První lept – Zamračená KuBer (ČD 749)

100_2827Všude se píše: Nebojte se leptů! Protože mi bylo jasné, že leptům se v budoucnu určitě nevyhnu, nastalo nejdříve přemýšlení, který lept koupit tzv. na vyzkoušení. Podmínkou byla hlavně přijatelná cena, aby mi v případě neúspěchu nebylo líto vyhodit lept za mnoho set korun.

Prasátko (T 211) od Hekttora je sice malé a za dobrou cenu, ale jeho využití v budoucím plánovaném provozu by u mě bylo minimální. K tomu přidám náročnou motorizaci a výsledkem je, že se mi do něj moc nechtělo. Další variantou byl Hurvínek (M 131) od KuBera. Za podobnou cenu jako prasátko už se o tom dalo uvažovat, jeho složitost zřejmě také nebude nijak vysoká. Dal by se k němu rovnou sehnat od KuBera i pojezd. Jenže zde jsem zase narazil na epochální nesoulad, kdy bych Hurvínka v páté epoše využil tak maximálně pro simulaci nostalgické jízdy. Další možnost mě napadla opět u Hekttora, plošinový vůz Pao. Jeho rekonstruovanou verzi jsem se však nakonec rozhodl postavit svépomocí. Tím jsem vyčerpal snad všechny varianty do 400 Kč a zbývaly jen lokomotivy za 600 Kč a víc.

Proto mi zrovna přišla vhod nabídka kolegy Dana z Domácí modulovky, který upustil od stavby Zamračené od KuBera a rozhodl se jí poslat dál. Protože je Zamračená moje nejoblíbenější lokomotiva, rozhodl jsem se zkusit štěstí v aukci a nakonec lept pořídil za příznivou cenu. Říkal jsem si, že když se náhodou povede, budu mít dvojnásobnou radost (hotový lept a navíc první vlastnoruční Zamračená). Když se nepovede, za ty peníze mi nebude líto ho sešrotovat.

Lepty KuBer jsou mezi modeláři vyhlášeny hned několika negativy. Někteří si stěžují na tvarové provedení, někteří na přesnost stavebnice, někteří na absenci návodu… Všechno přijde během stavby na přetřes, takže se uvidí, jak to vlastně je. Už při pořizování jsem se kvůli všem těm reakcím trochu bál náročnosti. Sám Dan mi říkal: “Když postavíš tohle, tak už postavíš všechno!” To mi zrovna moc nepřidalo :))) Ale co se dá dělat, lept je doma, takže jsem neodolal a hned se do něj s nedočkavostí malého dítěte pustil.

Dost řečí na úvod, jde se na to. Nástroje, které jsem při stavbě použil, jsem sepsal v sekci Tipy a triky. Takto vypadá planžeta se všemi díly. Není jich tolik, kolik jsem myslel. Čela střechy jsou odlévaná z polyuretanu.

100_0833

Nádrž a její doplňky jsou zvlášť. Na procvičení jsem jí naohýbal a spájel. Vyplnil jsem jí olověnými plechy, je dost těžká (v tuhle chvíli jsem si ještě myslel, že jí použiju).

100_0828

Masky podvozků vypadají jako z cínu nebo podobného těžkého materiálu. Po podrobnějším zkoumání, ač tohle slovo nerad používám s ohledek na úctu k práci druhých, jsem usoudil, že masky jsou dost hrozné a rozhodně je používat nebudu. Jednak jsou měřítkově zmenšené (při porovnání s odlévanými maskami dodávanými k odlitkům o několik mm kratší), jednak je samo o sobě podivné, že sedí rozměrově na vzdálenost náprav V100 (která má však rozvor náprav skoro o milimetr menší). Jsou v nich zřejmě vlivem špatného odlití bublinky, celkově jsou pokroucené a tvary dost prapodivně křivé a nesouměrné. Navíc výrobce už předem počítá, že budete stavět verzi lokomotivy se závěskami (maska nemá imitiaci pryžokovových sloupků). Ty všude jinde jsou, co vím. Pokud je tam nechcete, stačí je uřezat nebo ubrousit. Přidělávají se hůž než odstraňují. Takže tudy určitě ne!

100_2715

Jako druhou snadnou věc jsem zvolil výztuhu a do ní vletované příčky, které mají dosedat na naohýbanou střechu. Příčky mají v hlavní části vyleptané otvory, takže stačí vsadit a zapájet (případně zalepit vteřinovým lepidlem). Ještě jsem tu zkoušel aplikaci cínu, takže je to takové opatlané 🙂 Jednoduchou techniku pájení (kterou jsem já pájel, neříkám, že je to správně) jsem dopsal do Tipů a triků k potřebám pro pájení.

100_0841

Skříň lokomotivy jsem vyřízl a začal ohýbat střechu. Kvůli různým zesíleným a zeslabeným místům se mi nepovedlo jí naohýbat úplně pravidelně, ale docela se to dá. Prostě jsem postupně ohýbal přes roh stolu. Poté jsem orientačně naohýbal i čela. To jsem možná mohl nechat až na později. V těchto chvílích by se možná návod hodil, ale každý průměrně důvtipný člověk dokáže použít techniku “Pětkrát měř (u leptů je 2x málo), jednou řež (v tomto případě spíše ohýbej).” Proto absenci návodu nevidím jako velký problém. Trošku jsem využil mojí zkušenost ze stavby papírových vystřihovánek, tohle je dost podobné.

100_0839

Pro zpevnění střechy i vytvarování boků jsem pod střechu zevnitř zalepil již dříve sletovanou výztuhu. Tady bylo vidět, jak jsem ohýbal střechu špatně, příčky nedosedaly ve středních partiích na naohýbanou střechu. Zkoušel jsem tam tento díl připájet, ale nakonec zvítězilo zalití lepidlem a ihned stříknutí aktivátorem, který lepidlo vytvrdí do pár vteřin. S postupem stavby jsem usoudil, že tohle byla nejhorší práce. Bylo potřeba lepit rovně, aby se nedostaly boky do vrtule. To se stalo mně, násilím jsem je potom srovnal za cenu prasknutí lepeného spoje na několika místech (pomohlo opětovné přilepení). Daní za lepení bylo, že se mi lepidlo dostalo těsně nad vnitřní hranu oken strojovny, což zřejmě trochu ztíží zasklívání. Ale půjde to. U této procedury by se určitě hodily nějaké výstupky ve skříni, kam by se výztuha vsadila, takto se tam lepí jen tak odhadem. No ale povedlo se a drží, což je hlavní.

Pokračoval jsem kompletací čel lokomotivy. Nejdříve jsem vyřízl čelo a ohnul čelník o 180 stupňů. Slepeno lepidlem.

100_0846

A naohýbáno do finální podoby.

100_0848

Proletoval jsem šikmé části rámu a vsadil do skříně. Pasovalo to výborně. Na každé straně jsou dva body, kde jsou pro čelo ve skříni připravené otvory, takže se seknout nemůžete. Na horní části čela jsou navíc další dva body pro přesné zapadnutí. Jedna drážka pro vsazení je mezi dveřmi a žaluziemi, druhá nad písečníky. Já to napoprvné trošku zkazil, nad písečníky jsem čelo nevsadil do připravené drážky. Měřil jsem asi míň než 5x 🙂 Čelo v tomto případě bude trošku špatně usazené, ale dá se to přežít a budoucím pracem to nevadí. Jen jsem si trochu přidělal práci při broušení. V horní části jeden bod zapadne do střechy, druhý se nasadí na střešní výztuhu. Tady je potřeba to mít právě všechno přesně. Ale fixačních bodů je dost, takže není třeba mít strach. Popravdě jsem se bál, že všechny spoje budou na tupo, takto je to opravdu jen pasující skládačka.

100_0854

Teď už prijde na řadu opravdová kompletace čel. Kromě čela pájeného už dřív je potřeba (od leva) spodní výztuha čela (přijde nad rám), horní výztuha čela (pod rámy oken) a střecha kabiny. Spodní výztuha se jemně ohne a bude směřovat směrem vzhůru. Následující manipulace s díly lze částečně dělat v libovolném pořadí (pokud jsme letovali správně už předtím, a lept není nikde křivý). Já to dělal tak, že jsem začal odspodu. Moc kvalitních fotek se mi z téhle části stavby udělat nepodařilo.

100_0883

Nejdříve jsem proletoval svislá čela (součást původní skříně) k sobě. Zespodu k nim naletoval výztuhu nad rám, která dá čelům finální tvar od spodní hrany. Shora jsem naletoval horní výztuhu čela, která dá čelu tvar od horní hrany. Do ní se zároveň zevnitř skříně natlačí rámy oken a zaletují jednak k sobě navzájem, jednak k horní výztuze čela. Snad to popisuju alespoň trochu srozumitelně 🙂 Prostě ve výsledku má vzniknout toto.

100_0862

V šesti bodech zapadne do okolí střecha kabiny, vše důkladně proletováno.

100_0869

Tím je čelo komplet. Teď to bude chtít ještě hodně brousit nadbytečný cín.

100_0873

Nanesením více cínu se dá pomocí pilníku vytvarovat zakřivení hran trochu do kulata (jako ve skutečnosti).

100_0892

Na sucho nasazené odlité čelo střechy, vypadá to jako Zamračená, nebo ne? 🙂

100_0879

Stejně tak jsem udělal i druhé čelo. Dopájel, kouknul… a celé čelo bylo šejdrem. Zřejmě za to mohla na jedné straně křivě nalepená ta střešní výztuha už od začátku, která po zpevnění celé konstrukce zkroutila celé čelo kamsi na stranu. Ne nadarmo bylo lepení té výztuhy nejhorší prací. Nastalo dilema, zda to nechat a tvářit se, že to je v pohodě, nebo všechno odpájet a zkusit to znova, ovšem s rizikem, že už to nepůjde vůbec. No já jako dobrodruh jsem se rozhodl to risknout a všechno odpájel. Když už mám zkušební lept, tak toho vyzkouším co nejvíc 🙂 Naohýbanému čelu rámu s vnitřní přepážkou jsem ustřihl celý vršek (viz foto), aby ho nenutilo zapadávat do úchytných bodů ve výztuze a tím kroutit zbytek rámu a všechno postupně připájel znovu. Celkem se to povedlo, jen zůstaly trošku zohýbané rámy oken, ale to už skoro není vidět oproti tomu, jak to bylo původně.

100_0895

Takže nakonec jsem si oddechl. Když už jsem se dostal až sem, věděl jsem, že lept vyhazovat nebudu 🙂 Opět zkušebně nasazená čela střechy, už to má opravdu ty správné křivky. Moje radost byla v tuto chvíli obrovská 🙂 Trošku se mi povedlo zacínovat žaluzie, ale naštěstí nebyly zalité (cín byl jen na povrchu), takže se mi většinu povedlo odbrousit.

100_0888

V tuto chvíli jsem (konečně) vybral finální kousek, který z toho vznikne. Bude to 749 265-5 (odkaz na foto – Želpage). Tato loko už nemá klasické závěsky, takže jsem je odstranil. Jinak jsou závěsky v leptu připravené dvouvrstvé. K základní vrstvě v síle plechu vyletované už na základním rámu se lepí ještě jedna vrstva. Zrovna plasticky to nepůsobí, ale jde to. V leptu už to asi lepší nebude… Pomocí pájecí pasty jsem zkusil přiletovat druhou vrstvu boků rámu, který ve výsledku vystupuje z šířky skříně do prostoru. Nakonec to stejně zachránil klasický cín, ale jakš takš to chytlo. Na jedné straně (na té pravé) se mi to trochu zkroutilo…

100_0899

Teď už jsem si chtěl udělat radost, tak jsem obrousil odlitá čela střech tak, aby byly výškově stejně s hranou střechy a nalepil vteřinovým lepidlem. Páskou jsem zamaskoval okraje spár, abych si neušpinil celou lokomotivu, a nanesl pár vrstev tmelu do spár (přeci jen to nesedlo 100% přesně, což je chyba spíše sestavení než kvality samotných dílů).

100_0908

Na střechu jsem ještě během schnutí tmelu nalepil čtyři poklopy.

100_0914

Na boky přijdou rámy žaluzií.

100_0915

Protože vyleptané části hlavní části skříně byly trochu hrubé, celé jsem to (včetně čel) průbežně brousil trochu šmirglem. Čelo po zaschnutí tmelu a odtrhnutí pásky. Odlité čelo je v různých částech různě schodovité od naohýbané části střechy z leptu.

100_0917

Čela tedy šmirglem zabroušená do tvaru naohýbané střechy. Z tuhy od propisky jsem nařezal na rám “závěsné háky”, ale možná je odstraním, jsou přeci jen trochu velké. Jejich vnitřek jsem vyplnil tmelem.

100_09261

Ještě chvíli jsem brousil všemožné partie po celé lokomotivě. Celý model jsem vypral v lihu, abych ho jednak odmastil a jednak očistil od všeho prachu po broušení. Abych viděl, kde co přebývá, spodní část jsem stříkl základem na auta. Použiju ho jako základovku, měl by být určený přímo na kovy, tak by měl snad držet i na leptu. A pokračoval jsem v dalším broušení (občas jehlový pilník, občas brusné papíry od hrubších po jemnější).

100_0953

KuBer nedodává leptané tabulky ani další doplňky (to bych ještě pochopil), ale ani mřížky ventilátorů na střeše, které dělá Detail ve své sadě na Zamračenou, kterou jsem koupil až po měsící na burze. Když už jsem si měsíc počkal, trošku mě vytočilo, že mřížky od Detailu (hlavně ta větší) je větší než vyleptané otvory, takže na okrajích je vidět přesahující lept pod mřížkou.

100_2604

Celé ještě dvakrát místy přebroušené a stříknuté antikorozním základem Dupli Color na auta (je to ten samý, co používám normálně, jen jsem konečně zjistil, co je na tom napsáno). Nakonec jsem závěsná oka na rámu odstranil. Dokonale vybrousit se mi to nepovedlo, ale přijde chvíle, kdy si prostě vždycky řeknu „a dost, to bych mohl taky brousit donekonečna“. Navíc další vrstvu spreje už by to asi nepřežilo bez úhony na detailech.

100_2652

Ještě druhá strana, sprej má proti surfaceru tu výhodu, že opravdu „zalije“ při přiměřeném stříkání ty nejhorší rýhy, aniž by odstranil to, co tam má být. Jak byl lept špatně vyleptaný (hrubé, jakoby nedoleptané plochy), tak po přebroušení a přestřiku to není vůbec poznat.

100_2641

A posazeno na pojezd z V100 (jeho stavbu popíšu zvlášť v článku o V100). Oboustrannou páskou přilepena nádrž se vzduchojemy a masky, abych se pokochal 🙂 Nepovedlo se mi dokonale zatmelit rohy odlitků čel střechy, ale to se ještě ztratí pod barvou…

100_2653

Nádrž jsem nakonec nepoužil leptovou (nechám na jindy), ale použíl jsem odlitou od p. Molaty. Výhodou je, že už jsou její součástí dva vzduchojemy, které jsem nevěděl, jak bych dělal. Kromě toho „spojovacího tunelu“ mezi vzduchojemy, který stejně nebude v tmavé barvě vidět, je odlitek pěkný. Napěchoval jsem ho olověnými plechy. Stejně tak masky podvozků jsou z odlitku od p. Molaty, obojí jsem si ukradl z nedávno zakoupené „ověřovací“ Zamračené, zřejmě budoucí 749 006 🙂

100_2633

Závěsná oka jsou nakonec z tenčí bužírky, kápnutá do nich kapka vteřiňáku a zabroušeno. Do jednoho otvoru ve střeše jsem vytvaroval ze zbytku leptu „komínek“. Byl jsem upozorněn, že má být trochu jinde (vzhledem k reálné 749 265), ale vycházím z možností stavebnice, takže alespoň taková „atrapa“ komínku. On celkově ten model určitě nebude 100% věrný předloze, ale je to pro radost a z radosti, a to je nejdůležitější 🙂 Loga ČD jsem vzal z leptané sady od Detailu, sice jsou plastická, ale nechtělo se mi je barvit, takže na ně nakonec stejně plácnu po nástřiku obtisk.

100_2683

Ještě jsem druhou „díru“ ve střeše zalepil kouskem destičky, aby do lokomotivy nefoukalo. On v těch verzích bude pro nezasvěcence asi trochu „zmatek“ a tahle stavebnice bude taková typická, nebo univerzální, aby se z toho dalo postavit cokoliv. Nevím nakolik jsem to udělal správně, takže počítači nýtů opět prominou. Do Šumperku se mi fotit jet zrovna moc nechce 🙂 Kolega Petr z Kolejiště Šumperk říkal, že „265ka“ je chloubou tamního depa, tak jsem rád, že jsem nevybral špatně.

100_2678

Nástřik červenou lihovou Agamou – odstíny Červená (cca 4 díly) a Tmavě červená (cca 1 díl). Několik tenkých vrstev.

100_2688

No a pak zamaskovat Tamiya páskou (na hrany jsem nastříhal 6mm pásku ještě napůl, aby dobře přichytla a nezafoukalo za ní). A stříknuto modrou lihovkou – 3 díly Modré a 1 díl Bílé (vše ze základní řady lihových Agam). Na fotkách, které mám k dispozici, je dobře vidět blednutí během let, takže používat reálné odstíny je pro používaný stroj snad ještě víc ošemetné, než si namíchat svoje. Mě se s lihovými Agamamy pracuje dobře, jsem s nimi spokojený. Takže radši oželím nějakou tu chybu v odstínu odměnou za kvalitní a rychle suchý povrch.

100_2716

Začal jsem uvažovat, jak zakomponovat do celku pluhy. Protože mi v rámu vzniklo dost místa na kinematiky, zkusil jsem je nalepit a vymýšlet, jak je vytáhnout ven. Trochu jsem se v téhle části inspiroval nedávnou stavbou kolegy Romina, který do své zamračené také kinematiky dává. V pluzích jsem tedy vystříhl taková ta „žebra“ co jsou ve středu pluhu a vznikla mi z toho ideálně posazená díra. Pak už jen naohýbat dle vyleptaných drážek a ze dvou dílů dát dohromady. Zkoušel jsem to spájet ale to mi nešlo, takže jsem to slepil vteřiňákem 🙂

100_2786

Bílá náprsenka mi dala zabrat, vymaskovat rovné čáry na šikmém čumáku byla docela výzva, ale nakonec se celkem zadařilo. Posloužila na tenké proužky nastříhaná Tamiya páska. Na čelní rám jsem nalepil leptanou stupačku od Hekttora a z kousku drátu jsem nalepil kabel elektrického vytápění (snad je to ono). Na jednom konci jsem nechal kus bužírky, imitace zásuvky.

100_2800

Rám, masky, nádrž a pluhy stříknuté tmavě šedou (opět vlastní míchání černé a šedé). Už to vypadá parádně.

100_2808

Na čele to teď vypadá cca takto (masky, nádrž, pluhy jsou stále jen přilepené obsoustrannou páskou).

100_2816

Na bok jsem nalepil bílé logo ČD (přímo na to leptané od Detailu). Je to samolepka místo obtisku (tady se to ztratí), koupená na burze, prodává p. Slowiaczek. Pustil jsem se do části, které jsem se hodně bál. Zábradlí. V leptu jsou předleptané otvory pro madla, které je třeba vyvrtat. Pár jsem jich vyvrtal, pak jsem si zlomil poslední 0.3mm vrták. Takže vrtání byl konec. Zábradlí jsem naohýbal z kytarové struny 0.2 mm. Lepil jsem většinou na tupo přímo na kastli (kde byly otvory, tak do nich) do kapky gelového vteřiňáku. Snad to neopadá, měl by to snad trochu zafixovat ještě Sidolux. Už mi docházely nervy, tak jsem některá madla na rámu vytvořil tak, že jsem nalepil kousíček zbytku leptu jen pro plastický efekt. Všechna madla potom natřená bílou. Byla to opravdu piplačka, ale nakonec to docela odsýpalo a madla vypadají díky své malé tloušťce (po přepočtu to téměř odpovídá zmenšenému reálu) výborně.

100_2827

Otvory však byly předpřipravené jen na bocích skříně, takže pod okny nezbývá, než nalepit natupo tak či tak. Stejně tak na čele rámu.

100_2844

Zde je největší problém viditelné části skříně. Čumáky jsou trošku zjednodušené a málo sešikmené, takže madla jsou až před okny. Světlomety a rámy světel jsem natřel metalickou barvou Hliník.

100_2849

Ještě z druhé strany, zásuvku kabelu topení jsem natřel červeně. Prostě detaily, to je moje 🙂

100_2854

Přestřik Sidoluxem, snad to všechno pod tím bude držet 🙂

100_2914

Protože jsem doma nenašel žádné normální černé logo ČD v obtisku, zkusím na čumáky nalepit taky samolepku. Možná ten přechodu bude trochu vidět, uvidí se až se to ještě jednou stříkne lakem. Stejně je to celá lokomotiva zase takový hokus pokus. Přeci jen na fotce je to dost zvětšené…

100_2930

Leptané doplňky natírám ještě v rámečku červenou a pak přebrousím šmirglem. Protože jsou aršíky ze světlého kovu, není ani tak potřeba natírat bíle číslice. Ale jak jsem zkoušel, stačilo by přejet lehce štětcem přes povrch bílou barvou a šlo by to. Štětec musí být už trochu osušený, aby nezateklo tam, kam nepotřebuju.

100_3024

No a po apliakci obtisků a leptaných znaků ČKD a výrobních štítků. Tabulky ještě nemám, nechal jsem si je udělta na zakázku u p. Banka. Ta detailovská sada má 749 255-6 a já potřebuju 749 265-5. Škoda no… 🙂 Obtisky jsou od p. Slowiaczeka z burzy, byla to přímo sada na 749/751. Jinak bych použil opět od p. Jirana univerzální sadu na motorové lokomotivy. Obtisků ani tolik potřeba není, půlka aršíku mi zůstala nevyužitá. Skutečná předloha má na všech dveřích černý nápis o zajišťování klínem, na aršíku byly jen dva bílé a ještě dost velké, tak jsem je dal úhlopříčně na každou stranu jeden. Nápis DKV Olomouc nesmí chybět (pod okénkem kabiny).

100_3039

Vše přestříknuto lesklým lakem (několik vrstev) a poté polomatem jako finální vrstvou. Lokomotivu nebudu nijak patinovat, byla by to škoda 🙂 Ne vše musí být napatinované, i v provozu se setkávají staraší a nově natřená vozidla. Pojezd už je v tuto chvíli kompletní a pojízdný, dovážený, nalepené masky a nádrž se vzduchojemy. Takže jsem přistoupil k zasklení – k tomu jsem použil různé zbytky různých čirých fólií. Lepil jsem Herkulesem.

100_3768

Tady je to horší čelo. Pro příště vím, že nesmím patlat cín nejen navenek ale i uvnitř skříně, okna pak nešla vlepiit úplně souběžně se skříňí, ale výsledný efekt je více než dobrý. Fotky jsou ihned po zaschnutí, ještě budu přebytečné lepidlo stírat ve vodě namočenou vatiškou do uší.

100_3754

Na střeše přibyly houkačky koupené na burze.

100_3748

To lepší čelo – do reflektoru vybarveného barvou Hliník jsem kápl Černou a po zaschnutí párátkem naznačil dva malé reflektory. To celé jsem zalil ClearFixem. Stejně tak světla v rámu jsem zalil ClearFixem. Spřáhlo a pluh zatím opět jen nanečisto nalepené oboustrannou páskou.

100_3755

Na boku kabiny mi to zasklení právě nepřisedlo dokonale. Ale jak říkám, v kontextu celého modelu jsem se zasklením spokojený, byl to přeci jen první pokus a do těchto míst už se dalo v hotovém modelu dostat zevnitř dost špatně. Makro odhalí úplně všechno 🙂

100_3762

Zbytky Herkulesu. I kdyby tam zůstaly, díky jeho čirosti by to nevadilo. Dával jsem lepidla radši víc, zalil spáry mezi skříňí a fólií. Samolepka ČD – účelem bylo vyzkoušet, jak to bude vypadat. Účel splněn, není to tak zlé 🙂

100_3770

Houkačka natřená na modro (do barvy skříně).

100_3778

Na bok jsem nalepil tabulky od p. Banka.

100_4432

Na čela přišly kromě tabulek ještě nárazníky.

100_4440

Přilepil jsem konečně kinematiky (Peho 100) a současně nalepil i pluhy.

100_4950

Pohled na čelní partii. Konečně to s tím pluhem vypadá jako pořádný kus lokomotivy.

100_4979

Ještě dolepit tyhle obří stěrače a je to už opravdu snad všechno.

100_4983

Namočil jsem je do kapky Herkulesu a připlácnul na místo, i když celkem klika, že jsem je nepoztrácel 🙂 Ta okna jsem pořád ještě nevyčistil… alespoň mám zkušenost pro příště, že si mám dát pozor na množství lepidla… To makro je ale prevít…

100_4984

Lokomotiva je dokončená, i když možná jí potkají časem ještě nějaké drobné úpravy v podvozkové části, kde jsem musel kvůli umístění kinematik udělat ještě nějaké drobné kompromisy a nádrž se tím posunula o kus níž než by měla být.

100_4974

I když to byl jen první leptový pokus a je na modelu spousta nedokonalostí, stejně z ní mám radost, dala mi potvora celkem zabrat. Vyzkoušel jsem na ní opět spoustu nových „technologií“ které se budou do budoucna určitě hodit. A jak se říká: „z půl metru už vypadá výborně,“ a to je hlavní 🙂

100_4972

Tak a poslední fotka hotové lokomotivy umístěné do vitríny mezi ostatní modely. Teď už to chce jen za to mít nějaké pořádné rychlíkové vagóny, protože vidět jí v čele Mn vlaku, to by mě asi v Šumperku hnali 🙂

100_4961

Na závěr dodávám, že ve výsledku mě Danovo “povzbuzení” opravdu povzbudilo a z leptů už strach nemám. Respekt ano, ale rád se pustím brzo do nějakého dalšího modelu. Pokud tohle bylo to nejhorší, co mě mohlo potkat, pak se těším na vše ostatní, co mám v plánu 🙂 Narozdíl od odlitku totiž neubíráte, ale budujete. Pohled na lokomotivu, která roste pod rukama, to je opravdu radost 🙂 I přes všechny názory, které jsem na internetu přečetl, mi stavba nepřišla nijak složitá ani komplikovaná. Díly do sebe (až na čestnou výjimku příčky střechy) dobře pasovaly a zapadávaly, nic nebylo třeba upravovat a bez návodu jsem se taky obešel. Jediné, co jsem nevěděl kam patří, bylo 5 “pásků” v rohu planžety. Protože mi nikdo nebyl schopný poradit, psal jsem přímo p. Kubíčkovi, tedy výrobci, s prosbou o radu. Žádné odpovědi se mi od něj nedostalo. Škoda… Bod dolů za technickou podporu 🙂 Děkuju kolegovi v komentářích pod článkem, který mi ujasnil, kam měly pásky patřit. Bohužel ve stádiu těsně před dokončením už jejich přidání nebylo možné. Určitě to ale pomůže někomu dalšímu, který bude třeba stejně jako já tápat 🙂 Na úplný závěr tedy nezbývá než potvrdit: Nebojte se leptů!

30 komentářů: „První lept – Zamračená KuBer (ČD 749)

  • 4. 11. 2008 (21:25)
    Trvalý odkaz

    Lepty zatim davam stranou ale stejne se jim jednou nevyhnu ze začátku začnu delat radsi odlitky.Ale vypada to hodne pekne skvela prace:D

  • 30. 11. 2008 (17:28)
    Trvalý odkaz

    Tenhle článek mě hodně povzbudil, po vánocích se do nějakého leptu určitě taky pustím. Jinak jsem asi přišel na to, kam přijde těch zbylých 5 pásků. 2 by měly jít přes spojení strojovny se stanovišti, takže zakryjí tu spáru v rozích střechy. Třetí se musí zkrátit (možná i první 2) a měl by být na střeše v místě, kde končí vodorovné žaluzie, na straně dál od boční ventilace. Určitě to okoukáš (nebo okoukáte) z odlitku, kde ty pásky jsou-sám jednu zamráču mám. Snad pásky půjdou doplnit i po dokončení. Zbytek lamel je asi do foroty. Tak blahopřeju k pěknému výsledku a držím palce dalším projektům.

  • 1. 12. 2008 (12:25)
    Trvalý odkaz

    Máš pravdu, asi to tak fakt bude 🙂 Na tvůj příspěvek v článku upozorním, díky. Já bych kvůli tomu musel půl modelu rozdělat a přestříkat, takže to tam určitě dávat nebudu, zas tolik to do očí nebije.

  • 20. 12. 2008 (20:58)
    Trvalý odkaz

    Myslíš že by z toho šlo udělat papírovou vystřihovánku? Myslím dát to do tiskárny a vytisknout? Díky

  • 21. 12. 2008 (14:20)
    Trvalý odkaz

    já myslím že určitě šlo, ale muselo by se tam přihlédnout k rozdílu šířky leptu a papíru ve spojích a muselo by se to upravovat. navíc přijdeš o veškerý detaily který tam jsou vyleptaný…

  • 22. 12. 2008 (20:58)
    Trvalý odkaz

    Zdravím,

    moc pěkný model někdy bych lepty taky rád zkusil všude o nich čtu ,ale v mém případě vyhozené peníze Takovou krásku bych já nepostavil..

    Veselé a šťastné Vánoce
    přeje Martin 13 let

  • 27. 12. 2008 (22:28)
    Trvalý odkaz

    podle mě všude platí, že velkou část výsledku má na triku povrchová úprava (stříkání, obtisky atd), ten lept je jen takový základ a i když se tam něco nepovede, tak si toho pak stejně nikdo nevšimne 🙂

  • 13. 1. 2009 (12:00)
    Trvalý odkaz

    Po shlédnutí celého článku musím konstatovat, že příliš často jsi spokojen s vlasními ústupky a nerovnostmi atp. Omlouváš to, že to nepůjde vidět, ale já bych měl ten pocit, že to není 100%-ní. Model stavím k dokonalosti a měl by vypadat čistě – výstavně (i vzhledem k ceně stavebnice). Já sám mám tento model z leptu skoro postaven a nešidím se na nedokonalostech, naopak se snažím je odstranit a model mít co nejlépe zpracován, nešetřím na něm. Navíc přes žaluzie by nemělo být vidět skrz model. Interiér kabiny zřejmě nemáš vyroben? To je např. věc a součást, kterou do modelu budu komponovat. Jinak na to, že je to první pokus, je to dobré i vzhledem k tomu, že jsi zvolil ne zrovna jednoduchý model. Pojezd jsem zvolil z BR295 a vidím, že z té V100 je taky velmi podařený, navíc se setrvačníky. Budu jej muset taky vyzkoiušet. Díky za inspiraci.

  • 19. 1. 2009 (9:48)
    Trvalý odkaz

    Máš pravdu že si některé věci radši omluvím než abych se jimi zabýval, to přiznávám 🙂 Jsem rád, že se to napoprvé vůbec povedlo a ono popravdě to dostkrát vypadalo že to poletí spíš do koše, takže aspoň že to vypadá jak to vypadá. Příště už se s tím zase pokusím vyhrát víc. Interiéry (ani osvětlení) zatím nedělám, on zrovna do téhle loko bych ten interiér cpal dost náročně, navíc mám pod čelními okny závaží. A jsem rád že jsem to aspoň zasklil. Spíš si to dělám pro radost abych to občas projel, k 100% výsledku se mám zatím co učit a nespěchám na to. Nejdřív zvládnout stavbu samotnou a pak začít právě třeba ty interiéry (které ale na kolejích už fakt vidět nejsou). Pojal jsem to trošku tak, abych ukázal, že i když to má své mouchy tak to může vypadat slušně. A každý člověk, který si při čtení třeba řekne, že by to mohl taky zkusit, to je výhra 🙂

  • 24. 1. 2009 (9:49)
    Trvalý odkaz

    Ahoj, chtěl jsem se zeptat kde si kupoval ty lihovky Agama? Jak jsem tak koukal tak je docela problém. Všude jsou jen sady „pro letadla“. Díky.

  • 24. 1. 2009 (22:27)
    Trvalý odkaz

    Většinu jsem jich koupil přímo na e-shopu Agamy (mají všechno a hned) a občas něco pokoupím v Arturovi v Praze (mají je levnější, ale pokud nemají skladem tak to trvá dost dlouho). Ale ta modrá tu třeba není nic jiného než z té „letadlové sady“ namíchaná modrá a bílá 🙂

  • 11. 2. 2009 (18:07)
    Trvalý odkaz

    Moc pěkné. Já si myslím že na TT těch detailů je až až.

    No ale VoVo posuď sám co se ti dělalo líp, nebo co je dokonalejší.
    Odlitek nebo lept?

  • 11. 2. 2009 (18:14)
    Trvalý odkaz

    No oproti tomuhle se mi dělal líp odlitek! Ale uvidíme u dalších leptů, ty už budou zase o něčem jiném protože od té doby už jsem přišel na spoustu vychytávek, které mi tu práci ulehčí 🙂 Jak už tu zaznělo, napoprvé celkem náročný model. A člověk se učí pořád. Já proti odlitkům nic nemám a baví mě i práce s nimi. Dokonalejší na detaily je samozřejmě lept, ale ty základní tvary (hlavně čumák) tu úplně ideální nejsou, proto další zamračená už určitě od KuBera nebude.

  • 14. 2. 2009 (15:45)
    Trvalý odkaz

    řeknu ti že si fakt borec na stvění a vylepšování lokomotiv a vagonků

  • 4. 4. 2009 (8:49)
    Trvalý odkaz

    Můžu se zeptat jestli je to v HO nebo v TT???

  • 7. 4. 2009 (21:32)
    Trvalý odkaz

    Krasavice ta by se mi hodila na kolejiš´tě taky si musim udělat nějakou zamráču ale musim se rozhodnot jestli lept nebo odlitek 😀

  • 7. 4. 2009 (21:38)
    Trvalý odkaz

    Příští zamračená bude z odlitku tak budeš mít šanci se rozhodout 🙂

  • 8. 4. 2009 (20:40)
    Trvalý odkaz

    Haló můžu se zeptat jestli jde podle toho postvavit zamračená aj v HO

  • 9. 4. 2009 (14:05)
    Trvalý odkaz

    Proč by nešla… ale nezaručuju že tam nebude něco jinak 🙂

  • 9. 4. 2009 (16:51)
    Trvalý odkaz

    Jo dik Já jsem dřív také stavěl s papíru ,ale většinou to dopadlo tak že to skončilo v koši.Já teď dělám brejlovce pravděpodobně to bude řada 754 012.A pak jde na řadu berta (z odlitku)

  • 19. 7. 2009 (15:10)
    Trvalý odkaz

    Tak už mám objednaný odlitky na zamračnou a laminátku od číže bude to sice moje první stavba z odlitku ale doufám že to dopadne dobře

  • 26. 1. 2010 (13:34)
    Trvalý odkaz

    Hezká lokomotiva, myslím že nemá cenu přechvalovat, jsi opravdu šikovný 😉

  • 14. 2. 2010 (19:06)
    Trvalý odkaz

    Můžu se zeptat jak si barvil ty tabulky s číslem lokomotivy aby zůstali čísla nenabarvená ?

  • 14. 2. 2010 (19:13)
    Trvalý odkaz

    Natřeš tabulku a pak čísla přejedeš šmirglem

  • 25. 7. 2010 (17:13)
    Trvalý odkaz

    pěkný lept kdysy jsem taky nedělal lepty kupoval jsem loka normal na burzach či po internetu,ale teď dělám lepty je to levnější chce to čas a trpělivost 🙂

  • 17. 9. 2013 (17:11)
    Trvalý odkaz

    Máš to výborný není co dodat!

  • 29. 2. 2020 (2:36)
    Trvalý odkaz

    Nádherný komentář ke stavbě. Chystám se do podobných modelu, ale mám malé zkušenosti a ještě ani nemám pistoli.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..