Drážní kůlny od Model Scene

DSCN1985Na trhu se jako letošní novinky objevilo několik laserovaných stavebnic drobných staveb od firmy Model Scene. Kromě autobusové zastávky, popsané již dříve, je v nabídce ještě zděná vrátnice a dřevěná drážní kůlna. Vedle nich se objevily ještě dřevěné nádražní záchodky podle normálie 19a/H, ale ty jsou poněkud staršího data vydání.

S ohledem na své potřeby a plány jsem pořídil dřevěné drážní kůlny jak v TT, tak v H0. Obě stavebnice jsou balené ve stejné plastové krabičce s totožným návodem – jediná vnější odlišnost balení je jinak barevně podložené označení měřítka stavebnice. Obě kůlny jsem stavěl najednou, a co se týká dílů, H0 má proti TT navíc kliky ke dveřím a zámkové štítky, jinak se stavebnice neliší

V malé průhledné plastové krabičce najdeme kromě návodu s barevnou fotografií sestaveného modelu jen několik aršíků ze dřeva (dýha, překližka), fólie a lepenky s jemně vylaserovanými díly. Díly stěn, dveře a kostra střechy jsou překvapivě dokonale vygravírovány z dýhy a překližky, rámy oken (+ zámky a kliky u H0) jsou z tenké lepenky a střešní krytina (eternit) z poněkud silnější lakované lepenky, přičemž je střecha z jednoho kusu. V TT je gravírování perfektní a vzorek krytiny krásně plastický, v H0 ale působí silně rozplizlým dojmem, protože gravírování nemohlo jít v relativně tenké lepence do hloubky. Co stačilo u TT, je pro H0 už málo a buď mělo být použito silnější lepenky, nebo jiné technologie.

DSCN1925

DSCN1926

DSCN1930

Vlastní stavbu zahájíme prohlídkou návodu a natřením dílů podle zvolené předlohy, či vlastního uvážení. Zatímco návod doporučuje mořidla na dřevo, já jsem dřevěné díly „namořil“ řidší hnědou barvou na kity a u H0 ještě na zeleno obarvil rámy oken a jedny dveře; kliky byly natřené na mosaz (u TT kliky nejsou). Eternit jsem nabarvil šedým odstínem z vnější a barvou dřeva z vnitřní strany (stavebnice nemá klasické podbití krytiny z dalšího kusu) a v tu chvíli vynikla rozplizlost gravírování v H0. Zde je třeba dávat pozor – dolepovací zesílení stěn v horní části kůlen je laserováno z tenké dýhy, takže má tendenci se po natření kroutit. Je tudíž třeba po zavadnutí barvy díl vhodně zatížit, aby schnul rovně. S překližkou stěn jsem podobný problém neměl, ale jisté riziko kroucení tu být může.

DSCN1963

DSCN1966

DSCN1967

Po zaschnutí barev jsem kůlny postupně slepil disperzním lepidlem – nejprve jsem sestavil okna a spolu s dveřmi je vlepil do příslušných otvorů v čelní stěně, pak nalepil dýhové obložení podstřešní části. Zde se ukázalo, že výřezy pro kostru střechy jsou na vzájemně přiléhajících dílech poněkud „rozjeté“. Před barvením jsem souosost otvorů nekontroloval, takže to mohl být důsledek barvení. Každopádně jsem otvory zarovnal nožem, aby kostra střechy zapadla na své místo. Na dveře kůlny v H0 jsem ještě doplnil kliky a štítky zámků. Následně jsem sestavil obvodové stěny (mají v rozích drobné zámky) a nalepil je na obvod podlahy (návod to doporučuje až jako poslední úkon). Výrazně to pomůže udržet geometrii stavby. Dále jsem nalepil kostru střechy – je kvalitně laserovaná jako jeden kus. Následovalo nalepení krytiny na kostru. Tím bylo po stavební stránce hotovo. Po proschnutí jsem barvou zaretušoval světlá místa a stopy po laserování a lehce přetáhl celé stavby „špinavým lakem“.

DSCN1968

DSCN1969

DSCN1971

DSCN1972

DSCN1974

DSCN1975

DSCN1976

O pár dní později jsem na H0 kůlně pracně vypáčil a nově nalepil okno nade dveřmi – z fotek jsem zjistil, že ho mám vsazené šejdrem, a následně stavby opatřil plastovými okapy z doplňkové sady Auhagen, protože takové „zbytečnosti“ stavebnice neobsahují. Patinování a další úpravy budou provedeny před osazením do terénu, aby korespondovaly s konkrétním prostředím.

DSCN1977

DSCN1978

V kůlnách od MSC získáme s minimálním vynaložením úsilí a času drobné, univerzálně použitelné stavby, které příjemně oživí modelové kolejiště. Stavba je rychlá a v zásadě nekomplikovaná, okna je možno vestavět v různých variantách (do výřezu zvenčí, případně zevnitř, velké okno je možno udělat dvojité). U kůlny v H0 bych doporučil zvolit jinou techniku pokrytí střechy podle svých možností a kontextu modelované scény.

DSCN1980

DSCN1984

DSCN1985

DSCN1988

DSCN1989

6 komentářů: „Drážní kůlny od Model Scene

  • 15. 9. 2015 (10:14)
    Trvalý odkaz

    Napriek jednoduchosti to vyzerá super, dúfam, že už objednané kôlne cestujú ku mne na stavbu a následné osadenie do koľajiska, ktoré zatiaľ existuje akurát tak v mojej hlave:)

  • 16. 9. 2015 (7:16)
    Trvalý odkaz

    V mezičase MSC vyhodilo na trh druhou variantu kůlny (má jinak uspořádané dveře), kapličku a panelovou garáž, vhodnou někam na okraj sídliště nebo městskou periférii. Garáž je bohužel toho typu, co se vyskytoval spíš jako „řadovka“, než samostatně. Věrohodná scenérie se tudíž prodraží, protože budou potřeba aspoň tři kusy.

  • 18. 9. 2015 (7:46)
    Trvalý odkaz

    No jo, ještě tu patinu, pořádně zašlou kůlnu a bude to paráda…

  • 18. 9. 2015 (13:53)
    Trvalý odkaz

    Otázkou je, jak zašlou. Kůlna u trati s parním provozem a kůlna někde za barákem se stylem zašlosti budou dost lišit a já ještě nevím, na kterým místě přesně chudinky skončí. Podle ještě před pár lety stojícího kousku v Jesenici by měla být zašlá spíš do černa, na střeše pak směsí „drážní šmír“ (prach+ rzi + červená hlína + černá, výsledek spíše hnědo-rezavý) a možná trochu mechu. Při zemi lehce mokrá až ohnilá. Inpregnační nátěr byl buď tmavě hnědý, nebo černohnědý – oba s přídechem do rezava.
    Zapomenutá kůlna za barákem bude spíš vyšisovaná do šeda.

  • 12. 6. 2016 (8:27)
    Trvalý odkaz

    Omlouvám se za OT, ale kůlničku jsem si pro radost před nedávnem taky pořídil a mám dojem, že páni z MS buď stavebnici zásadně překopali, nebo prodávají dvě verze, protože ta moje je úplně jiná- je to materiálová kůlna a není tak vysoká- možno dohledat na různých e-shopech.

  • 12. 6. 2016 (16:58)
    Trvalý odkaz

    Dvě různý dělají jako stavebnice, dalších X jako hotový modely. Tu druhou najdeš někde čerstvějc, vyšla tu taky.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..