ČSD M152.0 – pár tipů pro stavbu

100_6248Prozatím alespoň krátkou prezentací hotového vozu chci tentokrát ukázat pár tipů a triků, které vám třeba pomohou při stavbě motoráku ze stavebnice LPH. Když už jsem se věnoval těm pojezdům, tak ať na to taky máte co posadit. Podrobnější stavbě se budu určitě věnovat v budoucnu.

Stavebnice opět není složitá a i když jste třeba ještě nic podobného nestavěli, klidně jí zkuste. Pamatujte, že něco vám z toho vyleze vždycky a radost z vlastního modelu vyváží případné drobné nedostatky. „Kufr“ je totiž většinou takovým vděčným modelem který se využije v každém vozovém parku. Pokud nejdete po detailech, stačí do něj vrazit pojezd ze start lokomotivy a jde se jezdit. Případně můžete použít jeden z mnoha na míru vyráběných pojezdů.

Jak už tomu u stavebnic LPH bývá, nejdříve slepte čtyři boky k sobě. Pozor na to, dosedací hrany dílů jsou dost malé a ještě k tomu dělané tak, že potřebují přihnout. Takže dostatek lepidla a dlouho držet, jinak se vám to v budoucí stavbě může vymstit tím, že se vám při větším zabrání motorák rozpadne. Už se mi to stalo a věřte, že radost z toho mít nebudete…

100_6196

Před nástřikem (nebo vůbec aplikací barvy) to chce si rozmyslet, co nejdřív. U všech podobných motoráků platí, že světla se maskují dost špatně. Proto je lepší, pokud to jde, vymaskovat cokoliv kolem nich a jejich barvu stříknout až jako poslední. Zde tedy v pořadí krémová na celý vůz – červená na spodek (vymaskovaná horní polovina) – žlutá (vymaskováno všechno krom výstražného pruhu). Pozor na správnou šířku žlutého pruhu – doporučuji minimálně fotku před očima. Odstíny jsem opět míchal od oka, jen krémová je skutečně agamácká akrylovka v odstínu Krémová. Její barva je shodná s Krémovou střední coby autentickým železničním odstínem, takže pokud se chcete vyhnout syntetikám jako já, je to dobrá volba.

100_6167

Pokud plánujete vestavbu pojezdu, je určitě jistější si nechat co nejvíce dílů nepřilepených. I když střecha, pokud se nepřilepí a nezatmelí, dělá většinou docela viditelné spáry. Zase je potřeba si už před stavbou ujasnit, kterou cestou se vydat… Střechu jsem nechal v barvě antikorozní základovky Dupli-Color.

100_6186

Pozor si dejte na vkládání oken, občas jdou špatně (násilí nic neřeší, spíše naopak), takže všechno radši dodatečně zbrousit a lehce vsadit s kapkou lepidla, jinak se vám stane to co jsem zmiňoval výše. Já jsem lehce zabrousil boční hrany čelních oken. Stavebnice je opravdu výjimečně křehká a náchylná na jakýkoliv tlak z kterékoliv strany.

100_6162

Rámečky oken nezapomeňte natřít tenkým štětcem nebo párátkem, ohromně to zvedne celkový vzhled. Můžete použít i leptané rámečky od Detailu, tím nic nezkazíte pokud si na štětec netroufnete. Do bočních oken jsem ještě kápnul vždy tečku imitující samolepky o zákazu vyhazování lahví z okna.

100_6175

Natření rámečků platí pro boční i čelní okna.

100_6193

Pokud si chcete celý model zase rozložit na prvočásti těsně před dokončením a hned potom ho hodit do koše, doporučuji se pokusit vtlačit násilím zevnitř čiré imitace světel. Proto jsem se rozhodl použít ClearFix. Nutno podotknout, že výsledný efekt je lepší. Stejně tak do světlometu jsem se rozhodl nelepit ty původní „ťuflíky“, které jsou stejně trochu špatně, ale vylít ho ClearFixem. Zde ještě není ClearFix kompletně nanesený na reflektor a zaschlý.

100_6179

Pohled ze strany WC, kde je třeba jedno okno zatřít.

100_6169

A střechu poté nasadit větrákem nad WC (takto je to správně, na předchozí fotce je to špatně). Zde z druhé strany. Těsnění kolem dveří jsem natřel popisovačem na CD, je však potřeba to dělat až jako poslední krok, protože jakýkoliv přestřik barvou vás nepotěší (fixa se rozpije).

100_6188

Protože stavebnice je opět takový obojživelník, jde z ní postavit i přípojný vůz 010 (v tomto případě jako Baafx).

100_6204

Úprava spočívá především v zatmelení reflektoru nad okny a uříznutí pluhu (pozor, řezat až těsně pod nárazníky). Nelepí se boční „sukně“ pod skříňí kryjící u motorového vozu motor.

100_6202

No a pak samozřejmě jiné obtisky, které ale máte už „v ceně“ protože sada od Detailu obsahuje vždy obtisky na jeden motorový a jeden přípojný vůz. Pokud si nepotrpíte na detailní popisky, vydrží vám obtisky na dva motoráky a dva přípojáky.

100_6209

A máte super soupravu…

100_6212

…do každého kolejiště.

100_6216

Pokud budete modelu věnovat alespoň trochu péče, ostudu vám určitě neudělá 🙂 Takže hodně štěstí!

100_6248

Na závěr jedna nostalgická. M152.0 vyčkává ve společnosti vozu Baafx někdy kolem roku 1985 na odstavné koleji na svůj další výkon… 🙂

100_6156_2

24 komentářů: „ČSD M152.0 – pár tipů pro stavbu

  • 17. 3. 2009 (9:40)
    Trvalý odkaz

    Pekne. Strechu radeji lepit a zetmelit pred nanasenim barev, ty spary jsou opravdu velke, nehlede na to, ze se vuz pro dalsi manipulaci skvele zpevni. Schudky do vozu jsou ve skutecnosti kratsi, konci u zadni hrany zavrenych dveri. Tato stavebnice nepatri zrovna k nejlehcim od LPH, ac ma malo dilu a zda se relativne snadna, je k vytvoreni pekneho modelu treba hodne peclivosti.

  • 17. 3. 2009 (9:42)
    Trvalý odkaz

    Dobrý rady – jako vždycky. Mám doma tři stejné stavebnice – chystám se je výhledově udělat v V. epoše jako B(d)tax a pověsit je za lego 714. Takže tento návod mi přišel úžasně vhod, dík.

  • 17. 3. 2009 (18:27)
    Trvalý odkaz

    Chválím další zdařilý a čistě provedený model. Měl bych ale ještě pár tipů a zlepšováků. Kdo staví motorový vůz, bude ve stavebnici postrádat „bedny“ pod podlahu. Já si je třeba vyrobil sám z toho, co dům dal. Kdo si bude stavebnici motorizovat, doporučuji pojezd od pana Bártka, který tyto doplňky obsahuje. Ke stavbě vlečňáku je potřeba odstranit nejen pluhy na čele, ale i kousek bočnice nad schody. Toto místo je z rubu dílu ztenčené, podle toho se dá orientovat. Já si třeba spodek vozu ještě vylepšuji přemístěním velkých beden vždy na druhou stranu. I když tak nesedí připravené usazovací otvory, je to tak podle skutečnosti. Dále je u přípojného vozu vhodné odstranit výfuk nad WC, který má jenom motorák.

  • 18. 3. 2009 (15:49)
    Trvalý odkaz

    Díky všem za postřehy. Příště budu střechu tmelit už na začátku, jednou jsem to už dělal a vypadá to opravdu o mnoho líp. Navíc Rosťo díky za tu radu ohledně té bočnice u přípojáku, to mi třeba vůbec nedošlo. Ještě chci příští kousek vyšperkovat lepty od Detailu ať už tomu nechybí opravdu nic 🙂

  • 18. 3. 2009 (19:36)
    Trvalý odkaz

    chci se zeptat u přípohnáků se pluhy řezají na obouch stranách??

  • 18. 3. 2009 (19:42)
    Trvalý odkaz

    jj všechno co je potřeba na něm změnit je na obou stranách 🙂

  • 23. 5. 2009 (16:24)
    Trvalý odkaz

    Ahoj, sám jsem na to nikdy nepřišel, k čemu je to tam dobré. Protože jsem to nikdy nikam nedával a nechybělo mi to, tolik užitečné to asi není 🙂 Napadá mě nějaká „podložka“ pod interiér? Snad se ozve někdo, kdo to ví.

  • 23. 5. 2009 (17:48)
    Trvalý odkaz

    Tak po konzultaci s kolegou Rosťou by to prý snad opravdu měla být podložka pod interiér zároveň se zajištěním pružinky.

  • 1. 7. 2009 (16:34)
    Trvalý odkaz

    Mohli byste mi někdo poradit, kde bych mohl sehnat odlitek nebo hotový model lokomotivy 714?

  • 1. 7. 2009 (18:34)
    Trvalý odkaz

    Odlitek neni, jedině lept od Kubera (stavebnice za 600 nebo složený model bez pojezdu za 1200 pokud nejsi zrovna fajnšmekr na kvalitku).

  • 1. 7. 2009 (19:29)
    Trvalý odkaz

    Děkuji za informaci. Fajnšmekr na kvalitku nejsem, chci pouze, aby to vypadalo jako 714.

  • 16. 10. 2009 (13:23)
    Trvalý odkaz

    Proto je asi lepší tu střechu přilepit (pokud je to možné) jako jsem to dělal u toho ODS nátěru. Ta pevnost je pak mnohem lepší. No a taky dobře lepit 🙂

  • 18. 10. 2009 (19:07)
    Trvalý odkaz

    No je to vždycky loterie jestli se to rozpadne nebo ne, posledně jsem zabral více a drželo to… Slepit vteřiňákem, přebrousit zvenku, přestříknout lehce stejným odstínem a začistit, to je asi jediný lék…

  • 1. 12. 2009 (21:48)
    Trvalý odkaz

    Já to lepím perchlorem, postupně. Nejprve jeden bok a předek. Takto slepím oba boky a potom slepím ty 2 „elka“ k sobě. Dávám si bacha, aby to bylo slepený do pravýho úhlu a nechám to řádně zaschnout, alespoň 2 hod. popř. přes noc. Je dobrý si u bočnic i předků před slepením přepilovat hrany a zarovnat je a zároveň si nepatrně zkrátím délku boků – pak líp sedí střecha. Když je to slepené dokola lepím střechu. Nejprve uprostřed v místě chlopní, řádně střechu srovnám, aby byla přesně uprostřed a byla napasovaná mezi předky. Každou stranu zvlášť, nemusím spěchat. Pak ostatní chlopně a předky. Potom mezi chlopněma nechám trochu nasát perchloru a pevně asi půl minuty držím. Aby se to nerozpadalo, mám namíchnou hmotu z rámečku stavebnice v perchloru – takovou kaši – a tu nanesu na vnitřní hrany. Nechám proschnout a pak to drží a nikdy se mi to nerozpadne při další práci.:) Žádná loterie…….
    To jsou mé zkušenosti ze stavby „kufrů“.

  • 5. 3. 2011 (18:30)
    Trvalý odkaz

    no docela pěkné…ikdyž popisy by měly být v barvě žluté!a u vleku Blm,neboBaafx,nikoliv 010!

  • 22. 3. 2011 (11:56)
    Trvalý odkaz

    Ake si tam pouzil spriahlo ? Pises, ze zo Sergeja. Pripadne, je aj ina kinematika, ktora sa da pouzit ?

  • 14. 10. 2012 (10:48)
    Trvalý odkaz

    Prosím ťa aký otieň červenej a žltej si použil ?

  • 1. 3. 2015 (12:08)
    Trvalý odkaz

    Jaký rozměr dvojkolí použít ? Chtěl jsem tam dát dvojkolí, které kdysi vyráběla Malá železnice, ale nevlezou se mi tam. Mám tam už i mosazné ložiska. Ta osa má na délku 17,5 mm a mezi kolečky je 10,5 mm.

  • 1. 3. 2015 (12:10)
    Trvalý odkaz

    Jaké dvojkolí použít na přípojný vůz ? Chtěl jsem tam dát dvojkolí od Malé železnice, ale nevlezou se mi mezi mosazné ložiska. Délka osy je 17,5 mm a mezi kolečky je 10,5 mm.

  • 1. 3. 2015 (13:46)
    Trvalý odkaz

    Kovová dvojkolí průměr 7 mm. K sehnání na burze v Opletalce, nebo na Aukru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..