Cisternové vozy Zkks/Zekks ČSD od SDV

Když jsem viděl nedávný článek od kolegy VoVa, v němž popisoval stavbu tohoto cisternového vozu, neodolal jsem a zajistil si hned čtyři tyto stavebnice, z toho dva kusy již s obtisky popisů ČSD.

Vlastní stavbu zde nebudu nijak zvlášť popisovat, k tomu, jak to zde dříve popsal VoVo, nemám žádných připomínek. Nejprve jsem vyzkoušel uložení dvojkolí, vzhledem k tomu, že nekladla žádný odpor, neosazoval jsem ani ložiska, dokonce jsem ponechal i ta plastová dvojkolí, obsažená ve stavebnicích.

Pouze jsem udělal drobnou úpravu na podvozku, osadil jsem madla z drátu o prům. 0,18 mm pro posunovače pod nárazníky do předem vyvrtaných otvorů. Ta by mohla být rovněž součástí leptu ještě společně s čelními háky (ty jsem pro změnu použil z výlisku od p. Čambalíka).

Pak jsem již osadil nástupní plošinu a zbylé drobnosti na podvozek vozu.

Vyzkoušel jsem i usazení nádrže.

Následovalo osazení vytápění na tuto nádrž.

Pak jsem si osadil plošinky, zábradlí i žebříky.

Další úpravu jsem udělal na kolečkách uzávěrů, přiletoval jsme na ně drátek a do uzávěrů jsem vyvrtal otvory, kolečka pak i s drátky přilepil do těchto otvorů.

A po prostudování „vygooglených“ obrázků jsem ještě z drátků vyrobil madla na žebříky, která jsem na ně přiletoval.

Nyní jsem se mohl pustit do stavby druhého vozu, tentokrát bez vytápění.

Opět shodný postup stavby, pouze při sestavování plošinek na nádrž jsem tyto díly z leptu sletoval, u první cisterny jsem je ale lepil. Příště je budu raději opět letovat.

Zkušební sestavení obou vozů a pak už do lakovny.

Po základovce jsem nastříkal kotle bílou, podvozky černou. Po zaschnutí bílé jsem štětečkem natřel podstavce kotlů černou a rovněž i boční plechy zezadu.

Plechy jsem pak již přilepil.

Následovalo i přilepení obou kotlů na podvozky. Ještě jsem dosadil do podvozků spodní konzole žebříků.

Potom jsem již mohl umístit jednotlivé popisy na oba vozy.

Zatřel jsem spodní části žebříků černou, pak jsem popisy zalakoval lesklým lakem. Po zaschnutí následovalo natření drobných dílků červenou, bílou a žlutou (tedy rukojeť ruční brzdy, kolečka uzávěrů, kotvičky a přestavovače).

Na matný lak jsem se pokusil o drobnou patinu a nakonec osadil přiložené kinematiky SDV osazené spřáhly Kuehn.

Na závěr bych ještě mohl uvést, že stavba není náročná, přiložený leptík by ale mohl být spíše tl. 0,3 mm než těch 0,16 mm, přeci jen by ty díly byly pevnější.

A vozy mohou konečně do provozu…

Všechny verze stavebnic můžete zakoupit na e-shopu MojeTT.cz >>>

9 komentářů: „Cisternové vozy Zkks/Zekks ČSD od SDV

  • 2. 10. 2012 (21:11)
    Trvalý odkaz

    Ahoj Jiří
    Opět něco co musí pohladit na duši,souprava českých vozů na českém
    kolejišti,to je paráda.Také to zkusím takhle postavit. Myslíš si že ty plastove nápravy budou dobré ??

  • 3. 10. 2012 (22:08)
    Trvalý odkaz

    moc pěkný,jasně, české vozy dají kolejišti šmrnc, takže také zakoupím nejméně čtyři

  • 4. 10. 2012 (11:29)
    Trvalý odkaz

    ahoj je to super jen se chci zeptat jestli byli u čsd verze jiná barva kotlu díky moc třeba šedá a nebo zelená a jiné…

  • 4. 10. 2012 (19:49)
    Trvalý odkaz

    Ahoj!

    No, dávat ovládací kolečka ventilů na extra osičky, to už je na mě moc silný kafe 🙂 Vypadá to ale hodně dobře, na tomhle vagonu je fajn, že je to malej prďola, ale přesto je na něm spousta zajímavejch detailů a nevypadá nudně.

    Ke zbarvení: Tyhle vozy se používají k přepravě různých potravinářkých a neagresivních surovin. Proto byly narozdíl od ostatníchkolegů vždycky bílé. Nebyly ale jenom u ČSD, vlastnily je i soukromé podniky, jakou ale měly barvu tam se dneska těžko dozvíme. Vlastně jedinou „zvláštní“ variantou kterou znám jsou vozy v majetku Kofoly, téhle verze by jsme se časem od SDV měli taky dočkat (včetně brzdařské budky, a to už je opravdu „špek“ 🙂 ). Jinak na jediných fotkách vozu ČSD co mám je bílý krom kotle i sešikmený vršek a čela jeho podstavce a celé žebříky. Taky popisky jsou trochu jinak rozmístěné, Jirkův model tak odpovídá nejspíš přelomu ČSD/ČD. Takže spíš než celkovou změnou odstínů se u těchhle vagonků můžeme vyřádit na rozházení popisků a dobarvení detailů, které má skutečně každý vůz jinak….

  • 4. 10. 2012 (20:58)
    Trvalý odkaz

    Ale,ale,copak to tam čouhá z tunelu? 🙂
    Berta 259? To by stálo za pochlubení možná…

  • 6. 10. 2012 (12:11)
    Trvalý odkaz

    Klidně dám, odkaz, je úplně veřejná 🙂
    http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Rt1991smichov1.jpg
    Ano, Cargo má kotel taky bílý, na stánku SDV v Letňanech byly chvilkově k vidění i vzorky (s černým i modro-modrým logem), takže téhle varianty se taky co nevidět dočkáme a bude i verze čistě Slovenská ŽSR/ZSSK. Pak už zbývá jenom ta Kofola a tím budou asi všechny verze vystřílené. Je až s podivem, že existuje tak málo fotek, vzhledem k početnosti vozu v minulosti…

  • 6. 10. 2012 (19:52)
    Trvalý odkaz

    Zdravím Jirko
    chci se zeptat,dovažoval si cisterny nebo ti jezdí tak jak jsi je sestavil?
    Mě se zdá,že jsou lehké.

  • 6. 10. 2012 (22:08)
    Trvalý odkaz

    Milan L : Dvojkolí zatím fungují tak jak jsou přiložené do stavebnice, tedy bez ložisek a plastová, když přestanou fungovat, tak doplním ložiska a dám dvojkolí kovová. Vozy jsem vážil, měly 21 g každý, nedovažoval jsem je jak říkám jezdí bez problémů.

    Rosťopiš: To víš, občas si rád zablbnu, a všimnul sis i dalších madýlek? S tím zbarvením s Tebou souhlasím a že je málo fotek dostupných na netu, je také pravdou, osobně jsem žádný vůz v provozu zatím neviděl, a popisy jsem se snažil rozmístit, tak jak se ponejvíce umísťují.
    A a tu verzi Kofola se taky těším…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..