Krátký Balm od MTB, pro mě jako ČD Bix (020)

No, jestli mi na Pacifik něco opravdu scházelo z osobní dopravy, tak to nejsou ani tak motorové vozy 810 a přípojné 010, ale spíše právě „krátké Balmy“ – tedy vozy Bix / 020 / Btx. A tak byla vlastně nutnost je od MTB pořídit, protože jinak to dopadnout nemohlo.

Pamatuju si dobu, kdy se za Zamračenou táhlo vozů Bix několik (mnoho) víceméně na délku nástupišť. Ty vozy byly tehdy čistě víkendové – zvenku hodně opršelé a bočnice většinou skrytá za týdenním řáděním sprejerů. Postupně se z kopřiv tahaly čím dál méně. Sledovat ale z čelního oddílu toho hada vozů, jak se klikatí v údolí Sázavy, nebo jak se vedlejší vůz houpe, byl vždycky zážitek. Později zbyly Bixy pro Hydry (853) po dvou, díky tomu se udržely v provozu celkem dlouho.

A protože chci kolejiště zasadit do této doby, bylo potřeba se o vozový park řádně postarat a nepromarnit šanci na jeho doplnění. V úvahu přicházelo dodělání odlitků (https://www.mojett.cz/3119), nebo stavba leptů, nebo počkat, jestli s tím MTB nepřijde, což s přihlédnutím k tomu, že již existují v H0, se dalo očekávat. Vzhledem k tomu, že většina výrobců má tento rok produktivitu blízkou nule, je potřeba si vážit toho, že MTB nadále „jede bomby“ a od léta 2021 nás zazásobilo nejen Bixy, ale i jejich služebními verzemi a nakonec i motorovým vozem 854, z čehož se dá usuzovat, že předrekostrukční verze 853 je na spadnutí a bude tak možné skompletovat dlouhodobě problémové soupravy, snad zanedlouho i v jiných epochách než v pozdní „pětce“ nebo rané „šestce“, kam zatím barevné mutace směřovaly. Ostatně, je to jeden z přípojných vozů, který umožňuje provoz i ve třetí epoše, kde takové vozy chybí znatelně.

Takže tu máme model, nebo možná skoromodel (vysvětlím později), jehož cena se opět blíží dvěma tisícům, jak už je u MTB celkem obvyklé. Vlastně se dá říct, že si trh nakonec na tuto cenu zvyknul – a protože se modely nikdy dlouho na pultech neohřejí, stále je potřeba říct, že cena není asi tak zásadní překážka.

První, co je potřeba extrémně vyzdvihnout, je kvalita povrchové úpravy posledních modelů. Nástřik je perfektní, přechody barev dokonale ostré a po jakémkoliv defektu není nikde ani památky, a to ani ve složitějších místech.

Další, co se povedlo posunout o úroveň výš, je kvalita potisku. Popisky jsou všechny čisté, ostré, dokonce i víceméně čitelné pod lupou.

I drobná písmena jsou kompletně dotisknutá, soutisk je bez problému. Za obojí, alespoň u obecně motorových a přípojných vozů, je potřeba výrobce opravdu pochválit.

Co mi osobně u vozu za dva tisíce korun vadí, že šetření se posouvá do úrovně mezi model a určitou formu polostavebnice. Chápu v dnešní době snahu nezdražovat, chápu snahu ušetřit nějakou práci v kapacitách, kterých není nikdy dostatek. Ale za dva tisíce by model mohl mít alespoň nacvaknutá spřáhla, aby i nemodelář se nemusel obávat sesazení spřáhel (které vyžaduje alespoň trochu jemné ruce), poztrácení kovových jazýčků, nebo destrukce kinematiky. Možná řeknete „to snad zvládne každý“ ale já zase říkám „proč by to každý měl dělat“. To nám za chvíli bude chodit model bez dvojkolí, abychom si je nacvakli, nebo bude chodit pojezd zvlášť od skříně k zacvaknutí?

Tak ať to stojí teda 1250 Kč, a chodí to na díly. Já si to skompletuji. Kolik času by stálo spřáhla nacvaknout už z výroby, než je soukat do malého pytlíčku s doplňky? Minutu? Půl minuty? Musí model stát kvůli tomu o 10 Kč víc? Rád za to 10 Kč navíc zaplatím – opravdu. Než to rozbalím, vylovím z pytlíku, pohraju si s tím, abych měl jistotu, že jsem to udělal dobře – je to pro mě třeba 10 minut času.

Další, co mě překvapilo, je absence madel. Madla jsou opět přibalená – jsou to naohýbané stříbrné drátky.

U modelu 854 jsou stejná madla osazená, u Bixů nikoliv. Otázka je, jestli to modelu 854 ve vzhledu spíš neškodí, možná za mě trochu ano – madla jsou moc vystouplá a jejich stříbrnost moc křičí do prostoru. (Až se budete lekat těch světel, je potřeba si uvědomit, že je to 854, která má bedny světel předělané proti původní 853 – ale snad to tak nezůstane i pro 853.)

Ale bez madel to také není ono, takže nejlépe natřít a osazovat natřená (a zkrácená). Nebo leptaná, jestli by se do toho někdo pustil. Snad i lépe působí ty nařezané evergreeny, které jsem kdysi lepil přímo na odlitek (z odkazu na začátku článku). Tady třeba můžu pochopit, že madla jsou určitý „doplněk navíc“ a i Tillig dává drobné doplňky vedle modelu. Ne každý madla potřebuje na model dávat atd. Ale že by někdo nepotřeboval spřáhla, to teda spíš ani omylem.

Rámy oken jsou správně stříbrné – u těchto vozů i při lakování do posledního unifiku zůstaly hliníkové rámy v barvě materiálu.

Co mi na voze nesedí je jejich rozměr i tvar – vypadají menší a hodně hranaté, což z bočnice dělá takovou ponorku, než vůz lehké stavby.

Délka skutečného vozu je 154 mm po přepočtu, já naměřil cca 152 mm, šířka 25 mm po přepočtu, 25,4 mm naměřeno. Výška snad i sedí. Z toho plyne, že vůz není nijak extrémně mimo měřítko, alespoň není širší, což je občasná bolest jiných modelů. Působí trošku baculatě, ale je dobře, že to není nijak výrazně na úkor modelového měřítka.

Nejsem ztotožněný s tvarem čel. Z profilu ten Bix vidím, tam nelze zkosení čela nic moc vytknout.

Z čelního pohledu ale moc ne. Je to takové moc hranaté, málo elegantní. Ale dejme tomu, že chytit tvar tohoto vozu je náročné. Ve výsledku to můžou dělat jen světla nebo trochu jiné zakřivení oblouku. Rohy střechy jsou moc hranaté, je tam poznat, že při 3D modelování se snažil autor nějak zakomponovat dva oblouky do sebe.

Osobně bych uvítal menší průměr čelních světel, tato jsou trošku přifouknutá, jak je u MTB poslední dobou zvykem – asi aby při osvětlení propouštěla nějaká světla. Dokážu si představit, že někdo přišel s nápadem (rejžo, nápad!), že když se udělá větší otvor, tak budou modely asi víc svítit. Tady je to ale trošku na škodu.

Smysl by to mělo snad ještě pro motorový vůz 820, kde by byla potřeba světelného výkonu větší, ale na ty koncové bludičky (které přitom nejsou pro tento model od výrobce vůbec uvažované) by stačila opravdu ta původní parabola podle měřítka.

Tady je krásně vidět, jak barevné provedení má zásadní vliv na pocit ze světel. Vlevo vypadají zbytečně velká, vpravo „se to ztratí“. Světla by měla mít obroučky mnohem menší – jak říkal kamarád – ideálně vložit do otvoru ještě dutinku a z té dělat hliníkový rámeček světel. Nějakou fintou barev by se to asi dalo v domácích podmínkách dohnat.

Vůz samozřejmě není vybavený osvětlením – toto půjde řešit pouze nějakým „aftermarketem“ od Zejmiho, nebo možná sliboval něco Viktor z Pojezdy.eu?!

Chod kinematiky je lehký, chod podvozků je volný, chod dvojkolí není 100% volný, ale při jízdě nedochází k žádnému výraznému odporu. Na volné protočení udělá kolečko jen několik otáček a v uložení se třením zastaví. Dohromady to ovšem funguje dobře a chod vozu je lehký.

Podvozky jsou černé, ale z lesklého plastu.

Naštěstí z nich není vidět pod sukněmi vozu skoro nic, ale matné by posloužily ještě lépe.

Interiér je v zeleném provedení, což odpovídá zelené kožence a kdo je fajnšmekr, po dotření detailů stříbrnou má hotovo. Není dovnitř ale moc vidět kromě čelních rohových oken, takže to moc nevadí. Na oknech je při detailním pohledu vidět chod CNC frézy – okna nejsou vyleštěná, jsou „zoubkovitá“, ale nijak znatelně při běžném pohledu. Pomáhá to ale okna trošku zneprůhledit lomem světla.

Vozy jsou nyní dostupné v provedení „motorák unifik“ s 60 cm krémovým pruhem – nemusím ani měřit, abych viděl, že ten pruh je úzký (má méně, než potřebných 60 cm, tedy 5 mm v TT), má cca 4,5 mm a je to znát. Toto bohužel hapruje už od motoráku 842, kde byl pruh zase moc široký. Tady není prostor na improvizaci jako „uděláme to každé jinak, aby to vypadalo různorodě“, protože unifik byl vždy 60 cm a nijak jinak. Dá se improvizovat u odstínu (trošku) ale ne u šířky.

Dále jsou vozy dostupné právě v polomáčené ČD verzi, která pro mě byla nutnost, takže jsem radši nakoupil zásobu – bůhví, kdy se na ně opět (jestli vůbec) dostane ve výrobním programu řada. Teď se dá očekávat posun k ČSD, ostatně, poslední den v říjnu MTB ohlásilo první motorový vůz řady 820 ve verzi pozdního ČSD.

Mimo to je (teď už možná byla) k sehnání verze 60 cm krémového unifiku v poštovní (služební) verzi BDtx, ta se ale zdá být už vyprodaná. Její zasazení do modelové řady chápu, ale opět to je verze modelu, která by klidně vydržela, protože se čeká na mnohem zásadnější mutace již existujících modelů, nebo na úplně nové modely.

Ale dobře, dejme tomu, že je potřeba dát 5/5 za volbu předlohy – to jsme asi v dlouhodobém horizontu nečekali, že se někdo pustí zrovna do těchto vozů. Dál je potřeba dát 5/5 za to, že ty vozy plní v soupravě přesně to, co mají – jsou krátké, takže se jich dá zapojit hodně za sebe, vzhledem celkem dobře připomínají reálnou předlohu, a když jsou zapojené ve vlaku, tak se i ta čela dají opomenout.

Pak je potřeba dát 5/5 za povrchovku, kde říkám – ANO, takhle to dělejte a nemůže říct nikdo nic. Co se týče ceny a dosazovacích věcí, tam se to bude špatně hodnotit, každý má ten práh nastavený jinde. Já toho v poslední době už hodně odpustím, obzvláště, když od větších výrobců není co kupovat a nevypadá to, že bychom se měli dočkat zlepšení, ale pořád musí být nějaký balanc cena/užitná hodnota. Já na to koukám pozitivně – super vozy, které skutečně v určité kvalitě na modelovém TT trhu odjakživa chyběly a nešly ničím moc nahradit.

A příště prosím žádné BDtx, ale 830 před to, nebo normální Hydru 853. Děkuji 😉

8 komentářů: „Krátký Balm od MTB, pro mě jako ČD Bix (020)

  • 31. 10. 2021 (19:34)
    Trvalý odkaz

    Zdravím! MTB mě tento rok velice potěšilo. Krátký Balm, typický motorák českých lokálek M 152.0044, velkej motor 854.008. A nakonec bude i singrovka 820. Bomba! Krátký Balm jsem strašně záviděl hánulkařům. A konečně je i v TT!! První dva kusy Bix přišly ještě s přípravou na osvětlení (s deskou osvětlení). Vůz BDdtx už bez něj, a za úplně stejné peníze. To mě hodně zklamalo. Raději bych model o 500,– Kč dražší, ale „kompletní“. A nebo, ať je na výběr. Levnější bez desky, dražší s deskou. Jinak vozy hodnotím velice kladně a v polomáčené verzi jich bude plné kolejiště. Půjdou zapojit za kdeco (kocour, zamračená, brejláč, pilštik, hydra, singrovka…) Teď i šukafon musí na mém kolejišti s jedním vozem jezdit…..
    Jsem rád, že MTB se podařilo zvednout povrchovou kvalitu modelů, která je už plně srovnatelná s konkurencí. A velké poděkování, že mám téčkařům vyrábí vozy tak typické pro provoz za éry ČSD i ČD. A doufám, že v rozšiřování nabídky budou pokračovat.

  • 1. 11. 2021 (17:59)
    Trvalý odkaz

    Pro ty co jsou detajlisté. Vozy v provedení ČD Bix a BDtx krémový unifik nemají po rekonstrukci dynamo ani baterii ( jen nouzovou) , musí jezdit v soupravě na kabel s trvalým napájením palubní sítě. Takže jen traktory, které mají úpravu se zásuvkou na napájení vozů – 714, 742, 743. No a motorové vozy 810, 842, 843, 854. Doufám, že jsen na některý nezapoměl. Ať to všem jezdí.

  • 1. 11. 2021 (20:17)
    Trvalý odkaz

    Už sa neviem dočkať na 830. Na mojom koľajisku je nedostatok veľkých lokomotív. Aspoň nejako odľahčím osobnú prepravu.
    Inak vitaj späť po dlhom čase.

  • 2. 11. 2021 (20:06)
    Trvalý odkaz

    Ztvárnění vozu BDtx bych naopak považoval za dobrý tah výrobce.
    Zpočátku jsem byl k Btx od MTB skeptický a přemýšlel, zda si aspoň jeden vůz vůbec pořídím (zkušenost od dlouhého Balmu MTB, ten se mi moc nelíbí), přecijenom mi leží ve skříni započaté dva odlitky s přestavbovou sadou na vozy Btx763 (to jsou ty s předsuvnými dveřmi a tramvajovými sedačkami) a tahle původní verze Btx v mém rajonu nebyla moc nikdy doma, narozdíl od té reko verze. Ale pak jsem si teda jeden pořídil – spíš jen ze zvědavosti, „prohlídnu si ho a v nejhorším ho pošlu s malou ztrátou dál“. Vůz přišel, prohlédl jsem si jej, rozhodl se že si ho nechám, a ….. na trh přišel BDtx. No, jeden Btx už doma byl, a když budou dva (navíc mírně odlišné), bude pěkná souprava – a už jsem pro něj šel na poštu. Věřím, že podobně to udělalo víc lidí a výrobce mi tak prodal vůz, o kterém jsem si nikdy nemyslel, že bych potřeboval. 🙂 Celkem brzká nedostupnost vozů BDtx, přestože mají jisté nesrovnalosti s předlohou, hovoří jasně. Byla to asi jen jedna série, a tu nelze vinit z nějakého výrazného zpoždění výroby jiných barevných mutací, nebo dokonce z návrhu nového modelu.

  • 3. 11. 2021 (15:13)
    Trvalý odkaz

    Škoda, že se nedá koupit buďto stavebnice, nebo více provozních čísel ze stejné epochy. Předělávat model za tuhle cenu na jiné číslo je šílená prasárna a provozovat vlak z pěti stejných vagonů taky. Přitom si výrobce (podle info z obchodů) stežuje na slabý odbyt a stále nižší zisk na každém prodaném modelu. Tak ať zváží uvedení stavebnice (klidně i s vyšším ziskem na kusu), nebo třeba alespoň dvojice s rozdílnými čísly. Nebo i dvojici Balm + Balm a druhou dvojici Balm + BFalm = čtyři vozy, čtyři čísla.

  • 4. 11. 2021 (14:51)
    Trvalý odkaz

    Ahoj všem!
    předně bych chtěl poděkovat Vojtovi, že i přes jistě velké vytížení si udělal čas a sepsal nám hezký článek. Já se s jeho hodnocením a závěry ztotožňuji. Uvedené vozy sice nemám, ale něco jistě v ČSD pořídím. Trošku škoda té hranatější střechy a větších světel, ale celkově to vypadá na povedený model.

    Proč to píšu? Právě jsem si přivezl z aktuální várky krokodýla, či chcete-li hydru M286.0048 a musím uznat, že jsem byl mile překvapen povrchovkou, která je prostě skvělá. Na zkušební koleji jel vůz hezky tiše a klidně, uvidím až vyzkouším na kolejišti. Jediné, co bych vytkl je styk dílů kolem čelního reflektoru, ale to je známá věc.
    Takže se budu těšit na další, snad povedené modely.
    Bohužel, M152 mne nepřesvědčilo a Kuehn je zřejmě stále v nedohlednu.

    Mějte se!
    Ivan

  • 1. 7. 2022 (19:31)
    Trvalý odkaz

    Uvažoval jsem že koupím motorový vůz TT M240 a k němu dva přípojné, ale slyšel jsem že dva vozy neutáhne. Jaké máte zkušenosti ?

  • 8. 7. 2022 (21:15)
    Trvalý odkaz

    820tku jsem ještě netestoval. Vozím 4 Bixy za Zamračenou a jízdní odpor je malý, tak asi bude záležet na stoupní a obloucích.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..