Je to již takový evergreen, výrobce připraví model, který se snaží co nejvíce detaily přiblížit skutečnosti, ale obdaří jej elektronikou, která v lepším případě zvládá zhasnout červená světla…

Řeč je například o modelech zamračených nebo praotců od Kuehna, u kterého svou původní desku se šestipinovým rozhraním nahradili rozhraním NEXT18, které v základu umí poměrně slušně ovládat výstupy osvětlení. Bohužel u Kuehna se to trošku zvhrlo. Proti zažitým zvyklostem se při F0 rozsvítí poziční světla, patřičný reflektor a červená světla. Kde je to vylepšení? To je skryto na výstupech FA1 a FA2, resp. na tlačítcích 1 a 2, kde zapnutím funkce vypnete patřičné červené LED… Reflektory vypínat nelze, návěst posun na hnacím vozidle bez úprav také ne. Nová deska přinesla spíše zklamání. Kde na takové zapojení u Kuehna přišli, je mi záhadou, bohužel se bude objevovat i na dalších modelech. Bez nové desky, nebo úpravy původní staré šestipinové si bohužel světla dle svých zažitých zvyklostí nenastavíte. Takže když nebudete svítit červenými do soupravy, budete místo toho svítit neustále reflektorem.

Tillig se svým Kocourem se taky nevytáhl, nicméně oproti Kuehnovi vyždímal ze 4 použitých funkčních výstupů o dost více. Používá shodně rozhraní NEXT18, což je kvůli rozměrům zcela logický krok. Zapojení v základu zvládá bílé a červené dle směru jízdy, při zapnutí F1 dojde ke změně barvy světla reflektoru. U F2 získám návěst obsazené hnací vozidlo, za dob ČSD návěst posun, a nakonec při F3 světla svítí dle současné návěsti posun hnacího vozidla. Nicméně zhasnout červená světla, bohužel nelze.

Kvůli situace, která v současnosti panuje v ČR, jsem si našel čas na bližší prozkoumání desky od 740/742 od Tilliga s cílem naučit desku vypínat červená světla – nakonec úspěšně. Rovnou bych rád předslal, že je třeba nevratný zásah do desky a současně je nutné připájet 3 vodiče na výstupy patice NEXT18. Pokud si netroufnete, naštěstí existují elektroničtí nadšenci mezi modeláři, kteří si dali tu práci a nezávisle na sobě vymysleli náhradní desky elektroniky pro řadu českých lokomotiv: Bedlish a MarTTy. Konkrétně pro řadu 740/742 je dostupná deska od MarTTyho ve dvou provedeních u TTmodeláře. Oproti mé úpravě navíc disponuje možností rozsvítit LED v kabině strojvedoucího.

Je pravdou, že jsem si desku mohl koupit, vyměnit kus za kus a prakticky bez práce mít hotovo, navíc bych měl osětlení kabiny. To bych ale nebyl já, pustil jsem se do průzkumu a v případě neúspěchu a pocitu, že jsem udělal pro dosažení cíle maximum, bych u MarTTyho desky koupil. Navíc všechny modely v mém provozu budou mít původní žárovková světla, což deska plně podporuje. Pro modely lokomotiv s LED světly by bylo nutné provést ještě nějaké úpravy. Tolik k úvodu a s chutí do toho.

Deska elektroniky je složena ze tří částí, které jsou mezi sebou elektricky propojeny a přišroubovány k závaží.

 

Po odpojení přívodů od dvojkolí a vývodů pro motor.

Z druhé strany.

Nejprve je nutné odpájet čelní desky. Jde to poměrně snadno. Doporučuji začít s odpájením dvou spojů ze spodní strany a následně zbylých pěti na vrchní straně. Pro správnou funkci je nutné odpájet dva označené rezistory 10 kΩ, které uschováme (budou dále využity) a dvě univerzální usměrňovací diody. Dále je nutné přerušit od označených pájecích plošek výstupní cesty. Obrázek se kliknutím zvětší.

Na opačné straně opět přerušíme dvě cesty vedoucí od označených pájecích plošek. Obrázek se kliknutím zvětší.

Po tomto kroku byly odstraněny 4 součástky a přerušeny 4 elektrické cesty od plošek. Pokud je to tak, můžeme přejít k nejnáročnější části a to připájením tří lakovaných vodičů k těmto výstupům. Je nutné, aby se vodiče nedotýkaly žádného jiného výstupu, jinak hrozí zničení dekodéru! Připájené vodiče by měly mít délku alespoň 10 cm, mimo vodiče od FA4, u kterého stačí 2 cm. Křížek označuje přerušenou cestu z předchozího kroku. Obrázek se kliknutím zvětší.

Pro samostatné zapínání reflektoru je nutné přemístit teple bílou LED (vlevo) do pozice vpravo. V kroku 3 můžeme využít zbylý rezistor, který paralalně připájíme k původnímu rezistoru. Elegantnější možností je osazení rezistoru s hodnou přibližně 5 kΩ v pouzdru 0603. Zajistíme tím intenzivnější svit LED reflektoru.

Úhlopříčné plošky na spodní straně jsou propojeny vodičem a přivedeny na výstup GND.

Vodič z výstup FA3 je přiveden doleva na pájecí plošku. FA4 je vyveden doprava také na pájecí plošku. Cesty od obou pájecích plošek byly v předchozích krocích přerušeny.

Pohled na upravenou desku. Okolí bílých pozičních LED doporučuji přetřít černě, aby nedocházelo k prosvítání do reflektoru. Některé desky mají prokovy v tištěném spoji nedostatečně zakryté nepájivou maskou, proto doporučuji na záváží, kam dosedá tištěný spoj nalepit PVC elektrikářskou pásku, aby nedošlo k nežádoucímu kontaktu a eleminovalo se riziko poškození dekodéru na minimum.

Zkontrolujeme, že jsou desky vodivě spojené a nikde nedošlo k nechtěnému propojení více pájecích plošek. Za těchto předpokladů je možné vložit dekodér a provést jeho naprogramování dle následující tabulky. Tabulka platí pro dekodéry Zimo a to jak obyčejné, tak zvukové. Úprava zapojení má jistá omezení, například bez zapnutých pozičních světel, nelze rozsvítit reflektor. Nicméně, v jaké situaci toto budeme chtít využít?

Číslo CV Hodnota Funkce Funkční tlačítko
33 1 Bílé poziční směr 1 F0
34 2 Bílé poziční směr 2 F0
35 4 Reflektory závislé na směru jízdy F1
36 48 Červené závislé na směru jízdy F2
37 3 Bílé poziční 1 a 2 F3
38 0 Deaktivace rychlostích křivek F4
39 11 Obsazené hnací vozidlo F5
40 až 46 0 Neobsazeno, kolize se zvuk. efekty F6 až F12
61 97 Nastavení světel dle funkcí Zimo
124 151 Přepnutí SUSI na funkční výstupy atp.
129 2 Směrová závislost červené
130 1 Směrová závislost červené

Pokud se vše povedlo, model svítí dle následující tabulky. S jinými dekodéry je nutné provést nastavení CV dle manuálu k dekodéru.

Převzato z: https://lhotisazejmi.webnode.cz/news/uprava-zapojeni-osvetleni-lokomotiv-rady-740-742-od-firmy-tillig/

3 komentáře k článku “Úprava zapojení osvětlení lokomotiv 740, 742 Tillig”

  1. Zlámalík :

    Týýjo, smekám. Reverse Engineering at its best 🙂 Já to zbaběle koupil…

  2. LED :

    Super !

  3. Karel :

    Škoda že šetříte na pixelech… 🙂

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..