Gbqs Tillig – Zetka po Tilligově rekonstrukci
Před vánoci jsem si udělal radost, prolezl pár e-shopů (především u TTmodeláře, kde rád v poslední době nakupuju a tímto doporučuju) a snažil jsem se pohledat zbytky nějakých starších vozů, které mi “unikly” během období, kdy jsem se nesoustředil na normálněrozchodné TT.
Díky tomu se mi povedlo obohatit vozový park pro stavěné kolejiště také o spěšninový vůz Gbqs od Tilliga, který byl v doprodeji. Ještě jsem ho někde jinde potkal, ale jsou to vyloženě poslední kusy, takže zájemci neváhejte, je to stejné jako u čehokoliv jiného, asi těžko se toho vydá další série v brzké době, když to ještě teď trh vstřebává.
Předně si musíme upřesnit, že se opět jedná o “nesprávnou” zetku s vysokou střechou, ač zbytek vozu tvarem a proporcemi sedí dobře (jistě, detaily se najdou).
Existuje samozřejmě ta “správná” zetka z Peček jako stavebnice nebo hotový model, stavebnice cca za polovinu a dá se sehnat v Pečkách i jako sestavený model za podobnou cenu jako tato hotovka (nedávno jsem na něj ve vitríně koukal, takže tam skutečně je). Je to ale pořád “jen” polyuretanová stavebnice (neznamená, že bych jimi pohrdal) oproti továrnímu vozu s jistými jízdními vlastnostmi a provozní spolehlivostí. Stavebnice z Peček má naopak “navíc” prolisovanou střechu, takže prolisů je potřeba se zbavit nebo je akceptovat.
Je to tedy o volbě, jestli chci do kolejiště bezproblémový tovární vůz, nebo si sám postavit (na což osobně nemám právě čas). Takže zatím jsem se rozhodl provozní potřebu prostě vyřešit takto, a časem chci obměnit za ten stavebnicový vůz.
Tillig postupně inovuje již existující modely, ač změna nemusí být na první pohled patrná.
Tou nejviditelnější u tohoto vozu je nová koncepce pojezdu – celý rám je nový, nové jsou kinematiky a použití otočných podvozků, na které Tillig v poslední době sází víc, než na pevnou konstrukci.
Zatím provozní zkušenosti říkají, že pevné řešení nevede k problémům a naopak to otočné je někdy může způsobovat. Někteří tyto otočné podvozky zalepuje do pevné rovné polohy. Dobrý argument je, že delší Kbkks od SDV otočné nejsou a v provozu se osvědčily, tak proč by neměl Tillig s kratším rozvorem?!
Nástřik je perfektní a potisk stejně tak, tady už Tillig laťku nasazuje v poslední době výborně a nemůžu si u svých vozů vůbec na nic stěžovat.
Dveře jsou otevírací, což je milý detail pro ztvárnění nakládky. Sám tento vůz potřebuju jako “posilový”, v těch rušnějších časech se přepravovaly na pacifik turistické lodě.
I podlaha je ve voze pěkně vyvedená, nepůsobí to chudě.
Pohled na potisk a detailně zvýrazněné žluté kotvičky a rohy.
Dom.st. Praha hl.n. je pro mé potřeby ideální. Dřív spěšninové vozy tvořily ucelené vlaky (jeden Y pošťák a zbytek tyto “zetky”), ale ty časy spešninových přeprav jsou už dávno pryč. Zajímavé čtení k historii spěšninových vlaků je například zde.
Čelo s přepracovaným čelníkem rámu. Jediná vada pro ČD jsou kulaté nárazníky, u nás už se samozřejmě dávno nevyskytují. Q v označení vozu říká, že má průběžný kabel elektrického vytápění, takže je možné ho řadit do osobních vytápěných vlaků. V dolepovacím příslušenství ale žádný topný kabel není, respektive je, ale je tam sada stejná jako u rychlíkových vozů – a tam je šroubovka, brzdové hadice a spojka parního vytápění, která je pro takový vůz zbytečná.
Partie podvozků jsou velmi pěkně provedené, opět myslím, že se kvalita s novým výliskem posunula výš.
A samotný přepracovaný čelník.
Vůz budu potřebovat do osobních vlaků jako dodatečné páteční a nedělní řazení posilové vozy pro převoz lodí a bagáže, které se nevejdou do pater Bmto.
Takto si to pamatuju z půlky devadesátek z dolního Pacifiku a když Fuška zase dodá nějaké lodě, bude i co nakládat.
Co na závěr? Je to pěkně udělaný vůz. Opět vychází z německého sourozence, takže střecha je jiná. Ale jinak kvalita zpracování je výborná a jízdní vlastnosti odpovídají podobným současným vozům a standardům, takže to není rozhodně špatná volba. Kdo potřebuje obecně tovární Zetky a nemůže si postavit svoje, tak neudělá chybu, takových vozů bývaly na našich tratích tisíce.
Podlaha vozu, presnejšie jej stredná časť sa dá vybrať, ( plastová podlaha je prilepená obojstranne lepiacou páskou do rámu ) a nahradiť ju drevenou podlahou, narezanou na jednotlivé “dosky” z dyhy. Takto upravená vyzerá omnoho lepšie ako plastová podlaha od výrobcu. Keď už sa dvere dajú otvárať, škoda to nevyužiť.
Špatně jsou dveře, české vozy je mají 3-dílné.