Fall (Wa) ze stavebnice ES Pečky

Tohoto výrobce všeho pro modelovou železnici jsme tu ještě nepropírali, takže dneska si smlsneme na jeho první pořádné stavebnici vozu Fall (dříve Wa) z polyuretanu.

Vozy se začaly vyrábět už v roce 1953 a do roku 1965 se jich nabouchaly stovky, než byly nahrazeny novějšími vozy Wap (Falls)U ČD dojezdily poslední v roce 1994, ale stále jsou provozovány některými soukromými dopravci, zejména OKD Doprava. (k-report.net) A zde pro mě začíná ta zajímavá část – vozy jsou ještě dnes v provozu, kromě OKD, D (dnes už AWT) jezdí ještě u MUS (mostecká uhelná). Proč si tedy neudělat další raritku do sbírky?!

V krabičce je návod, ale je trochu zjednodušený a některé věci z něj nejsou zrovna jasné.

Něco podobného je i na webu ES, kde je návod určitě srozumitelnější. Nejvíce mi však pomohl návod kolegy Jacka, i když jsem se pár věcí rozhodl vyřešit jinak. Bohužel se mi stala poměrně zásadní nepříjemnost – z foťáku se mi kvůli technickému problému nepodařilo stáhnout fotky dokumentující stavbu, takže můžu posloužit improvizovaně pouze fotkami hotového modelu, za což se vám všem omlouvám 🙂

Stavebnice se značně liší od toho, co dosud v Pečkách prodávali. Jedná se o polyuretanové odlitky, jejichž mustr vznikl na CNC. Je to poznat hned při prvním pohledu, všechno je krásně rovné, pravidelné, ostré… prostě dobré. Odlitky nemají vůbec žádné nálitky, pouze na hranách místy maximálně půl milimetru tenoučké blanky, kterou stačí srazit skalpelem. Všechny odlitky jsou jednostranné, to znamená, že druhou stranu tvoří prostá placka bez jakýchkoliv modelových detailů. Myslím si však, že to ničemu ve výsledku nevadí.

Součástí balení jsou odlitky, doplňkové lepty, obtisky pro třetí epochu, podvozky s plastovými dvojkolími LPH a očkové spřáhlo s adaptérem na podvozek.

Na čelních dílech jsou vyznačené otvory pro předvrtání a osazení detailů. To jistě pomůže všem, kteří si nejsou jisti umístěním leptů.

Stavbu jsem začal dle návodu, brzy jsem se od něj však začal odchylovat. Jak už zmínil kolega Jacek, největší záludností je sedlová podlaha a rám vozu, které se lepí dovnitř vozu „naslepo“. Jedinou radou je, že rám má být 4 mm nad spodní hranou bočnic a zároveň by měl pasovat na čelo rámu odlité na čelním dílu vozu. Když uvidíte naživo, pochopíte. Já jsem nakonec slepil nejprve sedlovou podlahu s rámem dohromady. To mi zajistilo, že se mi rám nijak nekroutí. Pak jsem vlepil tento komplet mezi dvě čela a jednu bočnici, zabrousil přesahy na poslední otevřené straně a přilepil i druhou bočnici. Tím byl hlavní kus vozu slepený. Tuto část stavby není radno podcenit. Závisí na tom do značné míry finální vzhled na kolejích – pokud si nedáte pozor, budete mít vůz křivě usazený na podvozcích a tím i na kolejích.

Mně se lepení také nepodařilo dokonale, ale pomohl jsem si, že jsem místo dodávaných klasických LPH zasouvacích čepů dal špejle (mají stejný průměr a podvozky se na nich otáčí dobře, zároveň je to při neustálém testování a nasazování podvozků takové „plug and play“ uchycení podvozků) a podvozky jsem dle potřeby vypodložil zbytky leptů a podobnými odřezky. Teď mi vůz sedí krásně rovně ve všech směrech, což je důležité, i když se mi nepovedlo vůz slepit na 100 %. Takže nezoufejte, i když se nezadaří, nic není ztraceno.

Z leptů zbydou dva žebříky (jak už psal Jacek). Dle mě je to tak, že na odlitku neměly být žebříky žádné a tyto dva se měly lepit na jedno čelo. Já jsem se rozhodl žebříky na jednom čele zabrousit a ponechat odlité na druhém čele.

Lepty jsou proleptané jen z jedné strany. Ohýbání je tak občas náročnější. Člověk je už tak nějak naučený ohýbat proleptanou drážkou dovnitř, tady je to většinou opačně. Z vytištěného návodu nelze vytušit téměř nic o tvaru nebo úhlu ohýbání – chce to nejlépe fotky skutečného vozu. Nejdůležitější ohyb na lávce nemá proleptanou drážku až do konce a tak mi na lávce vznikly takové divné vlny ze špatného ohnutí. Přímlouval bych se pro příště za trochu blbuvzdornější (i když třeba lehce zjednodušené) provedení. Celou lávku se zábradlím jsem nakonec nalepil natvrdo vteřiňákem místo usazení do předvrtaných otvorů v odlitku. Výsledný vzhled naštěstí moje nepovedné ohýbání vůbec neovlivnilo.

Stříška už je pak v pohodě a víc leptů ve stavebnici není. Přiložené nárazníky jsou s kulatým talířem, tedy ve stavu, ve kterém vozy chodily z výroby, a kterému odpovídají i obtisky. Já jsem se rozhodl samozřejmě pro novější tvar nárazníků. Na této straně jsou zachovány původní odlité žebříky.

Vůz dostal nástřik klasickou červenohnědou (i když k vidění bývaly i vozy v šedé ještě za éry ČD) a obtisky nakonec z Wap od Detailu, i když neodpovídají přesně popisy ani množstvím popisků.

Chybí především adresa a případně logo (které se však na vozy dodávalo až později) OKD. MUS snad mívala vozy světle šedé.

Patina je provedena olejovkami, černou drcenou křídou, štěrkem frakce TT od Poláka (představující zbytky uhlí nalepené v rozích – děláno dle skutečných fotek) a přestřiku především vnitřku nákladového prostoru černou barvou.

Pro povrchovou úpravu určitě doporučuji alespoň lehkou patinu nebo zvýraznění hran. Jednak vozy jezdily alespoň v poslední části svého života poměrně neudržované, druhak výztuhy nákladového prostoru nejsou moc vystouplé a v jednolitém povrchu trochu zanikají, takže pokud se nějak opticky „vytáhnou“, model vypádá hned lépe.

Z odlitku jsou velmi pěkně vyobrazena čela vozu – výsypné mechanismy atp. Já je nenatíral – mám vůz zašlý a barva už je zřejmě ohmataná postupem času a zašlá poctivou špínou z rukou manipulujících zaměstnanců 🙂

Zvenku jsem chtěl trochu imitovat loupající se barvu (častý to jev), a tak jsem vzal barvu „Rez“ a tupoval místy molitanem na povrch vozu.

To uhlí se mi povedlo, to se musím pochválit 🙂

Uvnitř jsou v reálu žebra po obou stranách nákladového prostoru. Ty jsem neřešil. Ale dodal jsem alespoň na čela nákladového prostoru „trojúhelníky“ z obyčejné čtvrtky. Vnitřku nákladového prostoru to určitě dodá na vzhledu 🙂

Prostor pro kinematiky je určen pro Peho s magnetem, ale po velmi decentním zásahu pilníku se krásně vejdou i kinematiky SDV. Ty se dají zasunout až do úrovně podlahy, čímž nijak nepřekáží v pohybu podvozků. Super věc 🙂

Prostor pro kinematiky je připraven akorát tak, aby nebylo třeba kinematiku nijak vyměřovat co do hloubky instalace od nárazníků, takže prostě stačí vlepit a nastavit šachtu jen do výšky.

Podvozky se mi otáčí bez úprav i v R310, i když jsou skoro celé schované „pod sukněmi“. Toho jsem se před stavbou trochu bál, ale je to v pohodě 🙂 Závaží nebylo třeba, vůz takto váží ideálních asi 28 gramů.

To je asi vše, co mě napadlo jako doplňující info k již existujícím návodům.

Stavebnice je promyšlená, výsledný model vypadá skvěle, provedení stavebnice se mi líbilo, dílů je málo a stavba tak jde pěkně od ruky. Stavebnice má některé záludnosti, které mohou začínající modeláře překvapit, ale není to nic, co by se nedalo zvládnout.

Takovýto vůz asi nejlépe vynikne v ucelené soupravě. Proto doporučuji zkusit nejprve jeden model „nanečisto“, než se pustíte do celé soupravy. Kdybych stavěl druhý kus, už bych si s tím poradil určitě mnohem obratněji.

Co mě velmi mile překvapilo, že vůz působí, jako by byl z leptu a ne z odlitku. Stěny nákladového prostoru jsou velmi tenké, přímo si říkají o to nechat vůz bez nákladu, aby byl výhled na sedlovou podlahu. Menší daní za tento tenký efekt je s ohledem na výrobní technologii menší plastičnost vozu. Dle fotek mám pocit, že vrchní hrany by měly být více zahnuté dovnitř vozu. Ale pokud nemáte přímo na kolejišti s čím porovnávat, tak bych to neřešil. Každá technologie má své limity…

Posledním otazníkem může být pro některé možná cena, která skutečně není z nejnižších, ale pokud už tenhle vůz chcete, tak peněz neváhejte.

Sám jsem byl na začátku ohledně ceny skeptik, ale nakonec se mi výsledek moc líbí a v životě jde asi o víc, než o pár desetikorun… Obzvláště v dnešní době, kdy se na nás valí hromady Brejlovců v řádově mnohem vyšších částkách, je cena za stavebnici vozu celkem mrzkým výdajem…

Už jsem v Pečkách viděl hotový prototyp další novinky – vozu Gbgkks, a můžu říct, že vypadá výýýýborně. Pryč se všemi těmi Tilligy a Modisty a podobnými deriváty, které se těm našim vozům leda tak vzdáleně podobají! A dle slov výrobce jsou v plánu další modely, takže tohle je jen takový prvotní „předkrm“. A na předkrm je to myslím velmi povedený dobrůtka…


Stavebnici můžete zakoupit na e-shopu MojeTT.cz >>>

11 komentářů: „Fall (Wa) ze stavebnice ES Pečky

  • 9. 10. 2011 (19:18)
    Trvalý odkaz

    Vojto, seš uplně někde jinde, tleskám 🙂 ten zbytek uhlí tomu dává jinou dimenzi, Gbgkks vřele doporučuji, včera sem ji vybalil z balíku a rovnou na ní začal dělat, kráááása.

  • 9. 10. 2011 (20:44)
    Trvalý odkaz

    Souhlasím, Wa je naprosto bombastickej vagon, co sem se u toho prvního navztekal:-). A stejně je furt sesunutý na jednu stranu. Hold se bude muset vypodkládat. Druhý už byl docela vpohodě, jen nevím jakto ale jedna bočnice byla delší než druhá. Asi nějaká chybka nebo špatnej kus. Ale nic co by nespravila žiletková pilka a trocha trpělivosti.
    Jinak šušká se že další modely by mohli být třeba Vsa, a hlavně Ba (papíráky) na které se těším jak malej Jarda:-).

  • 10. 10. 2011 (9:23)
    Trvalý odkaz

    No jako vždy prostě nejlepší práce 😀

  • 10. 10. 2011 (11:48)
    Trvalý odkaz

    To je povedený kousek, pane kolego! Úplně ho vidím někde na Ostravsku, s tou směsí starých hald a březových lesíků…

  • 10. 10. 2011 (16:47)
    Trvalý odkaz

    moc pekna prace a pekny model.mam opet co objednat.

  • 10. 10. 2011 (20:31)
    Trvalý odkaz

    VoVo, moc pěkné, taky nad ním uvažuju, ale jeden by nestačil, nejlépe ucelená souprava tak 20-ti vozů za sergejem.

  • 12. 10. 2011 (22:44)
    Trvalý odkaz

    Co by Ostravák, mám k těmto vozům „citový“ vztah, akorát, že tady jezdily v šedé barvě. Kolega Zlámalík přesně vystihl krajinu, která tyto vozy provázela: haldy a „pionýrská“dřevina – bříza. Ale s Jirkou nesouhlasím. Já mám tyto vozy v paměti s T-444 a T-435 na tratích OKD. Na tratích ČSD už ty ucelené soupravy tahaly „elektriky“, ne Sergej. Ale píšu o situaci na Ostravsku, jak si ji pamatuji já ze 70. let.
    Jinak model nádherný – jako obvykle.

  • 13. 10. 2011 (9:55)
    Trvalý odkaz

    No – v dřevních dobách by ucelenej uhelnej vlak táhl štokr, nebo němka. Jako malej harant si z Chebska a Sokolovska pamatuji směs hnědejch a šedejch vagónů v soupravách (šedejch bylo víc), navíc měly některý uzavřenou plošinu – budku (přes celou šířku plošiny. „Budka“ měla dvířka, ale občas to vypadalo, že je někdo znárodnil.

  • 7. 2. 2012 (23:42)
    Trvalý odkaz

    Koukám na to znovu a přemýšlím čím dál víc, že by to chtělo postavit z leptu, alei tak se model hezky vyvedl.

  • 9. 2. 2012 (12:30)
    Trvalý odkaz

    Máš pravdu Jirko, bylo by to žrádlo a s leptem by se dalo krásně vyhrát co se týká návrhu lepu – různé ty výztuhy uvnitř atd… Jenže cena by byla o cca 50 – 100 % vyšší si myslím… A dělej si soupravu z 10ti vozů po 800 Kč…

  • 9. 2. 2012 (16:56)
    Trvalý odkaz

    VoVo: Už ti chystám článek, jen mi zatím chybí lak a obtisky.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..