28
04/20

Po minulém článku o vozech Y zůstala otevřená otázka, jak vhodné je tyhle vozy spojovat do jednoho vlaku a jestli je rozdíl viditelný. Tak dneska jsem to vyzkoušel a pofotil.

Za lokomotivou je řazeno B od Kuehna, na konci vlaku Bd od Tilliga. Tedy stejné vozy, které byly minule ve fotogalerii. Všechny fotky jsou dnes focené s bleskem, takže některé části můžou být trošku zvýrazněné, hlavně co se týká nasvícení interiéru.

Vůz Kuehn se samozřejmě bude takto lišit na první pohled barvou interiéru, kde má modré sedačky. Tillig má jen béžový interiér v jednom odstínu. Už na první fotce je vidět rozdíl na čele, kdy Kuehn má jiné zakřivení střechy.

Tento rozdíl je tvarově nejzásadnější věc, kterou lze při pohledu na soupravu spatřit z ptačí perspektivy.

Není to nic drastického a při jízdě je to věc, které si téměř nevšímám.

Opět je Tillig vzadu a Kuehn vepředu, Tillig má střechu trochu vyšší.

Kuehn má proti tomu ten oblouk víc pravidelný. Obojí jsem už zmiňoval minule a tady se to ověřuje v praxi.

Horší to je zboku. Jediný velký rozdíl jsou okna, ale pro mě je to rozdíl zásadní, který tyhle dva vozy odlišuje tak, že vypadají jako úplně jiné řady.

Tillig se svými hubeňoučkými rámečky vypadá spíš jako vozy ze Studénky (Bt a podobné) než jako Bautzen. Okna u Tilliga jsou oproti Kuehnovi znatelně větší, hranatější a mají mnohem větší plochu zasklení.

Nelíbí se mi ani ty Kuehnovy, jsou moc masivní, ale odpovídají lépe.

V prostoru spojení je to celkem vyrovnané, Tillig má znatelnější hranu střechy s okápkem, kde maskuje rozdělitelnou a výměnnou formu na jiné střechy a bočnice.

Spojení vozů je krásně na krátko a v provozu zatím u mě bez problému (mám dost R310 oblouků).

Spojení návalků, kde Tillig (vlevo) má návalky širší. Kuehnovi kazí vzhled to modré čelo, které je nesprávně. U Najbrta má být šedivá střecha i přes čelo.

Pohled od Tilliga ke Kuehnovi, tedy opačně než výše.

Při fotkách má Tillig trochu tmavší střechu, ale v reálu jsem to nezaznamenal.

Hodně se liší výška schůdků a samozřejmě provedení podvozků. Podvozky ale v provozu člověk téměř nepostřehne, spíš vadí ty výškové rozdíly. Tillig je opět vlevo.

Z větší dálky se rozdíl smazává.

Pohled na čelo u Tilliga. Ta světla jsou opravdu obrovská, trošku odpovídají prvním ypsilonkám, ale to ještě nebyly ani ypsilonky (skříň byla malinko jiná).

Profil vozů je velmi podobný.

Včetně zúžení na představcích.

Kuehn má přechod střechy k představkům plynulý, Tillig tam má znát zlom.

Ještě dva pohledy za denního světla.

Tam se trošku smazává rozdíl barevných interiérů.

Při jízdních zkouškách mi vozy fungovaly oba stejně dobře.

Kuehn působí víc uceleně, Tillig je takový trošku „hračkoskleník“. Ale v soupravě to víceméně nevadí, nebo se to alespoň snese.

Ještě jsem nafotil za denního světla pár fotek v kombinaci Najbrtu a zeleno-bílého ČD nátěru.

Při jiném nátěru se člověk soustředí na rozdíl barev a neřeší ani ty detaily.

Navíc na Kuehnově Najbrtovi ta stříbrná barva oken víc bije do očí než na starším barevném schématu.

Všechno jsou to rozdíly už dříve popsané.

Paradoxně, a to je taky známý problém, mi to zelené BDs Kuehn za Zamračenou Kuehn někdy vyskakuje v oblouku R310 na zaklesnutí nárazníků, zatímco Tillig funguje bez problému.

Vysvětlení je jasné, ta „čínská“ továrna, co vyrábí vozy nejen Kuehnovi, to vyrábí podle nějaké normy / dokumentace a vůbec neřeší, jestli to jezdí spolehlivě za všech okolností s ostatními výrobky stejného výrobce.

Takže je to vlastně o náhodě 🙂

No, co říct na závěr – vozy provozovat spolu rozhodně lze. Technicky tam problémy nejsou.

Oko běžného diváka rozdíl nepozná, oko modeláře neurazí. Zas taková tragédie to není.

Když to přirovnám, je to jako provozovat Faccs ze stavebnice LPH a od Loco. Rozdíl je podobně „malý“.

Provozně to ničemu nevadí, dneska už jsem tu popisoval vyloženě detaily a co jsem zde zmínil jsou rozdíly, které poznáme jen my, co o nich víme. Kuehn pořád vychází jako hezčí, ale Tillig prostě šířkou sortimentu umožňuje budovat bohatší soupravy. Bude na prioritě každého, co do kolejiště potřebuje.

2 komentáře k článku “Kuehn vs. Tillig v jednom vlaku”

  1. Lesan :

    Pěkné, po této sérii článků už snad budou mít všichni jasno a nebudou se na fórech znova ptát, který je lepší. 😉

    Z mých provozních zkušeností mohu doplnit:
    Kuehn se mi zdál na jízdu takový kultivovanější, podvozky jsou díky sběracím plíškům mírně „odpružené“ a celkově na kolejích více „sedí“. Tillig má uchycení jiné, celé to působí o dost humpoláčtěji a při jízdě se snadněji naklání, navíc v závislosti na různém napružení sběracích plíšků snadněji snadno stojí nakřivo (což nemusí být vždy na škodu, při obsazení dvou vozů pouze u oken a jejich zařazení vůči sobě obráceně lze odlišný náklon snadno pozorovat i v reálu)..
    Tillig má mezi vozy větší mezery, Kuehn se spřahuje úplně natěsno. Sice to lépe vypadá, ale jak je psáno v článku, Tillig projede více (s Brejlovcem Kuehn se mi však zasekává také..). Má také na rozdíl od Kuehna výškově stavitelné šachty spřáhla, což je při použití továrních modelů k ničemu, ale při zapojení jiných vozů (obvykle TT-modell, též se stavitelnými šachtami, ale mnohem více klouzajícími) nebo doma stavěných lokomotiv se mi to už nejednou hodilo.

    Pokud by byl zájem, zkusil bych na disku najít pár fotek skutečných vozů v „modelářsky užitečných“ úhlech i s popisky, buď jako doplnění článku, nebo jako odkaz zde třeba na google disk.. 🙂

  2. Christian Scott :

    Kuehn’s model of the passenger coach type Y/B 70 is more correct because it is based on the first series release, the bogied are a very good example, they are good replicas of the real life one just the way they were made for the Czechoslovak State Railways CSD at that time adapted with DAKO break system and the TILLIG models are replicas of the second series adapted with Goerlitz V type bogies with the KNORR type of braking system used by the DR. I own the models from both companies and I can say I like them both. Kuehn’s model have colored insides, TILLIG’s model come standard with the cream or sand moulded plastic piece just like any other model they release for the past 20 some years. Kuehn’s models gave better electrical pick up through all the metal uninsulated wheels, Tillig’s only 4 wheels.as usual, Kuehn’s model have moulded grab bars, Tillig has them as add on detail. Kuehn’s model is more simplified because the mould is intended to be used only for this type of coach (no removable roof, the bottom of the chasis is jot a separate piece) Tiilig’s model is more sophisticated, it has multiple removable parts in order to accomplish the desired model. Kuehn’s model has reproduction of fold up tables in each compartment, Tillig does not. Conclusion: my personal opinion they are both good models.
    .

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..