Rychlá přestavba starého Kmm BTTB na ČSD Uz

Zase jsem se přehraboval ve starých nákladních vozech, když mě zaujal uzavřený vůz ř. Kmm (DR) sloužicí pro převoz sypkých materiálů, převážně vápna, z produkce BTTB.

Bylo mi líto ho vyhodit, tak jsem se rozhodl ho trochu upravit, ale nechtěl jsem úpravě věnovat příliš mnoho času. Nejdříve byla provedena demontáž starých spřáhel a dvojkolí, potom rozdělení podvozku a nástavby.

Na podvozku jsem odstranil původní kanálky pro spřáhla společně se strunkovými pružinkami.

Dále byly kulisy náprav osazeny mosaznými ložisky Peho.

Pod nárazníky jsem z drátku 0,2 mm vyrobil madla a plastové stupačky nahradil leptanými.

Ještě jsem zaslepil drážky po spřáhlech v čelnících.

Připravil jsem si dvě kinematiky z produkce SDV.

Na korbě jsem pouze na hraně vždy nad stupačkou (na podvozku) vyvrtal otvory a osadil madly vyrobenými opět z drátu 0,2 mm.

Korbu jsem přestříkl červenohnědou Revell 37 MATT, po zaschnutí přestříkl lesklým lakem, následně aplikoval popisy z nabídky p. Jirana (www.obtisky-jiran.cz).

Následně jsem je opět zalakoval leklým lakem, potom jsem se pokusil o patinu pomocí práškových patinátorů Agama.

Vůz jsem zkompletoval.

Osadil kinematiky s již nasazenými spřáhly, musela být provedena i výšková kontrola správného uložení přáhel.

Konečně mohl být vůz zařazen do provozu na kolejišti.

15 komentářů: „Rychlá přestavba starého Kmm BTTB na ČSD Uz

  • 16. 1. 2012 (8:34)
    Trvalý odkaz

    Opět miliónový nápad! Mně osobně se moc nelíbí ta patina, ale to je na ní krásné, že co člověk, to náhled 🙂 Jestli to dobře chápu, tyhle vozy u nás přesně nejezdily a jedná se vlastně o toto?

  • 16. 1. 2012 (13:26)
    Trvalý odkaz

    Fajn nápad na přeznačení. Jinak zahnojení kolem dvířek by i sedělo, to ostatní by asi líp vypadalo jako stékance (nebo masivní zaprášení), než jako skvrny.

  • 16. 1. 2012 (15:02)
    Trvalý odkaz

    Ahoj Jirko je to pěkné Jak ti vyšla váha vozu?
    Není to moc lehké

  • 16. 1. 2012 (18:15)
    Trvalý odkaz

    Moc hezký to je, jen mi řekni kde bereš všechen ten čas! 😀 Nejezdilo to u nás kratší? Že by se do toho mohlo říznout… 😉

  • 16. 1. 2012 (19:34)
    Trvalý odkaz

    Nevím, nevím, nápad na přestavbu, lak, obtisky všechno je výborné, ale ta patina?? Nešlo by kouknout na nějaký podobný typ vozu a patinu přispůsobit reálu? Toto se mi osobně nelíbí, chaoticky vybraná místa, na které je aplikováné neadekvátní množství pigmentu, stekající v nereálných směrech. Nešlo by to vylepšit? 😉

  • 16. 1. 2012 (19:36)
    Trvalý odkaz

    Ahoj, Jirko,

    k té patině: myslím, že zde by „méně znamenalo více“. Ten vůz vypadá, jako by se k němu postavila banda adolescentů a házela na něj pytlíky s barvou. Lepší by bylo vytvořit „stékance“ tak, jak psal kolega Střelec. Já osobně jsem příznivcem patiny, ale všeho s mírou 🙂

    Ale abych pořád jen nekritizoval: stupačky a madla jsou fajné 🙂 Jedná se o maličkosti, které ale hodně zvednou celkový dojem z modelu. U mě dobrý!

  • 16. 1. 2012 (20:33)
    Trvalý odkaz

    Twyggy: Určitě, u nás to kdysi jezdilo a byl ten vůz určitě poloviční, na bocích byly jen jedny vykládací vrata.

    A co se týká patiny, před zalakováním to vypadalo podstatně lépe a v reálu rovněž, i ten digitál to hrozně zvýrazní.
    A navíc, když jsem původně zvažoval, že ho vůbec vyhodím …. já to přežiju, jezdí a to je nejdůležitější.

  • 16. 1. 2012 (22:09)
    Trvalý odkaz

    Je to návod „jak rychle k cíli“ a to se někdy sakra hodí, určitě je mezi námi dost těch, kteří začínají (já sám „restartoval“ předloni) a toto pomůže nabrat odvahu, člověk se zpočátku bojí.
    Výkres a fotka vozu Uz je tady: http://tinyurl.com/7drcqd2 – opravdu je to sakra krátké, až se člověk diví, že se pod to vešly dvě nápravy 🙂

  • 17. 1. 2012 (9:07)
    Trvalý odkaz

    Nojo, patinátor je zákeřnej že po zalakování naprosto mění svou formu 🙂 Osobně bych vzal hodně naředěnou bílou a ty patinátorová místa ještě lehce přefouknul, asi jako jsem to dělal u Rajky – http://www.mojett.cz/?p=6741.

  • 17. 1. 2012 (12:28)
    Trvalý odkaz

    VoVo: jo, dávám Ti za pravdu, že patinátor dokáže změnit svoji formu, a jinak dík za tip, ještě to zkusím.

  • 18. 1. 2012 (12:37)
    Trvalý odkaz

    Verzi vozu UZ odpovídající realitě a dokonce značenou ČSD nabízí firma PMT. Muselo se tu ale pohybovat i něco delšího – jako malý kluk jsem vídával trosky těch větších vozů hnít na zarostlých odstavných kolejích ve stanicích kolem Chebu a něco podobného s urvanými klapkami používali kolem roku 1970 v chebském depu na popel.
    K patině – doporučuju zkusit práškové pigmenty (směs bílá a prach od Agamy) vtírané do povrchu za sucha – na matný lak chytají dobře a rovnou se zažerou do povrchu. Druhá možnost je rozmíchat pigmenty v matném laku a natřít je štětcem…

  • 19. 1. 2012 (20:12)
    Trvalý odkaz

    najkrajsia prestavba ale az na tu patinu

  • 25. 4. 2014 (8:50)
    Trvalý odkaz

    Lidi, prave skousim taky tuto prestavbu, ale komplet, i se skracenim, skrin uz mam zkracenu, jestli se povede i podvozek, nachystam clanek.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..