Podvozky Y25Cs od SDV – Y25 po sté ale lépe
Výrobců podvozků Y25 je relativně dostatek (hlavně oproti jiným druhům). Přesto se do stejného rybníku vrhla i firma SDV, aby vody znovu rozvířila dalším provedením stejného. Dneska se tedy podíváme, jak dopadly nové podvozky Y25Cs od SDV.
Samozřejmě někdo může říct, že je zbytečné dělat další verzi toho samého. Na druhou stranu důvod je jasný. Pokud si firma dokáže vyrobit svépomocí vlastní výrobek, téměř vždy je to pro ní finančně výhodnější, než si podvozky kupovat (viz už například Malá Železnice).
Dnes se nechci věnovat srovnání s ostatními verzemi, to je naopak dobrý tip na budoucí článek. Takže se podíváme na konkrétní stavebnici. V balení jsou 2 ks podvozků, tedy na 1 vůz. Cena dvou podvozků je 50 Kč, což v porovnání s konkurencí je jedna z nejnižších cen.
Stavebnice je balena v pytlíku s jednoduchým návodem.
Dále už jsou v balení jen 2 shodné výlisky podvozků, každý výlisek obsahuje vše potřebné pro 1 kus podvozku.
Součástí jsou opět i osičky a lisovaná kola jako u ostatních stavebnic, umožňující tedy kompletní provozní sestavení pro méně náročné modeláře, kteří již nemusí dokupovat dvojkolí zvlášť (u ostatních výrobců je vždy si nutno kola obstarat).
Masky podvozků jsou už na první pohled velmi detailní, podíváme se dále.
Z vnitřní strany masky je notoricky známý zámek podobný zámkům z podvozků 26-2.8 od LPH.
Středový rám je taktéž téměř shodný s LPH.
Na středovém rámu zejí dva malé „ťuflíky“ známé také z podvozků 26-2.8. Jestli zde větříte nějakou čertovinu v podobnosti podvozků s podvozky 26-2.8, uvažujete správně.
Rám zapadá do bočnich podvozků úplně na stejném principu také na krajích.
Lisovaná kolečka vypadají dobře, především mají velmi nízké okolky, což pomáhá konečnému vzhledu bez vlivu na jízdní vlastnosti (k profilu RP25 stále kus chybí).
Některá kola mají menší nálitky. Je to lepší než dříve, stále to však není dokonalé.
Osička je jedna navíc, což se může hodit. Důležitý je na této fotce díl úplně vlevo – to je alternativní rám, kdy se oba boky spojí jen uprostřed. Tipuji to na nějakou předzvěst budoucí konstrukční úlitby.
Při oddělování rámečku to chce opatrně – nedá se oddělovat zatlačením proti podložce, protože spojky jsou vždy zhruba uprostřed síly rámečku, takže by hrozilo zlomení dílu.
Nejlépe tedy díl vystřihnout a poté začistit.
Tady je důvod, jak jsem k tomu došel – zabral jsem proti podložce a část rámu byla rázem jinde, než měla být.
Viditelné nálitky na kolech.
Po lehkém začištění sestaveno.
Kola s nižšími okolky vypadají minimálně po vzhledové stránce určitě lépe, do vitríny například ideální řešení.
Začištění jsem neprovedl dokonale, moc mě to nebaví a pokud někdo plánuje náhradu kovovými dvojkolími, tak se téhle nepříjemné práci vyhne.
Masky jsou pryč, nyní je tedy třeba si vybrat typ rámu podvozku. Standardně určitě doporučuji ten „běžný“ a při použití kinematik ručně zakrátit jako je zvykem u podvozků 26-2.8.
Slepená standardní varianta. Vše do sebe krásně zapadlo, stejně jako se tak děje u podvozků LPH.
Je potřeba neotočit rám a ťuflíky opět nechat nahoře – ty totiž stanovují odstup podvozku od rámu vozu, stejně jako u jejich předchůdce.
I čelní vzpěra rámu je prohnutá jako ve skutečnosti.
Zde je to vidět lépe.
A zespodu je vidět jednoduchost konstrukce.
Svrchu je vidět vyboulenina v rámu v prostoru dvojkolí, aby nedrhly osičky.
Takto vypadá podvozek s alternativním rámem.
Řeklo by se, že pro použití ve vozech s kinematikami je tento typ rámu jasnou volbou, ale není to tak jednoduché. Rám totiž nemá žádné výškové uložení podvozku, a tak by se například pro stavebnice LPH propadl příliš hluboko do vozu.
Také je důležité testovat takové lepení hned s dvojkolími, protože se mi stalo, že mi dvojkolí drhla (moc jsem díly přitlačil), stačilo o setinu milimetru zatlačit od sebe a dvojkolí se točila výborně.
Na horní straně opravdu není téměř žádné výškové zajištění.
Uvidíme, jaké jsou s touto verzí plány 🙂 Tipuji, že první tuto verzi dostane vůz Eas…
Zde obě verze pro porovnání. Oba podvozky osazeny dvojkolími 7.7 mm s profilem RP25.
Dvojkolí se toči v obou verzích krásně lehce, neměl jsem problémy s nějakou zápornou vůlí a narozdíl od předchozích vozů jsem složil podvozek napoprvé tak, že se prostě dvojkolí točila – není na tom prostě co zkazit.
Standardní verze podvozku.
A odlehčená verze.
Tuto konstrukci, umožňující stavbu více provedení, považuji za dobrý krok, kdy u konstrukce podvozku bylo myšleno na budoucnost a umožní to jistě i domácím kutilům jednodušší vlastní úpravy pro stavby vlastních vozů.
Podvozky takto vypadají dle mého názoru opravdu výborně.
Celkově působí poctivým dojmem.
Součástí výlisku je i čep.
Ten složí ke stejnému účelu jako u LPH – k uchycení podvozku do otvoru stejného průměru, jako u stavebnic LPH.
Už jste jistě pochopili, kam tím vším mířím, tak to teď vlastně jen potvrdím. Ano – podvozky jsou plně zaměnitelné s podvozky LPH. Zde je podvozek usazen s novým čepem do stavebnice Uacs/Raj od LPH.
Takto vypadá podvozek pod vozem.
Rajky dostávaly Y25 většinou na Slovensku.
Čep je tím pádem samozřejmě zaměnitelný s původním čepem LPH.
A nyní tedy plnohodnotné srovnání podvozku Y25 od SDV a 26-2.8 od LPH. Rozměrově se zdá, že vše sedí. Y25 má rozvor 1800 mm, 26-2.8 má 2000 mm.
Zde je ono výškové usazení pomocí „ťuflíků“ na vršku podvozku.
Kdo zkoušel vyměnit někdy podvozek 26-2.8 od LPH za Y25 od p. Čambalíka, ví, že to není hned.
Rozdíl při pohledu shora.
Podvozek 26-2.8 má jen vlepenou šachtu pro normované spřáhlo. Takové řešení se dá použít u krátkých vozů (funkční je např. u vozu Faccs).
Tuto zaměnitelnost osobně považuji za naprosto geniální řešení umožňující řešit výměny vpodstatě v rámci momentální nálady.
Provedení detailů je naprosto srovnatelné nebo lepší s podvozkem LPH.
A sestavení je naprosto stejně náročné jako u podvozku LPH.
To tvoří dle mého názoru z tohoto nového podvozku novou verzi něčeho, co se za poslední roky stalo jakýmsi standardem – tedy když někdo potřeboval ověřenou funkčnost a kvalitu, podvozek LPH byl naprosto perfektní řešení, nyní tuto roli plnohodnotně splňuje také podvozek SDV.
Podvozek samozřejmě umožňuje také instalaci Peho ložisek stejným způsobem, jako jeho starší předchůdce.
A myslím, že zrovna takový podvozek si právě ta RP25 dvojkolí zaslouží, protože zde budou co nejvíce vystaveny na odiv publiku. Je vidět, že v 26-2.8 je z dvojkolí vidět výrazně menší část.
Dnes je možno vidět tyto podvozky na spoustě typů vozů, především na vozech Eas, Falls a dalších.
SDV tedy pro mě opět boduje produktem, který si časem jistě najde stálé místo v dílnách modelářů.
A někdy příště snad už u nějaké přestavby s využitím zmiňovaných podvozků 🙂
Stavebnici podvozků můžete zakoupit na e-shopu MojeTT.cz >>>
Celkom dobré aj ja som si ich kúpil a idem modtovať do Eas-iek. Ale taký malý detail, rajky bežne nemávali tieto strunové pružiny, skôr listové.
Perfektní článek a ukázka, která nás bude určitě motivovat. Tohle si každý rád přečte a poučí. Jen více takových pojednání .
Tie podvozky sú parádne ale odliatky kolečiek sú neforemné a ten nálevok odrezať je peklo. možno mohli zdražit pytlík a dat tam rovno kovové kolesá
Podvozky samozřejmě nebyly na všech vozech z výroby, ale na spoustu řad se dostaly skrze modernizace a opravy (potřeba mezinárodního provozu, atd.). Takže podle reálné předlohy se tohle dá dosadit na Rajky, Faccsy LPH, Falls nebo Gags od Detailu, prostě drtivá většina všeho, co má původně podvozky 26-2.8 a nedá to žádnou práci. Fotky se dají najít na Googlu. Dávat tyhle podvozky na Eas je z mého pohledu trochu zbytečnsot, protože o Vánocích SDV vyleze s vlastní stavebnicí celého vozu. Záměrně jsem nezmínil stavebnici Uachs/Ra LPH, tam je uložení podvozků trošku jiné ( čep se otáčí v rámu, ne v podvozku), rozměry ale sedí i tak a osadit to určitě jde. Ostatně o tom chystám celý článek.
Co se týká koleček, SDV očividně jede podle hesla „když nemáme limetu, dáme tam citrón“. Pořád to je lepší varianta než „když nemáme limetu, nedáme tam nic“. Spoustě lidí tohle prostě stačí (s tím se my nároční musíme smířit) a navíc je to za cenu, za kterou u konkurence kolečka nejsou žádná…
Přesně – lepší něco, než nic. Lepší dvojkolí se dají dosadit později.
Jak to vypadá s Rybákem od SDV? Už jsem někde zahlíd reklamní leták, takže doufám, že se nějaký „předskokan“ objeví tady.
Vážení. Je pěkné hodnotit podvozky. Na jedno se, ale zapomnělo, na roky vzniku. Podvozky 26-2.8 byly vyrobeny a vymyšleny před 35 léty. a že fungují není třeba dodat.
I cena je příznivá. Dají se dodnes koupit. Stejně jako stavebnice z forem LPH i snávody.