Pracovní jeřábový vůz s nástavbou AB-063

Když p. Štěpnička uvedl na modelářský trh novou stavebnici, Tatru 138 AB-063, nezapomněl také, že lze tuto nástavbu použít i ke stavbě jeřábového vagónu, a vyrobil tedy konverzní sadu.

Takže jsem toho ihned po sestavení nějaké té tatrovky využil a pustil se do výroby i takového vagónu. Jako základ jsem použil polyuretanové bočnice lomeného rámu z nabídky SDV.

K nim jsem vyrobil patřičná žebra z bezpečnostní tabulky.

A na podlahu si připravil mosazný plech z odpadu nějaké leptané stavebnice (aspoň se nalezlo další využití) .

Podvozky jsem si připravil z výlisku bývalé LPH ze svých letitých zásob.

Taky jsem je patřičně upravil – tedy naznačené otvory jsem profrézoval a dále masky osadil ložisky Peho.

Výškově to sedí.

Tak osadit nárazníky – opět z produkce fy. SDV.

Nyní bylo třeba vyrobit zvýšenou výztuž podlahy, zase stará dobrá bezpečnostní tabulka tentokrát olemovaná folií tl. 0,25 mm od Evergreen.

No a taky trochu „vylepšit“ vzhled bočnic, takže vázací oka z drátu, háčky z leptu, madla rovněž z drátu.

A samozřejmě leptané stupačky.

Už to snad i vypadá trochu k světu…

Přichází na řadu konverzní sada, je trochu lepší než v základu pro Tatru, rameno zde obsažené je včetně nástavce, takže bude delší.

Co k tomu říct, podobně jako u tatrovky – vytvarovat rameno a kabinu.

Pak taky patky, hák a úchytky.

Odlitek strojovny „dostrojit“ leptanými díly.

A zase jsem se vrátil k bezpečnostní tabulce a vyrobil z ní nářaďovou bednu a potom z evergreenu taky lomené oplechování.

No jo, málem bych zapomněl, podle nějakých sporých vygooglených fotek jsem z ocelové struny ještě zhotovil tyčová madla na rohy vozu.

A zkusmo jsem to celé poskládal, no nevím, ale mě se celkem zamlouvá.

Pak ještě několik drobností – třeba kladky, pístnici, hák a už by to mohlo být vše.

Frčí do lakovny – základovka, černý rám a podvozky, žlutá nástavba a rameno, pak popisy a lak.

Pak silné nervy a natáhnout jeřábové „lano“ celým ramenem.

Pomalu můžeme kompletovat (díky blesku to vypadá jakoby byl vagón lesklý, ikdyž je matný).

Taky jsem na čela vozu a hrany jeřábové nástavby domaloval výstražné štafování, osadil hák.

Ještě osadit kinematiky a spřáhla a už hotovo.

Rameno může být i v pracovní poloze, určitě to není náhražka nehodového jeřábu, ale „traťováci“ ho mohou využít při údržbě kolejového svršku, opravách propustků…

A když si vyrobíme jěště nějaké další drobnosti, může vzniknout další varianta, (např. použít jiný typ vagónu opatřený klanicemi).

18 komentářů: „Pracovní jeřábový vůz s nástavbou AB-063

  • 20. 12. 2012 (12:57)
    Trvalý odkaz

    tohle je prostě paráda, vynikající nápad!

  • 20. 12. 2012 (14:26)
    Trvalý odkaz

    Tradičně skvělá práce.

  • 20. 12. 2012 (20:32)
    Trvalý odkaz

    Pěkný.A základní rameno má již správnou délku? Na tatře bylo krátké.

  • 21. 12. 2012 (15:42)
    Trvalý odkaz

    Jen pro zájemce pozor na to, že Jirka to postavil správně na Pa od SDV, ale u Štěpničků mají i fotku nástavby na voze Pao – a co mám zprávy, tak takový vůz neexistoval – nástavby se montovaly pouze na „kratší/rajkové“ vozy.

  • 21. 12. 2012 (18:32)
    Trvalý odkaz

    Přesně jak píše VoVo. Jirka pro stavbu použil „vytuněné“ rajkové rámy, jdou ale využít kompletní stavebnice vozů Smmp od SDV, a to jak v provedení s klanicemi a čelnicemi, tak bez. Rovnou tak bude pohromadě všechen základní materiál. Jediná odlišnost je v dřevěné podlaze, která buď jde přebrousit, nebo přelepit tenkou rovnou destičkou. sada pana Štěpničky také neobsahuje obtisky, mělo by ale jít sestříhat ty od SDV nebo jakékoliv univerzální zbytky. Tyhle dílenské vozy se popisovaly všelijak a jde jenom o to narafičit popisky nějak uvěřitelně.

    Pokud vím, rameno ve stavebnici je stejně zkrácené jako u T138. Díky nástavci to ale tak okatě nevypadá a nemůžu říct, že by mi to na Jirkově modelu nějak výrazně vadilo.

  • 21. 12. 2012 (22:24)
    Trvalý odkaz

    …Rostopiš, mě už také tolik nevadí délka ramene ale, že mají první tři šikmé vzpěry počítáno směrem od paty ramene opačný směr tak to už mě opravdu vadí. Jednou větou tento model se pánům Štěpničkovým zrovna nevyvedl.

  • 23. 12. 2012 (14:12)
    Trvalý odkaz

    moc pěkný vůz.také bych rád tento vagon vlastnil,ale z nedostatku času bych ho asi nedostavěl.byl by někdo ochoten postavit jej na zakázku.potěilo by mě to.děkuji

  • 26. 12. 2012 (13:55)
    Trvalý odkaz

    vober: každý model je svým způsobem kompromis, pokud jej nestavíš pro soutěž,tam opravdu musíš dodržet přesnost. Ale pokud něco stavíš jen pro sebe,pak se to dá přehlédnout. Mám mnoho stavebnic od Štěpničků a jsem s nimi spokojen. Jasně, je to věc názoru

  • 27. 12. 2012 (19:07)
    Trvalý odkaz

    Pro Radima . Sháníte ješťě někoho kdo by postavil pracovní vůz AB-063 ? Jestli ano,tak mi dejte vědět . Zkušenosti mám

  • 27. 12. 2012 (19:38)
    Trvalý odkaz

    ahoj Tomáši.ještě se nikdo neozval.tak bych uvítal vaši pomoc.

  • 27. 12. 2012 (20:53)
    Trvalý odkaz

    Pro Radima . Dej mi vědět jakou máš představu o ceně stavebnice máš koupený ? taky mě napadlo, že je lepší si kopit kovové kolečka, ale jak budeš chtít . tomas.slad@seznam.cz

  • 2. 1. 2013 (23:58)
    Trvalý odkaz

    Moc dobrá práce,povedl se ti. Díku tomu už mám jeřábový vůz skoro hotový a to zásluhou tvých fotek a popisů. Je fajn „zaběhnout“ na PC a mít možnost porovnat stavbu a postup, to velmi usnadní sestavování jeřábu a jeho kompletaci na vůz. Jinak zlepšovák: protáhnul jsem ramenem jeřábu drátek a na jeho konec jsem opatrně nalepil jeřábové lano a protáhl jej velmi opatrně konstrukci, šlo to velmi dobře.

  • 3. 1. 2013 (22:40)
    Trvalý odkaz

    starsivlk: Dík, jsem rád, že ta moje snaha byla také někomu nápomocná. Pro informaci mohu uvést, že jsme propočítal jen cenu materiálu na 750,-Kč, ani jsem tomu nechtěl věřit.

  • 5. 1. 2014 (1:11)
    Trvalý odkaz

    Samba: Pěkná stavba, škoda že opět na nesprávném plošiňáku. Jako využití modelu od Plastikomu určitě výborný tip, ale lidi to mate a pak jich to čím dál víc staví na tyto špatné vozy – ne, že by to extra vadilo, ale je to zbytečná škoda 🙂

  • 5. 1. 2014 (12:34)
    Trvalý odkaz

    VoVo: Máš úplnú pravdu, je to nesprávny vagón, je dobré na to upozorniť. Ale už v úvode svojho článku som napísal, že som sa len snažil nejako inak využiť tento poškodený vagón. Bolo mi ho totiž ľúto len tak vyhodiť, alebo naň nalepiť nejakú vojenskú techniku a mohlo byť po probléme. Mám to len pre svoje jazdenie na domácom koľajisku a robím to hlavne pre svoju radosť. Ešte raz ďakujem za upozornenie.

  • 10. 2. 2014 (17:38)
    Trvalý odkaz

    moc se mi líbí
    hodilo by se mi to za pracovní vlak s T435 hektorem

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..