Nákladní vozy

Dvojice Kbkks (Nsk) od SDV

DSC02691Tak i u mě došlo na nové nízkostěnné vozy od SDV. Tyto vozy neodmyslitelně patří k našim tratím již přes 50 let, a díky svojí vyjímečnosti a nenahraditelnosti budou pravděpodobně koleje brázdit ještě hodně dlouho. I částečně kvůli jejich vyjímečnosti jsem si rovnou pořídil dva.

Každý jsem se rozhodl stavět trošku jinak, jeden přímo z krabičky bez úprav, a druhý dostal něco málo navíc. Jestli je práce navíc při úpravách adekvátní k výsledku nechám na každém z vás, ale svoje k tomu řeknu ke konci článku také.

Vozy jsem si pořídil oba stejné, ale oba jiné. Jeden je standartní sériová stavebnice s kontejnery, druhý je limitovaná série s nákladem dřevěných vaznic. Vozy jsou zabalené klasicky v krabičkách, jednotlivé skupiny dílů pak v pytlíčkách. Vzhledem k délce dílů bylo však třeba využít větších krabiček, známých například ze stavebnic z Peček.

DSC02287

Po vybalení najdeme v obou krabičkách téměř to stejné. Návod, kinematiky SDV včetně spřahel Kuehn, sadu leptíků s řetězy, stupačkami a dalšími díly, závaží a výlisky s díly vozu. U výlisků je vidět jistý pokrok, například stopy po vyhazovačích nejsou už tak výrazné jako u Es, ale zato otřepy v místě dělení forem jsou o dost výraznější.

DSC02294

Jediné čím se stavebnice vzájemně liší je náklad a popisy. Nalevo jsou oba kontejnery, lze z nich postavit buď celožebrované, nebo s vynechaným prostorem pro popisy. Na obtiskovém aršíku jsou dvě provozní čísla pro vůz a popisky pro kontejnery. Napravo je plato s dřevěnými vaznicemi. Aršík s popisky obsahuje pouze popisy pro vůz, ale opět s dvěma provozními čísly.

DSC02304

Jako vždy jsem se vrhnul do stavby jak jinak než v rozporu s návodem. Opět mě zajímaly především jízdní vlastnosti, a to především v oblouku. Přecejen se jedná o dost dlouhý vůz (rozvor originálu je 10,4m), takže by mohl mít s oblouky problém. Díly pojezdu jsou dost podobné těm u Es, jen je o dost delší.

DSC02306

Bohužel až moc věcí zůstalo v konstrukci pojezdu stejných jako u Es. Možná to má nějaký technologický důvod, ale ostatní části vozu mají stopy po vyhazovačích na méně viditelné straně. Škoda že to tak není i u pojezdu.

DSC02311

Začištění chce trochu trpělivosti, zvlášť u výstupků na rámu. Celkem zabrat dá i očištění otřepů, dobře je to vidět například na brzdových špalíkách jak se změnily.

DSC02322

Pak už ale nic nebrání sestavení obou boků a rámu. Není od věci pojezd lepit na co nejrovnější podložce, ale je potřeba zachovat vybrání v rámu pro závaží.

DSC02329

No pochopitelně jsem vyzkoušel jak pojezd jezdí. Hned jsem osadil kovová dvojkolí, ale nebylo to ono. Do jednoho rámu jsem tedy zavrtal ložiska Peho, druhý dostal leptané vložky ze stavebnice. Jízdní vlastnosti jsou hned lepší, v oblouku už pojezd neklade takový odpor. Kupodivu ani jeden, až takový rozdíl mezi jednotlivými uloženími překvapivě není.

DSC02359

Na pojezdy přijdou přilepit doplňky jako tabule pro popisy, schrány na klanice, a přestavovače. Vše jsem si připravil a začistil, a začal jsem pátrat na kterou stranu, co, a jak patří.

DSC02380

Po zhlédnutí mnoha fotek a studování návodu jsem došel k tomuhle rozmístění. S přestavovači se hýbat nedá, jejich poloha je daná brzdovou výstrojí pod vozem. Co se ale týče tabulí, našel jsem dvě možná rozmístění. Sám jsem na oba vozy použil to častější, dá se ale narazit na vozy mající prohozenou malou a střední tabuli na jedné straně, nápisy pak nejsou na obou stranách ve stejném pořadí.

DSC02396

Umístění vůči brzdové výstroji dá asi nejlepší představu o tom, jak na to.

DSC02403

Tím je pojezd hotový, a zbývá se pustit do nástavby. Základní díly jsou pochopitelně čela a bočnice.

DSC02331

Na bočnicích je třeba začistit otřepy po předělu formy. Je to hodně nudná a zdlouhavá práce, ale vyplatí se to. Rozdíl mezi očištěnou (vlevo) a neočištěnou bočnicí je dobře patrný.

DSC02337

U bočnic jednoho z vozů jsem udělal ještě jednu kosmetickou úpravu. Původní schránka na tiskopisy mi přišla poněkud humpolácká, na Es je rozhodně jemnější. Proto jsem jí odříznul, zahladil co zbylo, a nakonec přijde osadit leptaná od Detailu, která se dle mého nejvíc hodí jak velikostí, tak i provedením.

DSC02383

K bočnicím přijde ještě přidat podlahu. Na té je potřeba jen začistit stopy po vyhazovačích na spodní straně aby později dobře dosedl pojezd.

DSC02340

Postup lepení je na zvážení každého. Každopádně vzhledem k zámečkům uprostřed na bočnicích odpadá varianta nahrubo slepit bočnice a čela, a vložit podlahu, jak tomu je u Es. Zkusil jsem tedy využít zámečky a nalepit prvně bočnici na podlahu, a k ní dopasovat čelo. A světe div se, ono to funguje. Projistotu jsem si celou dobu kontroloval kolmost bočnice klanicí, která přecejen poskytuje trošku lepší měřítko.

DSC02353

No a stejný postup jsem zopakoval i na druhé straně a vyšel z toho takový pěkný, nízký dlouhán.

DSC02372

Na nástavbu ještě přijdou přilepit klanice. Jenže ani těm se předěl formy nevyhnul, a tak je třeba znovu pracně a nudně začišťovat. Na šířce klanic to je vidět opravdu hodně o kolik se ztenčí po začištění. V každém případě doporučuji klanice začišťovat ještě v rámečku, a to ideálně skalpelem a tím jakoby natupo jezdit po boku než se vytvoří rovná plocha.

DSC02409

Myslím že není co dodat, rozdíl jse opravdu velký i při pohledu zepředu.

DSC02412

Lepení klanic také zabere nějaký čas, ale je to vcelku brnkačka. Boční sedí sami o sobě dobře, když nějaká kousek uhne při tuhnutí lepidla, ničemu to nevadí, v provozu se taky různě naklání. Nejnáročnější je umístění čelních klanic, ty se lepí jakoby natupo, jedinou pomůckou pro trefení se je důlek do kterého má zapadnout trn na klanici, ale ani ten nezaručí dostatečnou přesnost umístění, takže je třeba si to dobře ohlídat, později by se to mohlo vymstít.

DSC02416

Teď už zbývají vpodstatě jen lepty a nárazníky, a vůz může do laku. Bohužel jsem pracoval rychleji než jsem fotil, a tak na aršíku už chybí přestavovače.

DSC02427

Jako nejnáročnější část stavebnice se pravděpodobně mohou zdát podpěry na čela. Je to celkem malé, pořádně se to nedá chytit, a ohýbání je vcelku náročné. Ale dá se to, stačí na to malá pinzeta, skalpel a ideálně i ploché kleštičky. Na fotce jsem se snažil zachytit celý postup ohýbání, zleva je připravený dílek s drážkami decentně projetými skalpelem. Následně je třeba pevně chytit dílek po celé délce do kleští a postupně ohnout jednu a pak druhou stranu směrem dolu. Kdo má ohýbačku na lepty, vyhrál, kdo ne, bude si muset dávat hodně pozor. Pak už následuje jen otočení a přehnutí překrývacího plechu o 180°. Jako celej je to ale pak hodně náchylné na různé ohyby a tak, je proto lepší kápnout zespodu trochu cínu aby zatekl do spár a celou podpěru pěkně zpevnil.

DSC02434

Umístění podpěr je taky vcelku náročné na přesnost, zvlášť při odbytém lepení čelních klanic, a při ohýbání bez ohybačky. Musí se pak různě upravovat a ořezávat buď klanice nebo podkladnice aby se podpěra napasovala. Ve výsledku tam pak ale drží vcelku dobře i sama, stačí pak jen zakápnout lepidlem.

DSC02478

Celé čelo po osazení lepty vypadá takhle. Udělal jsem ale chybu, na kterou jsem přišel až hodně pozdě. Správně by měli být stupačky uchycené za čelníkem, ne na něm, ale takhle to taky nevypadá špatně. Nicméně příště si dám pozor.

DSC02461

Zboku moc leptů nepřijde, jen kotvičky. Takhle tedy pak vypadá hotový vůz před lakem.

DSC02446

Na jednom z vozů jsem ještě přidal leptané schránky.

DSC02451

Následovalo osazení nárazníky, což byla taky docela sranda. Vše se točí jen a pouze kolem toho, jak dobře a přesně dokážeme ohnout podpěry čela. Na jednom voze mi to vyšlo pěkně, ale tady jsem musel ořezávat nárazníky, a i tak jsou lehce křivě.

DSC02504

Na zkoušku jsem oby vozy posadil na pojezdy. Docela pěkně se to rýsuje.

DSC02485

Pro trochu rozmanitosti a oživení jsem si taky připravil nějaké ty řetězy. Už u Oa od Malé Železnice jsem psal, že umístěním řetězů na vůz si prakticky znemožníme vozit vůz ložený. Ale v případě leptaných řetězů jde zvolit jakýsi kompromis. Já si natvaroval pár odřezků řetězů tak, aby to vypadalo že se někomu nechtělo celý řetěz zašoupnout zpátky do klanice, a jeden tak, aby mi na krajních klanicích pěkně vycházel s loženými dřevěnými vaznicemi.

DSC02511

Pak už přišla na řadu základovka …

DSC02536

… a lak. Každý vůz je jiný i zde, z vlastního pozorovní jsem vypátral, že některé vozy byly celohnědé, jen rozsochy byly natřeny na černo. Zároveň je na obou vozech použitý malinko jiný odstín hnědočervené.

DSC02559

S obtisky se jako vždy u SDV pracovalo dobře, ostrost vynikající, a když už člověk ví který nápis kam patří, potiskne celý vůz za slabou čtvrt hodinku. Pak už jenom další vrstva lesklého laku a hurá patinovat.

DSC02637

DSC02641

Před patinou jsem si raději oba vozy už definitivně složil, abych neměl jinak patinovaný spodek a nástavbu. Taky je zde vidět že celohnědý vůz je opravdu nepatrně světlejší.

DSC02660

A tím jsou vozy hotové. Pro celohnědý vůz jsem zvolil intenzivnější patinu, ale i tak to není moc vidět. Hnědo-černý je opravdu jen líznutý patinátory. Ono ani ve skutečnosti tyhle vozy nebývají moc špinavé, jen takové to opršení, zaprášení a vybleldnutí. Podlahu jsem u obou vozů jen zaneřádil patinátory prach a hlína, u obou úměrně k patině zvenku.

DSC02691

DSC02698

No a nakonec zbývá dotvořit náklad. Vzhledem k tomu že stavba kontejnerů už tady popsaná byla (a taky v tom hraje nepatrnou roli to, že se mi stavebnice kontejnerů někam schovaly), vezmu si na mušku jen dřevěné vaznice. Základem je dřevěná destička s vyraženými jednotlivými dílky.

DSC02662

Ty je potřeba vyřezat a začistit. Jde to celkem snadno, všechny plochy co tam být nemají jdou ven i bez vyříznutí, a většina dílků drží jen ja jednom, maximálně dvou místech v základovém prkýnku.

DSC02669

Celé jsem to dohromady lepil Pattexem na dřevo, používám ho místo Herkulesu. Je o něco dražší, ale rychleji schne a také je stálejší po zaschnutí, a není tak citlivý na vodu. Celkově se celý náklad skládal pěkně, rychle, bez problémů, takže jsem postup zapoměl fotit.

DSC02671

Ale aspoň ho zkusím popsat. Ideální je začít od prostředního držáku, na něj nalepit obě boční vaznice, a z jedné strany překrytovat vrchním trámkem. Poté si složit jeden z bočních držáků, a nasunout na vaznice. Tím se získá pevný základ, do kterého lze opatrně vsunou zbylé dvě vaznice. Po jejich zalepení přijde na prostřední držák druhý trámek, na na opačnou stranu lze přidělat druhý menší držák.

DSC02676

No a na voze to pak vypadá asi takhle. Je vidět že i vůči řetětu vycházejí vaznice pěkně, takže není problém prokombinovat šikovně náklad a řetězy.

DSC02687

Závěrem snad lze jen říct, že až na pár detailů se jedná o zdařilou stavebnici, je na ní vidět pokrok, a celkově se můžeme těšit do budoucna na nové a nové stavebnice od SDV. Výtku lze mít jen snad k těm otřepům, které se ale bohužel začaly v době kdy přišel tenhle vůz na trh objevovat na všem od SDV a celkem náročnému umisťování kinematiky, kdy originál SDV kinematika je na svém místě poněkud natěsno. Jízdním vlastnostem snad nejde vytknout nic, i při použití leptaných vložek do rozsoch jezdí vůz výborně, s Peho ložisky je to jen o chlup lepší. A co se nahrazení vylisované schrány leptanou týče, osobně doporučuji tu operaci provést, i když se to nezdá tak i z celkem velké vzdálenosti je vidět její plasticita (respektive plochost v případě vylisované). Někdo by možná ještě mohl něco namítat proti Kuehnovým přáhlům, které poslední dobou také vykazují náhodně se objevující otřepy a horší spřahovatelnost, ale i to je řešitelné skalpelem a pilníkem, a hlavně s tím toho SDV moc nesvede.

Stavebnice Kbkks můžete zakoupit na e-shopu MojeTT.cz >>>

8 komentářů: „Dvojice Kbkks (Nsk) od SDV

  • Jo! Konečně někdo, kdo se nestydí vagonek ukázat, naohýbal ty konzoly kolem nárazníků správně 😀 Ten celohnědý nízkostěn mám taky, je to zajímavé zpestření, celkově s emi líbí jak čistě to je postavené.. Otřepy SDV, no to je klasika a spíš se to poslední dobou lepší, kdo zná první stavebnice H0 z 90. let, tam to bylo jiný kafe. U vagonků když už, tak je to na dvě škrábnutí nožíkem, což je pro mě pořád pohodovka. Spřáhla u Kuehna poslední dobou pokulhávají (poslední várku mám myslím půl roku starou), to je fakt. Ani ne tak že by se nespřahovaly, ale kovový háček v plastovém dílu prostě neběhá volně a občas se nevrátí. Nevím proč to tak najednou je a třeba už to novější várky než je ta moje mají správně, ale aby to spolehlivě chodilo, musí se škvírka poblíž konci co se strká do šachty proškrábnout po stranách nožem (občas tam je minivýstupek vidět, tak ten musí jít pryč).

  • Je pravda, že mám také problém se spřáhly. I když jsem zkoušel otvor proškrábnout nožem, stejně se kovový háček nevrací do základní polohy.

  • Vozy jsou opravdu povedené. Proti pracnějšímu začištění polotovaru bych nic nenamítal, přece byste to nechtěli mít složené za deset minut… To by byla docela nuda ;o)

  • Tiež vlastním 1ks

    ale videl som niečo ako Kbkks ŽSR/ZSSK a chcem viedieť, či to bol len očný kalm alebo realita a už sa to predalo…????

    diki

  • Ten ještě v prodeji nebyl, ani na TTvíkendu sestavený vzorek vystavený nebyl, takže asi oční kalm… Ale i slovenská verze bude, jenom to chce čas.

  • Rosťopiš, Brcky: u spřáhel je podle mne problém s kovovou částí, Kühnův Číňan má už asi tupou raznici a na dílu vznikají na jedné straně otřepy. Pomohlo mi to stáhnout pilníkem a dočistit jemným šmirglem.

  • Zlámalík: Tak tak, taky mi příjde že největší problém tvoří různě deformované a špatně zastříhnuté zobáčky. Nicméně v Tilligových výliskách běhají normálně, a tím se zase dostávám k výliskům od Kuehna že někde mají otřepy nebo něco vadí. A občas ten otřep vadí i spřahování, je totiž na dělící rovině aby mohl být vylisovaný i zobáček, a občas se spřahla do sebe těžko zakusují.
    Ferys: No je pravda že jsem teď stavěl i Eas od SDV, a vzhledem k tomu že kromě podvozků se nemuselo skoro nic začišťovat, byla ta stavba taková ochuzená, skoro až nudná. Něco mi při ní chybělo 😀 .
    Rosťopiš: Vím že se otřepy zlepšují, ale má to tendenci kolísat. První várky kinematik byly krasně čisté (asi jako nyní Eas) a spolu s Kbkks mi přišla várka kinematik s celkem hnusnýma otřepama. Nicméně mám i stavebnici Pragy UV-80, a opravdu jsou ty otřepy úplně někde jinde.

  • Když tak koukam na ty vagóny – neměla by bejt ložná plocha trošku víc zasviněná a místy odřená až na dřevo?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..