Stavba T 815 AV-14 svépomocí

Vzhledem k absenci modelů silničních vozidel, přesněji jeřábů, pomineme-li autojeřáb T 148 AD 40 z dílny p. Pavlase, rozhodl jsem se jít vlastní cestou, tedy výrobou svépomocí.

Zaujal mne právě vyprošťovací jeřáb AV-14, používaný na podvozku T 815, a to jak hasičským záchranným sborem, různými soukromými firmami, tak i armádou.

Jako předlohu jsem využil papírový model tohoto vozidla v měř. 1:32 sestavený mým synem z vystřihovánky od PMTH, kdy jsem podstatné části oměřil, přepočítal do měřítka 1:120 a nakonec rozkreslil.

Podvozek s kabinou a koly jsem využil z resinové stavebnice od mého kamaráda, což mi podstatně usnadnilo práci. Díky tomu jsem se mohl plně věnovat pouze výrobě celé nástavby.

K výrobě jsem opět použil kousky plastových tabulek různých tlouštěk, dále pak ještě mosazný plech tl. 0,3 mm, mosazné profily (jekly, trubičky a tyče), nit, hák z leptu stavebnice jeřábu EDK.

Nejprve jsem si tedy vyrobil plošinu nástavby, potom jsem z plechu vyrobil základnu strojovny, k ní přiletoval mosaznou trubičku, která bude sloužit jako otočná osa celé strojovny.

Opět z destičky jsem vyrobil vlastní strojovnu, bočnice držáku ramene, interiér kabiny (spíš tedy jen sedačku obsluhy) a zčásti i kabinu, zde jsem využil i kousků profilu „L“ z Evergreenu.

Plošinu nástavby jsem opatřil na zadním čele vodícími válečky lana navijáku (z drátku). V přední části na obou bocích jsem vyrobil a nakonec otočně usadil přední ramena kotvících patek.

Dalším krokem byla výroba ramene jeřábu. Nejprve jsem uvažoval o slepení z pásků destičky, ale bylo to dosti pracné, pak jsem si vzpomněl, že mám v krabičce mosazné jekly, které by mohly navzájem do sebe zapadat.

Toto tedy opět usnadnilo práci, když takto vyrobené rameno je podstatně těžší, jeho stěny jsou také dosti silné, ale výborně to splnilo můj záměr, a to že bude rameno výsuvné.

Takže hlavní díl ramene je vyroben z mosazného jeklu 4 x 4 mm, síla stěny je 0,5 mm , střední díl je opět z mosazného jeklu 3 x 3 mm, no a vnitřní díl je už slepen z destiček a dobroušen do velikosti dané vnitřními rozměry středního dílu.

Konce jednotlivých částí ramene jsou opatřeny výztužemi, nosná část ramene upevňovacími prvky pro vlastní upevnění na strojovnu i pro pístnici hydrauliky. V zadní části pak také držákem pro naviják a v horní části jsou z trubičky vyrobena vedení nosného lana.

Z nějakého zbytku leptu a mosazné tyčky jsem ještě zhotovil vlastní patky do ramen.

Podobným způsobem jsem zhotovil i podpěru ramena na zadní hranu plošiny. Taky jsem využil kousek leptaného žebříku z nabídky fy. Dk-model.

Naposledy jsem ještě z mosazné trubičky o prům. 1,5 mm a kancelářské sponky vyrobil pístnici pro zvedání ramene.

Zkusmo jsem celý model sestavil, abych si udělal představu jak bude model nakonec vypadat a jestli vůbec do sebe jednotlivé části zapadají.

Tyto části modelu jsem opět opatřil párátky, nastříkal základovou barvou a poté opatřil vrchní zelenou, aby mohl být model zařazen do vojenského konvoje.

Ještě jsem kabinu a plošinu opatřil doplňkovými obtisky od p. Štěpničky. Podle předlohy jsem natřel výstražné pruhy, části nakonec přelakoval matným lakem a zkompletoval.

Po zkompletování modelu jsem se obrnil značnou dávkou trpělivosti a jeřábovou nástavbu jsem opatřil nití, navijákem a hákem.

K doplnění jeřábu jsem si ještě zkompletoval klasickou europaletu z leptu od Twyggyho a také eurobednu z produkce německé fy. Digizentrale.

Palety a bedny budou ještě dodatečně povrchově upraveny, ale pro zátěžovou zkoušku to bylo dobré.

Poslední zátěžový kousek bylo použití kovového dvojkolí.

Test dopadl dobře, časem by mohly přibýt ještě hasičská a silničářská verze.

11 komentářů: „Stavba T 815 AV-14 svépomocí

  • 6. 10. 2011 (10:47)
    Trvalý odkaz

    Nádhera, krása, precízna práca, proste neuveriteľné. Môj obdiv je nekonečný. Skladám klobúk a skláňam sa pred tvojou fantáziou. Detaily sú perfektné ako aj funkčnosť celého modelu. Je to jedinečný model. A v tom je tvoja genialita.

  • 6. 10. 2011 (10:59)
    Trvalý odkaz

    Chytře vymyšleno, skvěle vyrobeno. Gratuluji!

  • 6. 10. 2011 (11:27)
    Trvalý odkaz

    Už som sa obával, že to tu úplne zamrzlo. Našťastie tomu tak nie je. 🙂

  • 6. 10. 2011 (13:15)
    Trvalý odkaz

    akoze fakt sila, kto umi ten umi

  • 6. 10. 2011 (13:16)
    Trvalý odkaz

    Velmi pěkný model je , že nastala .
    Velmi zajímavé jsou také jiné modely v souvislosti s karnese . na obrázek 😉 ( Tatra 815 UDS , Taro 815 S3 , Liaz CAS 25 )

    Pozdravy z Německa
    Thomas

    (Omlouvám se , že možná trochu špatný formulaci , můj českého jazyka není tak dobrá ; – ) )

  • 6. 10. 2011 (23:41)
    Trvalý odkaz

    Vše výše napsané a ještě kopa obdivu navíc.
    Opravdu nádhera. Stejně, jako celé tyto stránky – díky za moře inspirace.

  • 7. 10. 2011 (11:34)
    Trvalý odkaz

    skratke parada(krasa))!!!….nemam slov…))

  • 7. 10. 2011 (19:34)
    Trvalý odkaz

    Musím vyslovit obdiv, neskutečné! Když si člověk uvědomí „skutečnou velikost“, musíte mít pevnou ruku a ostříží zrak (nebo velkou lupu :))). Ty kotvící patky, podpěra ramene a naviják jsou pájené nebo lepené?

  • 7. 10. 2011 (20:13)
    Trvalý odkaz

    At všichni : díky všem a jsem rád že se vám líbí
    At Petr F.: kotvící patky jsem letoval, podpěru-pístnici i naviják jsem potom lepil gelovkou.

  • 11. 1. 2012 (0:03)
    Trvalý odkaz

    Zdravím krásný model sám sem s jednou jezdil nešlo by dodělat i krákorec aby byl model kompletní „jako z ČKD“

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..