Sas-ka ČSD s lepty – tentokrát zakrytovaná
Když jsem už stavěl nedávno jednu tuhle stavebnici, tak mi napadlo, že bych mohl další Sas-ku postavit s horním zakrytováním.
A pochopitelně jsem opětovně sáhl po „tuningových“ leptech tohoto vozu od TTjeníka, včetně leptíku toho horního zakrytování násypky. Nejprve jsem si ze základní sady vyjmul a připravil díly na sestavení výsypek.

Vše jsem postupně začistil a vytvaroval a nakonec sletoval.



Na řadu přišla první plošinka, zvolil jsem tu s ovládacími pákami. Takže jsem opět vytvaroval a následně sletoval držáky ovládacích pák.


Po ní hned druhá plošinka, ta je trochu složitější, na ní sestavit domek pro brzdový válec, potom vnitřní část zábradlí a ovládání ruční brzdy.







Ještě jsem dotvaroval nádrže vzdušníků, tedy toho velkého z výlisku, zablousil ho a doplnil potom opásáním z leptu. Menší jsem vyrobil z špejle a opásání z drátku prům. 0,18 mm (dcera na něj běžně navlíká korálky).


Ještě jsem na přípravku vytvaroval zbylá zábradlí.


Následně jsem přešel na „drobné díly“ – páky výsypných klapek a kotvičky. Taky vytvarovat, páky vždy dva kusy proti sobě navléknout na drátek a proletovat. A kotvičky, u nich vytvarovat ty domky a pak taky sletovat.


Nějak jsem začal postrádat hlavní část vozu, takže jsem zase vzal jednu ze stavebnic a začal ji rovněž „kanibalizovat“. Vytřídil jsem z ní, co budu potřebovat, ostatní skončí „ve šrotě“ , tedy skoro skutečně, ale v tom modelovém. Buď na nákladu nebo někde ve šroťáku.


Tentokrát jsem žádná žebra v násypce neodstraňoval, přeci stavím zakrytovanou verzi. Jen jsem z olověného plechu vyrobil dvě závaží. Slepil jsem násypku a připravil i bočnice.


Ty jsem později přilepil na násypku, ale předtím jsem „zatmelil“ a vybrousil původní otvory pro ovládací hřídele. Nakonec jsem vlepil rám podvozku.


Podle návodu jsem navrtal všechny nově potřebné otvory pro háčky a ložiska. Z drátku vyrobil ještě kotvící očka, 4 ks na každou stranu.

V rámu podvozku jsem nakonec taky odbrousil ty plochy pro vedení drátku spřáhla a vybrousil další otvory. Na čelech pod nárazníky odbrousil ještě ty nálitky naznačující opěrné plechy-to bude nakonec z leptů.

Začal jsem jednotlivé části přidávat na sestavený základ, nejprve čelníky, kotvičky a taky vnitřní ovládání výsypných klapek.



Ještě před vsazením výsypek jsem nalepil na žebra destičky. Pak už stačil vsadit zkompletované výsypky.


Na řadu přišly sestavené plošinky a hned potom zábradlí, taky žebříky a orámování čel násypky.



Přilepil jsem taky ty opěrné desky pod nárazníky.


A teď jsem do předvrtaných otvorů zalepil ložiskové domky pro ovládací hřídele klapek, z mosazné kulatiny prům. 0,5 mm připravil hřídele a taky ovládací táhla a sestavené páky.



Vše pak postupně „nabalit“ na vagón.



Už asi zbývají jen stupačky a plechy na rám podvozku.



Vybrousil jsem masky podvozků a předvrtal zapuštění pro ložiska.


A na řadu se dostává druhý lept od TTjeníka – horní zakrytování.

Hlavní díl jsem mírně prohnul tak, aby ve střední části byl mírně vyvýšen. Ještě jsem si udělal jednoduchou pomůcku k letování zábradlí – sletoval jsem si k sobě tři vrstvy plechu a tím vznikla podložka vymezující po celé zábradlí jeho stejnou výšku.


Pak jsem doletoval pochozí lávky a jednotlivá víka s madly.


Samozřejmě jsem to musel vyzkoušet na vagónu.

A už následovalo nastříkaní základovou, pak „klasika“ červenohnědá, popisy jsem použil od p. Jirana.


Po zalakování jsem zvýraznil kotvičky a rukojeti ovládacích pák a taky ještě trochu provozně zašpinil.

Osadil jsem kinematiky a spřáhla.


Nakonec jsem přidal kličky ovládání přestavovačů.


A co nakonec? Jdeme do provozu…




Zdravím,
no mohu napsat, že Saska s leptíky vypadá opravdu modelově a věrně! Krásná práce, opravdu.
Ahoj,
no paráda, pěkná práce. Konečně to vidím komplet a v barvě. Snad někdy dodělám i ten můj vzorový kousek 🙂 Holt kovářova kobyla …
Držím palce, jen tak dál, vzorují se totiž další modely.
ttjenik: Už se na ně těším, zatím ale marně čekám na tyTvé nové lepty na rajky.
je to krásný, to klobouk dolů před někým kdo postaví tohle z leptu, když je to všechno strašně moc malinký 🙂 to musí být nervy při stavění 😀