Karosa C734 HZS ČD/SŽDC – něco pro hasiče
Nenápadně jsme se přehoupli přes 300 uveřejněných článků. K 200. výročí byly první lepty (Sklmmp), to 300. jsem přešel v tichosti. Nedávno byly autobusy, což byl tak zásadní projekt, že tu z něj budeme žít ještě alespoň do čtyřstovky. Aby se to oslavilo alespoň následně, přichází první „speciál na kolečkách“ – hasičská C734 SŽDC.
Jak jste zřejmě z názvu pochopili, jedná se o vhodný doplněk do flotily hasičských aut, které spadají (spadaly) pod ČD či SŽDC a tím tak nějak patří k vláčkům. Navíc hasičská auta se těší oblibě, tak by se snad mohla šiknout. Takže dneska si poprvé přijdou na své u autobusů i vláčkaři, že? Původně jsem chtěl napsat, že se jedná o flotilu požárních aut, ale vzpomněl jsem si na rozdíl mezi požárníkem a hasičem a tak jsem toho radši nechal a držel se dnes již klasických hasičů. Celkem mě tahle definice pobavila. Prý požárník je od toho, aby měl hasič co hasit 🙂 Kromě C734 se v Hasičsckých flotilách vyskytují i různé LC735 (třeba jen v obyčejné verzi v hasičské barvě) nebo B731. Více hodnotných fotek se dá najít na stránce požáry.cz. Tato konkrétní Karoska je zvláštní tím, že má jiné uspořádání sedaček v přední části se stolky (sedačky jsou vysoké jako v LC735), za druhými dveřmi je přepážka s dveřmi a za ní čtyři postele (dvě palandy) a kuchyňka. To vše stojí za to trošku podchytit v rámci interiéru. Tak uvidíme.
K dnešnímu modelu budeme potřebovat tři ingredience – klasickou C734, leptanou sadu doplňků a obtisky. Poslední dvě jmenované součásti se dají vpodstatě vynechat – leptaná sada je jen pro usnadnění života, ale model se dá postavit i bez ní, a obtisky se dají nahradit nástřikem, pokud někomu nevadí, že bude postrádat loga.
První, čím se venku model liší, je jiné uspořádání větraček v oknech. V zadních dvou oknech jsou větračky na obou stranách vozu. Ty jsou tedy v leptu jako doplňek pro dosazení. Nejlepší je napájet do bočnice ještě v nenaohýbaném stavu. Já pájel na tvrdé podložce bez jakékoliv fixace vůči sobě. Rámeček drží v rámu okna akorát, takže se to pájí dobře. Rámečky se budou shánět nebo vytvářet špatně, pokud si někdo na přestavbu troufne bez leptané sady. Přesto pokud má někdo stavebnici B741, nějaké rámečky mu musí po vystříhání zbýt.

Další věc, kterou je třeba dosadit, je zadní zaplechované okno. To se dá vyřešit všelijak. Já si připravil leptaný dílek, který se zevnitř připájí (nebo přilepí) na původní záď a je hotovo.

Třetí věc jsou detaily na střechu – majáky a tlampač. Vše řešeno mým oblíbeným vrstvením. Někdo určitě řekne, že jsem barbar a že si mám udělat majáčky z kulatiny, ale já chtěl udělat sadu, kde bude všechno. Kdo nahradí lepty nějakou trubičkou, je na něm. Nikoho samozřejmě nikdo nenutí všechny díly používat 🙂 Tlampač je vyřešen tak, aby měl náznak „díry dovnitř“ zepředu. A poslední věc – modrá světla na přední masku. Ty lze samozřejmě také vyrobit z čehokoliv, ale v tomto rozměru jsou dva shodně velké dílky občas k nezaplacení.

No a to je zvenku vše. Přední maska u této Karosy je s oválnými světly, takže kulatá tentokrát zbydou. Pak už stačí spájet Karosku jako obvykle. Začínám dopájením dodatečných rámečků, dále už postupuji jako obvykle. Zde je vidět, jak se u všech nových autobusů změnila zadní náprava – nyní v provedení děrovaného ráfku.

Nyní jsou rámečky rozeznatelné díky přítomnému cínu.

Až se to přestříkne, měly by se ztratit v okolí a vypadat jako původní.

Takto náznak zevnitř – je poznat, že sloupek je trochu od cínu. Radši propájet víc, ať to drží.

Je třeba dát pozor na již zmíněnou přední masku.

Rozložení větráků je shodné s normální verzí, pouze je přítomen přední větrací dekl.

Rámečky větraček jsou z obou stran autobusu.

Na této straně jsou tak tři za sebou.

Na této za dveřmi v obou oknech.

Tradá na doplňky z leptané sady. Zadní majáček.

Přední majáčky a tlampač. Komu se zdají majáčky ploché nebo složité z vrstev, může si udělat samozřejmě svoje. Možná by jedna vrstva navíc neuškodila, ale předělávat už to nebudu.

Tlampač je ze tří vrstev, vnitřní je vykouslá a tak působí dutým dojmem. Blbost, která potěší. Pod ním je jeden dílek jako podklad.

Osadit zadní zaplechování se dá pájením, já ho jen přilepil.

Zevnitř tmeleno obyčejným Herkulesem – dobře zateče a po zaschnutí plní ve škvíře úkol výplně.

A to je vše, může se jít na barvu.

Určitě je vhodné vše doplnit už před nástřikem.

Jsou pak vidět případné nedodělky.

Prototypové obtisky – chybí hasičská loga a je přítomna špatná maska (s kulatými světly). Jinak vše sedí. Barva je víc do ruda než obyčejná červená.

Před aplikací není špatný nápad obtisky stříknout lesklým lakem (třeba Sidolux). Pak budou lépe držet přes okna. Také je třeba nechat kus čirého laku nad pruhem při vystřihování a tento pruh natáhnout až na střechu, aby se měl obtisk o co natáhnout. Ale mně držely dobře i bez laku. Horní pruh je dělaný tak, že se natáhne přes celá okna a pak se zpětně prořežou otvory v oknech. Druhá varianta je obtisk zmenšit jen na dolní pruh pod okny a sloupky vyřešit malými odstřižky nebo natřít štětcem barvou.

Zadek také v jednom kuse i přes nové zaplechování.

Druhá strana – přes dveře i okna.

Co jsem zapomněl osadit byly dva majáky do masky – takže dosazeny dodatečně. Po vyfocení jsem je na surový plech přetáhl kouskem bílého obtiskového papíru a přejel Hypersolem. Není pak poznat, co je stříkané a co je obarveno obtiskem.

Proříznuté okno v obtisku.

Zbytek zařídí vodičky (Hypersol nutný). Na protější straně jsou vidět zabalené zbytky obtisku dovnitř oken. Ve výsledku by to nemělo být poznat.

Natřené majáky modře (i ty na masce) a tlampač šedě.

Obtisky jsou i na čele celoplošné, já jsem jen rozřízl obtisk v prostoru majáčků, aby se nekrabatil a spíše se jim vyhnul. V prostoru bílé masky mezi blinkry je tisk bez motivu a bez barvy, takže to není poznat a nevadí to.

Interiér už mám nakreslený zase řezaný laserem, jen až bude čas vyřezat 🙂

Nenápadně se posuneme dopředu v čase – onen čas už nastal a interiér je tu.

První verze má trošku výše postele, příště už budou o něco snížené.

Několik sedaček ve směru jízdy, dále stolky s čtyřsedačkami a skříňka proti druhým dveřím do vozu.

Za příčkou pak čtyři postele a opět nějaké skříňky. V zadní části další příčka (není nutná, nebude stejně vidět).

Na boky osazena loga hasičů SŽDC…

…a zde už i zaskleno.

Pohled dovnitř – sice se ty zbytky obtisku zdají strašné, ale nebudou v té tmě vůbec poznat.

A už vražený natřený interiér. Celý přestříknutý tmavě šedou základovkou a pak jen zvýrazněné plochy (stoly a skříňky).

A hotový autobus.

Nakonec je z něj zase fešák 🙂

Protože leptaných dílů jsem si vyrobil víc, tak někdy se vrhnu ještě na obyčejnou LC735 ve stejné barevné úpravě.

Na fotkách skutečné předlohy je mimo jiné k vidění, že v zadní části jsou záclonky a často jsou zatažené přes všechna okna, takže vlastně dovnitř není vidět.

Ale když už jsem se kreslil s interiérem, tak to přeci nezatáhnu nějakým hadrem 🙂

Pohledem na odjíždějící autobus se dneska loučím.





A ještě jedna kulatá.




Stavebnici běžné C734 můžete zakoupit na e-shopu MojeTT.cz >>>
Stavebnici hasičské C734 můžete zakoupit na e-shopu MojeTT.cz >>>

Heskej,už se těším na dokončení
Pjekné 🙂 Tenhle kousek už mám, ale ve větším od SDV… Tyhle zvláštní Karosy jsou zajímavá věc, určitě to obohatí sbírku nebo kolejiště a zároveň se na tom člověk náležitě vyřádí. Řešit vrchní červenou obtiskem je šílenost (v dobrém slova smyslu, špatně to nevypadá), já lenoch bych to určitě stříkal 🙂 …
Hasičských Karos byla (a je) celá řada. Všechny (nebo alespoň naprostá většina) jsou ale dílem přestaveb a tak v tom není moc jednotnost. Používají je jak „obyčejní“, tak drážní hasiči a typově to je docela roztříštěné. Vítězí ale C734, LC735 je o něco míň a B731 byla jenom jedna, 2818 jako hasičský vůz DP Praha napěchovaná policemi se zvlástním vybavením (mimochodem poslední vůz garáže Dejvice). Některé busy jsou odlišné jenom lakem a majákem na střeše, nemají ani loga sboru, další jsou komplet přestavěné od nátěru po výsuvné přístřešky zvenčí s pohotovostní nemocnící v interiéru (C734.03 Transhospital). Drážní hasiči mají většinou vozy s původním interiérem nebo jako tahle Vojtova „půl na půl“ přepravník mužstva s odpočívárnou v zadní části. Takže pro odvážlivce je určitě předloh dot.
Ty obtisky – rozhodl jsem se pro ně, protože nad okny by se to blbě maskovalo (moc úzký proužek plechu aby tam dobře držela páska) a tak byl obtisk jednodušší, a pak už to chce obtiskem všechno, aby byl stejný odstín.
Jakápak další speciální vydání nás čekají? Je mezi nimi i modrobílooranžová karosa spojů? Po tý bych šel hned…
„Takže dneska si poprvé přijdou na své u autobusů i vláčkaři, že?“
Mno, ja – ac vlackar – musim bohuzel konstatovat, ze provoz poslednich epoch neni realny bez moznosti cas od casu si pred nadrazni budovu soupnout cekajici NAD. Takze, i kdyz me samotneho tyto busy lakaji hlavne jakozto naklad na plosinaky do ucelenky, v podobe nahradni dopravy pri vyluce je vnimam jako velmi vdecne tema k prakticky jakemukoliv kolejisti – a diky tomu, ze mnohdy jako NAD jezdi vse, co ma kola a povedlo se sehnat, je mozne hranate Karosy mit jako doplnek klidne soudobeho provozu 🙂
Hlavně aby se objevil taky zájezdový lepeňák 🙂
No a ještě Karosa na převážení vězňů, pojizdná zubárna a rentgen nebo knihovna a ještě nevím kolik jsem viděl variant.
No mám pocit že tohle téma vydrží na dlouho…. 🙂
Zdeněk
_lt_: trefa 🙂
maditel: trefa 🙂
Zdeňek: první tip trefa, zbytek uvidíme 🙂
Tím jste uhodli ten zbytek. Ony už tu jsou schované v komentářích pod Rosťopišovými B731 i fotky, kdo hledá, najde 🙂 Knihovna – fotky mám, ale nepřijde mi to tak atraktivní na celou „sérii“, spíš pro jednotlivce co si okna sami zatmelí. Ta doktorská, na té zase zvenku není nic zvláštního, jen interiér je jiný a okna přelepná fóliemi. Teď se mi moc zalíbil ten bratislavský kabriolet a taky se mi moc líbí hotelbus 🙂
Jé to jsem rád, že jsem se trefil….. Ten hotelbus s tím jsem byl v roce 2002 na dovolené v turecku byla to Berounská cestovka Tourbus. Ale ten z venku vypadal stejně jako běžný autobus. Vevnitř to byla paráda a co bylo super tak ulička byla bokem ne v prostřed a ten schod nad zadní nápravou byl taky jinde a krásně tam padali celníci… Nejlepší tehdy ještě naši slováci a pak i Bulhaři.
Na chatu taky jezdila pojízdná s řeznickou částí, ale teď nevím jestli to nebyl předchůdce.
To jen tak pro spestření 🙂
Zdeněk
A co takhle pánove kinobus ktery provozuje DDP?
Obtisky bych na to kreslit nechtěl 🙂
Ten řezník je prý přestavěná ŠM, stejně jako ty různé přepravníky na koně. Jen to má čumák ze sedmistovky. Otázka je, jestli by se s přivřením obou očí dala udělat „falešná sedmistovka“ – ale to už je fakt extrémní unikát. To už radši stěhováka – ostatně na další várku někdy příští rok se zatím rýsuje hotelbus (krátký – existuje i kloubák), kabrio a třetí místo je volné, možná ten stěhovák. Ale to je fakt hooodně daleko. A ani nepředpokládám, že by si to někdo vzal kromě mě 🙂
Vovo: no tak já bych si to určitě vzal taky 😀
VoVo: řezníka, přepravník na koně i stěhováky bych taky uvítal.
Měl by někdo fotku řezníka ze strany „výdeje“ takže směrem do pangejtu? Mám fotku zepředu, zezadu a z boku do silnice, ale ta nejdůležitější mi chybí.
NO, je hesčí než sem čekal :D:D:D:D