Filigránská Rajka

DSC_9103.thumbnailJak už nasvědčuje název článku, bude se jednat o zpracování klasického vozu řady Uacs/Raj za využití původní stavebnice bývalé LPH, ovšem doplněné či spíše nahrazené zcela novým leptem z autorské dílny TTjeníka.

V prodeji je tato detailní leptaná sada u Hekttora nebo www.pojezdy.eu, příp. na modelářské burze u stolku p. Pohořelého.

DSC_8146

Jedná se o dva plechy leptaných dílů, je jich tedy dost a hodně těch malých. Rám vozu bude mít lomené bočnice, tak to je fajn, aspoň bude změna oproti původní plastové stavebnici.

DSC_8147

DSC_8148

Nechybí ani podrobný návod, myslím, že to zvládne postavit každý, kdo už s lepty pracoval…

DSC_8149

No tak jdeme na to, nejdřív nosný díl rámu.

DSC_8150

K němu pak obě bočnice včetně osazení.

DSC_8151

Pěkně to proletovat, vše krásně přesně do sebe zapadá také díky zámečkům.

DSC_8152

Na rám přijde ještě pomocné čelo.

DSC_8154

DSC_8155

K němu pak bude následovat brzdařská plošina.

DSC_8157

Tu je ještě potřeba osadit bočními stupačkami a venkovním čelem s madly.

DSC_8158

DSC_8159

DSC_8160

Drobné díly–opěrné desky, háky, zábradlí na plošinku a kotvičky, vše nejdřív připravit.

DSC_8162

Dotvarovat kotvičky a taky zábradlí, které musí být přesazeno přes čelo.

DSC_8163

DSC_8164

DSC_8165

Doletoval jsem i ty kotvičky na boky rámu, zvolil jsem umístění z vnějšku, ale nejlépe je nastudovat fotky reálné předlohy takového vozu, kotvičky jsou na vozech umístěny různě.

DSC_8166

Trochu trpělivosti a sestavit tu tenkou věc – sice ruční brzdu.

DSC_8168

DSC_8169

„Našmikal“ jsem si trochu trubiček a hurá na sestavování nárazníků…

DSC_8170

A pak přišla na řadu rakev. Plocha je díly tvarování proleptaná, takže je poměrně tenká, zevnitř jsou naznačená místa ohybů, stačí zlehka přejet zalamovákem a ohýbat.

DSC_8172

K ní náleží ještě spodní výztužný rám, na něm je nutné ohnout budoucí nosiče ovládacích táhel.

DSC_8173

Do rakve ještě přijde vletovat žebro pro upevnění cibulí. Potom stačí sesadit a zaletovat.

DSC_8177

DSC_8179

Hrany rakve ještě přijdou olemovat úhelníky.

DSC_8181

A ty mrňavé „camfrlíky“, to jsou držáky pro koncové tabulky. Přijdou taky naletovat na rakev, na čelo vzdálenější od plošiny.

DSC_8182

Ještě zbývají plošinky mezi cibule a zábradlí se žebříky. Tady je potřeba na madla navléknout malé podložky sloužící jako spojky.

DSC_8184

DSC_8183

DSC_8186

Tak a teď bude nutné upravit výlisky cibulí. K tomu jsou v leptu připraveny i přípravky. Jeden je na vystředění spodní plochy, zde budou navrtané otvory, do nichž se pak budou řezat závity M2.

DSC_8191

DSC_8194

Horní díly je potřeba zbrousit, odstranit původní víka nádob, potom použít další přípravek a navrtat opět otvory pro háčky.

DSC_8192

DSC_8193

Nyní je možné obě poloviny cibulí slepit, potom je zase zbrousit na výškovou míru 21,7 mm.

DSC_8195

Do navrtaných otvorů v horních partiích zalepit ty závěsky i s podložkami a do otvorů navrchu zase drátky, které poslouží jako vodící pro nové poklopy. Pochopitelně jsem dolepil k cibulím i „choboty“.

DSC_8196

DSC_8197

Cibule jsem ještě zkusmo narovnal na rakev, musím říct, že to bude paráda…

DSC_8198

Zbývá osadit ta horní víka, po přilepení zabrousit přesahující drátky.

DSC_8199

A opět jsem zkoušel sestavu, jak to bude vypadat.

DSC_8200

DSC_8201

Chybí už asi jen podvozky, a protože se plasťáky nehodí a ani nevejdou, musím najít leptané.

DSC_8202

Fůra drobných dílků, ale nejlepší je všechno naletovat.

DSC_8203

DSC_8205

Do rámu musím ještě dosadit opěrky pro podvozky, málem bych na ně zapomněl.

DSC_8206

DSC_8207

Po podvozků jsem si udělal zápichy, nahrazují ložiska a funguje to bez problémů.

DSC_8209

DSC_8210

A protože upínací otvory jsou velké, autor pamatoval i na to a do leptu umístil i středící podložky, ty je potřeba taky přiletovat.

DSC_8211

DSC_8212

Hotové podvozky jsem vsadil do rámu a přišrouboval.

DSC_8213

Konečně je rajka na kolejích…

DSC_8214

DSC_8215

DSC_8216

Tedy ještě před zásahem lakýrníka. A protože bude z éry če-es-dé, tak to bude klasika, černý rám, červenohnědá rakev a žluté cibulky.

DSC_8218

A asi na ní ještě vyzkoušíme solnou metodu. Pak lak, popisy z nabídky od p. Jirana, lak, upravit ještě patinu a sestavit.

DSC_8391

DSC_8393

DSC_9008

DSC_9010

Cibule se musí přišroubovat, potom ještě doplnit táhla otevíracích mechanismů.

DSC_9011

DSC_9012

Po zkompletování a patině ještě doplnit poslední drobnosti – páčky přestavovačů.

DSC_9019

Doplnit o kinematiky a když taková filigránská, tak ji dopřejeme i Peho a spřáhla Kuehn.

DSC_9021

Dostala schválení a může do provozu a mezitím čekat na další své kolegyně.

DSC_9023

DSC_9024

DSC_9101

DSC_9103

Porovnání: poslední snímky – rajka, jejíž stavbě je výše popsaná…

DSC_9104

 …starší kousek ze stavebnice doplněný leptanými díly od fy. Detail…

DSC_9105

…a poslední – to je ještě původní bez doplňků…

DSC_9106

…pohled z „ptačí perspektivy“.

DSC_9107

Kolega Střelec poslal fotku vozů odstavených ve šturcu v Berouně pro porovnání patiny.

orezlé RaJky

23 komentářů: „Filigránská Rajka

  • 25. 1. 2014 (1:53)
    Trvalý odkaz

    No přiznejme si, ač nechci nijak snižovat kvalitu článku, tak jsme si jistě všichni všimli především toho Mikáda v pozadí, které tam Jirka nenápadně naaranžoval, stejně jako později ty hasiče… Tohle je sice filigránské, ale Jirka je pěkný filuta 🙂 🙂 🙂

  • 25. 1. 2014 (2:32)
    Trvalý odkaz

    Zajímalo by mě, jakému poškození odpovídá solná metoda na tomto voze. Moc mi to sem nesedí. Případně budu rád za foto skutečného vozu.

  • 25. 1. 2014 (8:49)
    Trvalý odkaz

    asi budem sa úplného paka čo sa nevyzná ale ten vagon bol krasny lenže ta masivna hrdzava patina sa tam absolutne nehodi. mohol ste to nechat čiste pripadne patinovat len bielou takto je to ako postrielane brokovnicou.

  • 25. 1. 2014 (9:22)
    Trvalý odkaz

    Uf, čo dodať. Prakticky to už napísali predomnou. Lepty od Jeníka úplná špica, ako je už u neho zvykom. Jirko, tvoje prevedenie skladačky so všetkými drobotinami a detailami na jednotku s hviezdičkou. Tiež ako je u teba zvykom. Ale to finálne zafarbenie a patina je trochu nad. Musím priznať, že ma viac zaujali modely v pozadí. Som presvedčený, že aj súkronmý dopravca, alebo aj bývalý štátny dopravca, by v takomto stave svoje prevádzkové vozidlá nikdy nenechal.

  • 25. 1. 2014 (9:34)
    Trvalý odkaz

    Pořád se snažím na netu najít nedávnou událost, kdy polský čmelák vezl nějaké rajky ke šrotaci po našich kolejích. Tam byly přesně takovéto vozy.

    Předpokládám, že ale tato rajka ke zrušení určena nebyla, proto mi na fotkách připadají cibule až příliš „jeté“, byť foto takových vozů se dají najít: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Uacs_451_9306_926.JPG

    Možná jen přehání fotky a ve skutečnosti vůz vypadá přirozeněji, to nemohu posoudit.

    V každém případě je to precizní model, kterému leptané detaily dávají tu správnou jiskru.

  • 25. 1. 2014 (13:49)
    Trvalý odkaz

    Celý článek a foto jsem si pečlivě prohlédl a přečetl. Dobrá práce, lept je perfekní, stavba se povedla, tedy až na tu koncovou úpravu.Ale proti gustu žádný dišputát.Mně by takový vůz do provozu na kolejišti nesměl, leda, že by byl odstaven na šrotišti k rozložení.

  • 25. 1. 2014 (14:09)
    Trvalý odkaz

    jirka: To bude právě ono, ta jedna nejšpinavější je tam evidentně odstavená ve šturcu na zrušení 🙂

  • 25. 1. 2014 (18:55)
    Trvalý odkaz

    Rajka se rozhodně povedla, samotnému se mi doplňky od TTjenika líbí, ale docela se jich bojím. Ne ve stylu že bych je neposkládal, ale že bych vedle vozů takto upravených už nikdy nemohl s čistým svědomím postavit obyčejný vůz ze stavebnice, nebo třeba tovární vůz. V horším případě bych dokonce mohl mít nutkání se těch starších zbavit.
    Můj obdiv máš i za ten pokus se solnou metodou, a že i když to nevyšlo tak jsi vůz nerozdupal. Sám se téhle metodě snažím co nejvíc vyhýbat protože výsledek není snad nikdy jistý.

    No a ono navnadění na Mikádo a CAS30 na podvozku T815-7 je mazané, mimochodem, podkud to není tajemství, od koho ta tatra má být?

  • 25. 1. 2014 (19:21)
    Trvalý odkaz

    Ále prdlajs, solné metody se není třeba bát. Jenom to chce vyzkoušet si to napřed bokem a ne hned na takhle parádním vagonku.

    Samozřejmě i mě se solná metoda humusení nepovede někdy napoprvé tak jak si představuju, ale díl se dá samozřejmě nastříkat znova. Po původních oprýskaninách zůstanou drobné prohlubně, ale vypadá to skutečně autenticky, jako obnova laku bez předchozího pískování. Jirkovi se tady vymstilo to, že se sůl shlukla do hromádek, vždycky to chce spíš sypat jednotlivé a větší krystalky (ne jemný prášek). Takže nezbývá než držet palce do příštích pokusů 🙂

  • 26. 1. 2014 (12:16)
    Trvalý odkaz

    to TTmili, sa smejem, ako si topresne popísal. Ja som tak dopadol, toľko som ladil originálne vagóny, až nakoniec mi továrenské vagóny neostali, ani jeden, jednoducho vyzerali presne tak , ako píšeš……od veci voči tým upraveným s doplnkami. A to som to až tak nešperkoval, malé veci som nechal tak, lebo tie vagóny používam, tak by sa prkotiny hneď odlomili, ohli, zdeformovali, veď to dobre poznáte. Ale práca parádna……….palec hore.

  • 27. 1. 2014 (7:59)
    Trvalý odkaz

    Pošlu „redakci“ lehce mázlý snímek z Berouna, jsou na něm ještě orezleší Rajky v tomhle zbarvení. Jen mají víc menších oloupaných fleků a mezi tím zbytky zaprášení vápnem. Takže příště před loupáním barvy doporučuju ještě zavápnit (na sucho natupovat patinátor Agama – bílá/prach/šedá popelavá podle svého optického dojmu) a pak teprve oloupat.

    Jinak koukám, že z původní stavebnice zbyly jen cibule.
    Plasty dneska dost lidí lepí lepidlem Tamiya extrathin se zeleným deklem, ale to přestává bejt kmání a nahrazuje ho verze s oranžovým deklem, pomerančovým pachem a snad ekologická podle norem EU. Ta bohužel lepí podstatně hůř, takže pořiďte zásoby původní verze, dokud jsou!

  • 27. 1. 2014 (9:39)
    Trvalý odkaz

    Myslím, že vše bylo řešeno. Autorovi leptu třikrát sláva (už je prý i verze s rovnými podélníky), staviteli provolávat ovace za trpělivost a hodinářskou práci, ta je opravdu precizní, no teď už jen vystavit a nešahat.
    Co se týká barvy, já myslím, že když to v tom šturcu necháš pár let, ona se i ta rez zapráší, zateče do ní okolní barva a zbytky vápna, no a tak se to nakonec sjednotí. Což ti píše Střelec – toto se podle mě dá aplikovat i následně, prostě tomu snížit kontrast.
    Těším se na další tušené kousky!

  • 27. 1. 2014 (14:48)
    Trvalý odkaz

    pekny model, fajnova praca s leptom ale vysledna patina sa mi vobec ale vobec nepaci, cely model sa zhovadil, stacilo ho jemne zaspinit bielou farbou akoze cement ale takato patina u mna ee.

  • 27. 1. 2014 (16:34)
    Trvalý odkaz

    Ahojte,
    Děkuji za výše zmiňovanou pochvalu leptu a Jirkovi za pěknou prezentaci této stavebnice. Také bych rád potvrdil informaci, že již brzy bude v nabídce varianta s rovným rámem.
    Dále bych doplnil, že u těchto stavebnic je kladen důraz na variabilitu detailů. Pozice kotvících háků, možnost volby „okapů“ na rakvi, počet a pozice přírub na potrubí, atd. Takže je možné vytvořit několik podobných vozů lišících se pouze detaily. To u plastové stavebnice ani u většiny prodávaných detailů možné nebylo. Tam byl jeden vůz jak druhý.
    Co se subtilnosti týče, nenechte se zmást. Pokud vše pořádně sletujete, budou jednotlivé díly držet lépe než lepené. Cibule jsou šroubované k rakvi a ta pak zase přišroubovaná k rámu, takže tohle také neupadne a navíc je možné model v případě potřeby (opravy) rozebrat. Případné „provozní“ ohnutí některého dílku také není na škodu, přihnuté stupačky či držáky tabulek jsou k vidění na kdejakém voze. A hlavně platí pravidlo všech leptaných doplňků a detailů, že ne všechny musí být osazeny. Takže pokud se vám zdá něco moc titěrné a nemá to pro vás smysl, prostě to neosadíte.

  • 28. 1. 2014 (7:40)
    Trvalý odkaz

    fero: to, že se ti to nelíbí neznamená, že to neexistuje. V Berouně bejvají takhle orezlé vozy odstavené dost často, v provozu samozřejmě podobné vraky běhají o dost vzácněji a pokud ano, tak většinou už budou mít jiné vnější zbarvení.

    Beroun je všeobecně dobré místo pro „odchyt“ zajímavých zbarvení a technického stavu Rajek.

  • 2. 2. 2014 (23:45)
    Trvalý odkaz

    Rajka opravdovej filigrán,ale ta solná patina to celý pos….!Dělám v provozu víc jak 20 let,ale takovouhle Rajku jsem ještě neviděl!!!
    Škoda,někdy méně,je více!!Staré rčení,u modelu obzvlášt.
    Majkl

  • 3. 2. 2014 (7:50)
    Trvalý odkaz

    Majkl: Tak tos měl štěstí. Já jsem takovýhle vraky při průjezdu Berounem očumoval celej rok – provedení modelu odpovídalo střednímů stádiu olezlosti (cca po půl roce), zmizely až když prakticky slezla barva.

  • 3. 2. 2014 (22:16)
    Trvalý odkaz

    Střelec: určitě jsi viděl takhle orezlou a zároveň lesklou? Mě se ta „solná“ patina moc líbí, kazí to ten lesk.

  • 4. 2. 2014 (0:09)
    Trvalý odkaz

    Přidal jsem na konec článku fotku vozů, o kterých Střelec mluví. Tyhle vozy tam opravdu stojí/stály a opravdu jsou/byly neprovozní. Je na té fotce krásně vidět, že jsou sice krásně hnědé, ale dost pravidelně. Nebyl by problém to dle mě doladit – vzít umbru a pořádné stékance (ty co tam jsou, jsou moc slabé), a to celé potom přefouknout nějakou rzí pistolí a byla by z toho šrotorajka jako vyšitá.

  • 5. 2. 2014 (12:46)
    Trvalý odkaz

    Saludo: orezlost sedí a k lesku jsem se vyjádřil ve svým prvním příspěvku – na to stačí troška směsi prachu a šedý popelavý od Agamy nanesená na sucho…

  • 16. 5. 2015 (12:31)
    Trvalý odkaz

    možná blbej dotaz, ale jsem tu asi velký amatér, sice tu čerpám inspiraci ale nevim jaký průměr kol bych zde měl dát, mám zatím plastový podvozek od LPH. diky za info

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..