Stavba vozů Tcms podruhé a jinak

100_5150Vůz Tcms už jsem téměř před rokem stavěl. Úplnou náhodou jsem tehdy získal dva výlisky střech pro přestavbu. Druhý z nich jsem se rozhodl nechat někde odlít, protože výskyt výlisků je sporadický a spíše náhodný. A zahodit možnost, aby se kdy dal ještě postavit podobný vůz od nuly by byla škoda.Původní článek si můžete přečíst ve starších příspěvcích, přesněji zde. Odlitky jsou tedy na světě. Jsou odlité do epoxidu (při dnešní kvalitě odlitků už to není problém) a jejich opracování bude spočívat jen v zabroušení skrytých nálitků. Budu stavět tři vozy najednou, ať je to na hezký malý manipulák za Kocoura 742 🙂

100_4880

Jsou opravdu k nerozeznání od originálu, i čelní můstky jsou naprosto ostré.

100_4888

Tentokrát jsem se rozhodl pro výrobu trochu jinou cestou, i když samozřejmě nějaké extra změny to být ani nemůžou. Tou nejzásadnější změnou je ušetření práce díky vozům Tillig ze Start setu. Kinematiky a kovová kola jsou už v ceně.

100_4886

Žebřík bude z leptu od DK-modelu a zábradlí na čelech střech bude naohýbané z drátu. Oba tyto detaily by měly přispět k modelovějšímu vzhledu. Malé díly (žebříky a zábradlí) se totiž odlít nepovedlo.

100_4898

A takto vypadají po zakoupení samolepky v provedení Utz / Tcms ČSD od p. Slowiaczeka 🙂 Zkusím z nich vyřezat verzi ČD, nápisy budou k vidění jindy 🙂

100_4892

První prací je začištění střech tak, aby se daly vsadit do vagónů. Postačí odlamovací nožík a chvilka krouhání.

100_4884

Poučen z minula jsem neřezal celý roh, jen jsem zarovnal čelní hranu zevnitř do roviny.

100_4905

Zkušebně jsem nasadil střechy. Trochu jsem se bál, aby se kvůli smršťování formy při odlévání střechy rozměrově nelišily, ale tři náhodně vybrané odlitky mě rychle vyvedly z omylu. Vše pasuje dokonale.

100_4906

Všechny tři vozy zaklopené.

100_4914

Po ověření, že to vůbec půjde, přijde na řadu rozebrání vagónů. Je to snadné. Nejdříve vyndat dvojkolí, potom kinematiky (ty jdou trochu špatně, chce to sílu ale přitom nic neulomit), vyhnout plíšky podlahy pod kinematikami a pak už jen zbytek vagónu „rozsypat“ na korbu, závaží, podlahu a podvozek. Závaží můžu opět vyjmout, bude se hodit jinde.

100_4919

Tři malé vagóny a taková hromada harampádí. Hlavně teď něco neztratit 🙂

100_4925

Dvojkolí stříknutá černě.

100_8156

Podvozky černě a dva z nich ještě rezavě.

100_8151

Uřezané kulaté nárazníky.

100_8160

A dolepené hranaté, takové jako tam mají v páté epoše být.

100_8167

Vymaskovaná čela.

100_8179

A stříknutá červenohnědou (tedy tou, která bude i na skříni).

100_8187

Původní plán byl osadit Tillig spřáhla jen na kraj soupravy. Mezi jednu dvojici dát zacvakávací spřáhla Peho (někde je použít musím když už jsem si je koupil) a mezi druhou dvojici pevnou spojku DK-model.

100_8175

Kinematiky jsem nacvakl zpátky, dvojkolí vyčistil a vsadil. A šel zkoušet. Jenže jsem opravdu nepočítal s tím, že nové nárazníky jsou „o chlup“ delší než ty původní.

100_8193

Spojení „nárazník na nárazník“ esteticky dokonalé, ovšem v R310 je to funkční „jak kdy“.

100_8190

Testy ukázaly, že se na to opravdu spolehnout nedá. Spojka DK-model se mi nepovedla ani spojit bez lámání nárazníků.

100_8203

Vypadá to ale efektně.

100_8206

Zkusil jsem spojení skrz spřáhla Tillig, které mají přeci jen o nějakou tu desetinku větší vůli. Tam bylo vše v pohodě.

100_8213

Mezera se o něco zvětšila a vozy už se dokonce i samy spřahují.

100_8210

Nakonec jsem našel takové dvě kombinace spřažení, které dovolily přeci jen mezi vozy dát zacvakávací Peho spřáhlo.

101_0093

Střechu a skříň jsem slepil k sobě. Původní závaží je moc malé a vůz je proto „pod normou“ hmotnosti. Místo původního kousku jsem na podlahu nákladového prostoru nalepil čtyři matky, vůz má nyní 22 gramů, tedy ideální hmotnost dle normy. Tentokrát jsem chtěl trochu vylepšit šikmý okraj střechy přesahující do bočnic. Z pásku Evergreen 0.25 x 0.5 jsem naporcoval kousky, které jsem užší stranou přilepil vteřiňákem ke skříni.

101_0060

Vzniklý prostor jsem vykápnul vteřiňákem a přestříkl aktivátorem.

101_0067

Na bocích jsem trochu odbrousil mřížku na dokumenty.

101_0074

Místo ní jsem nalepil lepší – leptanou od Hekttora.

101_0078

Z profilu „U“ Evergreen 1.5 mm jsem naporcoval trámky vystupující z rámu.

101_0083

Na ty přijdou leptané kotvičky.

101_0086

Nastříhaný žebřík DK-model velikost TT na míru, z jednoho žebříku se dají nastříhat obyčejnými nůžkami čtyři kusy.

101_0073

Přilepeno vteřiňákem.

101_0068

Přestříknuto všechno Surfacerem 1000.

101_0137

Hrany střechy jsem ještě přetmelil, přebrousil, přetmelil, přebrousil, přestříknul Surfacerem, přebrousil, přestříknul Surfacerem, přebrousil jemným smirkem, přestříknul Surfacerem a bylo hotovo 🙂 Pro zvýraznění nové spáry mezi střechou a bokem jsem párkrát přejel žiletkovou pilkou.

101_0164

Na všech rozích jsou madla. Podle fotek jsou tato madla přivařená ke skříni z boku, takže teď přišla ta správná chvíle na vytvarování z 0.3 mm struny a přilepení.

101_0176

Z drátu 0.4 mm jsem natvaroval zábradlí na střechu.

101_0180

Příčku jsem vlepil vteřiňákem.

101_0185

Ještě vše přestříknout lehce Surfacerem, aby se chytil i na nová madla, a může se jít na nástřik. Červenohnědá Agama 22L.

101_0188

Kotvičky natřené žlutě.

101_0196

Sestavený vůz.

101_0234

Všechny tři vozy.

101_0255

Obtisky opět jako velká improvizace. Ve výsledku si říkám, zda nebylo jednodušší udělat to jednodušeji. Váhová tabulka, číslo a řada ze samolepek od p. Slowiaczeka. Doplňkové údaje o objemu, délce přes nárazníky atd jsou ze sady Gags od Detailu. Zbytek (31 RIV, 54 ČD a logo ČD) ze sady Faccs od Detailu.

100_4984

Tento „návod k použití“ je ze zbytků obtisku na Falls. Měl by být na bílém podkladu, což není 🙂 Nápis v prostředním poli je opět ze sady na Faccs.

100_4985

Protože návodů nebylo na tři vozy dost, další jsem využil ze sady na Hadgs od Detailu. Vpodstatě jsem jen chtěl zaplnit volné pole, aby nebylo prázdné, když tam má být návod.

100_4991

Už nezbylo na návody na čela vozu, což ovšem nebude moc vadit. Výsledná podoba je tedy tato.

100_4982

Po přestřiku dvěma vrstvami sidoluxu už je to lepší a samolepky tolik nekřičí.

100_5007

A patinu jsem provedl jen pistolí Bílou a Rzí.

100_5142

A na závěr přestřik matným lakem.

100_5137

Snahou bylo hlavně vytvořit soupravu, ve které nebudou dva vozy stejné.

100_5129

Plnohodnotný vůz to nebude nikdy, na to je prostě vůz Es konstrukčně trochu jinak řešený, ale do provozu to budou pěkné kousky.

100_5134

A hlavně je mám po třičtvrtě roce hotové 🙂

100_5150

20 komentářů: „Stavba vozů Tcms podruhé a jinak

  • 20. 2. 2009 (2:00)
    Trvalý odkaz

    Ahoj chci se zeptat ,kde bych sehnal tu plastikovou desticku jak je na fot ce ta bílá. Diky za odpověd

  • 20. 2. 2009 (6:41)
    Trvalý odkaz

    Žádnou takovou tu nikde nevidím?! 🙂

  • 19. 4. 2009 (18:41)
    Trvalý odkaz

    Ahoj, dá se někde sehnat odlitek, který, jak si psal, si nechal odlít pro další generace, děkuji za odpověď

  • 12. 7. 2009 (18:37)
    Trvalý odkaz

    Nemyslel Fanísek ten trámek na spodku na upevnění kotviček ? To bude asi evergreen ne ?

  • 12. 7. 2009 (18:41)
    Trvalý odkaz

    Láďa: no možná přes kolegu Hanise85, jinak už nevím, já jsem tu mojí sérii už rozdal.

    Pája: to je Evergreen, to je fakt. Ale Fanísek se ptal na destičku ještě v době, kdy byly vozy sotva rozebrané, takže nevím?!

  • 12. 7. 2009 (19:24)
    Trvalý odkaz

    Pak jedině tvojí pracovní desku na které jsi to fotil,nic jiného bílého tam nevidím.

  • 12. 7. 2009 (19:55)
    Trvalý odkaz

    No asi jo, ale jelikož už se neozval a neupřesnil… Jinak prozradit to snad můžu, je to stolní deska VIKA z IKEA. V pozadí Primalex Plus :)))

  • 2. 8. 2009 (12:06)
    Trvalý odkaz

    To, na co se ptal Fanísek byly ty samolepky v provedení Utz / Tcms ČSD od p. Slowiaczeka.

  • 8. 5. 2010 (22:20)
    Trvalý odkaz

    Kdyby někdo chtěl, mám doma pár kousků střechy, napište mi na mail – platí do vyprodání zásob 😀

  • 21. 6. 2010 (9:44)
    Trvalý odkaz

    Květen už sice byl, ale náhodou ještě by se doma nějaká střecha nenašla, že?

  • 21. 6. 2010 (9:53)
    Trvalý odkaz

    Možná jo, doma se podívám a napíšu ti mailem 🙂

  • 9. 3. 2012 (7:52)
    Trvalý odkaz

    Prosím, kde se dá sehnat nyní, protože jak vidím tento článek je několik let starý, a jestli to je v nejakem e-shopu

  • 9. 3. 2012 (7:53)
    Trvalý odkaz

    Spíš asi nic, tu jednorázovku co jsem nechal dělat jsem rozdal a další dělat už určitě nebudu…

  • 9. 3. 2012 (12:15)
    Trvalý odkaz

    skoda, skusim neco zbastlit z plastovych desticek:-D

  • 9. 3. 2012 (12:16)
    Trvalý odkaz

    Nebo koupit od Malé Železnice, článek už tu taky byl 🙂

  • 1. 10. 2013 (16:54)
    Trvalý odkaz

    Nemaš těch TCMSesek už dost

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..