Karosy ř. 700 – úprava střechy do kulata

000_3812Jak jsem nedávno slíbil, dneska to bude o úpravě střechy leptaných Karos z tvaru placatého do tvaru vypouklého. Úprava je velmi jednoduchá a zabere i začátečníkovi cca 10 minut.

Tento článek se věnuje prvním verzím stavebnic vyrobeným v roce 2013. Od roku 2014 jsou dostupné pouze upravené stavebnice, takže se nemusí popis v tomto článku vždy shodovat s aktuálním stavem. Nové verze obsahují ze spodní strany střechy drážky, které po nastřižení usnadňují naohýbání střechy do zde zmíněného tvaru. Pro kompletní tvarový „tuning“ stavebnice přejděte na Rosťopišův článek o tvarování stavebnice.

Lept jsem si z důvodu snadnosti stavby připravil s rovnou střechou, což samozřejmě neodpovídá realitě. Skutečná střecha je v několika směrech vypouklá a tak mi vrtala hlavou otázka, zda je možno rovnou střechu snadno upravit do jejího reálného tvaru – a jde to!

000_3193

Já ke stavbě použil prototyp leptu, proto si případných odlišností od finální verze nevšímejte. Střecha je stále stejná.

000_3195

Takže k úpravě budeme potřebovat obyčejnou střechu, nůžky (které dokážou prostříhnout 0.3 mm plech) a trošku cínu.

000_3203

Jediný trik spočívá v tom, že střechu je třeba ve čtyřech rozích nastříhnotu nůžkami a vystříhnout v ní jakási malá „vé“.

000_3204

Jde to obyčejnými nůžkami dobře a rychle. Drobná nepřesnost nevadí, bude skryta pod cínem a přebroušena. Když je nastříháno, stačí vzít nějaké kleštičky a naohýbat finální tvar střechy. Střecha bude mít tendenci se ohnout dle drážek spoje plechů, takže kdo to chce mít pečlivě, doporučuji si toto pohlídat. Kdo chce mít jen základní vypouklý tvar, tomu naopak drážky pomohou.

000_3205

Čela se jen lehce přihnou tak, aby byla v jedné rovině s boky.

000_3207

Vyzkoušení nasucho.

000_3208

Opět posazeno na prototyp.

000_3209

Tvarově to vypadá slibně.

000_3210

Takže se můžu vrhnout do nanesení cínu do spár.

000_3213

Cín je v tomto případně nejlepší tmel.

000_3221

Takže nešetřit, to se pak zbrousí.

000_3222

Poté stačí jen pečlivě přebrousit – já používám smirkové kotoučky do vrtačky, které umí brousit krásně pravidelně a přitom citlivě. Když to šmirgluju rukou, vždycky se někde podbrousím.

000_3223

A pak už stačí pokračovat ve stavbě jako normálně.

000_3224

Jediné, co bych zmínil, že se tím výsledná šířka autobusu může trochu snížit (cca do půl milimetru) a tak bych doporučil ohnout do kulata trošku i čelo vozu (což je také dle skutečnosti další možné vylepšení tvaru).

000_3225

Tím zredukujete případný rozdíl šířek.

000_3226

Zadní díl nevadí, ten je celkem o samotě a dokáže nějakou toleranci prominout.

000_3227

Základovka ukáže, zda broušení stačilo.

000_3228

Pár pohledů na složený vůz naznačuje, že úprava za to nadšencům určitě stojí. I takto jednoduché ohnutí pomohlo vylepšit vzhled při bočním pohledu. Zatím zkušební nástřik pruhů.

000_3259

Opět v rámci helsa „v základu je to snadné a dodatečná úprava k lepšímu je velmi snadná“.

000_3260

Porovnání střechy rovné (vlevo) a kulaté (vpravo). Z některých úhlů je rozdíl skoro neznatelný.

000_3261

Já u svých exemplářů tuto úpravu provádět nebudu, přesto jí určitě doporučuji zájemcům o věrnější provedení.

000_3262

Ještě pohled na rozdílné tvarování zadní části.

000_3263

No a když už jsem v tom byl, autobus jsem přestříknul znovu jen bíle a osadil zkušebním tiskem obtiskových pruhů vlastní výroby. Ty nejsou tak detailní jako od Rosťopiše, ale mohl jsem si vyrobit verzi „na míru“, což mi vyhovovalo.

000_3773

A posazeno na pojezd.

000_3809

To je tedy ze snadné úpravy střechy do kulata skoro vše.

000_3811

Je to snadné, rychlé a opakovatelné, takže proč ne.

000_3812

Hotový autobus.

000_3896

Je vidět, že co úhel, to jiný efekt ohnuté střechy.

000_3897

Takže na závěr už jen pár fotek bez komentáře.

000_3898

000_3899

000_3900

000_3902

000_3903

Stavebnici C734 můžete zakoupit na e-shopu MojeTT.cz >>>

4 komentáře: „Karosy ř. 700 – úprava střechy do kulata

  • 8. 8. 2013 (10:48)
    Trvalý odkaz

    Zdravím VoVo.
    Makáš jak divý,úpravu kterou prezentuješ jsem si také vyzkoušel,s tim rozdílem že jsem zakulacení provedl pozvolným ohýbáním krajů střechy,do patřičného tvaru.Nemusel jsem tak nastřihovat střechu.Všiml jsem si že u příspěvku Rosti postupoval také tak. Střechu a boky má taky
    lehce zaobleny. Tímto nechci znevažovat tvojí práci,jen tak dále.

  • 8. 8. 2013 (20:54)
    Trvalý odkaz

    Zdravím částečně s Milanem L souhlasím.
    Prošel jsem si fota co jsou na internetu a nejidealnější postup by byl půl na půl, tedy nad předním oknem střechu nastřihnout neboť horní strana je na první pohled rovná. U zadního okna je to zase naopak honí strana je mírně zaoblená a lépe bude vypadat jemně ohnutá střecha.
    Ale jinak krásná práce jen tak dál!!!

  • 8. 8. 2013 (23:05)
    Trvalý odkaz

    zdravím páni kolegové,
    přiznám se ,že než jsem se pustil do první snažil jsem se „nakoukat“ právě tvar střechy.
    Myslím, že nejblíž k originálu je Smrnda. Jak říká přední sklo je v podstatě obdélník. Zadní má spodní vodorovnou hranu rovnou , kdežto horní je v rozích prohnutá. Sám jsem to u svých řešil vzadu mírným prohnutím rohů( pomůžou drážky na střeše) .Prohněte mírně jen rohy, střed mezi drážkami by měl zůstat rovný. Chce to skouknout originál, nebo alespoň novější miniboxy (papírové stavebnice 1:100) pro odhad prohnutí.
    Předek mám tak jak radí VOVo. Další prvek , který střechy vylepší je kšilt nad přední okno – VoVo je má v nabídce

    ,

  • 9. 8. 2013 (0:50)
    Trvalý odkaz

    Já osobně nastřhávám všechny 4 rohy, zhruba tak jako VoVo. Střechu se před ohybáním určitě vyplatí vyžíhat, potom je mnohem snazší jí ohýbat a nemá už tolik tendenci prohýbat se jenom v místech drážek. Pak to celé doohýbám, zapájím a v tuhle chvíli se to dá poupravit přesně jak člověk potřebuje. Horní hrana zadního okna je opravdu zaoblená, ale míň než celkové vypouknutí střechy, takže proto to nastřihávání i tady. Přední okno je při pohledu z čela opravdu obdélník. Takže předek natvarovat zpátky do roviny a naroubovat na něj kšilt (pro ty, co budou chtít vyhnout dopředu i přední čelo). Všechny tyhle úpravy autobusu hodně pomůžou, poslední vychytávkou je zaoblení zadních rohů karosérie, ale to vyžaduje další drobné stříhání…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..