Autobusy v TT

Kulatá záď pro Karosy 700 a 900 z leptu

000_3638

Aby bylo možno zpestřit varianty sedmistovkových Karos, vytvořil jsem jako doplňek i kulatou záď. Ta se používala u novějších modelů kvůli většímu motoru, který se pod starou záď jednoduše nevešel. Stejná záď byla pak používána i u prvních sérií řady 900. Takže milovníci epochy IV a dříve mohou přestat číst hned 🙂

Momentálně je určena jen pro sedmistovkové krátké verze, protože na sedmistovkových kloubácích neexistují záznamy v hlavách znalců, že by ho nějaká kloubová Karosa měla. Technicky to zřejmě nemožné není, ale jednalo by se o jednotlivý „tuning na koleně“.

Záď je opět velmi jednoduchá tak, aby přinesla za málo námahy hodně muziky. Celkem jsou tak k nalezení na plechu 4 díly.

000_3540

Z druhé strany plechu jsou připraveny drážky pro ulehčení ohýbání. U tří dílů. Za kvalitu fotky se omlouvám.

000_3541

Hlavní díl je samozřejmě samotné čelo. Je řešeno jako dodatečný díl, to znamená že se autobus sestaví jako obvykle včetně rovného zadku, a pak se tento kulatý zadek připlácne.

000_3542

Druhý díl jsou světla. Ta se podlepí na samotné čelo, aby respektovala skutečné zapuštění pod profil čela.

000_3548

Zbávají dva díly. Horní je jen pomůcka pro spojení horní části se střechou autobusu, aby se nemusely řezat žádné odstřižky. Místo navíc to nezabralo a rozměr je „na míru“. Spodní díl je nárazník, který se naopak připevní zvenku čela a tím rozšíří plasticitu na další úroveň.

000_3551

Ohýbání čela je velmi snadné a lze pochopit z fotky. Pro ohyb jsou na každé straně tři drážky.

000_3543

Jedinou pozornost je třeba věnovat přechodu do střechy, aby se nechtěně nevyhnul i rám okna.

000_3547

Zahnuté části se pak naohýbají s ohledem na konkrétní autobus, aby pasovaly co nejlépe.

000_3545

Mně se osvědčilo mít autobus spájený a opatrným přisazením a přitlačením zádě na autobus se sama natvaruje do nejlepšího tvaru. Spodní ťuflíky se ohnou do úhlu dle potřeby. Slouží jako distanční vzpěry a připájí se na základní čelo tak, aby byla záď ukotvená i ve spodní části a přiléhala kompletně k původní zádi.

000_3546

Ohnutá světla je třeba doladit dle samotného ohnutí čela.

000_3549

Pak se jen přilepí zevnitř, proto je díl mezi světly jen v poloviční síle.

000_3550

Nárazník je také nutno přizpůsobit finálnímu tvaru.

000_3619

Zde tedy spájená B732. Výhod to má více. Není třeba dělat novou stavebnici, zůstane stejný pojezd i interiér a jejich uchycení k pevné konstrukci skříně se nemění.

000_3611

A zde už připlácnuté čelo napájené co nejvíce ke zbytku autobusu.

000_3612
Ani jsem nepotřeboval spojovací dílek, prostě jsem to natupo zalil cínem a drží.

000_3613

Stejně tak druhá strana. Je vidět mezera před světly, stále se dá jemným tlakem přihnout vše ke skříni.

000_3614

Pohled zezadu.

000_3617

Zevnitř. Distanční dílky jsou cca v úhlu 50 stupňů, tedy ne pravý úhel ale skutečně dle potřeby.

000_3618

Přebroušení a tmelení tentokrát tmelem.

000_3626

Dokud to nebude uspokojivé.

000_3627

Znovu přebroušeno.

000_3629

A na ukázku v základovce. Drobnosti se ještě dotmelí, ale spojení se povedlo.

000_3637

Přechod je skoro neznatelný, šířka se trefila dobře.

000_3638

Světla jsou skutečně zapuštěná jako v reálu.

000_3639

V reálu je mezi zádí a bočnicemi lehký schod, jak je záď na zbytek autobusu uměle osazená, takže případný schod není na závadu.

000_3640

Osazené všechny ostatní doplňky na zbytek autobusu.

000_3744

Pořád jsem trošku tmelil a brousil.

000_3745

A už hotovo.

000_3746

Rychlý skok vpřed. Zkusil jsem použít obtiskové pruhy na městskou verzi od Rosťopiše.

000_3750

Co bych pruhům vytknul, že občas to nesedí úplně přesně, třeba za posledním oknem si všimněte schodu.

000_3751

Rovněž přední světla mi přijdou moc malá, oválná naopak moc velká.

000_3752

Zadní část jsem si musel nastavit ze dvou pruhů, takže mi číslo vyšlo na víčko nádrže, ale na zkoušku to nevadí.

000_3753

Jinak se s obtisky pracovalo parádně, ušetří to spoustu starostí se stříkáním, je to rychlé, čisté, přesné a vypadá to dosti profi.

000_3754

A samotná záď vypadá moc pěkně, jsem rád, že se povedla.

000_3755

Co není v obtiscích řešeno je přední a zadní nárazník, ten se musí natřít nebo nastříkat ručně. Odstín odpovídá červeně Agamě. Mně se to stříkat nechtělo, takže jsem to natřel štětcem.

000_3756

Také jsem si z vlastních zásob doplnil gumy na dveře. Vzhledu to hodně pomůže, obzvláště u městské verze.

000_3758

Vršek jsem zatmelil doztracena, v reálu je zde schod také znatelný.

000_3759

Také mě moc nezaujala mřížka chlazení motoru, je moc jemná a nevýrazná. Ta moje se mi líbí víc (je v pozadí).

000_3761

Srovnání stříkané a obtiskované verze. Odstín není podstatný.

000_3763

Na obtiskové Karose je vidět, že Rosťopišova sada obsahuje i lišty, ale vyvedené jen v černé, ač v reálu jsou spíše s převažující stříbrnou (hliník?).

000_3764

Srovnání čel. Světla u Rosťopiše se mi zdají moc malá, jak už jsem říkal.

000_3765

Srovnání obyčejné hranaté a novější kulaté zádě. Tak se nejlépe pozná, „v čem je sakra teda ten rozdíl?“ Kulatá vypadá opravdu pěkně a když se to pečlivě přebrousí, tak je opravdu kulatá a ohyby nejsou nijak znát.

000_3766

Protože natírat zadní světla mi přišlo barbarské a předpokládal jsem neúspěšný pokus, vytvořil jsem světla jako obtisk.

000_3775

Po nanesení to vypadá luxusně.

000_3777

Stačí pečlivě obstříhnout a případně s pomocí Hypersolu doladit rohy. Ostatně na celé obtiskové sady pruhů jsou vhodné nějaké vodičky, které pomohou obtiskům kopírovat občas záludné tvary (podběhy, čelní maska a tak dále).

000_3776

A už v dokončené podobě.

000_3917

Zasklení zadního skla je bez problému.

000_3918

I při naroubování na rovný zadek je v horní části dostatek místa pro vložení skla, které je o trochu větší než otvor a tím ho stačí jen podlepit.

000_3919

A zbytek je normální jako u každé hranaté Karosy.

000_3920

Sedačky jsou natřené červeně, což představuje novější polstrování.

000_3922

Takže generálka na řadu 900 se vyvedla…

000_3923

A příště už rovnou o celém devítistovkovém autobusu.

000_3924

20140103_220717

20140103_220749

20140103_220702

20140103_220738

Stavebnici B731/2 včetně zádě můžete zakoupit na e-shopu MojeTT.cz >>>

13 komentářů: „Kulatá záď pro Karosy 700 a 900 z leptu

  • uz by tych busov aj stacilo ne?

  • Nová doba, host vyhazuje vrchního! 🙂 Buď rád, že tu přes léto není ticho po pěšině. Jestli máš čím přispět, pošli článek na téma „vláčky“ a rádi ho tu zveřejníme, jinak buď rád, že máš co číst – předpokládám, že jsi to četl, když jsi se dostal až na konec ke komentářům 🙂

  • Náhodou, super práce. A hlavně není VoVo shnilej jako třeba já, a opravdu něco dělá a nefláká se!

  • Ale prd stacilo, velebnosti 🙂

    Sice je to pro me porad jeste hudba docela vzdalene budoucnosti (bo napred dodelat koupelnu, pak kuchyn, premistit pudu do sklepa a pak snad bude i v tomhle baraku misto na kolejiste), ale tady s napetim ocekavam, kdy ke kulatemu zadku bude i kulaty predek 🙂

  • Nejsem znalec autobusů, ale nebylo to tak, že pokud měla Karosa kulatou záď měla i jiný kulatý předek?

  • Pokud dovolite rád se do toho vložím.
    Kombinace hranatý předek a kulatý zadek je možná, viz odkaz: http://seznam-autobusu.cz/vuz/21007 ,
    většinou se jedná o vozy po výměně motorů ,z Liaz na Renault, a nebo podobném repasu či opravě karoserie.
    A není to jen u městských busu ale i linkových odkaz:
    http://seznam-autobusu.cz/vuz/17593
    Nejsou tak běžný ale existujou.

  • … a taky existovaly kulaté zádě s motorem Liaz – viz třeba kloubáky (uznávám, už měly kulatý předek – řada 930)

    Jen bych se chtěl zeptat, jak vychází interier vzadu za pětisedadlem? Ve skutečném busu tam byl veliký kryt (jeden čas mě takový kulatý C734 s Renaultem – mimochodem, vždy jsem obdivoval jeho zvuk..) vozil do školy…

    Ale musím říci – VoVo, to je parádní věc!!! Ty světla jsi skvěle vystihl!!! Zase si musím povzdechnout, škoda, že je nemáme v HáNule, protože tvá verze vypadá daleko přesněji než stavebnice nejmenované firmy… Díky!

  • I prd velebnosti! Kulaté zadky montovala Karosa z výroby, při GO se dosazovaly jen velmi výjimečně. Jejich používání začalo v roce 94, když se začaly do busů montovat retardéry. Jestli tam je motor Renaul nebo Liaz nehraje žádnou roli. Mezi motor a nápravu se zkrátka musel vejít krom převodovky ještě retardér a proto bylo potřeba kastli trochu prodloužit.
    Nejvíc se vyrobilo městských kulatoprdeláčů B731/2. Dodnes ale jdou potkat vozy z cca 50ks série C734, které taky měly kulatý zadek. Bylo vyrobeno i kolem 20 zájezdových LC736, ty měly ale lepená okna a šly na export.
    Nehledejte v tom ale žádnou logiku, samozřejmě se i po roce 94 vyráběly pořád celohranaté Karosy 700. Na závěr třešnička na dortu:
    B732.1666 (v Strndově odkazu) má motor Liaz, pětikvalt Praga a žádný retardér, přesto má kulatý zadek.
    B731.1659 pohání Renault a automat ZF s vestavěným retardérem, karoserie je celohranatá. Nakonec tedy můžu doporučit jenom jedno: najděte si fotku skutečného auztobusu a podle ní si model postavte, líp to vymyslet nejde 🙂

    A pro pořádek: všechny busy (až na pár prototypů) s kulatou zádí mají v boku mřížku mezichladiče. Kloubáky 700 s kulatým zadkem nikdy neexistovaly (C744 v době jeho zavedení už nebyly ve výrobě a B741 měly vždycky právě automat s vestavěným retardérem).

  • Mno nikdo není dokonalý! proto jsem napsal většinou!!
    Ale myslim že z výrobi šly už jako celokulatý s označením C934 a ty co měly kulatý jenom zadek tak byli po generálce původni C734 ale v Karose nedělám tak se nebudu hádat! Ale jinak má Rosťa pravdu.

  • Ano, celokulatý šly z výroby, ale to už byla řada 900 a ta se nás zatím netýká, protože devítistovky měly vždycky kulatý i předek a na ten lept není. Tyhle naše kulatoprdeláče jsou pořád čistokrevné 700 tak, jak šly z výroby. Tenhle zadek se při generálkách 700 téměř nepoužíval. V době přestaveb byl totiž už k dispozici zadní panel z řady 950 a ten vypadá zase úplně jinak (celý svislý, menší okno).

    Zkrátka dokud to má hranatý čumák, je to 700 z výroby a hotovo. Pokud je kulatý předek, už to je 900 (700 po GO s kulatým předkem je poměrně málo). Přijde mi, že čím víc toho sem napíšu, tím větší bordel v tom udělám…
    Ještě jedna zajímavost: Byla vyrobená série Karos B932E.1680, hlavně pro export, ale pár kusů zůstalo u nás. To je devítistovka s kulatým předkem, ale zadek je hranatý ze 700. Nikdy jsem nezjistil proč přesně to tak je, ale už to tak bylo z výroby a v provozu se to nepředělávalo. Tak, a teď se v tom vyznejte 😀

  • Rostopis > ja mozna ten chaos jeste rozsirim … co by to mohlo byt, je to bastl, nebo to tak vyjelo z fabriky?
    – zajezdove provedeni
    – hranaty cumak i zadek
    – lepena okna

  • Ano, je to z výroby, ke konci výroby řady 700 už byly sériově vyráběné i LC736 s lepenými okny a klimatizací. Nedovedu z hlavy vysypat konkrétní typ a početnost tohohle provedení (zmapovanou mám hlavně produkci „měšťáků“…), ale bylo to tak přímo z výroby.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..