Traktor Zetor 8145 od p. Marboa
V dnešním článečku bych Vás rád seznámil s posledním nabízeným typem traktoru z dílny p. Aleše Marboa, a sice resinovou stavebnicí zemědělské techniky, traktoru zn. Zetor 8145. Tato stavebnice se od předcházející liší především tím, že kabina je možno osadit dveřmi v různé poloze a jedná se o traktor s náhonem na „všechny čtyři“.
Opět se jedná o kvalitně zpracovanou stavebnici, doplněnou návodem a stručným popisem stavby.



Vlastní stavbu jsem započal roztříděním jednotlivých dílů, kdy jsem si rozvrhl, kde zůstanou nálitky až stříkání a další, které začnu zpracovávat. Takže jsem si nálitky odstranil ze všech podvozkových dílů, tedy rámu s motorem, dílů hydrauliky, střechy, přední nápravy a také kabiny.

Sestavil jsem na rám díly hydrauliky, přední nápravy a přídavné převodovky s předním náhonem.

Pak jsem si díly odmastil v jarové vodě a opatřil je párátky pro snadnější manipulaci při stříkání. Nejprve všechny díly kromě kabiny budou opatřeny základovkou.

Rám s motorem a hydraulikou budou šedé, pneumatiky jsem načernil. Blatníky s kapotou motoru budou červené, disky kol a střecha krémové. Po zaschnutí barev jsem zkompletoval zadní a přední pneumatiky s disky a Osadil je na nápravy rámu.

Dále byly upevněny blatníky, nejprve zadní. Na nich naznačená světla byla barevně zvýrazněna. Zároveň jsem osadil sloupek řízení a přední blatníky.

Z leptaného opadu jsem si připravil několik drobností – zrcátka, kličky.

Kabinu jsem vyzkoušel jak bude sedět na podvozku traktoru.

Na odlitku kabiny jsem černou zvýraznil její konstrukci.

Do traktoru jsem ještě připravil volant z leptu kola ruční brzdy od fy Hekttor. Taky zástěrky na zadní blatníky. Na levý blatník ze zbytku obtisků espézetek od p. Štěpničky jsem taky poskládal zadní RZ.


Skla kabiny jsem „zprůhlednil“ Opravným lakem od Agamy. Přitom jsem na přední a zadní sklo umístil stěrač. Dokončenou kabinu jsem přilepil na traktor. Dále jsem umístil přední kapotu motoru.


„Zapřáhl“ jsem ho do práce, zatím jsem mu „půjčil“ vlek od Hekttora, ale na kolejišti asi dostane do zápřahu vůz na řezanku, opět z nabídky stavebnic od p. Štěpničky.



Vypadá to epesně. Sice by (ryze teoreticky) asi byla zajímavější kabina z plechu a acetátu, ale v týhle velikosti by to byla zbytečná práce navíc, pokud by model nebyl čistě „výstavní“. V terénu kolejiště se „průhledně neprůhledná“ skla ztratí a pro manipulaci při lepení je to takhle o mnoho lepší.
Dělal jsem Aero A-500 od DAVO a těch osm mini- a mikrodílů se ukázalo bejt slušnej opruz – hlavně při barvení (bez lupy). Tenhle traktor s počtem dílů „dospělý“ pětatřicetiny staršího data by mě asi umořil.