„Zetka“ pro 21. století – Kils od MŽ

Je tomu zhruba rok, co Vovo popisoval stavbu vlastního Kilsu a předpověděl, že se v brzké době objeví stavebnice od některého z českých výrobců. A Lomikare, do roka a do dne, je tu. Známá firma Malá železnice uvedla na trh stavebnici vozu Kils před Vánoci 2012. A kdo se zúčastnil workshopu v Pečkách, měl možnosti si ho koupit a postavit ještě před oficiálním uvedením.

O předloze samotné se nemá cenu moc rozepisovat, vše podstatné už zmínil Vovo v již zmiňovaném článku. Takže jen v rychlosti. Jedná se plošinový vůz s pohyblivými kryty a pevnými čelními stěnami, který vznikl rekonstrukcí vozů Gbgkks. První prototyp začal jezdit v roce 2005 a celkem jich bylo objednáno 300 kusů. Tedy pro přelom V a VI epochy dosti zajímavý vůz. Navíc opět typicky český.

Zpět k modelu. Vzhledem k tomu, že vůz je spíše hranatý než kulatý, dá se předpokládat, že bude technologicky pro Malou železnici (dále jen MŽ) tím pravým ořechovým. S tímto předpokladem jsem se rozjel na workshop v Pečkách. A musím říct, že jsem udělal dobře, protože ač jsem již pár stavebnic od MŽ postavil, dozvěděl jsem se i pár nových postupů. Ty důležité se pokusím v článku samozřejmě zmínit.

Hurá na stavebnici. Balení se v ničem neliší od jiných stavebnic MŽ. Samozřejmostí jsou přibalená ložiska pro uložení dvojkolí, je přibalena struna na naohýbání madel a na workshopu jsme dostali i obtisky. Tedy pardon, ne obtisky ale samolepky. K tomu se dostanu níže. Povšimněte si, že některé díly mají u sebe, či na sobě, písmena M a V. Tyto slouží k určení strany, kam daný díl patří.

Stavbu jsem začal dělostřeleckou přípravou. Tedy slepením a nabarvením kol ruční brzdy, nabarvením kotviček a přípravou „krycích plechů“ posuvných dílů. Oba mají na aršíku po obou stranách po pěti vypálených čárkách. Ty slouží jako vodící pro přiložení pravítka, podle kterého pak nařízneme (nesmíme přeříznout) v pěti linkách papír na straně bez gravírování. Mě se pro tento účel osvědčila tupá strana ulamovacího nožíku. Účelem tohoto je, aby se později papír ohýbal přesně tam, kde má. Následně jsem oba archy natřel barvou Agama „Hliníkový nátěr“.

A teď už k samotnému vozu. K lepení používám perchlorethylen a štětec „3“, ale ten by klidně mohl být i větší. Vůbec se nebojte toho, že teď skříň upatláte, stejně to všechno pak přijde zakrýt.

Postup pěkně podle návodu. Slepit spodní dva díly rakve, slepit středové příčky (to jsou ty bez bočních výstupků), vlepit je do spodních dílů, vlepit koncové příčky. Na 100% kolmost se teď nehraje, stačí, aby to bylo přibližně svisle. Perchlor nevyprchá hned, takže se s tím dá hýbat a hned další krok to stejně srovná do latě.

Následuje trik z repertoáru MŽ. Vyřízneme horní/boční kryt rakve. Ten má opět naznačeno 5 linek. Tyto je nutno v ruce nalomit, ale nezlomit úplně. To byste si pořádně přidělali práci. Výsledný tvar by mělo být hodně otevřené U. Zlomy jsou na vnější stěně.

Takto připravený kryt potřeme v místech dotyku s příčkami a spodkem rakve perchlorem. Protějšky doporučuji taky natřít. Trochu víc perchloru může přijít do zámků, ať líp zapadnou. A malinko je možno máznout i zlomy zevnitř. Pak přiložíme kryt na příčky a od středu jdeme nejdřív k jedné straně, kde doladíme přesnou polohu tak, aby si sedly zámky. Následně stejně pro druhou stranu. Výsledkem by měla být rakev s kolmými stěnami.

Následuje kompletace čel vozu. Zde jsem oproti manuálu nejprve skrz kartonovou imitaci vložil oba plastové díly, celé nasucho dal do čel a pak teprve prosytil perchlorem. Ohýbání madel z přiložené struny je nuda, ale co naděláte. Pro fixaci madel používám řídký vteřiňák aplikovaný kapilárním aplikátorem. Z důvodu akutního nedostatku nárazníků SDV u mě doma jsem použil přibalené.

Při lepení čel k rakvi pozor. To označené M patří k M na krytu rakve, to samé pro V. Pokud je prohodíte, musíte pak dát překryt půlky rakve na tu stranu, kde je čelo V. Stejně tak platí pro mechanismus jištění posuvných krytů. Jinak o správnou pozici se opět postarají zámečky.

Po zatuhnutí čel nalepíme půl překryt z tenkého plastu, imitující vyšší polovinu posuvných krytů. Tento plast je třeba opět na-nalámat, opatlat perchlorem a dát co to jde k vyššímu čelu. Všimněte si, že i zde jsou naznačeny kliky dveří. Ty přijdou k čelu. Na střed pak přijde kartonová podkova zakončující vyšší posuvný kryt a na obě čela jištění krytů. Ty opět M k M a V k V.

Následuje připevnění desky tabulek pod rám. Snažte se je opravdu přitisknout až na vnitřní hrany krytu rakve. Když tam jsou tabulky, můžete přilepit nožičky stupaček k vozu (ty lepím perchlorem) a když zaschnou, tak na ně přilepit Herkulesem rošt stupaček. Alternativou obou lepidel je vteřiňák, ale může se Vám povést krom stupaček přilepit k vozu i nástroje…

Pak slepíme podvozek. Do rozsoch vmáčknout ložiska, nalepit vypružení náprav (perchlor) a na to ložiskové domky (Herkules). Do rámu nejdřív brzdy. Tady pozor. Doporučuji nešetřit perchlorem. U prvního vozu se mi stalo, že tělo brzd bylo asi o pár desetinek mm větší a když jsem ho tam nacpal, tak se konce rámu podvozku ohnuly dovnitř. Až do instalace kinematiky si toho nevšimnete a pak se to těžko zachraňuje bez řezání. Pak nalepit rozsochy. Opačný postup je taky možný, ale pak se špatně vkládají brzdy. Rovnou vlepíme přestavovače. Na rakev ještě nalepíme kliky krytů.

Zde se musíte rozhodnout, jestli do vozů dáte přiložené závaží. Model má přes nárazníky 118 mm (možná 117 a nějaké drobné), což podle normy NEM 302 dává doporučenou hmotnost 29,5 g. Já tam závaží dal a model má 34 g, což mi přijde fajn. Závaží má cca 8 g.

Každopádně díru ať již s, nebo bez závaží zalepíme tenkým plastem a vlepíme podvozek. U toho pozor na orientaci. Na jedné straně výztuh je taková boule. Tam přijde kolo ruční brzdy. A toto místo musí vycházet do prostoru přesně mezi dvě tabulky na jedné straně skříně. Pokud to dáte obráceně, tak Vám na druhé straně vyjde kolo ruční brzdy přímo za jednu tabulku. Takže dvakrát měřit, jednou lepit.

V posledních dvou bodech se odchyluji od návodu. Proč? Jednak protože papírové kryty mám již nabarvené a na vagon je budu lepit až po laku a jednak proto, že podvozek je u předlohy ve stejné barvě jako bočnice skříně, takže proč jen nevymaskovat uložení kol, místo pro kinematiku a případně rakev kam přijdou pak nalepit papírové svršky, ať na podkladu není zbytečně vrstva barvy, a nestříknout to celé najednou. Takže hurá do lakovny…

…a po lakovně trochu skok. Nalepil jsem ty papírové vršky krytů, natřel madla…

…nalepil kotvičky, ruční brzdy, natřel přestavovače, černou na vypružení dvojkolí…

…tečku na nárazníky. A fakt jsem si neporozuměl se samolepkami. Ať jsem dělal, co jsem dělal, furt mi po odstřihnutí a odlepení z podkladu vznikaly bílé otřepy. Pozitivum je, že v sadě je 5 různých čísel vozů, 3 ČD a 2 ČDC. Ale zatím to vidím tak, že tohle je žhavý kandidát na první pokusy o potisky podomácku.

Tak jako někteří jiní autoři, i já tvrdím, že kinematiky SDV, zvlášť po tom, co články zde a komentáře u nich dotáhly jejich stavbu k dokonalosti, jsou dnes dobrým standardem pro doma stavěné vozy. Na fotce je vidět, že jsem podvozek nalepil k jedné straně vozu, takže jsem u jedné kinematiky musel uříznout zkosené výstupky. Na funkci (ani živočicháře) to nemá vliv. Osazena spřáhla Kuehn. Dvojkolí ModMuller 7,7 mm.

Jak jsem již zmiňoval, váha 34 g. Kdo chcete vůz něco málo nad 25 g, stačí nedat tam závaží. Jízdní vlastnosti jsou bezvadné, takže i nižší hmotnost by asi nebyla problém. Já rád svoje vozy těžší.

A na koleje s ním. Spřažen s loko 750.061 od MTB. Nárazníky vypadají dobře.

V téhle soupravě mu bude dobře. Brejlovec od MTB + 2x Kils + Eas + Sggmrss + Sgnss, vše MŽ.

Postaveno na odjezd. Hurá na trať.

Po několika dnech ježdění jsem si samozřejmě, jak praví Murphyho zákony, všiml, že pravý Kils má po celé bočnici na spodku červenohnědou linku. Detail, který jsem do té doby z mě neznámého důvodu přehlížel. Jal jsem se tedy maskovací pásky, červenohnědé barvy a štětce a svou chybu jsem napravil. Linka by měla být po první lamelu odspod.

Pokud bych toto dělal během stavby, tak bych to asi dělal po nastříknutí modelu červenohnědou a nalepení papírových krytů. Obávám se totiž, že natřením ještě nenalepených krytů byste si mohli zavařit při spasování linek při lepení. No, teď už to opravdu vypadá jako Kils.

Díky za pozornost a někdy příště. Třeba u toho Eas…

 

11 komentářů: „„Zetka“ pro 21. století – Kils od MŽ

  • 5. 1. 2013 (21:59)
    Trvalý odkaz

    velice povedený kousek jakpak ten brejlovec ? já koupil k vánocům od kuehna nevim jestli je vnich nejakej vetší rozdíl přemejšlim že si koupim bardotku od MTB nevim jestli cekat na jaro na kuehn nebo ne

  • 6. 1. 2013 (10:15)
    Trvalý odkaz

    Ahoj,

    díky. A k mašinám. Mám doma ještě Kuehnovu 750.160. Co se týče pojezdu, tak mi přijde, že z počátku byl ten MTB malinko víc slyšet (v porovnání s Kuehnem), ale jak se zajel, jsou oba bezva.

    Pojezd má Barča u MTB stejnej, takže z tohohle pohledu bych do ní bez diskuze šel. A co se týče kastle, tam sloužit nemohu. Nejsem počítač nýtů a ani nesleduju diskuze, kde se tyhle lidi bavěj, takže nemám moc přehled.

    Osobně to vidim tak, že aktuálně mám zálusk na MTB 749.019, která musí se dvěma Bmto vypadat prostě k sežrání. Ale rozhodně taky aspoň jednu Báru od Kuehna do V epochy vemu.

  • 6. 1. 2013 (10:39)
    Trvalý odkaz

    Dík mě taky spíš zajímá ten podvozek práve a např kinematika jestli běhá jak má atd nýty taky nepočítam 😀

  • 6. 1. 2013 (12:19)
    Trvalý odkaz

    Ahoj všichni 🙂 … dvě věci:

    1) když se ohýbá papír ( ten co je nabarvený na „hliník“ ) doporučujeme za spodní strany né tupou stranu nože, ale obyčejnou propisku 😉 pokud možno s tenkým hrotem

    2) ty samolepky byly vhodným řešením v pohledu cena/kus … ale proč se Voodymu třepily nevím. Nikdy se nám to nestalo :-/ … samozřejmě pracujeme na vodou snímatelných 😉 … jen ta cena bude asi trošku jinde 🙂

    Jsme rádi že se Vám vůz líbí …

  • 6. 1. 2013 (13:40)
    Trvalý odkaz

    Gratuluji Malé železnicik dalšímu modelu. Jinak, pro Voodyho, pěkná práce.

  • 7. 1. 2013 (2:25)
    Trvalý odkaz

    Připojuju se ke gratulaci výrobci i staviteli!

  • 7. 1. 2013 (14:02)
    Trvalý odkaz

    koukám, že tam vzniká jakési kolejiště, máš někde galerii? (:

  • 8. 1. 2013 (23:25)
    Trvalý odkaz

    Zdravím,

    předně díky za pochvaly.

    MŽ, bod 2) – rozhodně nemám nic proti těm obtisků, poznámka v článku je spíše pro zdůvodnění stavu na fotkách a toho, co s tím hodlám dělat. Přičítám to volšovejm rukám. Pokud by někdo měl odkaz na nějaký tutorial, jak správně zacházet se samolepkami (obecně), uvítám ho.

    Sadman – Kolejiště vznikalo, pak jsem došel k prozření, že jsem pitomec a tudy cesta opravdu nepovede. Takže galerie nikde není. Kolejiště v tomto stavu slouží jen pro testování modelů a až dostanu rozum, tak se pustím do něčeho s pořádným plánováním a rozumnou předlohou.

  • 8. 1. 2013 (23:31)
    Trvalý odkaz

    To záleží na tolika podmínkách, že snad ani tutoriál existovat nemůže (kvalita papíru, kvalita tisku atd), a už vůbec ne jen pro samolepky na modely… Doporučuju zkusit (není to všelék, proto bych rád zdůraznil to slůvko „zkusit“) to přestříkat sidoluxem nebo nějakým podobným lesklým lakem a pak teprve stříhat a nanášet.

  • 26. 3. 2013 (22:43)
    Trvalý odkaz

    Tak i já už mám konečně svůj Kils postavený. Skládá se to dobře, to už je u MŽ fakt vychytané. Jediné ale mám u plechových překrytů nástavby, jednak u mého kusu byly místy hodně nevýrazné prolisy a druhak se i při sebeopatrnějším ohýbání papír prostě na hraně třepí. Dál jsem nahradil kotvičky a kola ruční brzdy leptem, přecejenom to vypadá líp.

    Co je ale hlavní a proč to sem píšu: z čeho nejsem nadšený jsou obtisky, v tomhle případě polepy na vůz. Až tak, že jsem sednul, a udělal si obtisky vlastní. V mém případě se jedná opravdu o vodové obtisky, sada vystačí na dva vozy (jeden čd a jeden čdc včetně velkého loga na boky) a je na dvou aršících obtiskáče. Odpovídá rozmístění popisů, font písma, vzheld piktogramů, čitelnost lepší než u MŽ… Kdo by měl o sadu zájem, ozvěte se na mail rostopis(zavináč)mojett.cz. Obtisky jdou poslat poštou, tisknout se bude podle zájmu, cena by určitě neměla přesáhnout 35 kaček. Snad se to teda hodí ještě pár dalším šílencům než mě, když už jsem se s tím kreslil 😀

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..