Záchodky a nové kůlny od Modelscene
Poslední dobou se na trhu objevila řada laserovaných staveb od Modelscene. Už jsem tu dříve představil dvojici drážních kůlen. V mezičase se objevily pod názvem „materiálová kolna“ nové varianty a k tomu ještě dřevěné záchodky podle normálie 19a/H.
Na rozdíl od dříve prezentovaných dačických záchodků od Šikulů jsou tyhle určené ke staniční budově s jedním bytem, a tudíž jsou výrazně menší.
Stavebnice záchodků je evidentně jedna z těch staršího data výroby a patrně vychází ze stavby, kterou výrobce již léta nabízel v sestavené a patinované podobě. Proti záchodkům od Šikulů i proto letošním kůlnám MSC jde o stavebnici konstrukčně i technickým provedením velmi jednoduchou a ve vztahu k počtu dílů i dost drahou. Materiál je převážně překližka, zasklení okna je z fólie a pár drobnějších dílů, střecha a základová deska jsou z různě silných lepenek. Kromě dílů obsahuje malá krabička ještě celkem názorný návod.



Vlastní stavbu zahájíme nabarvením dílů – dřevo podle své volby, základovou desku na kamennou šeď a střechu zespodu na dřevo a zvrchu vybranou barvou oblíbeného typu eternitu či břidly. Po nabarvení dolepíme do stěn okna a ventilační mříže, nalepíme obložení štítů a slepíme obvodové stěny s jednou výztuží na základové desce. Vlepíme hřebenovou tyč střechy (má tendenci se lámat) a pokračujeme dvorkem. Na základovou desku přilepíme deklíky žumpy, z výztuží a pásů planěk zkompletujeme díly plotu s vrátky a nalepíme je podle návodu na základovou desku. Po zaschnutí lepidla na stavbu nalepíme střechu, kterou po přischnutí doplníme o hřeben (stavebnice obsahuje dva, druhý si schovejte na jinou stavbu) a čelní olištování. Tím jsme vyčerpali obsah stavebnice. Po důkladném proschnutí opravíme nátěry a můžeme doplnit okapy z vlastních zdrojů (používám univerzální sadu od Auhagenu) a pokud je seženeme, tak i cedulky páni/dámy, které stavebnice taktéž postrádá. Dámy bývaly na straně ohrady. Po dokončení úprav stavbu můžeme napatinovat podle předpokládaného umístění, stavu a epochy.




Jednoduchost záchodků a zjevný nepoměr cena-výkon vynikne ve srovnání s novými kůlnami téhož výrobce. Stejné balení, výrazně lepší zpracování a skoro poloviční cena kůlen mluví sama za sebe. Nové kůlny jsou v H0 i v TT až na rozměry totožné – na rozdíl od těch předchozích se měřítka tentokrát neliší absencí nejdrobnějších dílů u TT, ani vynikající kvalitou gravírování střešní krytiny. Stavba kůlen probíhá podle klasického schématu – předbarvení dílů, vlepení oken a dveří, doplnění detailů a následná montáž kůlny. K operacím přibyla fáze lepení dýhového podbití s gravírovanou střešní krytinou (skutečné dřevo pod eternitem je u kůlen novinka, zatímco autobusová zastávka téhož výrobce je ve stejné době už měla), kterou kvůli dobrému vyschnutí lepidla doporučuji stavbu zahájit, ač se střecha lepí až na závěr. Střechu je zapotřebí nechat proschnout pod zátěží, aby se vlivem barev a lepidla nezkroutila.


Samotné drobné detaily tvoří panty a kliky se štítky zámků – v TT už jde o droboť na hraně rozlišovacích schopností a chtělo by to nějaké kousky navíc, neb mají tendenci mizet před očima. Po zaschnutí všech dolepovaných částí kůlny slepíma stavbu z podlahy, obvodových stěn a kostry střechy, na kterou pak nalepíme proschlou střechu. Kůlny lze samozřejmě dále doplnit o okapy a další vylepšení podle vlastního uvážení. Osobně používám okapy z doplňkové sady Auhagen, které porcuji či dolepuji podle potřeby. Bohužel je v sadě minimum okapových rour, takže je nutno doplnit tyto části svépomocí.


Nové drobné stavby se dobře a rychle staví a i s minimálními úpravami velmi dobře vypadají.






Pochybuji, že záchůdky kdy měly tak masivní okap.
Moje použití http://tt-moduly-ol.rajce.idnes.cz/Trnavka/#t04.jpg
Radek
Většinou asi měly ten samý rozměr okapu, co hlavní nádražní budova, pokud lze podle dochovaných háků soudit. Když tedy u dosud stojících kusů zbyly aspoň ty háky. Většinou chybí nejen komplet okapy, ale i střešní krytina v dosahu a občas i dveře a nějaká ta prkna.