Úprava vozu Es ze Start setu Tillig
Sehnal jsem si Eas ze Start setu Tillig za výhodnou cenu, a tak přijde do dílny jako další, jelikož ho chci vozit společně s Eas (stejně jako jezdí – nebo jezdily – kombinované soupravy). Jak už jsem řešil dříve, Start varianta je na předělání ideální kvůli výhodné ceně v poměru s tím, co za tu cenu dostanete. Všechny tyto Tilligovy vozy mají kinematiky a kovová kola uložená v kovových rozsochách, což zaručuje super jízdu neporovnatelnou s obyčejným uhlákem BTTB. Jediná nevýhoda je Start spřáhlo (třmenové běžné), které budu měnit za nová Tillig spřáhla (případně za pevná spřáhla do šachty). Ještě se dělá bílá verze, je to opravdu jedno jakou použijete…

Vagón jsem rozebral podobně jako při stavbě Tcms. Jen je potřeba opatrně vyndat kinematiky, které jsou zacvaknuté zobáčkem blíže středu vozu. Opět stačí vyhnout čtyři plíšky podlahy ohnuté v rozích a vagón se rozsype na prvočásti. Hlavně nic neulomit hned na začátku (zatím musím zaklepat, že ačkoliv jsem dřiv ulomil všechno co šlo, poslední dobou už se to tolik neděje).

Jako zdroj obrázků opět poslouží katalog nákladních vozů na Parostroji. Jako první jsem vzal nástavbu a doplnil do všech rohů kotvičky. Jako “podložka” pod ně se osvědčila nastříhaná plastová tabulka. Po nalepení jsem seřízl přečnívající část nad kotvičkou do šikma. Vůz bude ve verzi bez ruční brzdy, takže kolo ruční brzdy odpadá. Mám v zásobě celý aršík leptů na Eas, ale nějak jsem nenašel, že by se zde daly použít třeba stupačky. Doplnil jsem stejně jako u Eas madla na čela a nakonec i leptané schránky na dokumenty (ty původní překryly kotvičky).

Pro nástřik jsem tentokrát zvolil lihovou Agamu N22 M Červenohnědá. Byl to tak trochu risk. Pořád jsem doufal, že se tam trocha té červené objeví, ale je to “normální” hnědá (podobná jako Rez). Na vagóny se moc nehodí, takže poslouží jako podklad pro nějakou větší patinu, kterou bych tu chtěl vyzkoušet. Pod barvou opět trochu vystupuje nápis “Intercargo”, ale to se postupnými vrstvami zakryje. Rovnou jsem to stříkl zase Sidoluxem pod obtisky.

Chci udělat opět verzi ČD. Obtisky budou zřejmě upravené z Eas od Detailu, ne Es se snad ani sehnat nedají (nebo o tom nevím). Loga ČD zase odněkud vystřihnu. Po krátkém zkoumání jsem došel k tomu, že celé první tři řádky v levém poli jsem opět použil z vozu Faccs (rozdílná čísla neřeším) a čtvrtý řádek (písmena “E” a “s”) jsem vystříhal z nápisů Eas (nejdříve zvlášť nanést “E” a potom “s”). Druhé pole je Eas (zde by se hodily drobnější popisy). Logo ČD mi opět zbylo z motoráku 810, tabulka vedle dveří z vozu Za (má jí i Tams, ale tam jsou obtisky trochu rozpité a větší, tahle působí decentněji). Logo UIC je z Eas. Opět jsem všechno stříkl Hypersolem (obtisky byly opět trochu nepoddajné). Nepoučil jsem se ze stavby Tcms, a opět jsem nechal na skříni všechny výstupky. To trochu dělá problém u loga ČD, které je namáčknuté až ke dveřím a dotýká se oněch výstupků. Lepší je to zbrousit. Ale pomocí hypersolu se obtisky přichytnou dobře.

Kotvičky opět žlutou. Pokud bych nechtěl patinovat, stačí v tuto chvíli stříknout ještě vrstvu matu nebo pololesku, sestavit vůz dohromady a přestavba je hotová, je to opravdu snadné 🙂 Já budu zkoušet další nový patinovací postup, snad se povede. Všechny podobné vozy jsou většinou v provozu zašlé, barva zatmavlá, plná rezavých ok a rozdílných povrchů, pokusím se tedy něco takového vytvořit. Začal jsem tím, že jsem do celé skříně vetřel patinátor Světlá rez od Agamy, v tomto případě načervenalý odstín nevadil, ba naopak. Patinátor nanáším štětcem. I když se to nezdá, hodně se v blízkém okolí práší, takže všechny čisté věci pryč 🙂 Po nanesení jsem přejel boky vatičkou do uší shora dolů, zároveň jsem trochu vypucoval popisky, aby nebyly hned nečitelné. Prostor pod dveřmi do nákladového prostoru jsem vzal patinátorem Hlína. Původně jsem chtěl použít i olejovky, ale asi budou postačovat pigmenty.

Následoval nástřik matným lakem, který utlumí pigmenty tak o 50 %…

…takže olejovky nakonec přišly na řadu. Zde v akci umbra pálená ředěná kobaltovým sikativem, prostě popatlat celý vůz tak, jak jsem okoukal od Dana a Houmra…

…nechat čtvrt hodiny zatuhnout a pak stírat hadříkem a vatičkami do uší. Nakonec namočím štětec do sikativu a zajedu jím i do rohů, olejovka se tak rozpustí a začne stékat, což chce hned ještě jednou “setřít” ve směru stékání vody. Nechat pořádně zaschnout (zrovna bylo dost teplé počasí, takže to bylo po dvou dnech suché, v zimě mi to schne i čtyři dny, záleží na vlhkosti v bytě) a stříknout matným lakem… A tady je výsledek.

Teď už zbývá jen dodělat uhlí, takže jako u Eas jsem na dno položil karton (abych nemusel sypat uhlí tolik) a nasypal tři hromádky. To jsem následně prolil herkulesem s vodou a jarem. Chce to lít spíš do prohlubní a nechat lepidlo zavzlínat do hromádek, při nakapání na hromádky se mi hromádky rozpadaly. Po dalším dni je to suché, a tím je skříň kompletní 🙂 Příště už asi použiju trochu něco jiného (přemýšlím o štěrku N natřeném na černo), takhle na fotce to přeci jen působí dost hrubě. Ve skutečném měřítku je to lepší.

Na podvozku jsem uřezal nárazníky a nalepil místo nich hranaté (koupené na burze). Jak jsem se dozvěděl, tak už se dost dlouho kulaté nepoužívají, což by se do mé páté epochy moc nehodilo.

Podvozek jsem stříkl stejnou červenohnědou jako kastli, na boky trochu míň, na čela trochu víc aby se srovnaly barvy. Vše jsem doladil patinátory Rez a Světlá rez pro chycení alespoň podobného odstínu čel s kastlí. Přestavovače jsou natřené bílou a žlutou (ještě před stříkáním).

Kola jsem vzal taky barvou a pak vyčistil houbou na čištění kolejí.

Pak už jen sestavit obě části dohromady.

Závaží jsem nedával, uhlí je docela těžké.

Plíšky už mi nešly zahnout zpátky, takže jsem obě části slepil vteřiňákem, nacvakl kinematiky a dosadil dvojkolí.

Stačí dosadit spřáhla a můžeme jít jezdit 🙂


Moc pěkné jako vždy. Rišo
Moc dobrá inspirace.
Ahoj, prosím Vás dá sa použiť aj červenohnedá č.37 Revell. ždá sa mi moc dočervena. Za odpoveď ďakujem.
Lukáš
Dle tabulky http://www.domacimodulovka.kx.cz/tabulka.htm se použít dá, ale podle obrázků mi přijde dost do vínová. Zkus to, když to bude vypadat blbě, tak to přestříkáš. Polehčující okolností je, že odstín se postupem času lehce měnil, dřív byla červenohnědá víc do červena, dneska je víc do hněda… Zase když už s tím jednou začneš, chce to držet se přibližně stejných odstínů na všech vozech, abys neměl 5 stejných vozů a každý v úplně jiném laku…