Smmp – další plošiňák svépomocí
Protože vozů není nikdy dost, občas si člověk musí pomoci sám k dalšímu modelu. Respektive nemusí, ale pak je striktně odkázán na komerční nabídku, která není nekonečná, i když se neustále zlepšuje.
Kdo si netroufne na kompletní stavbu vozu svépomocí, jako jsem to udělal v případě plošinového vozu Smmps a přesto by nějaký ten plošiňák chtěl, ale nechce se mu investovat přímo do leptu (ostatní plošiňáky snad ani nestojí za řeč – odlitek p. Číže a zbytky z Plastikomu), je tu teď jednodušší alternativa a tohle už opravdu zvládne každý modelář, který už postavil alespoň jednu stavebnici, takže hurá do toho lidi! A kdo má pocit že to nezvládne, tak to určitě zvládne a ještě se naučí spoustu nových technik 🙂 Sice je to „zase“ plošiňák, ale na stavbu jsou určitě nejjednodušší.
Půjde o vůz Smmp, dříve Pa – nejlepší je se podívat na Parostroj a tamtéž přímo na fotku. Plošiňáků je samozřejmě mnoho druhů, ale to víme my modeláři, běžný smrtelník to neřeší. Tato předloha byla dodávána především do průmyslu a k podnikům zajišťujícím stavbu a údržbu tratí, kde se udržely v provozu dodnes. Některé se naopak ještě dočkaly poměrně zajímavých úprav – například jako spojovací vůz pro transport pražského metra ve vlastnictví Viamontu. Už na první pohled má tento typ vozu trochu odlišný rám oproti běžnému „Paočku“. A tady začíná ta zajímavější část – rám je totiž stejný jako u vozu Uacs typu 451, tedy Rajka se zesíleným rámem. A tak jako základ stavby poslouží odlitek původně určený pro Rajku od SDV (prý už velmi brzy) 🙂

Pro nejjednodušší stavbu vozu bude však potřeba kanibalizovat stavebnici Rajky od LPH – přesněji kostru rámu a podvozky 26-2.8 (ty lze samozřejmě použít třeba leptané nebo od Malé Železnice). Celý spodek je téměř společný a tak si velmi ulehčíte práci. Já jsem Rajky kanibalizoval s tím, že jsem si odřezané díly z kostry rámu (kus rámu pod brzdařskou plošinou) nechal stranou a pro Rajku jsem vytvořil vlastní spodek a podvozek uchytím na šroubek a matku.

Takto jsem ořezal Rajkový rám. Vyříznutí čelních dílů určených pro uchycení spřáhla na strunku je kvůli budoucí instalaci kinematik.

Pak jsem přilepil odlitkové boky a z plastových tabulek vytvořil čelníky.

Na druhé straně to vypadá trochu jinak, protože Rajkový rám není na obou stranách stejně zakončený kvůli brzdařské plošině.

A možná tak po půl hodině práce už je vagón pojízdný.

Projíždí R310 v pohodě, prý projíždí i R286, ale to nemám ověřené. Podvozky jsou totiž limitované právě prohnutým rámem v pohybu.
Osazení nárazníků je otázkou chvilky. Kdo chce (nebo má), může použít nárazníky do nákladních vozů od p. Čambalíka, já ale sáhnul po další novince SDV – lisované nárazníky včetně podkladnic. Skládají se ze dvou dílů (podkladnice + samotný nárazník) a vypadají výborně, především díky těm podkladnicím. P. Čambalík má občas nárazníky „nedolité“ a ty tak mají různá vykousnutí. Tady je všechno jak má být a instalace je také jednodušší, protože se s lepením trefíte mnohem přesněji než při vrtání díry do modelu pro vsazení nárazníků bez podkladnic.

Vůz je poměrně krátký (představte si prostě Rajku bez brzdařské plošiny) a tak mu přesně stačí pás balzy, který jsem měl doma. Na čela jsem nalepil ještě plastové tabulky, protože dřevěná podlaha nezačíná hned na kraji vozu (alespoň u mě ne).

A tady už první zkouška s podlahou. Tím je základní podstata vozu hotová a teď už budu jen doplňovat detaily.

Aby byl vůz dostatečně zatížený, mezi žebra rámu jsem musel nalepit závaží původně určené do vozu Faccs. Aby se natáčely podvozky kolem závaží, je vidět, že jsou na koncích lehce seříznuté.

A zkušebně osazené jsou kinematiky taktéž zkušební…

Dosazené leptané stupačky od Hekttora do všech rohů vozu.

Umístění klanic jsem si rozměřil obyčejným pravítkem dle nákresu na parostroji (jsou tam vzdálenosti jednotlivých klanic), udělal lihovou fixou tečku a do kapky vteřiňáku vlepil klanice, které jsou původem určené na vozy Res, Kns atp. Protože jedna z klanic vycházela přesně na původní schránku na dokumenty, nalepil jsem vedle novou od Hekttora.

U klanic jsem jen uříznul zobáčky, kterými se to původně zasouvá do předpřipravených otvorů ve vozech. Začal jsem tvořit i sklopné čelnice.

Základ je z plastové tabulky 0.3 mm, vnější lemování (to zelené) je podkladový papír pod Evergreen profily, a vertikální prolisy jsou taktéž z tabulky 0.3 mm. Profily jsou pak Evergreen tvaru „I“.

Klanice jsem sehnal na modelyvlacku.cz, kde je mají jako náhradní díl přímo v nabídce e-shopu. Pan majitel byl velmi ochotný a do 14 dnů byly klanice od Tilliga připravené k odběru. /konec reklamního koutku/ 🙂

Co se týče odlitků rámů, tak poslední informace je, že se rámy právě odlévají a měly by být za několik málo týdnů už opravdu dostupné… já to nevyrábím, jen o tom blbě kecám, takže nemůžu osobně nic zaručit 🙂

Háčky z leptu od Hekttora – kdybych je tam nedal, ušetřil bych si takměř zbytečnou práci a půl hodiny života…

Surfacer a pak tmavě šedivá Revellka.

A pak Sidolux.

Už je i obtisknuto, obtisky jsou zkušební vzorek od SDV.

Ne že by SDV začaly vyrábět obtisky na tento vůz…

…chystají rovnou celou stavebnici od A do Z…

Obtisky jsou tisknuty inverzně na bílý obtiskový papír s přípravou pro černý podklad. Já jsem při stříkání ještě nevěděl, že obtisky budou, takže jsem vůz nastříkal tmavě šedou a teď je rozdíl trošku vidět.

Ale až se to stříkne dalším lakem, patinou a matem, tak to poznat nebude 🙂 Pro začátek budou na výběr tři verze vozu – OKD Doprava (ty jsem tu použil já)…

…ČD SDC a ČSD (po doplnění přídavného obtisku použitelné do VI. epochy jako vůz ve vlastnictví Posázavského pacifiku).

S obtisky se mi pracovalo krásně – jen se podívaly z půl metru na vodu, už se krásně nanášely.

Sada obsahuje i obtisky na podvozky, které jsem však označil za trochu moc velké, takže snad budou do finální verze zmenšeny.

A už hotovo.

Patina přestřikem Rzí.

Podlaha patinátorem Pracha a sem tam Rez.

Podvozky přestříknuté Rzí o něco víc (i v reálu jsou takové víc orezlé).

Obtisky pěkně zapadly do okolí.

Celkově vůz vypadá myslím hodně fajnově.

Takže už jen dosadit kinematiky se spřáhly a tjadáááá.

No a pro ty, kterým toto přijde moc jednoduché, doporučuju lepší „hárdkór“ – vůz Sklmmp.

Samotného mě láká, jde jen o vytvoření té konstrukce pro nádoby…

Stavebnice vozu Smmp/Pa můžete zakoupit na e-shopu MojeTT.cz >>>

Nuž naozaj by to už chcelo dostať tie rámy do predaja. Nech aj my, čo to máme poriadne od ruky sa k nim nejako dostaneme. K stavbe len toľko, že je to ďalší zo série článkov, ktorý mnohým pomôže pri stavbe ich obľúbených modelov. 🙂
Moc zajímavé 🙂 jen jenda otázka dáváte ložiska do každého podvozku který stavíte? Sešli se mi doma stavebnice 3 motoráčků 4 přípojné vozy a 5 Rajek a nevim jestli to mám dát rovnou do všech nebo jestli stačí až později.
Do čtyřnápravových ložiska nedávám, to bych se nedoplatil 🙂 Slyšel jsem, že včera dorazila další série rámů z výroby, takže už vpodstatě nic nebrání ofiko uvedení na trh, tak se těšte 🙂
Teda, tady nás někdo napíná a napíná. A nedá, krkoun jeden! 🙂
Vůz je to šikovný a snadno hotový, ještě vtipně nahradit ten rám pomocí Evergreen profilů (dyk na tom snad nic není) a netřeba býti kanibalem…
Pavel B: já jsem si dopřál ten“ luxus“ a naházel jsem Peho ložiska do všeho, včetně všech starých BTTB modelů a rozhodně bych už bez nich nejezdil. Zase taková „darda“ to není a ten rozdíl stojí za to.
Jo hezky, ale není toho závaží tam moc?
To Pavel.B: ložiska lze sice zabudovat dodatečně, ale rozhodně doporučuji je zabudovat už při montáži, na tomto se opravdu nevyplatí šetřit a kovová ložiska + kovová kola jednoznačně zvednou jízdní vlastnosti vozidla. takže pokud nestavíš jen do vytrýny, tak ložiska rozhodně ano.
To VoVo díky za radu tak je dám nejspíš jen do přípojáků.Pro ostatní Rajky stavím po druhé a myslím si že pokud souprava z nich nebude nějak extra dlouhá tak že by to mohlo být v pohodě i jen s kovovím dvojkolím??Mám jich 5 a možná pár vagonků před ně tak by to mohlo být v pohodě co myslíte? Předělávám na profilové kolejivo.Bohužel můzu vyzkoušet zatím jen na rovince. Díky za odpovědi 🙂
Pavel B: no já už uložení do plastu nevěřím. Co se týká jízdních vlastností, tak nejhorší vozy, co mám, jsou nové od Tilligu – tam je uložení taky v plastu. Všechny předělané staré vagóny jezdí o třista procent líp. Starý Hektor uvezl lážo plážo bez prokluzu 27 starých vagónů a to jen proto, že nebyl delší ovál 🙂
Ložiska tady: http://tinyurl.com/4paqft7 nebo tady http://tinyurl.com/6xz7om7
Dík za odkazy objednám až se mi toho nashromáždí víc k nákupu se asi budu soustředit udělat spíš kastle podvozky mam u přípojáků jen na sucho složený bez lepidla.
To VoVo: nakupuju koukám u stejného e-shopu odtut mam ony stavebnice motoráčku a Rajek 🙂 Jelikož jsem Plzenskej tak to mam kousek od baráku.
Zdravím vova a ostatných modelárov.Mám rozpracovaný jednu stanicu v tt.Tak ak by bol záujem rád by som ju prezentoval na tvojej stránke.Díky.=)(viem že to nepatrí k téme takže pardon:D)
No určitě budeme rádi! 🙂 Přihlašovací údaje už máš, tak se můžeš směle pustit do psaní, pokud budeš mít náladu 🙂
Tak jsem konečně s kolegou vyrobil desítku širokých rámů na Raj. Už nás nebavilo čekat až bude jaro a na modelařinu bude čím dál tím míň času. Kvalita je ve velmi dobrá, takže v práci nasekáme více kusů a kdo bude mít zájem tak sledujte Aukro.
Rád bych věděl, kde se vám povedlo sehnat ty bočnice a nárazníky, neboť SDV tento sortiment zatím nevyrábí. Mohu doložit odpověď od SDV, když jsem se ptal na toto zboží, prosím doslovná odpověď – zatím nejsou v nabídce, připravou se a budou později. Určitě se objeví na webu, ale ještě nejsou. Toto je doslovná citace na dotaz požadovaného zboží, tak se potom nedivte, když i ostatní modeláři, kteří mají o toto zboží zájem, se ptají, kde se to dá sehnat. Zdravím Faulhammer
Dobrá tedy, utrousím ještě jeden komentář na téma SDV model a TT sotiment. Už několikrát bylo řečeno, že jakmile budou věci v prodeji, tady se o tom dozvíte první. Stejně tak padla zmínka, že věci, které tu prezentuje VoVo, dostal jakožto zkušební předsériové kusy coby někdo nezaujatý mimo firmu na otestování. Má u sebe skoro všechno, i ony kinematiky, které se vynoří na povrch až za pár týdnů a zatím jejich tajemství halí hustá mlha. Důležitá informace pro všechny ostatní: neuplyne ani týden a věci jako rámy na rajky, kovové nádrže, vzduchojemy, nárazníky najdete na e-shopu SDV. Tohle už je definitivní termín, který se může posunout leda směrem k přítomnosti, protože dodavatelský zádrhel je vyřešen. Odlévání vlastních rámu podomácku mi tedy přijde bezpředmětné, takže bych Karlosovi doporučoval zvážit situaci, jestli to má cenu do toho vlastního díla investovat. Může se to zdát jako další „vyhrožování“ , že už novinky budou na trhu, tentokrát mám ale info, že to mu skutečně tak je. Tímto jsem snad všechno zodpověděl a můžeme se tedy na TT doplňky těšit.
Abych nebyl úplně offtopic, tak jen nastíním to, že u SDV je v hodně pokročilé fázi přípravy kompletní stavebnice vozu Smmp/Pa hned v několika verzích, kanibalizace stavebnic LPH tedy nebude třeba 🙂
Další krasavec do sbírky. To nepochybně 🙂
zdravim.chci delat techto modelu 5 a mam dotaz.jak silnou balzu jste pouzil a na jak siroke pasy jste je narezal.dekuji
za par dni bude v prodeji kompet stavebnice, takze doporucuju pockat 🙂 ale kdyz jde o balzu, tak plati ze balzu co nejtenci a sirku dle sirky slepeneho vozu, aby to pasovalo 🙂
stavebnice bude asi fajn,mozna si ji poridim,ale nejvetsi radost ma clovek z vlastniho vyrobku
Stavebnice od SDV už je v prodeji ZDE. Brzy se snad pustím do stavby a něco sepíšu, zatím čekám na dodání.
Určitě o tom víte…
http://www.sdvmodel.cz
Filipe… ano víme, viz můj předchozí příspěvek. Občas mám fakt pocit, že prostě prohlížíš jen obrázky… 😀 😀 😀
v rámci euforie píšu hned, přez obrázky je tu asi jinej filip 😀