Praga V3S šasi v úpravě na zdravotnické vozidlo

20150328_223501_01Jsem ostuda, ale přiznávám, že jsem ještě nic z dílny Aleše Marboe nestavěl. A zrovna se naskytla taková dobrá příležitost, že jsem za ní byl celkem i rád, že se do nějaké stavebnice už donutit „musím“ 🙂

S Alešem jsme v poslední době celkem pravidelně v kontaktu, jeho stavebnice jsou na e-shopu velmi oblíbené. A tak si člověk říká, že v tom musí být nějaký (byť třeba pozitivní) háček. Volba padla na stavebnici vejtřasky v provedení šasi, tedy bez nástavby. Na šasi si postavím vlastní skříňovou nástavbu tak, aby výsledek odpovídal potřebné předloze. K tomu se dostaneme… Pro znalce můžu naznačit už teď, že by to měla být Praga V3S M2 SKS.

Stavebnice jsou balené v průhledných potravinových krabičkách. Ale bez obav, nejedná se o žádný „vypláchnutý vlašák“, ale o zbrusu nové krabičky, které prostě svými vlastnostmi vyhovují na balení stavebnice. Díly jsou velmi křehké a potřebují pevný obal, aby jejich stlačením v pytlíku nedošlo k jejich poškození.

100_1310

Ve stavebnici je velké množství „skupin“ dílů, tedy nic se tam kromě volantu vyloženě neválí, že by to člověk vytratil.

100_1328

Je zde i malý leptaný aršík.

100_1330

Součástí je i podrobný postup stavby s číslováním dílů. Občas jsem si musel věty přečíst dvakrát, ale tentokrát jsem návod následoval celkem důkladně.

100_1313

Na druhé straně je pak rozpis dílů.

100_1314

A jednoduchá ukázka rámu zespodu.

100_1315

Na aršíku je většina věcí na valníky, ale něco málo se využije i na šasíčko.

100_1311

Rám je už včetně vzduchových válců, nádrží a předních blatníků.

100_1316

Mezi nosníky je tenká blanka, která bude potřebovat odstranit.

100_1317

Kola včetně dvou rezerv. Jsou pěkně na společných „cihličkách“.

100_1318

Kabina se skládá ze tří dílů – hlavní kabina, kapota a interiér.

100_1319

Co dokazuje, jak kvalitní je odlití, je třeba výfuk. Při jakémkoliv manipulování s díly je třeba velké opatrnosti. Polyuretan není guma, mohl by prostě při větším namáhání prasknout.

100_1320

Toto jsou prosím ráfky do kol, které se vkládají zvlášť. Zní to zvláštně a kromě výhody, že se to dá lakovat zvlášť, jsem v tom žádnou jinou výhodu nenašel.

100_1321

Další díly – rám za kabinu, přední náprava, kanystr, přední světla a naviják včetně části lana.

100_1322

Motor s převodovkou.

100_1323

Zadní náprava – listová pera, nápravy a hřídele. Každá náprava má vlastní hřídel k motoru, což jsem třeba netušil 🙂

100_1325

Odlité zasklení předních oken.

100_1326

Volant. Občas už se mi víc podařilo fotit prach, než samotné díly, a dohánění kontrastu udělalo své.

100_1327

V návodu se píše, že se mají díly odřezávat žiletkovou pilkou. Sice se mi jí nechtělo hledat, ale pokorně jsem jí našel a začal používat, a uznávám, že bez ní by to prostě nešlo.

100_1332

Odřezaná zadní náprava.

100_1333

Odřezaný rám. Začal jsem začišťovat mezery mezi jednotlivými příčníky, ale pak jsem si říkal, že si tím akorát snížím tuhost rámu a vidět to stejně nebude, tak jsem s tím přestal.

100_1334

Toto, co vypadá jako krumpáč, je přední náprava.

100_1335

Začištěný motor s převodovkou.

100_1336

Co mě překvapilo byly tyto otvory. Zdá se to jako nějaká ozdoba, ale jsou to otvory, do kterých se zastrčí zadní hřídele.

100_1338

Původně jsem chtěl motor nepoužít a nechat ho jako nějaký náklad na jindy. Protože jsem si ale nebyl jistý usazením náprav, vyřezal jsem si na něj místo.

100_1339

Pak jsem pospojoval přední i zadní nápravy do převodovky. Na všechny tři jsou v převodovce připravené otvory. To je něco, na co nejsme u polyuretanových stavebnic vůbec zvyklí a posouvá to sestavování stavebnice o úroveň výš na dostřel k plastikovým stavebnicím.

100_1340

Moc jsem netušil, jak tam motor pasuje, ale i převodovka má v sobě ťuflík, který zapadne do otvoru v rámu. Odlití je u všeho tak špičkové, že to vždy pasuje.

100_1341

Pohled na vlepený motor.

100_1342

Chvíli jsem se pral s nalepením zadní nápravy, nemohl jsem přijít na to, jakým způsobem je tam přichytit. Také přední hřídel je trochu napružená, aby se vyhnula motoru, a tak se jí moc nechtělo držet.

100_1343

Odřezal jsem si zadní kola – uchycení na osu není uprostřed, ale kvůli redukcím na nápravách je otvor pro nasazení osy v horní části.

100_1345

A začal jsem vyřezávat zadní ráfky. Nejprve na proužky, pak na čtverce a pak postupně odřezat a zabrousit. Práce je to šílená, ráfky jsou malinké a křehké.

100_1346

Ani když jsem se je snažil zabrousit na co nejtenčí profil, stejně se mi nepovedlo je vpasovat plně do ráfků. Už jsem se bál, že se mi ráfek rozpadne, tak jsem to nechal a budou trochu koukat ven.

100_1347

Na hranách ráfek už prosvítá.

100_1348

Začistil jsem si všechna kola. Možná to jen není úplně echt terénní vzorek pneumatik?!

100_1349

Rezervy jsou dvě.

100_1350

A všechny začištěné ráfky. Je to tak malé, že už se to skoro nedá slušně vyfotit.

100_1351

Začistil jsem si díly kabiny, abych se také trochu pokochal.

100_1352

A slepil jsem kabinu s kapotou.

100_1353

Do interiéru jsem vlepil volant. I volant má svojí hřídel a na tu je v interiéru opět udělané místo.

100_1355

Volant není začištěný, ale nebyl jsem skoro schopen ho ani vzít mezi prsty, natož začišťovat.

100_1356

Díl s kanistrem a třemi předními světly (jedno náhradní).

100_1357

Světla mají také svoje otvory pro osazení, takže je stačí namočit do lepidla a zapíchnout na své místo.

100_1358

Zadní tažné oko z leptu.

100_1359

Vlepená kola, zatím bez ráfků.

100_1360

Tady je vidět usazení kol.

100_1361

Zespodu už vykukuje výfuk. Jeho umístění jsem si musel hledat na internetu.

100_1362

Ale překvapivě – pro výfuk je v motoru opět připravený otvor.

100_1365

Tím je rám s pojezdem vpodstatě kompletní.

100_1364

Protože už jsem měl jasno v předloze, nalepil jsem i ráfky do kol. Ráfky budou černé stejně jako kola, takže se to bude dobře barvit.

100_1367

Z levého boku jsem uřezal jeden válec – místo něj přijde barel na vodu.

100_1368

Na zadní konec rámu jsem přilepil světla a SPZ. Řešeno to moc není, lept se lepí natupo na rám, jsem zvědavý, kdy to upadne.

100_1369

Na zkoušku sestaveno. Vypadá to dobře 🙂

100_1370

Co musím v tuto chvíli znovu vyzdvihnout je opravdu kvalita provedení dílů. Pokud si někdo myslí, že už ho v TT nic nepřekvapí a tyto stavebnice ještě v ruce neměl, tak určitě doporučuji vyzkoušet. Odlití je skutečně perfektní, díly jsou velmi detailní, vše do sebe zapadá pomocí připravených západek a zámečků. Byl jsem z detailnosti stavebnice opravdu nadšený. Chce to sestavovat velmi opatrně a určitě nelze doporučit stavebnici úplným začátečníkům, kteří by měli problém už jen s oddělováním malých dílů od nálitků. Chce to mít už nějakou praxi, ale potom se stavebnice odvděčí spoustou zábavy, kterou si při sestavování užijete.

100_1371

Vytvořil jsem pár fotek vedle rámu Tatry 815 od TTauta.cz. Nedá se to samozřejmě moc porovnávat, lepší by bylo porovnávat se stavebnicí S5T, ale je minimálně vidět u každého autora úplně jiný přístup k pojetí stavebnice.

100_1372

Zatímco Aleš Marboe řeší každý díl jako špičkově provedený solitér, TTauta více sází na jednodušeji provedené celky, přičemž více zohledňují jednoduchost konstrukce a stavby s minimálním negativním efektem na výsledný vzhled.

100_1373

Určitě plus u Aleše Marboe je opravdu stavebnicové provedení zapadávání dílů do sebe, zatímco u TTaut je to spíše improvizace v podání lepení tupých dílů na sebe bez nápovědy.

100_1376

Třeba motor je na druhou stranu vyloženě úchylka pro pár těch, kteří hodlají zobrazovat téma opravy stroje a pro většinu modelářů je to jen úkon navíc, bez kterého se ale neobejdou kvůli usazení hřídelí do převodovky.

100_1377

Neříkám tedy, které pojetí je lepší, každé má něco do sebe a každé se odvděčí v jiné fázi stavby.

100_1378

Každopádně jako vejtřaska to zatraceně vypadá a to je hlavní.

100_1379

Pro zadní část jsou v leptu dva druhy světel – jedno s rámem a jedno jen na tykadle.

100_1380

Toto všechno mi zbylo. Naviják, díly za kabinu (ty používat nebudu) a spousta leptíků. Část jich přijde na kabinu a část je jen pro valník.

100_1381

Už zbývají jen tykadla. Ta bych ocenil určitě ve více kopiích, nevěřím, že přežijí povrchovou úpravu.

100_1383

Tím je ale samotná stavebnice šasi vpodstatě hotová, čili kdo chce samotné šasi, ten má v tuto chvíli skoro hotovo.

100_1384

Já jsem nalepil kanystr pod kabinu tak jako ho má předloha.

100_1385

Na střeše je modrý maják, tak jsem tam prdnul jen kousek trubičky z uchošťouru a nahoře zatmelil.

100_1642

Rychlým skokem vpřed – kabina je nastříkaná bíle. Původní světla jsem využil jako majáčky. Ty jsou v reálu o něco menší, než původní světla, ale protože já do ruky nic menšího už stejně nechytnu, tak jsem byl rád za to, že se mi tam pinzetou povedlo usadit aspoň ta světla.

100_1723

Byl jsem překvapen, kolik detailů vyleze na povrch až po nastříkání. Hodně to dělá právě ta bílá. Nějaká vojenská Khaki by to naopak utlumila. Co je třeba naprosto neuvěřitelně odlité jsou ty přední mřížky, tam bych čekal, že se forma vytrhne a bude po srandě.

100_1718

Rám je samozřejmě nabarvený černě, kromě přední části s blatníky a nárazníkem.

100_1719

Je celkem fuška nastříkat díly dobře, protože do všech těch záhybů se hrozně špatně člověk dostane.

100_1720

Kromě detailů je ale už šasi hotovo. V tomto stavu bych skončil, kdybych stavěl jen samotné šasi ze stavebnice.

100_1721

Ale já budu samozřejmě ještě pokračovat, nebudeme ošetřovat zraněné lidi posazené jen tak na rámu.

100_1722

V mezičase jen několik lepších fotek.

20150313_220754

20150313_220802

20150313_220815

Původně jsem se těšil, že si zase po delší době „zamodelařím“ a vysochám si nástavbu z nějakých plastových destiček. Když jsem tak přemýšlel, jak to budu mít zase křivé a odfláknuté, tak jsem si chtěl nakreslit na počítači nějakou šablonu, podle které bych díly aspoň řezal. Ale když už jsem měl kreslit šablonu, tak jsem si řekl, že to radši rovnou nakreslím celé leptané, aspoň si budu moct udělat třeba ještě jednu, nebo když by někdo chtěl, tak že bych mu byl schopen jí taky poskytnout.

20150328_223850

Konstrukčně je to to samé, jako byla nástavba tárovacího vozu. Šlo by to stavebně zjednodušit, že by se bočnice nepájely všechny k sobě a jen by se ohýbaly, ale pro jednoduchost a přesnost je to ve výsledku lepší a spájet 3 spoje navíc nikoho nezabije 🙂

20150328_223857

Nástavba byla vyrobená původně pro vojenské účely – bývaly v nich vysílací převaděče, vpodstatě to byl takový mobil pro vojáky (jak mi řekl kolega TTmili). Já jsem zvolil zdravotnické vozidlo, které vzniklo zřejmě z vyřazené vojenské verze.

20150328_223904

Je to opravdu naprosto triviální stavebnička se čtyřmi stěnami.

20150328_223920

Spájené je to za chvilku.

100_1724

Pak už stačí jen přetmelit a přebrousit spoje.

100_1725

Pomalu se dostávám i do cínování menších celků, tentokrát jsem „tmelil“ už jen cínem.

100_1726

Navíc jsem pořídil nějaký nový cín, který se lépe rozlévá. Takže ne každý cín je stejný.

100_1727

Zespodu přijdou jen 2 jednoduché příčky, aby bylo nástavbu za co přilepit k šasi.

100_1728

Zkouška posazení i rozměrů, vypadá to že to celkem „pocitově“ sedí ke zbytku.

100_1729

Je to opět takový polotovar, který bude možné dolaďovat podle vlastních představ.

100_1730

Například nějaké vojenské antény atd…

100_1731

Dozadu jsem vytvořil žebřík pro vstup na střechu a schůdky.

100_1732

Naohýbaný zadní žebřík.

100_1733

Teď se pustím do schůdků pro nástup do zadních dveří.

100_1735

Takto by byly v „provozní“ poloze.

100_1736

A takto už jsou oba zadní doplňky v přepravní poloze.

100_1737

Tím je nástavba hotová, šlo to opravdu rychle.

100_1738

Pak už jí jen jako vždy omyju jarovou vodou od pájecí pasty a hlavně od cínových pilin a nástavba bude připravená na stříkání.

100_1739

Ještě jedna zkouška kompletní nástavby.

100_1746

Aneb kochání v průběhu stavby není nikdy dost 🙂

100_1743

Vypadá to zatím povedeně.

100_1742

Jediné, na co jsem narazil, že buďto jsem stavebnici šasi špatně sestavil, nebo je stavebnice maličko širší, protože mi zpod nástavby lezou trochu kola. Nástavbu jsem dělal podle skutečných rozměrů, takže tam by problém být neměl.

100_1740

 

Pak už nastříkat základovkou a bíle.

100_1788

Opět jsem obojí stříknul venku sprejem.

100_1789

Je to hotové za chvilku a bílá kryje velmi dobře.

100_1790

Obtisky vytvořené pro záchranářské vozidlo. Jen to nejnutnější.

100_1792

Na předním čele nástavby je pověšené nějaké nářadí, tak jsem vyndal ze zásob sadu od pojezdy.eu.

100_1793

Přilepené nářadí na vršek nástavby. Je tak jemné, že kdyby bylo z obtisku, vypadalo by stejně.

100_1795

Obtisky jsou nanesené za chvilku.

100_1796

A druhá strana.

100_1797

Obtiskování kabiny.

100_1798

Protože se mi nezdál ten maják, tak jsem ho ještě ve spodní části obtisknul černě.

100_1799

Obtisknuté šasi – dopředu šrafovaný nárazník se světly – tato novější verze automobilu má už světla zastavěná v nárazníku.

100_1800

Nyní už jsem mohl začít sestavovat celky dohromady. Při pasování interéru do kabiny to chce trochu opatrně, pasuje to tam úplně přesně, tak aby se něco neulomilo nebo neusadilo křivě.

100_1802

A pohled na hotový vůz.

20150328_223554

Zrcátka jsem vzal z autobusů, tato konkrétní „vejtřaska“ měla taková ta tatrovácká větší s úhlopříčnou horní nožičkou – kvůli tomu jsem zrcátka v nožičce trochu přiohnul.

20150328_223531

Do nástavby je samozřejmě nesmysl dělat jakýkoliv interiér – okna jsou malá a sotva je vidět skrz. Aby však neprosvítalo spodkem, tak jsem ještě zespodu přilepil kousky kartonu.

20150328_223747

Pod nástavbu jsem z nějaké silnější tyčinky vytvořil ještě barel (asi na vodu) a natřel šedě.

20150328_223607

Zasklení nástavby lze snadno podlepením fólií.

20150328_223616

Čelní sklo kabiny je součástí stavebnice včetně stěračů, boční a zadní okno jsem zasklil barvou na sklo Amos.

20150328_223646

Zezadu by se dalo možná ještě vyhrát s barvením, ale žádnou fotku jsem nenašel, tak jsem vše nechal bílé.

20150328_223655

Červeně jsem natřel tykadla a zadní světla.

20150328_223702

Okenní příčka je černá, takže jsem jí spolu se stěrači před vlepením nabarvil jen lihovou fixou.

20150328_223712

Jak už jsem říkal na začátku, stavebnice je hodně detailní, až je jemná a člověk se o ní bojí.

20150328_223729

Samotné šasi působí trošku „rukodělným“ dojmem, ale po dosazení přesné nástavby se model hodně „zvedl“ a vypadá mnohem uhlazeněji jako celek. Uvidíme, jak se bude rozšiřovat nabídka nástaveb pro V3S.

20150328_223813

Příště si každopádně zase od Aleše něco rád postavím.

20150328_223501_01

Stavebnici celé V3S M2 SKS můžete zakoupit na e-shopu MojeTT.cz >>>
Stavebnici V3S šasi můžete zakoupit na e-shopu MojeTT.cz >>>

13 komentářů: „Praga V3S šasi v úpravě na zdravotnické vozidlo

  • 30. 3. 2015 (21:37)
    Trvalý odkaz

    No… Bez urážky kohokoliv, zvyknul jsem si už na o několik tříd lepší stavebnice. Výhoda týhle je snad jenom to, že nikdo jiný vejtřasku nedělá.

  • 30. 3. 2015 (21:38)
    Trvalý odkaz

    Už vím! Připomíná mi to modely SDV z raných devadesátých let.

  • 31. 3. 2015 (9:34)
    Trvalý odkaz

    No mě kromě dost hrubých rámů oken vadí ta „patrová“ čelní mřížka na kapotě. Podle fotek co jsem našel má být jenom na hoření odklopné části. Takhle to vypadá dot divně.

  • 31. 3. 2015 (12:47)
    Trvalý odkaz

    Boli aj V3s s takouto dvojposchodovou vetracou mriežkou, mne to však dajako nesedí vzhľadovo, Veľa dielov stavebníc od p. Marboe je dosť zle odliatych, nedoliatych a teda aj nepoužiteľných. To že sú diely veľmi krehké nekomentujem, to je vec zloženia materiálu a dalo by so tiež vyriešiť. Napriek tomu že má v ponuke dobré modely( námetovo) po cca. 10 modeloch z jeho produkcie som túto cestu opustil. Modely aj napriek max. dôslednosti pri modelovaní vyzerajú tak, ako popisujú vyššie uvedené príspevky. V3s sú v ponuke aj od iných výrobcov a nevyzerajú zle. Stačí si nájsť svoju cestu:).

  • 31. 3. 2015 (12:58)
    Trvalý odkaz

    Ta mřížka je z velké části moje chyba, protože jak jsem vsadil interiér tak už se mi jí nepovedlo úplně přesně přilepit kam patří, proto tam vznikl schod. Jinak je mi divné, že mám tenhle pohled na stavebnice jen já?! Nic nedolitého tam rozhodně nebylo a nikdy u žádné stavebnice jsem to u něj neviděl, naopak odlití je opravdu špičkové, tam třeba TTauta velmi těžce zaostávají, i dnes se u nich vyskytují bublinky, otrhané hrany – toto jsem nikdy u AM neviděl. Kvalita materiálu je v pořádku, že je to křehké je kvůli tomu, že je to naprosto titěrné. Aby nedošlo k nějakému nedorozumění…

  • 31. 3. 2015 (14:24)
    Trvalý odkaz

    Ta stavebnice na mně působí poněkud rozpačitě. No ale proti gustu žádný dišputát, obdivuji se těm, kteří tyto stavebnice vymýšlejí a odlévají. Ale nápad na zdravotnické vozidlo ,je prostě perfektní.

  • 31. 3. 2015 (19:39)
    Trvalý odkaz

    Zdravím no nevím, já jsem ještě od pana AM nic nedělal. Každopádně PV3S M2, je modernizovaná verze klasiky PV3S M1. Tato verze se liší na první pohled umístěním hlavních světlometů do předního nárazníku, dále pod budkou řidiče umístěnou schránkou na akumolátory a jiným rozchodem přední nápravy. Vozidla vyráběli na Slovensku. Zobrazená verze nástavby odpovídá spojovacímu vozidlu verze PV3S M2 R3S. Které mělo v zadní části nástavby umístěnou el.centrálu a na druhé straně v přední části nástavby místo pro výstup kabelového připojení. Celá tato stavebnice na mne působí jako ne moc zdařilá, můžou za to ráfky kol, které přesahují a to dost viditelně obrys pneumatik. Ale fotka může zkreslovat v reálu to nebude tak vidět. Taky přední maják je podle mne příliš velký. Chybí blatníky u zadních náprav, kanystry a bufík, (tedy nezávislé topení umístěné pod nástavbou). Co si zaslouží pochvalu jsou přední „tykadla“, perfektní jsou zadní schůdky a žebřík, samozřejmě motor mě také zaujal. Děkuji za inspiraci, já sám jsem předělával PV3S fekál od pana A. Pavlase. Pokud bude zájem pošlu Vám fotky. Plech

  • 31. 3. 2015 (20:34)
    Trvalý odkaz

    Námět dobrý, nástavba slušná….. kabina a podvozek na úrovni SDV , 🙁 chybí mi rezervní kola, kanystry a skříňka…. Takže lepty OK, plasty nic moc….. a na té kabině je to hodně vidět. Maják je jak pěstička na oko…
    🙂 L.

  • 31. 3. 2015 (20:40)
    Trvalý odkaz

    Nojo, teď to vidím, moje blbost, rezerva patří na levý bok za zadní nápravy na plocho… Skříňky pod rám – také uznávám, že chybí. Fotek je zatraceně málo a nějak jsem je asi málo nastudoval…

  • 2. 4. 2015 (21:51)
    Trvalý odkaz

    Uz jsem chtěl zajásat, ze si postavim auto, se kterym jsem kdysi jezdil, ale tohle asi ne. Ram s motorem OK, ale ta kabina je proste hrozna.

  • 3. 4. 2015 (14:56)
    Trvalý odkaz

    Pěkný kousek.
    Jen bych měl dotaz na zadní náboje kol, ať koukám jak koukám na fotky V3S tak žádné náboje nemá, v zadních diskách nic nevystupuje.

  • 4. 4. 2015 (17:43)
    Trvalý odkaz

    Je to škoda, že ještě nikdo neudělal stavebnici anebo hotový model pořádné V3S. Bohužel vždy to byly nějaké snahy, které nedopadly dobře (výrobce raději jmenovat nebudu). Snad se v budoucnu dočkáme nějakého super modelu V3S a nebudeme závidět modelářům v HO.

  • 22. 5. 2015 (18:59)
    Trvalý odkaz

    Kritiky tady bylo dost,mně se model líbí. A model motoru není žádný úlet. Jirka je schopný ho nastartovat.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..