Hnací vozidla

Kocour z leptu od DK-model (ČD 742)

Na stavbu „kocoura“, tedy motorové lokomotivy ř. T 466.2 (742), jsem použil leptanou stavebnici z mosazného plechu od výrobce DK-model.

Jejím obsahem kromě vlastní stavebnice skříně této lokomotivy je i stručný přehledný návod, sada obtisků v provedení ČD a planžeta bílého plechu s krablovaným plechem na ochoz lokomotivy a řadovými tabulkami v několika číselných variantách.

Stavbu jsem zahájil vyjmutím a vytvarováním dílů pláště skříně a vystouplých částí kabiny obsluhy strojvedoucího. Vše do sebe pěkně zapadlo, díly jsou opatřeny zámečky, pak již stačí důkladně proletovat.

Po sestavení skříně jsem začal osazováním detailů, a to dvířka , stupačky a kličky na obou čelech.

Nyní jsem začistil skříň od přebytečného cínu.

A teď jsem skříň odložil a připravil si díly rámu, které jsem samozřejmě začistil od otřepů a vytvaroval.

Vytvaroval jsem čela rámu ochozu.

Sletoval jsem je, osadil rám a zaletoval.

Připravil jsem krycí plechy na boky rámu.

Taky stupačky do nástupních schůdků a díly pluhů.

Ještě jsem do čel zevnitř rámu naletoval dvě matičky M 2 pro uchycení rámu pojezdu.

Z mosazného plechu tl. 2 mm jsem vypiloval rám pojezdu, do něho jsem vyvrtal čtyři otvory a vyřízl závity M2 pro upevnění desky ploš. spoje. K němu ještě osazení z měděného plechu tl. 0,8 mm (je nezbytný pro bezproblémové jízdní vlastnosti – aby se mohly podvozky naklápět podle nerovností tratí).

A ještě jsem osadil na rám poslední boční detaily.

Na řadu teď přišlo sestavení nádrže.

Z olověného plechu nastříhané závaží do nádrže.

Zalepeno gelovým lepidlem a ztaženo svěráčkem.

Zkusil jsem si rám osadit skříní, abych viděl jak pasuje.

A nyní přišly na řadu další díly na plášť karoserie.

Vytvarované díly na střechu.

Střecha osazena.

A začal jsem osazovat boční dvířka.

Taky okapové lišty.

Osazená dvířka a rám pro žaluzie.

Zase zkouška sesazení s rámem, už se mi to začíná líbit.

A teď druhý bok skříně.

Nyní plechy na střechu kabiny stanoviště strojvedoucího a na taky na boky.

Ještě jsem připravil a také osadil na střechu komínek výfuku.

Kromě komínku jsem již také naletoval a dotvaroval stupačky na střechu.

Dalšími osazovanými detaily jsou čelní madla na skříň.

Na řadu přišel krablobaný plech na ochoz a kompletace celé sestavy.

Nyní stačilo již zespodu sletovat dohromady.

Teď přišlo na řadu zábradlí ochozu .

Také již poslední detaily – svislé lišty, rámečky světlometů, boční žaluzie.

Do čelníků pod nárazníky jsem taky vyvrtal otvory pro madla.

A nyní jsem se mohl pustit do stavby pojezdu. Vzhledem k tomu, že na pojezdy těchto lokomotiv využívám díly z Tilligovy V 100, stačilo již jen osadit připravený rám pojezdu.

Karoserii spojenou s vnějším rámem jsem odmastil v perchloretylenu a vše nastříkal základovou barvou.

Pak již následoval nástřik do požadované barevné mutace soudobých strojů, tedy ČD, nejprve světlé bezpečnostní pruhy na čelech skříně, pak šedou střech a rám s oochozem a nakonec červenou na plášť.

Opět přestřik lesklým lakem, nanesení popisů a doplňkových leptaných dílů včetně řadových a továrních tabulek a potom opětovný přestřik lakem.

Tedy, držel jsem se barevné předlohy podle přiložené fotografie, takže jsem řadové tabulky natřel bílou a potom červenou zvýrazňoval číslice a rámování, to jsem si užil. Taky na pluhy vyznačit šrafování.

Pak jsem zkompletoval pojezd, osadil masky podvozků sestavené z hekttorova leptu, doplnil jsem čelní a dálkové osvětlení SMD diodami.

Na podvozky jsem upevnil držáky pro spřáhla a samozřejmě i spřáhla. Nárazníky jsem použil z výlisku p. Čambalíka.

Také jsem osadil přechodový můstek na zadní čelo ochozu lokomotivy a mezi zábradlí natáhl „řetěz“.

Po analogovém přezkoušení stroje byl osazen pro digitální provoz dekodérem N025 fy Kuehn.

A je hotovo.

15 komentářů: „Kocour z leptu od DK-model (ČD 742)

  • Vypadá hezky. Jen je škoda, že jsou ty fotky ke konci trochu mázlé v okrajích. I když, já mám co říkat se svýma „mobilovkama“ 😀

  • Super, tomu říkám precizní práce a skvělá dokumentace. Model jak z lakovny! Můžu dotaz? Jak prosím maskuješ ten čelní krémový pluh přes madla? Mně to nikdy nejde a radši je proto osazuju extra.
    Asi bych se ale snažil schovat to spřáhlo – třeba využít původní uložení kinematiky z V100, nebo novou kinematiku od MTB pro brejlovce – a v pluhu udělat díru. I když pak je otázka, co (a komu) vadí víc…
    Já čekám na leptovou 742.7 ČD-C od KuBera, tak to je laťka pěkně vysoko 🙂

  • Velice moc hezké! Až budu velký, taky si postavím takovou mašinku 🙂

  • Zlámalík: Myslíš madla na čelech kapot? Ty stříknu spolu s pruhem, akorát to dá fušku je pak přemaskovat před stříkáním červené, jinak ty madla dodatečně vezmu malinkým štětečkem, když dělám retuš, občas páska někde odskočí a dostane se tam nechtěný odstín barvy.
    Jo s tou kinematikou by to možná šlo, sice si nejsem jistý, jestli by se vešla, používám na pojezdy převážně komponenty z V 100, aspoň pro diesely, právě tu díru dělat nechci, to se mi moc nelíbí, raději snesu větší mezeru mezi vagónem a mašinou. A ta 742.7 vypadá zajímavě.

  • Jirka: Právě kvůli té fušce mi přišlo krkolomné lepit pásku přes madlo, já stříkám madla extra a pak je dolepuju, je-li to takto přes pruh.
    Ohledně pojezdu – asi by se musel ten plech pojezdu lehce ztenčit, aby kinematika netrčela moc nízko, to je na pokusování. A hlavně to záleží na tom, co kdo preferuje. Čelo se všemi detaily a „bez díry“ stojí též za to.

  • Jirko prosimtě jak se ti povedlo dostat pásku za to boční šprdlení aby si namaskoval hranu mezi šedou a červenou? Já bych si tam to šprdlení lepil až nakonec…pájený ale drží určitě líp…

  • Twyggy: Trochu jsem se s tím popral, opatrně jsem trochu vyvrátil zábradlíčka, pásku jsem pinzetama upevnil a usadil, po nastříkání jsem zábradlí vrátil do původní polohy, ale bylo opravdu jen trochu vyklonění, tak o 2-3 mm. Máš pravdu v tom, že letované drží líp.

  • Moc pekny reportik ze stavby. Tahle stavebnice mi zatim lezi doma v supliku a ceka az najdu odvahu se pustit do poradneho leptu. S timhle takrka foto navodem mozna dlouho cekat nebude 🙂

    Jen bych se precejen primluvil za vymenu tech Cambalikovych narazniku za loko narazniky od SDV (rozmery pro ne jsou dokonce merene prave na bangli). Ty od Cambalika jsou urcene pro vozy.

  • Ahoj Jirko (pokud smím hned tykat). Jak Ti prosím šlo napasovat tu kastli na pojezd z V100? Ptám se proto, že jsem si kdysi koupil z druhé ruky skoro hotovou kastli 742 (kombinace pájení-lepení) s úmyslem, že pod ni vrazím tento pojezd. Zatím to leží v šuplíku, jen občas čtu něco na webu a také jsem četl, že setrvačník a motor mají moc velký průměr, takže se nedají používat. Určitě bych to jednou vyzkoušel, ale když s tím zřejmě máš zkušenost, je chytré se zeptat. Dík.

  • honza: tykání je v poho, modeláři si přeci tykaj, co se týká toho pojezdu, asi sis všiml, že jsem vyrobil nový rám. jak jsi uvedl, setrvačníky mají velký průměr, nemám soustruh, tak jsem si „pmohl“, motorek jsem upnul za jeden setrvačník do sklíčidla stojanové vrtačky a brusným plátnem jsem hop zbrousil, pak i ten druhý. Motorek, asi sis všiml, mám daný nastojato, navrch se vejde u původní plošňák z V 100. Jo ještě jsem ty setvačníky po zbroušení přirazil co nejvíce k motorku, trochu zabrousil víc vyčnívající hřídelky v unašečích, a funguje to.

  • tak já teda nevím,kde jsem udělal chybu,ale origo motor z V100 + setrváky jsem prostě do 742 nenarval.Použil jsem tu nejmenší mashinu co se prodává a k ním 10mm setrvačníky od p.Šátka a vlezlo to tak,tak.díra je 12mm.Závaží a podobný věci na to můžu zapomenout.Tažná síla tedy průměrná jízdně ale dobré.A to jsem se tam zatím ani nepokoušel nacpat osvětlení a dekoder.

  • také pracuji na kocourovi , koupil jsem atlasku , ale borec poslal špatný typ , rozvoz pasoval , ale ochoz schody , motor , to byl problém , to jsem musel všechno odfrézovat a zkrátit , motor otočit o 90 stupňů a v nádrži vyfrézovat drážku pro upevnění motoru , hlavně musel jít níž , aby pasovaly kardany , nevím co má Tomáš za kastli , že je tak úzká , ale já mám kastli z rezinu , ta má vnitřkem 17 mm , čeká mě ještě osvětlení , ale potřebuji sehnat nádrž na naftu , ta co je na atlasce tam moc nepasuje ,jestli Jirka má nějaký nápad nebo někdo jiný , předem děkuji Honza.

  • jan: předpokládám, že mluvíš o H0? tam to bude asi dost jiné než „u nás“ v TT (o čemž mluví i Tomáš).

  • aha ,tak to jsem přehlédl , ře jsem v jiném měřítku , tak to kluci máte asi náročnější , přeji hodně zdaru , Honza.

  • No já smekám mám kámoše říkáme mu kocour ten to vidět…..hned pošlu odkaz…. 🙂 Zdena

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..