Karosa C734 v H0 podruhé a lépe

20150531_114615Protože C734 byla v hánule první stavebnice autobusu, kterou jsem připravoval, rozhodl jsem se před červnovou výstavou v Pečkách k rekonstrukci stavebnice, respektive k aplikaci částečných vylepšení tak, aby stavebnice umožňovala pohodovější a věrnější stavbu s ohledem na nabyté zkušenosti.

Takto tedy vypadá nová stavebnice. Vpodstatě je to zvětšená stavebnice TT i uspořádáním dílů (a o té už toho bylo napsáno dostatek ve starším článku o B731) a má některá vylepšení, která už kdysi prováděl Rosťopiš v článku o TTčkové stavebnici o B732. Obojí určitě doporučuji pročíst jako doplňkovou četbu, pokud se na stavebnice v H0 chystáte.

20150314_142248

Vylepšení jsou opět spíše jen konstrukční než estetická, na stavebnici samotné toho už podle mě moc vylepšit nejde. Nyní jsou tedy plastičtější střešní dekly. Spodní vrstva je samostatný díl, a na něj se nalepí další díl, lichoběžníkový plastický prolis (umístěn v pravém okně), kdy zůžení směřuje ve směru jízdy.

20150314_142130

…čelní masky jsou bez světel, a světla jsou dodána jako díl zvlášť – vychází vstříc hlavně těm, kteří staví autobusy na Faller Car System s osvětlením…

20150314_142140

…obě verze světel jsou v rámu…

20150314_142210

…stejně tak je s otvory zadní čelo v prostoru světel, opět lze přelepit dodatčným dílem leptaných světel…

20150314_142229

…stavebnici lze snadno upravit na atmosférák – ve dveřích a v bočním okně řidiče jsou zevnitř proleptaná naznačení do půlky síly plechu…

20150314_142311

…zevnitř stavebnice přibyly drážky pro odstříhnutí a zakulacení dílů – zde v zadní části bočnice a v rámu…

20150314_142320

…a nově má naznačení ohybů zevnitř také střecha pro plynulejší ohyb, toto řešení jsem zkoušel už i v TT, ale tam jsem to zatím nedoladil ke spokojenosti, a v zásadě tam postačuje ohyb podle současného stavu stavebnicové střechy…

20150314_142334

…moc to není vidět, ale zadní čelo je po stranách zeslabené pro ty, kteří budou chtít zakulacovat záď – pak stačí zůžit čelo obstřihnutím – aby se zachovala šířka bočnic i když budou na konci užší.

20150314_142345

Jdeme na stavbu – do předního čela nově přibyly dvě západky, aby maska přesně sedla na své místo nahoře i dole.

20150314_143353

Nyní se pustím do úprav dílů pro zakulacení. Tyto operace je možno vynechat pro méně zdatné modeláře, kteří si vystačí s hranatějším modelem. Proto nikde není nic vyloženě proleptané, ale je to jen naznačené. Zadní část rámu je zůžená, aby bylo možno zakulatit zadní část bočnic.

20150314_143414

Kvůli stejnému účelu je vzadu podle předleptaných drážek vystřižené „véčko“ a bočnice jsou lehce zaobleny pomocí malých kleštiček.

20150314_143436

Ve střeše jsou vystřižena další „véčka“ pro ohyb střechy.

20150314_143454

Totéž vepředu.

20150314_143503

Zůžené je zadní čelo, stačí obstřihnout nůžkami a případně dopilovat v rozích u zámečků. Pozná se podle toho, že zámky jsou teď víc vystouplé.

20150314_143525

Pak už stačí díly spájet k sobě. U ohýbaných střech je určitě vhodné propájet celý spoj střešního dílu a bočnice kvůli zvýšené pevnosti.

20150420_224557

Střešní větráky jsou ze spodní vrstvy z kartonu a horní jedna vrstva je pak leptaná.

20150420_224604

Takto už vypadá kompletně sestavená karoserie.

20150420_224613

Zde je vidět to zadní vykousnutí a zaoblení. Měly by přečuhovat zámky zadního čela přes připájenou bočnici, což je správně a je třeba tyto přebytečné zámky přebrousit.

20150420_224624

Dostaly se mi do stavebnice dvě chybky. První je, že zámky na čela v jedné bočnici jsou vyleptané vždy jen do poloviny síly materiálu, je tedy potřeba je dobrousit skrz. Jedná se o velmi jednoduchou úpravu na 10 vteřin.

20150420_224631

I na předním čele je 1 zámek bohužel nedoleptaný.

20150420_224640

Žádná jiná záludnost zde ale nečeká.

20150420_224648

Interiér se dočkal jen kosmetických změn.

20150502_114852

Přibyla madla před první sedadla, stačí přilepit prostě na podlahu. Také je nově součástí přední pult i s kapličkou budíků. Pult je nyní i součástí stavebnic TT, ostatní modeláři se staršími stavebnicemi můžou zažádat o pult zdarma přes email.

20150502_114901

Arch leptaných kol, který pomohl uspořit nějaký ten leptaný materiál. Díky tomu nemusí stát nová stavebnice víc kvůli opětovným osvitům předloh.

20150502_132221

Ve stavebnici jsou leptané nápravy a 6 kol.

20150502_132626

Dvě kola s ráfky s otvory, ty přijdou dozadu, a bez otvorů dopředu.

20150502_132739

Zadní náprava Detva, tedy s hladkým víčkem. Je potřeba z vlastních zásob dosadit vhodnou trubičku pro naznačení samotné nápravy, ve stavebnici je jen víčko.

20150502_135029

Přední náprava je jednoduchá, je zde osazen jen kryt matic (ze dvou vrstev plechu).

20150502_135035

Takto vypadají nová kola v H0 z kombinace kartonu a leptu, je to určitě lepší než předtím.

20150502_135043

Stále je možno jako alternativu objednat lisovaná kola od SDV, ale tato kola už ostudu také neudělají a na složení složitá také nejsou.

20150502_135049

Natřený interiér s koly, černě jsou zvýrazněné opěrky sedaček a přední pult.

20150530_225222

20150530_225233

20150530_225253

Po přebroušení a dopájení zrcátek vždy hodím skříň do základu, abych ještě doladil případná nutná přebroušení.

20150503_124910

20150503_124919

20150503_124926

20150512_213340

20150512_213351

20150512_213400

20150512_213408

A po nástřiku bílou, obtisknutí pruhů a zasklení je celá karoserie připravená na secvaknutí s rámem.

20150530_225309

20150530_225320

Hotový model určený do vitríny na výstavu.

20150531_113743

Vypadá zase o něco lépe… Na spodek jsem osadil leptané „lízátko“ s mlhovkami, jejich osazení je volitelné záměnným dílem.

20150531_113825

Stavebnice teď vypadá prostě zase o něco lépe a věrněji a umožní postavit a vytvarovat výborný model i méně zkušeným modelářům.

20150531_113837

Zde je vidět provedené zakřivení před zadním čelem.

20150531_113852

20150531_113907

20150531_114440

Srovnání s bráškou TT.

20150531_114025

20150531_114036

20150531_114051

A srovnání s předešlou C734 (stará nahoře), rozdíl je takto nepoznatelný, projeví se hlavně při stavbě a jednoduchosti tvarování.

20150531_114536

Na závěr konečně dokončená ŠL11 v H0. Musím uznat, že vypadá opravdu výýýýborně a jako zarytému nehánulkařovi se mi zatraceně líbí. Hotové modely budou k vidění určitě na červnové mašince v Pečkách, tak se stavte podívat 🙂

20150317_000616

20150317_000632

20150317_000812

20150317_000830

20150317_000843

20150531_114615

20150531_114704

20150531_114641

Stavebnice H0 můžete zakoupit na e-shopu MojeTT.cz >>>

5 komentářů: „Karosa C734 v H0 podruhé a lépe

  • 3. 6. 2015 (10:11)
    Trvalý odkaz

    To je prostě nádhera! Když se kouknu na ty tvary autobusů, připadá mi, že naprosto precizně vystihují předlohu. Už se moc těším, až si najdu čas a taky se do toho pustím.

    Taky mě zaujaly úpravy na C734, díky kterým bych snad zadní čelo „zaoblit“ zvládl i já. Mé samodomo úpravy na „lepeňáku“ nedopadly nejlépe a pořád uvažuji, zda ho dokončit nebo vyhodit…

  • 3. 6. 2015 (10:22)
    Trvalý odkaz

    Já vždycky tvrdím, že nikdy není tak zle, aby se cokoliv muselo vyhodit – vždycky to jde nějak zužitkovat, předělat nebo dokončit (viz moje „nepovedené“ obtisková RTO v minulém článku). To zadní čelo si naohýbáš bez problému i u té původní stavebnice, stačí tam to „véčko“ vystřihnout od oka (na okrají kastle max 1 mm široký výřez). Jediné jiné v té nové stavebnici je, že zevnitř je naznačená ta druhá půlka véčka (zvenku jednu půlku tvoří lišta pod větrací mřížkou), u staré stavebnice si jí musíš představit a nůžkami to prostříhnout zhruba v tom místě.

  • 3. 6. 2015 (16:42)
    Trvalý odkaz

    … a ta představa byla trochu slabší, no:-)

    I když, poprvé jsem pájel něco jiného než dva dráty, tak to bude i tím. Ale přesto ho dodělám, jen se mi díky chybám, které jsem udělal, do toho moc nechce…

  • 8. 6. 2015 (18:12)
    Trvalý odkaz

    Čím to letujete a co vše budu potřebovat
    Jsem začátečník.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..