Hlubiňák pro převoz transformátorů jak má být…

DSC_2903…podruhé od Malé železnice. Už jsem jednou stavěl tyto  vozy, ale neodpovídaly verzi původních vozů, tedy tomu, co opouštělo brány českých vagónek, takže tentokrát se budu při stavbě modelu snažit co nejvíce přiblížit této skutečnosti.

Vlastní stavebnici asi již nikomu představovat nemusím, základem jsou vypálené hlavní díly do černého plastu různých tlouštěk.

DSC_2747

Stavbu opět začínám přípravou obou hlavních rámů podvozků, zároveň v nich upravuji i otvory pro podvozky typu 26-2, nebudou se upevňovat nasazením a pootočením o 90 st., ale vlepím do podvozků matičky M3, podvozky se potom jednoduše připevní pomocí šroubků.

DSC_2748

DSC_2749

DSC_2769

No a jakmile mám toto za sebou, dolepím na rámy držáky stupaček, pak i stupačky a točnice pod gondolu.

DSC_2770

DSC_2771

DSC_2789

Následují kartonové doplňky v podobě zábradlí, ta jsou zapotřebí zpevnit, nejlépe asi prolitím řídkým vteřiňákem.

DSC_2836

Takže nyní rámy nechávám řádně proschnout a připravím si zatím k sestavení gondolu.

DSC_2843

Nejdřív obě bočnice a nosná čela. A ještě spodní žebra, aby se gondola nezkroutila. Navíc jsem čela „vyztužil“ pláty olova, pro zvýšení hmotnosti celé sestavy.

DSC_2844

DSC_2845

Potom je nutné připravit krajní domky, na nichž bude gondola zavěšena mezi podvozky. I zde jsem nakonec k finálnímu spojení použil matičky a šroubky, shodným způsobem jako u podvozků, při přípravě jsem byl nedočkavý a pozapomněl zadokumentovat. A ještě jsem připravil i žebra k domkům.

DSC_2846

DSC_2847

DSC_2852

Opět jsem celou sestavu nechal řádně proschnout a v tomto mezičase se pro změnu pustil do sestavení podvozků. Jedná se o podvozky typu 26-2-8, rovněž z nabídky Malé železnice. Stavebnice je samostatná, obsahuje 2 ks podvozků, kromě návodu i mosazná ložiska.

DSC_2848

DSC_2849

Nejdřív zalepím ložiska do bočnic, potom díly podvozků zkompletuji, doplním brzdové zdrže. Nakonec ještě doplním papírové masky podvozků včetně ložiskových domků. Opět nechávám proschnout.

DSC_2850

DSC_2851

DSC_2854

Beru zpět do parády rámy podvozků, musí se doplnit další detaily, nejprve ty papírové, tedy přestavovače, také čelníky, ty doplňuji o tažné háky. Co teď následuje je už taková ta „nimračka“, vyrábím si detaily – spojovací tyče mezi přestavovači vpravo a vlevo, brzdové rozvody, rozvaděče, vzduchojemy a brzdové válce včetně podpěr.

DSC_2853

DSC_2855

DSC_2856

Ještě by to chtělo nějaké kotvičky a nárazníky, všechno používám mosazné pro maximální možné zvýšení váhy sestaveného vozu.

DSC_2857

DSC_2858

Pak ho zkušebně dávám dohromady, zdá se, že z něho zase bude fešák. Ale dobově mu takhle bude něco chybět, jsou to brzdové budky. Chvíli pátrám v zásobách – mám to, dva výlisky jsou na světě, můžeme pokračovat.

DSC_2860

DSC_2861

Sestavení obou budek je otázkou chvilky. Osazovat napevno zatím nebudu, jenom vyzkouším. A vůz je prakticky hotov, zbývá povrchová úprava, jo a ještě náklad.

DSC_2862

DSC_2864

DSC_2865

Ještě navíc takový porovnávací náhled…

DSC_2866

Takže trafo, je to opět stavebnice, hromada různě velkých obdélníčků, které stačí po vyřezání z desky začistit a slepit. Následuje doplnění žeber a krytů. Hotovo a všechno posílám lakýrníkům.

DSC_2875

DSC_2876

DSC_2877

DSC_2878

Celý vůz bude v černé barvě, pouze budky budou šedé. Obtisky použijeme opět z nabídky Malé želenice. Zvýrazníme detaily přestavovačů, kotvičky, držáky koncovek…

DSC_2886

DSC_2892

DSC_2893

Podvozky nakonec osadíme dvojkolími , kinematikami Peho se spřáhly a můžeme zkompletovat s rámy, nakonec upevníme i gondolu a vůz je prakticky hotov.

DSC_2898

DSC_2899

DSC_2900

Doplníme náklad v podobě obřího transformátoru a vůz je již hotov

DSC_2902

DSC_2903

Pošleme ho do provozu na trať, asi spolu s dalšími hlubinnými vozy. Zatím to budou ty v poslední době postavé, ale časem asi opráším i ty starší, které jsem stavěl celé svépomocí někdy před 10-15 lety.

DSC_2919

DSC_2920

DSC_2921

DSC_2922

DSC_2927

A na závěr jsem ještě přeložil „tráfko“ na ten filigránský hlubiňák ze stavebnice od TT-jeníka.

DSC_2932

Všem příjemné kochání nad stavbou. Je to zábavička a relax.

Stavebnici můžete zakoupit na e-shopu MojeTT.cz >>>

13 komentářů: „Hlubiňák pro převoz transformátorů jak má být…

  • 30. 5. 2016 (15:35)
    Trvalý odkaz

    Dovolím si poznámku: stavebnice od MŽ představuje vůz vyráběný v Polsku v Konstal Chorzow.

  • 30. 5. 2016 (21:47)
    Trvalý odkaz

    Super asi si musí taky začít kupovat tyhle stavebnice i když zich mám strach nejsem moc skušenej modelář no co něják se musí začít

  • 31. 5. 2016 (10:33)
    Trvalý odkaz

    @Anonymní zkus na začátek něco jednoduchého. Malá železnice má třeba vůz Vtr nebo G10…

  • 31. 5. 2016 (12:10)
    Trvalý odkaz

    Anonymní: Začni celoplastovými vozy od SDV, tyhle plastopapírové hybridy od Malé železnice nejsou pro začátečníky, byť to tu někteří jedinci tvrdí..

    Jinak pokud by někdo toužil nafotit nějaké hlubiňáky na živo, tak celý stádo je jich odstavený na nádraží v Koterově.

  • 2. 6. 2016 (19:39)
    Trvalý odkaz

    Dík za radu skusím co my radíte

  • 3. 6. 2016 (5:47)
    Trvalý odkaz

    Právě, že já bych řekl, že zrova tohle je pro začátečníky a ostatní jsou pro zkušené modeláře. Byl jsem na jednom workshopu a po vysvětlení pánem z malé železnice jsem v tom našel kouzlo. Navíc doma jsem jeden vůz zkazil – zavolal jsem a bylo mi řečeno, že mám poslat fotku zničeného modelu, že se nějaký pán podívá a zhodnotí míru poškození – B-) do týdne jsem měl celou novou stavebnici doma 🙂 . Zalapal jsem po dechu a nechápal přístup. Za mě jako začátečníka mohu jen a jen doporučit

  • 3. 6. 2016 (6:33)
    Trvalý odkaz

    dovětek pro Anonymní: zkuste se podívat tady na mojett.cz na recenze modelů od malé železnice například http://www.mojett.cz/15537 – a udělejte si obrázek o stavbách sám

  • 6. 6. 2016 (11:18)
    Trvalý odkaz

    Anonymní: Přes tvrzení pana Blažeje jsem přesvědčen, že stavebnice od Malé železnice pro začátečníky nejsou ani omylem. Rozhodně ne pro úplné začátečníky! Už proto, že ze stavebnic SDV lze postavit kompletní vůz z toho, co je v krabici. Pro pytlíkáče Malé železnice je potřeba řadu dílů dokoupit samostatně, protože obsahují jen to, co se dá bez problémů vylaserovat. Navíc už v základu kombinují několik druhů materiálu, což může být pro začátečníka-samouka problém.

  • 6. 6. 2016 (17:53)
    Trvalý odkaz

    Když jsme viděl stavebnici těchto vozů tak se mi zdála taková nijaká . ale když vidím co z toho Jirka dokáže vytvořit , tak se mi to začína líbit . Ještě být tak zručnej jako Jirka …….

  • 7. 6. 2016 (11:57)
    Trvalý odkaz

    Ani já si nemyslím, že by tyhle stavebnice byly jen pro začátečníky, přeci jen se tu musí některé drobnosti dodělávat, něco se musí i dokoupit.
    Nyní mám doma úplnou novinku od MŽ, ta už se rozhodně do žádného pytlíku nevejde a hned na první pohled se mi zamlouvá.

    medvěd: Tato stavebnice má sice představovat vůz vyráběný v Polsku, ale ten základ je totožný s vozem, který vyráběly naše vagónky, takže se ze stavebnice po záměně některých dílů, tedy podvozků, a doplnění brzdařských budek nechá postavit i ryze česká verze hlubiňáku.

  • 20. 8. 2016 (6:43)
    Trvalý odkaz

    Pěkně vytuněná stavebnice, a že se ti ty hlubiňáky rozrůstají. Souhlasím se Střelcem, že většina stavebnic od Malé železnice není vůbec pro začátečníky. Jen tak dál, to je správná modelařina.

  • 25. 10. 2016 (9:44)
    Trvalý odkaz

    Hallo,
    ich mochte einen Scherlastwaggon mit Trafo bauen Spur TT. Wo bekomme ich so ein Kit her. Kann mir da einer helfen ?
    Danke
    Dieter Apitz aus Dresden

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..