Pojezdy pro motorové vozy řady M152 / 810 v TT

logoDneska se trochu podívám na zoubek pojezdům pro motoráky řady 810 a jim podobných. U této řady se s výrobci téměr roztrhl pytel a na výběr je tedy minimálně ze šesti (!) výrobců. Ceny se pohybují od cca 600 Kč až do 1500 Kč, nejčastěji je však cena kolem 800 Kč za kompletní pojezd.

Výrobu takového množství pojezdů celkem chápu. 810ka je dost populárním modelem a dnes i dost rozšířeným vozidlem (bohužel nejen) lokálek. Z této řady vychází i další podobné lehké motoráky, tedy řada 809, 811, 812 (Esmeralda) a konec konců i 814 (Regionova), pro které je možné pojezd většinou použít. Viz. moje stavba Regionovy 814. Konsturkce pojezdu není nijak náročná a při troše snahy se dá zvládnout i v domácích podmínkách (což není můj případ, ale dokázal to například kolega RakMan). Díky stavebnicím bývalé LPH, které zas tak složité na sestavení nejsou, nouze o zákazníky určitě nebude. 

Z vlastní zkušenosti mohu poreferovat o čtyřech pojezdech – KuBer, p. Pleticha, p. Fiala a p. Bártek. Pořadí není volené dle žádného kritéria, zároveň jde opět jen o lehké zhodnocení pro vytvoření představy. Podrobnější popis pojezdu KuBer už tu k pročtení je – zde. Podrobnější popis pojezdu od p. Pletichy (sice určený pro Regionovu, ale předpokládám, že je shodný s řadou 810) už tu taktéž k pročtení je – zde. Pro shrnutí zde oba pojezdy uvedu, a to hned na začátek.

Pojezd KuBer. Rám z leptu, uprostřed převody stylem „domeček plný koleček“ na každou stranu zvlášť. Motor je obyčejný levný, zasahuje téměř celý do prostoru oken, takže vestavba interiéru moc v úvahu nepřipadá. Setrvačníky nejsou. Pojezdu se na začátku moc (téměř vůbec) jezdit nechtělo, ale když se mosazné převody zajely, už jen tiše vrněl. Kolečka lehce šmajdavá, ale nijak vážně to naštěstí nevadilo. To jsou takové detaily, které člověk zhodnotí až po čase… Uznávám 🙂 Potřeboval zatížit pro zlepšení jízdních vlastností. Sám o sobě je dost lehký. Cena 800 Kč. Ač jsem byl po zakoupení optimisticky naladěný, po porovnání se pro mě umístil na posledním místě ze všech jmenovaných.

100_7505

Pojezd p. Pletichy. Motor stejný, setrvačník je na prostové možnosti poměrně velký. Při náhlém přerušení proudu tak nedojde k poskakování pojezdu. Přes čelní ozubená kola vede hřídel celým pojezdem a pomocí šneků je přenášena síla na dvojkolí. Hnaná obě dvojkolí. Pojezd je celkem těžký, není už nezbytně nutné ho dovažovat. Do prostoru oken nezasahuje motor vůbec, navíc jsou dvě třetiny pojezdu volné pro interiér. Určitě patří k favoritům co se týče provedení. Jízdním vlastnostem není moc co vytknout. Cena 800 Kč i s vlečňákem pro Regionovu, takže samostatně určitě méně.

100_3383

Třetí je pojezd p. Fialy. Tak trochu kopie pojezdu PMT. S pojezdem PMT nemám zkušenost, ale dle doslechu je nejkvalitnější. Zároveň ale výrazně nejdražší a má cca o 1 mm větší průměr kol, než by měl být. Pojezd p. Fialy na tom však určitě špatně není. Koncepce je podobná jako u pojezdu KuBer – domeček plný koleček. Zde však na každé straně o kolečko méně. Motor opět téměř to samé jako všude.

100_3408

Na každou stranu menší setrvačník.

100_3410

Sběr proudu je velmi elegantní. Celkově pojezd vypadá velmi uhlazeně, ale jak já říkám, na krásu to nejezdí.

100_3418

Rám je z pořádného kusu kovu, takže pojezd je slušně těžký, i když dovážení neuškodí. Jízdě zatím opět nemám co vytknout, jezdí prostě pěkně už od začátku 🙂 Další pojezd, kde neuděláte chybu. Cena je však vyšší – 990 Kč. Dá se kromě burzy sehnat i přes p. Litomyského.

100_3415

Pavel Bártek vyrábí polyuretanový rám pro tento pojezd (pasuje zároveň i do pojezdu PMT), takže je zde možnost ušetření práce. Sám p. Bártek mi poslal následující tři fotky pro doplnění, za což mu patří dík. Doplnil to i následujícím komentářem: „Stačí vyříznout otvor skalpelem, nalepit 4detaily, 2pružinky a přišroubovat 2 šroubky M2 do závitových otvorů.“ Na této fotce je rám zbavený nálitků jednak v surové podobě a jednak zastavěný v pojezdu PMT.

pavelvlaky-pohony-123

Vrchní pohled na rám zastavěný v PMT pojezdu. Můžete si zde udělat alespoň orientační představu i o pojezdu PMT, který už na první pohled hraje trochu jinou ligu než všechny ostatní pojezdy.

pavelvlaky-pohony-121

Shora samotný rám vč. dolepovacích doplňků, vestavěný v pojezdu p. Fialy a v pojezdu PMT.

pavelvlaky-pohony-126

A ještě jeden pojezd, tentokrát tak trochu přímá konkurence. Celý pojezd vyrobený taktéž p. Bártkem. Dobrou recenzi už vytvořil kolega TT-maniac, k přečtení zde. Mohl jsem si však pojezd osahat na vlastní kůži, takže přidám pár svých fotek.

100_3421

Zde je výjimkou jiný motor, stejný jako je třeba v pojezdech na Zamračené. Tím pádem by měl mít pojezd zřejmě větší tažnou sílu, ale u tak malého motoráku to je asi jedno. Na jednom konci je slušně velký setrvačník. Bohužel setrvačník i motor zasahují poměrně výrazně do prostoru oken. To je tak jediná nevýhoda (samozřejmě jak pro koho).

100_3424

Ano, ten polyuretanový rám je součástí pojezdu! I ty pružinky na uchycení spřáhel! Do pojezdu nebylo od zakoupení nic přidáváno! Motor i převody jsou uchyceny drátem, takže jejich případná výměna či rozebrání by bylo snadné. Koncepce podobná jako u p. Pletichy. Na jedné straně přes ozubená dvojkolí (to červené je plastové, ostatní díly jsou mosazné) opět hřídelí přes celý pojezd rozvedený pohon na obě dvojkolí.

100_3422

Závaží je také součástí, to jsou ty nenápadné skříně pod rámem. Jsou totiž odlité do olova (nebo do cínu?). Masky podvozků mají nějaké ty detaily navíc oproti původním LPH. Tento větší motor je sám o sobě hlučnější, ale trochu kompenzované je to tím plastovým ozubeným kolem, kde nevzniká další hluk styku dvou mosazných dílů. Celkově je tohle dle mě nejlepší koupě – a to nejen kvůli tomu, že stačí nasadit do hotové skříně. Jízda je výborná a za ty peníze – 850 Kč – je to skvělá volba.

100_3423

Kolega JBr mi poslal ještě pár fotek pojezdu pro 810ku od p. Vilingera. Tímto mu tedy ještě jednou děkuji 🙂

Pojezd p. Vilingera je podobný svým pojetím jako pojezd od p. Pletichy. Ono zde opravdu moc na vymýšlení není. Dle jednoduchodsti konstrukce a nápisu „Zatížit!“ bude zřejmě dost lehký. Nemůžu posoudit, v ruce jsem ho neměl.

810_vilinger_01

Opět stejný motor, malý setrvačník (ten je kromě KuBera nejmenší ze všech), celkově se p. Vilinger se setrvačníky moc nepárá a jejich „velikost“ vás občas přivede k pocitu, zda jsou tam k něčemu vůbec dobré…

810_vilinger_03

Přes čelo převod mosaznými ozubenými koly a vespodu šneky na hřídeli.

810_vilinger_04

Snaha o maximální jednoduchost z něj čiší na všech frontách. Samozřejmě to neznamená, že je o to méně funkční.

810vilinger_02

Nic na tom opravdu není, pár ozubených koleček a mosazných destiček.

810_vilinger_05

Kolega se připravuje na digitalizaci, takže zatím nemá příliš možnost zhodnotit jízdu. Ale předpokládám, že to nic nového nebude. Největší rozdíl bych viděl v menším setrvačníku, ale alespoň něco. Cena pojezdu je 800 Kč. Vyvaruji se hodnocení jen dle fotek, to by nebylo fér. Ale zkuste si sami alespoň dle fotek s tímto kouskem porovnat pojezd p. Pletichy (o pár dvacetikorun levnější) a pojezd p. Bártka (o pár destikorun dražší). Já mám své favority určitě vybrané…

28 komentářů: „Pojezdy pro motorové vozy řady M152 / 810 v TT

  • 5. 2. 2009 (16:32)
    Trvalý odkaz

    Dobrý den,

    Chtěl bych se zeptat zda mi nemůžete poskytnout kontakt na p. Bártka. Chtěl bych koupit odlitek na upevnění pojezdu na motorák 810.

  • 22. 2. 2009 (21:53)
    Trvalý odkaz

    Pánové zklamu vás, ale p. Bártek prodává jedině na burze, takže si ho budete muset chytit tam 😉

  • 17. 4. 2009 (20:46)
    Trvalý odkaz

    taky jsem ho už viděl, podle kardanů to vypadá jako Vilinger s novou konstrukcí a otočnými podvozky?! přímo u výrobce dle ceny bude stát tak max 800 Kč?! každopádně vypadá to moc zajímavě….

  • 8. 7. 2009 (10:46)
    Trvalý odkaz

    Ahoj Vo Vo,kamarád se zbláznil achce si postavit pojezd ze starých dílu BTTB. Ode mně si nenechá poradit tak mu to tu prosím vymluvte. Když vidím ty ceny tak bych do stavby starého pojezdu určitě nešel! Díky moc.

  • 8. 7. 2009 (21:06)
    Trvalý odkaz

    No jestli ho to baví tak ať si to postaví, ale jízdní vlastnosti budou odpovídat a stráví na tom pár večerů. Pokud něco stavět svépomocí, tak minimálně použít současné komponenty (plast / mosaz) a zpřevodovat to trochu do pomala a cokoliv krom BTTB motoru a se setrvačníky. Jako obecně proč ne, kolega Petr z Kolejiště Šumperk je na tom schopen postavit cokoliv a má za to můj obdiv. Sám bych se do toho ale třeba už nepustil, všechny pokusy vyšly naprázdno protože je přeci jen potřeba dost přesnost aby se všechno volně točilo. Doba je dneska naštěstí dál a je tu za pár stovek dost kvalitních pojezdů.

  • 29. 10. 2009 (18:31)
    Trvalý odkaz

    Pan Pleticha také prodává na burzách, nebo je na něj i nějaký kontakt?

  • 29. 10. 2009 (18:35)
    Trvalý odkaz

    Prodává na pražské burze a pod článek o pojezdech na T478 na něj snad někdo dával i číslo.

  • 14. 3. 2010 (11:44)
    Trvalý odkaz

    Dobrý deň chcem sa opýtať len tak baj d wej že či tie pojazdy nakupujete na Pražskej burze.Ďakujem

  • 14. 3. 2010 (11:55)
    Trvalý odkaz

    ku8ec: Odpovim za kolegu, vetsina se jich da opravdu zakoupit (nebo vyrobu domluvit) na burze. Konkretne zatim vzdycky mel primo k prodeji hotove pojezdy pan Fiala, u ostatnich se musi domlouvat.

  • 29. 8. 2010 (20:17)
    Trvalý odkaz

    Já už mám suroviny na vlastnoruční pojezd k 810 hnaná bude jen1 náprava a motor bude v podlaze a jelikož budou převody z podlahy vystupovat jen na jedné straně tak bude jen jeden výřez v interiéru a bude osvětlení, kompletní stanoviště takže se máte na stránkách na co těšit(předpokládaný termín dokončení listopad-prosinec 2010

  • 29. 8. 2010 (20:18)
    Trvalý odkaz

    Já už mám suroviny na vlastnoruční pojezd k 810 hnaná bude jen1 náprava a motor bude v podlaze a jelikož budou převody z podlahy vystupovat jen na jedné straně tak bude jen jeden výřez v interiéru a bude osvětlení, kompletní stanoviště takže se máte na stránkách na co těšit(předpokládaný termín dokončení listopad-prosinec 2011

  • 30. 8. 2010 (6:31)
    Trvalý odkaz

    To vojtěch suchan: to je odvážná verze dát u tohoto motoráku jen jednu poháněnou nápravu, ale pokud budeš mít na kolejišti jen menší stoupání do 3% a zatáčky pokud možno většího poloměru (radius 500 a víc), pak by to nemělo dělat problém. Každopádně se těším na výsledné řešení.

  • 18. 9. 2011 (9:53)
    Trvalý odkaz

    Ahoj, pěkná a poučná recenze na pojezdy.Pomohla mi rozhodnout se pro pojezd, který si pořídím. Jen jeden malý dotázek, kde se dají sehnat nápravy na tento motoráček i s ozubeným kolečkem? Předem děkuji za odpověď.

  • 19. 11. 2013 (8:09)
    Trvalý odkaz

    U ktereho stolu na burze najdu p.Bartka? Diky. JCh

  • 20. 11. 2013 (19:20)
    Trvalý odkaz

    Diky, byl jsem v Opletalce poprve a hlava na hlave..

  • 25. 7. 2014 (11:15)
    Trvalý odkaz

    Podle mě,pan Bártek vyrábi nejlepší pojezd na 810,ale každý může mít svůj vlastní názor

  • 28. 2. 2016 (14:02)
    Trvalý odkaz

    pekny den preji pan Bartek je na burze pokazde.Potrebuji poradit ja zapojit osvetleni na motorak aby se to otacelo ve smeru jizdy svitilo vzdy bile dekuji

  • 16. 9. 2016 (20:02)
    Trvalý odkaz

    Dobrý den kolegové,
    chtěl bych se zeptat kde bych sehnal ten motorek s oboustranným šnekem a setrvačníkem?
    Já osobně mám pouze jen s vývodem na jednu stranu co jsem kdysi sehnal někde z Bratislavy. Prosím o radu zde. Děkuji
    Honza

  • 18. 9. 2016 (10:27)
    Trvalý odkaz

    Z výroby asi nikde, je potřeba koupit motor s oboustrannou osou a k tomu odpovídající (podle průměru) šneky třeba od p. Šátka.

  • 18. 9. 2016 (16:39)
    Trvalý odkaz

    a ke tedy seženu ten motor z oboustrannou osou? Jak jsem již psal, mám jen jednostrannou osu.
    Dík za radu

  • 19. 9. 2016 (19:55)
    Trvalý odkaz

    A kde koupit tedy ten motor? Všude mají Matshumi a ten nechci

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..