Nákladní vozy

Leptaná rakev pro vozy Uacs

A máme tu prozatím můj poslední výtvor – leptanou rakev pro vozy Uacs. Poslední proto, že sice nápady jsou, ale momentálně se potýkám s akutním nedostatkem času cokoliv většího rozjíždět, neb mám už tak dost nedokončených restů.

Hlavním motivem bylo to, že už mě nebavilo lepit rakve z plastových dílů. Rakve se dost často kroutily, vlepované díly se mi nedařilo lepit dokonale přesně a ani tmelení to už nezachránilo. Výsledný efekt nebyl dle mých představ. Proto jsem si řekl, že bych zkusil udělat samostatnou rakev z leptu. Opět to není žádná komplexní leptaná sada ale pouze jako doplněk již vyráběných produktů – počítá s tím, že budou využity plastové žebříky a doplňky obsažené ve stavebnici, nebo bude využito leptané sady od Detailu.

Jedná se o lept 0.3 mm a celá rakev je skrze 4 ohyby v jednom kuse.

Její složení zabere i naprostému začátečníkovi asi 2 minuty.

Pak stačí slepit nebo propájet v rozích a je hotovo. Příznám se, že já jsem zkušební kus ani nelepil a ono to drží u sebe i bez lepení a je možno to takto nelepené osazovat rovnou na vůz.

Celá rakev je pojata jako víceúčelová – je možno z ní vytvořit více variant co se týče náročnosti každého modeláře na finální vzhled. V rakvi je příprava pro “ochranné” plechy pod choboty, skrz které stéká odkapávající bordel z chobotů přes rám pryč z vozu. Rovněž je lépe proveden střední otvor pro vzduchový ventil.

Na vršku jsou připravené otvory pro osazení leptaných žebříků. Plastové je možno lepit přímo na vršek rakve nebo je možno si dle připravených otvorů odvrtat otvory patřičného průměru.

Hmotnost takové rakve je víc jak 2x větší než její plastové kolegyně – cca 7 gramů plechu ku třem gramům plastu, což se pozitivně projeví i na celkově podvyživené Rajce, kde je nutné poměrně podstatné dovažování.

Srovnání s původní rakví. Snahou bylo udělat rakev co nejstejnější především rozměrově s původní rakví, protože nějaké Rajky s původní rakví už mám a nechci, aby bylo moc poznat, že je rakev jiná.

Nevýhodou leptu je v tomto případě, že cibule budou sedět o nějakou desetinku milimtru výš, protože nelze zapustit cibule tak hluboko jako u plastové varianty. Šlo by to vyřešit jinak, ale na to už je pozdě 🙂 Testoval jsem to oproti původním rakvím na hotovém voze, kde byl rozdíl neznatelný. Při samotném porovnáním rakev + cibule to bylo trochu poznat, ale v rámci toho, že se rakev nijak nekroutí a dá se nalepit krásně přesně na rám, se ten rozdíl zase zkorigoval. Koho by nějaká ta desetinka iritovala, doporučuji osadit dvojkolí 7.5 mm oproti běžným 7.7, čímž získáte zpět desetinku k dobru.

Přesto jsem rakev lehce “nafoukl” do šířky a do délky – na oba směry o cca 0.3 mm. Výsledkem je, že zmizela prosvítající mezera mezi rakví prostým nalepením rakve na rám.

Nalepeny jsou už ochranné plechy pod choboty. Pro verzi bez chobotů stačí malé otvory zatmelit.

Plechy je lepší naohýbat před nalepením, je pak možno dosáhnout toho, že plechy dosahují přesně k hraně rámu jako v reálu.

Je vhodné použít před stavbou fotky skutečného vozu, někdy jsou plechy protaženy přes rám až dolů – u vozů s rovným rámem), u vozů se zesílenými podélníky (díly od SDV) jsou plechy jen na šikmé části rakve.

Rám jsem k rakvi přilepil vteřinovým lepidlem.

Zde už osazeno leptané zábradlí, ruční brzda a schůdky.

Jak už jsem říkal, rakev je co nejvíce podobná té původní, aby bylo možno používat vozy jak se starou tak s novou rakví v jedné soupravě a nebilo to do očí. Plusem tedy je hlavně to, že se to staví úplně jinak 🙂

A takto to bude vypadat jako celek.

Poslední věc, kterou lze využít, je okolí středového otvoru.

Čtyři otvory na každé straně jsou určeny pro jakési kohouty či co to je, které se vyskytují na skutečném voze.

Naznačit je lze drátem do průměru 0.4 mm (velikost otvoru).

A takto už to vypadá v základovce.

Leptík splnil mé očekávání. Jeho stavba je opravdu snadná a přitom výsledek je nesrovnatelný s plastovou verzí.

Zároveň z toho lze vytřískat i dodatečnou přidanou hodnotu pomocí dodatečných vzhledových doplňků, které jinak byly tvořitelné jen složitě a v domácích podmínkách částečně i nepřesně (například 8 krycích plechů se málokdy povede udělat stejně velké a ještě je umsítit dokonale přesně).

Osadil jsem už i vzduchové venitly.

Pohled s plošinou na hranu. Pokud by se hrana propájela a přebrousila, tím samozřejmě lépe.

A druhá strana. Leptaná rakev samozřejmě prodraží samotnou stavebnici vozu, jelikož se jedná o poměrně velkou plochu materiálu, ale mně to za ten vzhled stojí 🙂


Leptané rakve můžete zakoupit na e-shopu MojeTT.cz >>>

14 komentářů: „Leptaná rakev pro vozy Uacs

  • vypadá to nebezpečně užitečně.. ;]

  • tak toto je super, nie je potreba docistovat tie dolepovacie diely co sa vkladaju do ramu a nehrozi opacne nalepenie, hmotnost ze sa zvysila je super este vydumat nejako tie cibule, ze by boli z jedneho kusa a rajky by boli very good.

  • Uz je to tam… zatim v sekci doplnky, ale zrejme se to v ramci pravidelne prazdninove reorganizace presune do samostatne sekce doplnky vozu… 🙂

  • Pěkná prácička.

  • Já bych ještě vycínoval nebo vytmelil mezery mezi plechy v rozích rakve .
    Bude to vypadat ještě o chlup lepší .

  • Malé doplnění: pokud doplním místo náprav 7,7 mm jenom 7,5, tak nezískám 0,2 mm, nýbrž 0,1, protože od osičky na každou stranu je to o 0,1 mm. Nechci rýpat, jen podotýkám

  • Ahoj VoVo
    Věcičky které vymyšlíš jsou krásné,ale ta cena je neadekvátní.
    Když si pořídím stavebnici a k tomu tvůj leptík,tak se mi to hezky
    prodraží. Padesáti koruna by stačila.

  • Milan L: To věřím, že by stačila 🙂 Ale něco stojí výroba (počítaná také od plochy plechu, a rakev není zrovna malá) a prodejci to také za dobré slovo nedělají… Leda bych to dělal v Zetku, to by to pak stálo méně 🙂

    TT: Pravda, uznávám a opravím 🙂

  • Ahoj VoVo
    Já ti děkuji za tvojí odpověď,dovedu si představit nějaké náklady
    ale když budu prodávat tak budu koukat na to abych prodal conejvíc za rozumnou cenu čímž, se mi i dřív vrátí naklady spojené s výrobou.
    JInak si vážím a obdivuji tvé výrobky a výtvory.

  • Já mám trochu offtopic dotaz. Několik leptů rakve a zábradlí jsem objednal mezi svátky u pojezdy.eu, zaplatil a ..nic. Nereagují na mail, neberou telefon, poslal jsem SMS tak uvidíme. Nicméně díly potřebuji, protože se modelařině mohu věnovat pouze pár dnů v roce a nemohu čekat měsíc, až se proberou. Vovo, nedá se to objednat přímo u vás?

  • VoVo, mnohokrát děkuji za pomoc.

  • Tak mi dorazily rakvičky a spřekvapením jsem zjistil, že součástí leptu jsou nejenom desky, ale i zábradlíčka. I když v článku jsou vyobrazené, není nikde explicitně uvedeno, že jsou součástí leptu. Myslel jsem, že je nutné si je samostatně dokoupit. Vida! Lept nemá chybu a ještě mi zbydou navíc objednané zábradlíčka na další vozy 🙂

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..