, které však byly značně neesteticky provedeny a spřáhlo (staré Zeuke) bylo uchyceno napevno na podvozku. Vzdálenost mezi vozy byla dosti katastrofální. Později se BTTB pustilo do menší obměny spodku vozu. Podvozky začaly být celoplastové s hrotovým uložením, spřáhlo výměnné na drátek, i když čelník s nárazníky zůstal stále pevnou součástí podvozku. V této podobě se vozy dochovaly až dodnes, jen se začala používat kovová dvojkolí a nová Tillig spřáhla na pružinku, což je tedy opravdu pokrok…

Pominu-li (alespoň pro mě) drobnosti v nepřesnostech oproti jednotlivým sériím skutečných předloh, na první pohled praští do očí hned několik nepřesností.

a) skutečný vůz 2. třídy (naše B) má 10 velkých oken, ale model jich má jen 9 (9 oken má ve skutečnosti jen A a AB)

b) model je o cca 1 cm kratší, což se sice hodí do ostrých oblouků, ale nedá se zapojit do soupravy s jinými vozy, kde už to je poznat

c) model je o cca 2 mm širší než předloha, což ještě umocňuje „sraženost“ modelu na délku

Před nějakou dobou jsem se rozhodl, že se do přestavby pustím. Nadšení opadlo, když mi dorazily domů perfektní Bmto od Kuehn, proti kterým vypadaly rychlíkové vozy jako hračky. Jak šel čas a já si pomalu na Bmto zvykal, vyvstala opět touha mít klasické rychlíkáče.

V úvahu připadalo více variant.

1) úprava BTTB vozů

2) nákup vozů TTmodell – jejich provedení je však místy ne úplně vydařené a navíc za poměrně vysokou cenu

3) tvorba z odlitků (ať už zkrácené verze, nebo nezkrácené Bh od p. Číže, které má sice správnou délku i počet oken, ale je o stejné 2 mm širší) – tam se mi nechtělo dlabat 3 odlitky, když už tu zase mám tovární výlisky

4) počkat na novou stavebnici, kterou připravuje jeden slovenský kolega z polyuretanu a leptů – její uvedení do oběhu je ovšem zatím otázkou mnoha měsíců, i když čekání bude stát zřejmě za to

Spíše než přestavba je to tedy úprava, která má za cíl jednak převedení do podoby odpovídající alespoň rámcově vozům provozovaným u ČD a jednak zlepšení jízdních vlastností. Protože vozy disponují zmíněnými nedostatky, nebudu jim po vzhledové  stránce věnovat tolik péče jako jiným modelům, proto případně omluvte některá zjednodušení při úpravě. Ti, které by přestavba zajímala podrobně, mohou jistě doplnit další množství detailů. Naopak se chci více věnovat pojezdové části, kde kromě výměny dvojkolí za kovová a možná i instalace Peho ložisek (záleží, jak budou podvozky vyjeté) hodlám instalovat kinematiky, které vozy „stáhnou“ k sobě. Protože není nic lepšího, než rychlíkové vozy, které se návalkami téměř dotýkají jeden druhého.

Jako první proběhlo rozebrání vozů, což je práce na minutu. Stačí vycvaknout pojezd ze zámků a vše vypadne téměř samo.

100_2908

Ze skříně je potřeba vyndat návalky a vylámat okna, která jdou občas sama a občas vůbec – chtělo to odlamovací nožík a trochu lepidlo hrubou silou přesvědčit, že má povolit.

100_2905

Po omytí jarovou vodou následoval přestřik Surfacerem 1000 jako podklad pro barvy a hned na něj zelená Agama (autentický odstín Agama C62P Zeleň střední – RAL 6001).

100_2912

Vymaskování Tamiya páskou. Na první vůz jsem ze dvou pásů a doplňkových kousků pásky na prostory dveří udělal takový dlouhý pás kolem celého vozu, který jsem po nástřiku prvního vozu jednoduše vcelku sloupnul a hned ho nalepil na druhý vůz (a po nástřiku opět na třetí). Vystačil jsem si tak relativně s malým množstvím pásky a všechny tři vozy budou mít zelené pruhy stejně široké.

100_2915

Světle šedá už autentická není, je to lihová Agama R3M. Ale správně by tam měla být (snad) RAL 7035.

100_2917

Sidolux jako lesklý lak a pak už obtisky. Sehnat obtisky je docela problém. U Parostroje jsem si vždy vyslechl klasické „nemám“ a tak jsem se musel poohlédnout jinde. Naštěstí černé popisky se tisknou dobře i v domácích podmínkách.

100_2927

Naskenoval jsem obtisky na trochu jiný vůz (o tom snad příště?), upravil pár nápisů, zaostřil ve Photoshopu a vytiskl zpět na obtiskový papír.

100_2929

K tomu jsem si ve Wordu napsal pár čísel vozů a to celé mi kolega (raději nebudu jenovat, ještě by se na něj sesypaly prosby o tisk obtisků) vytiskl.

100_2924

Detailisté (já na to přišel až po vytisknutí) prominou míchání „RICových“ popisků s „neRICovými“.

100_2920

Loga ČD jsou taktéž vlastní výroby a bílé označení třídy mezi okna je z burzy (to už by se tisklo hůře).

100_2926

Natřené detaily a nacvaknuté návalky zpátky – ve světlech Tmavě červená.

100_3059

Patina je opět hotová za tři minuty pistolí a Rzí. Šlo by použít olejovky, ale dlouho by se to dělalo, dlouho by to schlo, bylo by z toho hodně špíny a dlouho by to smrdělo. Takto je to hned suché, hned hotové a v čistotě.

100_3050

Rzí jsou na střeše vytvořené „proužky“ a místy kolem oken jsou stékance špíny, jak voda stéká ze střechy kolem oken a dále jí vítr při jízdě rozfoukává do ztracena. Opět je prostě v jednoduchosti síla a hlavně to chce sledovat skutečné vozy a přemýšlet, proč je to a to tak špinavé a vědět, co chci znázornit, ještě než se do toho pustím.

100_3053

Interiér jsem lehce „přešmrdlal“ štětcem červenou v prostoru lisovaných imitací sedáků.

100_3061

Co je celkem dobrá vychytávka (nebo nutnost?), je natření oken barvou skříně. Tillig dělá běžně rámečky stříbrné, ale stačí si všimnout předlohy. Je to sice horší práce, ale výsledek je dobrý.

100_3092

Těsnění je (stejně jako u motorového vozu 810) zvýrazněné černou fixou na CD.

100_3090

Okna jsou zpátky vlepená vteřiňákem tak, jak se mi zrovna dostala do ruky a vycházela, takže pootevřená okna jsou nyní na různých místech.

100_3099

No já myslím, že to nedopadlo vůbec špatně 🙂

100_3095

Tím je tedy optická část hotová.

100_3097

Vozy dostaly upravené pojezdy s využitím kinematik Peho 101.

Díky tomu se povedlo srazit vzdálenost mezi vozy na minimum.

Vozy dostaly samozřejmě kovová kola, mezi sebou pevná spřáhla Peho a na krajích třívozové soupravy spřáhla Tillig. Další kombinace vozů se ukáží časem.

Kola i podvozek jsou přestříkané Rzí.

Podvozek každého vozu je zašpiněný trochu jinak, aby odpovídal zašpinění skříně vozu.

Myslel jsem si, že to je všechno.

Ale ještě jsem chtěl natřít hrany nástupních schůdků žlutou.

A teď už jsem spokojený. Jistě by šel vůz doplňovat dalšími detaily a ostatním kolegům se ve vylepšování meze nekladou, ale v počtu vozů a hlavně v tom, že je to pořád jen „příves za lokomotivu“, mi to takto bude vyhovovat.

Přestavba těchto vozů není složitá a pokud hledáte vhodný model na začátek, je to určitě také dobrá volba – naučíte se stříkat větší plochy a hrát si s detaily, protože se nemusíte zaobírat nějakým složitým sestavováním hlavních částí vozu, tmelením, broušením atd atd… To ostatně platí i pro ostatní přestřiky továrních vozů.

21 komentářů: „Úprava rychlíkových vozů BTTB na vozy ČD B

  • 14. 8. 2009 (11:31)
    Trvalý odkaz

    Jako vždy výborná práce! Už se těším na podvozkovou část protože by to mohla být dost užitečná inspirace k zlepšení jízdních vlastností mého Zeuke r. vozu.

  • 14. 8. 2009 (12:03)
    Trvalý odkaz

    No v tomto případě se jedná o BTTB konstrukci. Zeuke budou na pořadu zase příště, ale pro základní zlepšení jízdních vlastností stačí vyměnit šmajdavá plastová kola za soustružená Modmueller 8.3 s čepovým uložením – sehnat se dají třeba na malosériovkách nebo přes Vladislava Duška (kontakt je na OSTT).

  • 16. 8. 2009 (13:00)
    Trvalý odkaz

    Jako vždy perfektní.Obtisky tiskneš na laserové tiskárně , nebo inkoustové?Já jsem zatím jen zkoušel dělat cedulky na cisternové vozy.Tisknu na obyčejný kancelářský papír na inkoustové tiskárně a na vozy je lepím Herkulesem.Po přelakování to vypadá docela dobře.Většinou dělám v programu PhotoFilter a výsledný soubor ukládám , jako PNG.Ten by měl být mín ztrátový.

  • 16. 8. 2009 (18:57)
    Trvalý odkaz

    Tisknu na laserovce na obtiské papíry od Propagteamu.

  • 16. 8. 2009 (19:01)
    Trvalý odkaz

    moc hezky provedeno ja jsem z tt začínal a vím co je za problém tyhle vozy donutit vypadat realně nejde tak ani o práci spíš to vymyslet ale pokud se to povede je to super ikdyž dnes jsem dal přednost ho a pokud je někdo milovník rychlíkáču tak z ho si užije.
    Prostě furt je znát na tt že je to ochuzeno oproti jiným měřítkům ikdyž se poslední dobou oběvily pěkné modely třeba zmíněné patráky tak hodně zdaru

  • 17. 8. 2009 (23:05)
    Trvalý odkaz

    Dobry den.
    Uz dlho sledujem vas web. Klobuk dolu nad vasou pracou.
    Zaujalo ma akym sposobom ste napatinoval rychlikac. Cvćel by som vas poprosit, ci by ste vas sposob patinacie nepopisal. Celkom zaujimave, ze ste pouzil skutocnu rez.
    Prosim skuste napisat nejaky clanok.
    Velmi pekne dakujem
    Dan

  • 18. 8. 2009 (7:27)
    Trvalý odkaz

    Ahoj Dane, žádná věda to není, pokud mluvím o patinou Rzí tak se jedná o běžnou modelářskou barvu (v mém případě lihová Agama odstínu „Rez“) stříkanou pistolí.

  • 7. 10. 2009 (17:23)
    Trvalý odkaz

    Budeš dělat i vozy řady Bt nebo Bdt?

  • 7. 10. 2009 (17:42)
    Trvalý odkaz

    Pošli linky co máš přesně na mysli, Bt je každý rok něco jiného :-/ Ale jestli je to cokoliv „zeleného“ tak už asi ne, počkám na Kuehna, co z něj vypadne.

  • 11. 10. 2009 (17:43)
    Trvalý odkaz

    Nevíte náhodou kde se dají sehnat podvozky na tyhle rychlíkáče? Nejradši nějaký odkaz.

  • 11. 10. 2009 (17:47)
    Trvalý odkaz

    Pavel Bártek, pražská burza.

  • 2. 11. 2009 (16:47)
    Trvalý odkaz

    Veľmi pekný model, ale aj ja si striekam momentálne vagóny a chcel by som sa opýtať aký typ farby si použil na strechu lebo ešte som sa do tej pravej netrafil?:P

  • 2. 11. 2009 (17:17)
    Trvalý odkaz

    Ty podvozky by mě též zajímali, jak to vypadá ?
    Jsou to pouze masky nebo je to celek ?
    Na tento vůz se totiž také chystám a mám v plánu ho opravit, aby nebyl tak hnusně useklý a tak bych se rád poohlédl po nějakých vhodných doplňcích.

  • 2. 11. 2009 (19:06)
    Trvalý odkaz

    Maroš: je to stejný odstín jako na bocích, tedy R3M.

    Tomáš: jsou to kompletní podvozky, do kterých stačí vsadit dvojkolí a jezdit. Odlito z polyuretanu. Zatím jsem měl v ruce ale nezkoušel jsem.

    Nově má také leptané Goerliz V v nabídce Hekttor a ty vypadají moc pěkně 🙂

  • 5. 1. 2010 (13:14)
    Trvalý odkaz

    VoVo prosim tě kde se da koupit obtiskový papír?

  • 7. 2. 2010 (17:15)
    Trvalý odkaz

    zdá se mi to ,nebo sou ty schůdky mimo dveře?jinak pěkná práce stejně jako celý web

  • 7. 2. 2010 (17:49)
    Trvalý odkaz

    Jsou – celý díl schůdků a nárazníků jsem zasunul asi o 1 mm hlouběji do vozu, aby se v ostrých oblouchích nezaklínily nárazníky a vozy se spíše dotýkaly měchy (které jsou blíže podélné ose vozu) než náraníky (které by moc koukaly ven).

  • 18. 12. 2010 (21:27)
    Trvalý odkaz

    Veľmi pekné len na tom interiéri by som sa pohral viac.

  • 30. 11. 2015 (17:35)
    Trvalý odkaz

    Nevíte kde sehnat pár těchto vozů?(myslím ty originální od BTTB)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..