Nákladní vůz ČD Roos svépomocí

Když jsem v loňském roce zaznamenal v nabídce popisů p. Jirana obtisky na tento vůz, napadlo mi pokusit se ho vyrobit vlastními silami. Nedlouho po mém zahájení stavby jsem ale zjistil, že stavebnici tohoto vozu začala nabízet MŽ. Tehdy jsem zvažoval, že tu stavbu ani nedokončím. Podařilo se mi také tento vůz nafotit na našem nádraží, až nakonec jsem se rozhodl ho dokončit.

Ale k počátku, na stránkách Parostroj jsem si stáhl typový výkres tohoto vozu, který jsem převedl do měřítka. Podle výkresu jsem z plastové destičky vyrobil hlavní rám s čely a bočnicemi. Tyto jsem opatřil po hranách osazením z další slabé destičky.

Dále jsem z mosazného plechu tl. 2 mm vyrobil dva obdélníky, které jednak slouží jako závaží, potom jako držák podvozků, ale také jako zajištění proti průhybu podlahy vozu.

Podvozky Y25 jsem sestavil ze stavebnice od p. Čambalíka, opatřil je ložisky z produkce fy Peho, jako otočné čepy posloužily dva šroubky M3. Dvojkolí o prům. 7,7 mm jsou z nabídky fy. Detail.

Podlahu jsem pro zvýšení modelovosti (na skutečném voze je opatřena krablovaným plechem) polepil kousky vroubkovaných destiček z obalů léků.

Z profilů Evergreen U 1,5 mm jsem nařezal vertikální výstuhy čel, lemování z Evergreen 0,25 x 1 mm.

Z tohoto profilu jsem ještě vyrobil i všechny horizontální příčníky na čelech.

Dále bylo nutno z něčeho vyrobit pevné klanice. K tomu účelu jsem zvolil Evergreen profilu I 1,5 mm. Ale použil jsem i profil U 1,5 mm.

Z profilu U 1,5 je podlahový příčník, na obou stranách jsou pak klanice z profilu I ,5. V místě spojení je ještě výztuha , pásek deskového Evergreenu tl. 0,25 mm.

Vždy první klanice z každé strany vozu je navíc s čelem spojena žebříkem. Původně jsem chtěl tyto žebříky použít z nabídky Dk-modelu, ale rozměrově vůbec neodpovídaly, takže jsem je nakonec vyrobil z drátku.

Pro snadnější sestavení žebříků jsem si první páry klanic nejprve přilepil k vozu, potom jsem vsazoval jednotlivé stupně.

Když byly žebříky hotové, rozměřil jsem si rozteče dalších klanic podle výkresu a pustil se do jejich výroby. Nakonec to šlo docela rychle.

Nejprve jsem si nařezal potřebné množství profilů, horní konce jsem nepatrně zbrousil, abych naznačil zúžení.

Na kousek překližky jsem si namaloval rozměry vzdáleností klanic od sebe. Klanice zafixoval lepící páskou a postupně vlepoval příčníky.

Po proschnutí jsem olepil spojení páskem, jak jsem už uvedl výše.

Následovalo osazení na rozměřená místa na voze.

Potom jsem zkusmo nařezal část nákladu z vyschlé větvičky stromu ze zahrady.

Nicméně na voze bylo v tuto dobu podle ještě dost práce s výrobou detailů.

Podle fotografií jsem vyrobil na jednu stranu z měděného drátu průměru 1,1 mm kotvící válečky. K nim jsem přiletoval mosazná očka jako závěsy ze zbytků leptů.

Dále jsem si z plechu vyrobil jednoduchý přípravek na výrobu nákladu, nařezané kousky větviček délky 35 mm jsem do něho ukládal a zalepoval Herkulesem. Tím mi vznikl náklad surového dřeva podle skutečné předlohy.

Dál jsem vyrobil na protilehlou bočnici vozu napínáky. K tomu jsem využil opět kousky profilu U 1,5 jako držáky a napínací kladky jsem znázornil pomocí válečků z nálitků stavebnic LPH (zábradlí).

Nyní jsem přistoupil k vybavení vozu dalšími drobnostmi z leptů.

Nejprve čelní háky a příruby pro nárazníky. Z nadbytečných madel ze stavebnic Baiek jsem po úpravě vyrobil madla pod nárazníky.

Z mosazné tyče průřezu 0,5 x 0,5 mm jsem vyrobil dva nástupní žebříky na bočnice vozu, předtím jsem ještě do bočnic vybrousil potřebné otvory.

Osadil jsem nárazníky, zatím ještě z nabídky p. Čambalíka.

Dále přišly na řadu kotvičky, stupačky, schránky na tiskopisy a z drátu madla na čela.

Ještě jsem napínací kladky na boku vybavil pákami ráčen, opět odpad z mosazného leptu.

Z leptíku doplňků nákladního vozu od fy. Hekttor jsem také využil páky přestavovačů a kola ruční brzdy.

Ještě jednou jsem si prostudoval své fotky skutečného vozu a pokusně vyrobil z drátku další upínací oko na bok, potom i ty zbývající, nakonec je všechny přilepil na boky podle předlohy.

Tím byla prakticky celá stavba dokončena, nyní byl čas do „lakovny“. Takže nejprve základovka.

Po ní následovala červenohnědá Revell Matt 37, pouze jsem barevně upravil podlahu vozu, ta je tmavě šedá Revell Matt 69, po zaschnutí následoval přestřik lesklým lakem.

Po zaschnutí jsem nanesl veškeré popisy z produkce p. Jirana. Přitom jsem začal koketovat s tím, že v budoucnu takto postavím ještě tak 4-6 dalších vozů, protože z přiložených obtisků se dají vytvořit další jiná čísla vozů.

Ještě jsem provedl retuš žlutou barvou u madel, stupaček a pák ráčen. Kola ruční brzdy červenou.

Následoval opět přestřik lesklým a potom i matným lakem. Rovněž jsem matným lakem přestříkl náklad.

Podvozky jsem v místech brzdových zdrží trochu provozně ušpinil, podvozky také opatřil popisy. Rovněž ty přišly přestříknout lakem.

Posledním krokem byla kompletace a osazení kinematik se spřáhly. Ještě uvažuji nad naznačením poutacích popruhů přes náklad.

Co na závěr…hurá do provozu!

23 komentářů: „Nákladní vůz ČD Roos svépomocí

  • 25. 7. 2011 (7:39)
    Trvalý odkaz

    Mám otevřenou pusu a nevěřícně kroutím hlavou …

  • 25. 7. 2011 (11:13)
    Trvalý odkaz

    To airwar: …asi nějak podobně…

  • 25. 7. 2011 (11:13)
    Trvalý odkaz

    Opě excelentní práce, která chce za 1*.
    Jen se chci zeptat – jak dlouho si travil cas se stavbou tohoto vozu? – odhadem. Dík a jen tak dál

  • 25. 7. 2011 (12:23)
    Trvalý odkaz

    To je skutočne nádherná práca do posledného detailu.

  • 25. 7. 2011 (12:34)
    Trvalý odkaz

    To Jaroslav Blažej: Nosnou část jsem měl vyrobenou za jedno odpoledne včetně sestavení podvozků, pak to leželo min. 3/4 roku v krabici, no a minulý měsíc přišel čas dokončení, po večerech 7 dní. Sám jsem se divil, že to netrvalo až tak dlouho.

  • 25. 7. 2011 (15:19)
    Trvalý odkaz

    Nikdy bych nevěřil, že jde doma ,, na koleně ´´ udělat něco tak kvalitně. perfektní. A ještě, ten brejlovec je taky super. Roco nebo doma dělaný ?

  • 25. 7. 2011 (16:27)
    Trvalý odkaz

    Když jsem tak na to koukal (s vyvalenýma očima z těch detailů) tak tenhle Roos je o 100% lépe zpracovaný než ten ze stavebnice od MŽ. Parádní práce jen tak dál 😉

  • 25. 7. 2011 (19:32)
    Trvalý odkaz

    Ještě bych měl dotázek, jen tak, kolik penízku stáli jednotlivé doplňky, a části vozu?

  • 25. 7. 2011 (19:58)
    Trvalý odkaz

    Nádherná práce! Výborný nápad s tím krablovaným plechem z obalů od prášků. Je to důkaz, že se dá doma udělat skoro cokoliv. Mám jeden dotaz: mohlo by být foto uchycení podvozku (pohled ze spodní strany na podvozek, jeho osu a kinematiku?

  • 25. 7. 2011 (21:57)
    Trvalý odkaz

    Tak to je mazec! Ode mne 1* a už vím, co budu dělat, až se zima zeptá…

  • 25. 7. 2011 (23:40)
    Trvalý odkaz

    To Jarda: 1 pár stavebnice podvozků Y25 Čambalík – 50,-Kč, 4x dvojkolí po 18,-Kč, 1x lept nákl. vozu Hekttor 35,-Kč, 3x profily Evergreen-balení sice 70,-Kč, ale z každého max. 3/4 jednoho profilu, takže cca 17,-Kč/1ks, 2x spřáhlo 25,-Kč/1ks, 2x kinematika 50,-Kč/1ks, obtisky 49,-Kč, trochu barvy a laku, nárazníky 10,-Kč/4ks, 8ks ložisek po 5,-Kč.
    To adam : tenhle brejlovec je už Roco, ze šesti brejlovců, které jsem stavěl mi nakonec nezůstal žádný. Snad někdy v budoucnu ještě nějaký postavím, ikdyž už je to „nošení dříví do lesa“, když je možno si vybrat ze tří výrobců. Snad jen pro ten pocit, že to doma pořád jde.

  • 26. 7. 2011 (0:01)
    Trvalý odkaz

    Tak tohle je opravdu kus poctivé modelařiny.Moc pěkné.

  • 27. 7. 2011 (12:36)
    Trvalý odkaz

    Místo těch platíček od léků lze použít vnitřní obal z krabiček od cigaret. V některých (nebudu dělat reklamu) je dokonalá imitace krablovaného plechu.

  • 27. 7. 2011 (18:48)
    Trvalý odkaz

    Jirka: dík za finanční analýzu 😀

  • 27. 7. 2011 (22:19)
    Trvalý odkaz

    To Jarda: Nemáš zač.
    To mawerick: Já myslel, že nekouříš.

  • 27. 7. 2011 (23:10)
    Trvalý odkaz

    Mawerick: než to zjistím, to se mi vagón sakra prodraží. Startky už za 4,- Kčs nejsou… Ideální stav: modelář-kuřák, co bere fůru prášků 🙂

  • 28. 7. 2011 (11:44)
    Trvalý odkaz

    Ad jirka: nekouřím ale nechávám si :-), jinak zásobenej jsem bohatě.
    Ad Zlámalík: jednou jsem v práci řekl kloegovi o prázdnou krabku a od té doby mě chodí igelitky plný krabiček. Asi s tím začnu odizolovávat barák.

  • 28. 7. 2011 (22:55)
    Trvalý odkaz

    Tak kdybych to neviděl na vlastní oči, řeknu že to není možný…
    Naprosto vynikající práce!!!

  • 29. 7. 2011 (17:15)
    Trvalý odkaz

    No nevím co na to říct, prostě super práce.

  • 31. 7. 2011 (14:19)
    Trvalý odkaz

    Nemám slov, nádhera!!!
    Jak dlouho jsi nad ním strávil?
    Když si to člověk celé prohlídne a přečte, připadá to jako hračka… já vím, opak je pravdou. prostě dost dobrý!!!

  • 15. 12. 2012 (13:43)
    Trvalý odkaz

    Tohle nemá chybu, jasně, chce to o prácí přemýšlet ,využít materíál o kterém se ostatním ani nezdá a vznikne pěkný model. Prostě pořád platí „Zlaté české ručičky“.Pěkný model.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..