Osobní vozy

Úprava pojezdu vozu typu Y (BTTB)

Jojo, evergreen kolejišť, zombie lezoucí z hrobu. Už brzy nás snad čekají nové rychlíkové vozy Kuehn, ale i tak budou vozy od Zeuke / BTTB / Tillig patřit ještě dlouhou dobu do provozu. A když už mají jezdit, tak ať to stojí aspoň trochu za to.

Už v létě jsem sliboval úpravu pojezdu při stavbě vozů B a tady je. Půjde o pojezd BTTB, pojezd Zeuke je dostupný v samostatném článku, i když úprava bude velmi podobná.

U Peho se dá koupit sada pro přestavbu obsahující nové uchycení podvozků pomocí šroubů a také podložky pod nově vzniknuvší pevné čelníky. Když jsem sadu viděl, rozhodl jsem se jí v tomto případě nepoužít, protože to není nic, co by se nedalo spáchat doma.

Po vyjmutí dvojkolí na mě vybafly vyjeté rozsochy. Ani jsem se nelekl – čekal jsem to.

Dosadil jsem mosazná ložiska Peho a kovová dvojkolí 8.0 Modmueller.

Celou dobu jsem se snažil pracovat opatrně, abych neurval podvozky z původních čepů a vyhl se tedy montáži nových šroubů, protože uložení zatím funguje spolehlivě a není třeba ho nahrazovat.

Uřezal jsem žiletkovou pilkou celé čelníky a uštípnul i střední část výztuhy podvozku.

Kdo to chce dělat elegantně, doporučuji zbrousit celý spodek rámu do hladka. Kdo si na estetiku tak nepotrpí, může to dělat jako já. Podložil jsem rozřezané části se schůdky a nárazníky plastovými destičkami a prolil vteřiňákem.

Chce to chvíli zkoušet, aby byly nárazníky co nejvíce zapuštěné pod vůz a přitom nikde nenarážely podvozky.

A přichází hřeb večera, důvod celého snažení – instalace kinematik. Vejdou se delší Peho 101 s pružinkou. Usazení chce vyzkoušet, aby byly zapuštěné do vozu tak akorát.

Kinematika je opět vypodložená destičkami, protože žebrování spodku rámu není pravidelné – opět důvod pro zbroušení, chce to vyzkoušet.

Takto upravený vůz už sice váží tak akorát na normu, ale při jízdě to moc dobroty nedělá. Vůz je prostě moc dlouhý. Už chápu pana Kuehna, jehož patrové vozy jsou hodně „převážené“. Proto jsem ho ještě o pár gramů přitížil závažím do středu pojezdu. Výsledná hmotnost kompletního vozu je 61 gramů, což je hmotnost, která se mi v prvních testech osvědčila i pro delší soupravy. Souprava ve složení Es + Bmto + 3x B (upravené) + Es projela esíčko na R310 bez problémů.

Celek pak vypadá takto.

A celé jsem to natřel černou barvou.

Výsledek? Stojí za to! Takto to projede i protioblouky R310, takže spokojenost. Musíme samozřejmě prominout ten generační vzhledový rozdíl několika desetiletí, ale proto tu dnes nejsme…

Jistě se bude dát polemizovat, zda se to vyplatí. No ani moc ne, tato úprava vyjde na cca 250 Kč, k tomu připočtěte případnou koupi samotného vozu a nějaký ten „paušál“ za lepidla, barvy atd a jste na 500 Kč za vůz, což není zrovna málo a určitě se vyplatí počkat na vozy Kuehn, které za cenu kolem 750 Kč nabídnou doufejme kompletní luxus.

Ovšem pokud se nechcete vzdát svých oblíbených vozů, je toto schůdná a poměrně jednoduchá cesta. A ten výsledek za to přeci jen stojí!

44 komentářů: „Úprava pojezdu vozu typu Y (BTTB)

  • Já budu za čas ještě brutálnější a srovnám rám do roviny, nastavím ukouslé dveře a pohraju si s interérem.

  • Vždyť ty dveře jsou ukouslé i ve skutečnosti. Myslim, že až vypustí Kuehn ty nové kousky, tak se všichni poslintáme, takže bych počkal, ono totiž nepůjde za sebe pověsit A od Kuehna a B od Tilliga, to by byla pěkná ostuda pro Tilliga. Škoda, že začínají s Ačkama, snad bude brzy na to Bčko, protože samo A je tak trochu k ničemu i kdyby bylo 10 různých čísel.

  • Ty dveře a hlavně prostor pod nimi, ale vypadá ve skutečnosti docela jinak.
    Béčko od Tilliga jsem si před časem koupil, protože stálo pakatel. Chystám ho jako všechno co mám a budu mít, udělat statický model. Což znamená jak jsem psal předělat podvozek, pohrát si s dvěřma, dodělat interiér a nějaké detaily.
    Na podstavci pak asi zapřáhnu za bobinku.

  • Ještě něco málo k úpravám vozů ze starší produkce. Předělávám mnoho starších vozů, ložiska Peho, KKK Peho a když to spočítám, materiál + čas určitě se přiblížím ceně nového vozu. Ale, a to mi určitě většinou dáte za pravdu je tu něco k nezaplacení. Ten pocit, že jsem to udělal sám a mám velikou radost!!!
    PS: Hodně příjemných zážitků z modelaření do dalšího roku přeje
    Zudenek

  • Občas mám problém, že nedosáhnu kvality továrního výrobku, přitom peněz to stálo stejně, večer „v háji“ a ještě to nefunguje. Pak si říkám, jestli to mělo cenu 😀

  • Ale mělo to cenu a má to cenu. Příště se budeš víc snažit a hlavně hledat jiný způsob, jinou technologii prostě neudělat stejnou chybu. Já když jsem začal přestříkávat vagony to byla hrůza. Jednou jsem dal moc barvy teče…málo barvy…..hustá barva…. znáš to. A dneska po 2 letech se musím snažit abych našel chybu….
    Takže mělo to cenu.

  • mě zase napadlo přidělat spřáho 8845 nebo 8843 přímo na ten „domeček“ s nápravama, co Ty na to? Jinak jak sem tudle mejloval, tak ukořistil sem 3 Y za 3 stovky, takže spokojenost 🙂

  • Mám to na jedné lokomotivě a přijde to i na 721 111 a je to tak půl na půl – hlavně to chce na druhém vozidle pružné spojení, jinak to do ostřejších oblouků bude vyhazovat (nebo přinejmenším drhnout). Na dva sousední vozy bych to určitě neriskoval, smysl to má u lokomotiv, kde se to pod pluh šikne a můžeš zaručit, že vozidla (tedy jakýkoliv následný vůz) bude „pružný“. Zrovna o víkendu jsme na toto téma vedli s kolegy (kteří osazují sergejovská spřáhla přímo na podvozky) diskuzi, že ty vůle jsou šílené – už jen čep podvozku má vůli takovou, že se to spojení dvou vozů může smršťovat +/- 3 mm. Takže já volím jedině uchycení spřahování na rám, tam je to tutovka…

  • Díky za konzultaci a vysvětlení. Dám to na rám, zaexperimentuju s těma leptanejma kinematikama od DK modelu a nacpu je dovnitř.

  • Leda bys předělal uchycení podvozků do rámu za pevnější a pak nalepil na podvozky sergejovská spřáhla, to je ověřené že to funguje. Záleží, jak blízko potřebuješ ty vozy k sobě, ale můžu z vlastní zkušenosti říct (což mě samozřejmě moc těší), že budí ty 1 mm mezery mezi vozy u kolegů pozitivní zájem 🙂

  • a propó, předělání uchycení podvozků do rámu, jakým stylem? Jinak jakej je názor na použití těch kynematik DK do skříně vozu? to by taky nemuselo být špatné ne? děkuji za každou radu 🙂

  • Záleží: Zeuke vozy mají uchycení úplně na ho… a většinou už časem olámané plíšky sběru proudu způsobují nedržení podvozků a jejich samovolné vypadávání. Tam by bylo možností v domácích podmínkách nějaké lepení plíšků a ohýbání držáků podvozku v rámu. U BTTB pojezdů je uchycení lepší, ale je tam velká vůle. Nejjednodušší je asi koupit sadu od Peho asi za 25 Kč, jsou tam dva a dva šroubky + matky (zřejmě jedna velikost pro Zeuke a jedna pro BTTB) a podložky pro pevné přilepení nárazníků – to samé zvládne šroubek s matičkou ze železářství, ale chce to chytit rozměr. Odstranit úplně původní uchycení a nahradit ho šroubkem s matičkou. U Bpjo sady od Peho je to vylepšené o to, že na šroubku je ještě navléknutá pružinka (ta se bere z původního uchycení podvozků na voze už z výroby), která také nějakou tu vůli „vypruží“ a podvozky se už skoro nepohybují dopředu a dozadu (alespoň v provozu, při zabrání silou tam posun znát je). K použití kinematik od DK modelu: Sám jsem to neměřil a bojím se, zda by se tam vešla vnější (normálně na spodek). O vnější bych řekl, že by tam šla, ale budeš muset hodně odstranit na interiéru, kde ovšem čelo interiéru tvoří a) kulisu za průchodovými dveřmi mezi vozy (to by se dalo nahradit a možná i lépe, b) se opírá o střechu a částečně tak působí „tvarotvorně“ aby interiér držel na místě a neplandal. Chce to prohlídnout, změřit a asi zkusit 🙂 Já volil klasiku od Peho, mám doma i sadu od p. Bártka, teď o víkendu jsem viděl vozy pomocí této sady upravené a přišlo mi, že je moc velká vzdálenost vozů mezi sebou. Uvidím, jak se to podaří mě. Kažodpádně finančně není sranda ani jedno z toho – bohužel ty reko díly (vč. kovových dvojkolí) vyjdou na více než samotný vůz…

  • Fííííha, vyčerpávající, uvidime, jak to pude, zatím to mám v tomto stavu a čekám až to přijde poštou, dnes to budu platit.
    http://img34.imageshack.us/i/bbbbbw.jpg/
    Do toho ještě dělám Daa dle podkladů a začínám kreslit Ptdr a bude poloskreč 🙂

  • Já bych se vrátil k upraveným vozům pomocí sad od p. Bártka. Ta 6 vozová souprava měla 5 vozů upravených a 1 nikoliv. Spojení vozů všech vozů bylo pomocí očkových spřáhel v šachtách (neupravený na pérka) pouze dva vozy byly vzájemně spojeny spřáhly od Tilligu. A spřáhla na konci soupravy od Tilligu. U spojení Tillig byla vzdálenost mezi vozy cca 2,5mm a při spojení s očkovým spřáhlem byla mezera o 1mm větší. Největší mezera byla u neupraveného vozu, skoro 4mm. Vzhledem k tomu, že na mém domácím kolejišti mám plechové kolejivo a protisměrné oblouky r=286mm, tak je mezera 2,5 mm tak akorát. Na všech vozech bala vyměněna dvojkolí a u poloviny soupravy byla nainstalována ložiska Peho. Jízdní vlastnosti se výrazně zlepšily. Zároveň bylo testováno osvětlení všech vozů pomocí Led a ověřeno schuntování vozů. Já osobně jsem s premiérou na zkušebním laioutu spokojen.

  • No jsem zvědavý až tu sadu od p. Bártka zkusím sestavit sám, rád bych se dostal na méně než 2,5 mm, jestli to nepůjde, je pro mě tahle sada nepoužitelná, když s Pehem se dostanu pod 1 mm.

  • K sadě p. Bártka
    Ta vychází z podvozku posledních sérií, podélná vůle podvozků je omezena tím, že čep vozu je odlit napevno s podlahou. toto je možno aplikovt i při použití Peho.
    A vzdánost mezi vozy, no to je na každém, jakou si zvolí.Ta se určuje tím ,kde při lepení hlavy spřáhla usadíme čelní hranu hlavy.
    Taktéž výšku si musíme určit sami.Postupujeme takto, hlavu začistíme a usadíme do kousku modelíny(plastelíny)nalepené na kolejnici, dle výšky originálního vozu, pak s upravovaným vozem Y najíždíme a najíždíme a upravujeme(přibrušujeme) držák kulisy.Je nutno mít už budoucí dvojkolí v podvozcích a dbáme ba to aby vůz byl středem koleje.
    Ještě malé upozornění na kostičky u schůdků na nových dílech rámu ty si uživatel natře do barvy rámu vozu nebo dbrousí, mají sloužit k k vyplnění mezery mezi schůdky.Pak se ještě může stát vinou síly nového rámu, že do vozu jde těžko výbava, pak musíme trochu upravit její vyšku.Všechny tři díly podlah se k sobě lepí vloženy ve voze,nové díly musí jít vkládat volně,taktéž kulisy musí chodit volně i pérka nesmí moc tahat(upraví se síla tahu pružiny).
    Bártek Pavel

  • Tak zatimco peho loziska u nakladnich 2 napravovych vozu sly super, u Y vozu jsem mel problem, ze kdyz se lozisko zapustilo akorat do plocha s rozsochou, jak se doporucuje u 2 napr. tak se zde uz dvoukoli velmi viklalo. U druheho podvozku jsem nechal peha mirne trcet a dvoukoli uz bylo tuhe. Tak jsem je jeste vydobyl ven, privrtal otvor a uz to bylo „moc“, tedy do plocha a viklalo se to zas. Ale jede to hladce, stejne jako naklady s neviklajicimi se dvoukolimi. Cili u Y vozu se musi strefit peho loziska tak, aby jen na tloustku vlasu trcely ven.

  • VoVo: Jak zde píšeš, tak u Zeuke podvozků se dá použít šroubek a matička M3 normálně ze železářství. Právě jsem skončil jejich instalaci do tří vozů. A jen jeden šroubek šel zasunout do podvozku ztuha. Bylo ale potřeba odstranit ten kovový zobáček, který držel podvozek na místě, aby bylo dost místa pro šroubek. Neboť to plechové uložení kol zasahovalo i prostoru kde má být šroubek, tak jsem musel ubrat i kousek na něm. A výsledek je uspokojivý. tj. podvozky už konečně nevypadávají. Určitě by tam šla nainstalovat i kinematika, ale to by si vyžádalo další úpravy. To už bude muset počkat než si ty kinematiky pořídím.

  • to tomas: no těch oken je vpodstatě jen devět, počítají se ta velká, co velké okno to jeden oddíl pro cestující, ta malá jsou do chodbičky a na VC. Jinak souhlasím že ty vozy vyúpadají parádně, jsou dlouhé a štíhlé – prostě tak jak mají být a ani cena není špatná pokud skutečně bude 700 kč za vůz tak to bude jasná koupě. Neví někdo kdy mají být první vlaštovky v prodeji? Někde jsem četl že devíti a desetiokenní verze bude někde na podzim.

  • Já už mám dva vozy přestavěné a i kinematiky se vešly. Uchycení zkouším tak, že ten kovový zobáček od podvozku zahnu po nasazení rámu. Když to nedrží (většinou tam zůstane nechtěná vůle) tak pak přijde na řadu šroubek. Ten zobáček se ale odstraňuje špatně, proto jsem se tomu chtěl vyhnout. Příště to zdokumentuju…

  • VoVo: Samozřejmě, že šlo ten zobáček jen ohnout. To jsem měl v plánu původně. Jenže ty plíšky musely být ohýbané již několikrát. Tři totiž upadly a nezbývalo nic jiného než použít šroubek. No a když už jsem byl v tom, tak jsem ho osadil i na těch zbývajících třech čelnících, kde být vlastně ani nemusel.
    Když říkáš, že už máš dva vozy upravené, tak bych se tě rád zeptal, jak si vyřešil schůdky? Jsou přeci součástí toho kovového držáku spřáhla, který se musí kvůli kinematice odstranit pokud se nemýlím.
    Použil jsi nějaké jiné (Například takové jako jsou ve stavebnici „Rajky“ od LPH) nebo se ti povedlo zachovat původní?

  • U jednoho jsem je už nedával (předsuvné dveře), u druhého jsem je rozříznul a vrátil, ale příště už to neudělám, vypadaj fakt blbě…

  • VoVo: Díky za informaci. Ještě nevím jak to udělám já. Na některých mi schůdky dokonce chybí. Tak se snažím vymyslet nějakou adekvátní náhradu. Napadl mě silnější papír či plastová deska.

  • Já jsem na rozpracovaném BDs udělal podložení schodů a jeden, co na modelu chybí z 0,5 mm Evergreen desky. Jinak jsem uřezal nárazníky u toho osazení, aby mohly být vozy blíž k sobě a talíře jsem taky dělal z tohoto Evergeenu. Teď mám nárazníky zároveň s přechodovými měchy, jak je to ve skutečnosti. Kinematiky jsem umístil tak jako v tomto článku. Až vůz dodělám, dám fotky na netu do nějaké fotogalerie…

  • Dobře, přemluvil jsem se, nějaké fotky jsem nahrál.

  • kapku off… ale kde maj kynematiky peho? myslím tím nějaký ONLINESHOP
    Dík

  • To Filip : Doporučuji Vám maloserivky.eu, kinematiky jsou zde levnější 🙂

  • S těma kinematikama si počkejte, budou brzo jiný a levnější 🙂

  • v jakem časovem rozhraní? 🙂

  • No což o to, ony už jsou, ale ještě se nemůžou oficiálně distribuovat kvůli byrokracii, a ta by měla být v řádu měsíce až dvou hotová, žejo pane výrobce?! 🙂

  • Ano, přesně tak. Do prodeje to bude smět až SE napíše příslušný dokument. Až SE dokumetn napíše, projde schvalovacím řízením, které může trvat až tři měsíce. To je ale krajní limit, spíš to bude dřív. Jenom SE to musí sepsat, což je překážka největší a tenhle víkend to zase nstihnu. Čekání se ale myslím vyplatí, aspoň se budete těšit na Ježíška 🙂

  • K té kinematice, není někde ve vodách internetu nějaká fotka? Docela by mě to zajímalo. A za kolik by byla potom asi tak sehnání?

  • Fotka právě nikde není, v tom je ten háček „oficiality“. Dokud na to nebude ouřední štempl, nedá se to prodávat ani jinak prezentovat. Ve finále to ale bude dostupné jak v obcodech, tak na e-shopech. Konstrukce vychází z osvědčených kinematik Peho a prodávat se to bude jako stavebnice s jednoduchou montáží za zhruba poloviční cenu. Ve výrobě je ještě řada dalších doplňků pro TT, které budou k dostání v horizontu jednoho měsíce. O všem se včas dozvíte tady.

  • Tak to už se těším na vánoce neboť chci kinematizovat spoustu vozů a Peho jsou dobré, ale cenově náročné…

  • krása 🙂 já sem dospěl k nazoru že ty peha vyjdou ais nejlíp když to tak vemu, srát se s ruznejma 8845 od Tilliga, proč by ne, ale chce to dost přremejšlet… tak sem na to zvědav a těším se

  • To Rosťopiš: to si piš že se těšíme na kinematiky jak na ježíška, kinematiky co jsem od Peha měl jsem všechny vyčerpal (cca. 30 ks), a už teď mě doma čeká cca. 15 dalších vagonů na kinematiky. A do vánoc bude hůř… 🙂

  • Těšit se můžete taky na nárazníky na vagony i mašiny, lomený rám na Uacs 451, vzduchojemy na motorové lokomotivy… To bude tak do měsíce. Kinematika je bohužel vázaná tím papírováním a tak vyběhne později. Kolega VoVo ale vyfasoval pár kousků do zkušebního provozu, takže na dojmy a zkušenosti se ho můžete zeptat už teď.

  • To Rosťopiš: jo už jsme něco zaslechli a těšíme se. 🙂

  • Do roka a do dne… Teda skoro 🙂

  • Ještě postřeh k článku: kromě zasunutí nárazníků do roviny s návalky to chce dosadit kola 7,7 mm a na podvozcích o 1 mm sebrat výšku čepů (+ těch podpůrných sloupků) – musí vám sedět výška nárazníků a střechy dle skutečnosti. Já jsem na svém pokusném pošťákovi i nadstavil kastli v rozích, aby ten zub nebyl tak tragický: http://tinyurl.com/7xfjwhu
    No a dnes jsem posadil na koleje dva nové Y/B 70 (vagónově zelené „béčko“ ČSD) z produkce Tilligu a mám chuť ty staré BTTB vyhodit. Takže tak asi.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..