06
01/10

Původně to měl být Baim, k jeho stavbě je totiž tato sada určená. Ale má to stejných jedenáct oken, jako cokoliv jiného, tak proč toho nevyužít… Tentokrát jdu stavět další osobní vůz – Bdt.

Opět mám přestavbovou sadu od DK-modelu. Tentokrát pro vůz Baim. Nápad je to dobrý, ale usoudil jsem, že zatím přípojné vozy tvořit nebudu z jednoduchého důvodu – tvar střechy. Když se podíváte do článku na vlaky.net, uvidíte, že přípojné vozy k M296.1/2 měly téměř plochou střechu. Ale normální rychlíkové vozy jí mají pro změnu hodně do kulata. No a co má oken 11 a střechu do kulata? Brácha vozu Baim, vůz Bdt. Také vyráběný ve Studénce, následník vozu Baim, ovšem s klasickým profilem skříně. Není asi tajemstvím, že co se týče konstrukce, převzal vůz hodně právě ze svého předchůdce, proto ta podobnost a přestavbové díly půjdou snadno použít. Jediné, co nebude sedět, budou podvozky. Model bude mít klasické rychlíkáčové Görlitz V, skutečné Bdt má podvozky VÚKV, které jsou si však naštěstí alespoň na první pohled vcelku podobné. Jak vypadá vůz Bdt se můžete podívat třeba zde.

Provozně to bude ideální vůz – je to totiž vůz pro osobní vlaky, velkoprostorový… Z Prahy do ČB jezdí na rychlících společně s vozem BDs. A nebo může jezdit v soupravě s vozy B, určitě se neztratí.

Za vzor jsem vybral vůz Bdt279, i když jak jsem podzěji zjistil, střešní partie mi vyšly tak, že by to měl být spíše jiný index, ale nevadí. Pár fotek z dálky, alespoň na rozmístění popisků, mám na Picase.

Přestavbová sada.

Leptané bočnice.

A leptaných 11 oken.

V sadě jsou i nové kryty na střechu, které ovšem odpovídaj vozům Baim, takže je nepoužiju.

Sada obsahuje i obtisky.

Bude to to samé, jako v případě BDs. Pro jeho stavbu jsem zvolil… ano, moment překvapení, opět hospodu. Tak dlouho jsem čekal na nějaké rozhřešení tajenky „rychlíkáče v reálné délce“, až jsem se naštval a rozhodl se, že se tím nebudu tak stresovat, vždyť to děláme pro radost, tak si udělám rychlíkové vozy zkrácené a budu od nich mít pokoj, to bych se těch novinek taky nemusel nikdy dočkat, že…

Je to k vzteku, protože je s tím nejvíc práce, ale aspoň tu hospodu zlikviduju. Stejně půjdou zase všechny dekly ze střechy pryč.

Vybroušené přechodové dveře.

Na radu kolegů jsem tentokrát zkusil vzít vrtačku a v ní upnutý řezný kotouč.

Chvíli jsem řezal, celkem to šlo, ale 100% přesné jsem to taky neměl… A hlavně se okolní plast taví, takže opatrně.

Po vylámání oken je prostor pro novou bočnici téměř hotový.

Ještě jsem prostor dobrousil, což už byla otázka chvíle. Vrtačka celkově dobrým pomocínkem, i když všeho s mírou. Chtěl bych všechny, kteří se do předělávání bočnic pustí, důsledně varovat! Při výběru vozu na přestavbu kontrolujte, jestli má vůz na obou stranách stejně široký okap střechy. Jak jsem totiž zjistil při zkušebnim osazování leptu, tento vůz měl jeden okap široký (lept tam šel vsadit dobře a ještě okap zůstal viditelný), ale na druhé straně žádný okap nebyl! Zřejmě špatné spasování formy v lisovně, ale bočnici potom není  pod co vlepit, nepříjemně vykukuje do prostoru a navíc to dost špatně drží přilepené!

Vyřezané bočnice.

Přilepené bočnice.

Tedy ne, že by se to povedlo napoprvé, ale nakonec se to podaří 🙂

Úprava střechy, jak už jsem psal, rozmístěný větráků odpovídá spíše upraveným Bdt na přepravu jízdních kol, ale jestli to poznají tři lidi ze sta?

Brousit, tmelit, brousit, tmelit, stejně to nebude rovné ale aspoň abyste moc nenadávali 🙂 Poslední dobou to lehce flákám, času je čím dál méně a aby člověk alespoň něco vyprodukoval, chce to trošku práci urychlit (samozřejmě v nějaké rozumné míře).

Druhá strana střechy.

Přestříknuto základovkou. Mezi okapem a bočnicí může vzniknout škvírka, každý, ať se s tím popere, jak umí. Já to postupně zaliju základovkou.

Takto fešácky bude vypadat celý vůz. Když ho postavíte vedle devítiokenných vozů od BTTB, na první poled ten rozdílný počet oken ani moc vidět není, hlavně pro neznalé.

Tady jsem si užil – je vidět, jak zde úplně chybí okap.

Jasně že mě to trochu štve, příště bych byl asi chytřejší už při výběru původního vozu.

Rámečky oken jsem na vrchní straně sestříhnul obyčejnými nůžkami co to šlo, abych je dovnitř později vůbec nacpal, je to tam na setiny milimetru 🙂

Nástřik zelenou Agamou stejně jako u BDs.

Zatím to ujde…

Těch 11 oken je tam slušně natěsnaných 🙂

Pak už přijde na řadu světle šedá, lesklý lak a obtisky.

Po obtiscích jsem vlepil do bočnic leptané rámečky nastříkané také světle šedou.

Zevnitř se na krásu nehraje, ale pro ty zvídavější to tam vypadá zhruba takto.

A zvenku takto.

I když na voze by byla ještě nějaká práce, především na pojezdu a interiéru, v tuto chvíli se posledními fotkami se stavbou loučím. Proběhla patina především střechy a lehce bočnic do „provozního“ stavu, to model také hodně vylepší.

000_2825

Pojezd je provizorně usazen obyčejný BTTB před patinou.

000_2826

K přestavbě asi to, že si myslím, že tyto přestavbové sady i dnes mají smysl.

000_2827

Dá se totiž stále vytvořit téměř jakýkoliv vůz, který do kolejiště potřebujete, a nemusíte čekat, až se někdo z výrobců uráčí (mnohdy jen slíbí a výroba trvá několik desetiletí).

000_2830

Jako představitel velkoprostoru to vypadá dobře a hlavně uvěřitelně. Na podlahu jsem provizorně vložil balzu, aby to nevypadalo tak prázdně.

000_2833

A když si s tím člověk trochu pohraje, je to v soupravě továrních vozů k nerozeznání.

000_2836

A já budu doufat, že už ty bočnice budou držet. Není to samozřejmě chyba bočnic samotných, ale že by BTTB mělo každou skříň jinak vylisovanou mě opravdu nenapadlo…

000_2835

17 komentářů k článku “ČD Bdt – jedenáct oken na Ypsilonce”

  1. fildason :

    kde se da sehnat ten vuz mintropa na aukru?

  2. MIKO :

    V drogerii v oddělení s dámskými potřebami;)

  3. miva :

    to fildalson: na tohle můžeš použít kterýkoliv rychlíkáč BTTB.Což i VoVo v jiném článku naznačil- zde jenom pracuje s „mitropa“ přebytky :))

  4. maskr :

    Nedaly by se náhodou někde ty leptaný okna sehnat samostatně?Je mi líto vždycky na Aukru kupovat celé vagóny a pak z nich okna pitvat.Byl bych moc vděčný za každou informaci.

  5. airwar :

    to fildason: chlapci, chlapci, člověk by čekal že mladá generace umí na netu hledat, vagóny se dají sehnat logicky například na Aukru, vyplatí se kupovat, právě třeba Mitropu, rycxhlýkáče Dr a podobně, obvykle jsou i o více než 100 kč levnější než vagóny se značením ČSD.
    to maskr: leptaná okna vyrábí a prodává například DK-model – hned na začátku druhého odstavce je odkaz, tak použij to.

  6. maskr :

    airwar : to už mě taky napadlo se tam podívat, jenže v katalogu je samostatně nemají, ještě zkusím zamejlovat.

  7. maskr :

    Tak jo, není problém si ty sady oken objednat samostatně. Sada na jeden vagon vyjde na 150,-Kč.

  8. Geni :

    Takže to vypadá jako ten stříbrný arch leptů zde na fotkách.
    Btw. Nevíš zda-li dělají i v jiných měřítkách než TT ?

  9. Filip :

    to MASAKR:
    sada oken rozumíme ten pásek co se vlepuje dovnitř, nebo dokonce samostatně vyleptané rámy? To by totiž bylo hodně dobrý 🙂

  10. starsivlk :

    Bezva, moc se mi to líbí, dobrá inspirace budu ji následovat,nějaké karoserie Ypsilonek ještě mám.

  11. Tomcat :

    Tohle chtěl jsem se zeptat jaká to přesně je barva od Agamy.
    Já si koupil XF-5. Je to ten zprávnej odstín??

  12. VoVo :

    C62 Zeleň střední. XF-5 neznám takže těžko porovnat. Ale vzhledem k tomu, jak ty vozy jezdí vyšisované atp je to dle mě jedno…

  13. Tomcat :

    jj dík

  14. Zlámalík :

    Vovo, objednal jsem si taky tuto sadu od DK modelu, ale bude třeba něco doupravit: okna od hajzlíků jsou užší a bez příčky a spodní okraj skříně též nesedí (zrušit zkosení na koncích a doplnit výstupky nad podvozky). A plánuju to pojmout jako Bdt 280/Bp, tedy s prolisovou střechou, tak snad se k tomu dokopu a budu to moct prezentovat… 😉

  15. rušič ;) :

    Zdravím všechny,
    No vovo tys tomu teda dal, dělám sice Ho ale hned tak sem sjel trochu níš tak s toho nakonec vylezl vůz Bt.
    A víš jak jsem to poznal?Vůz, který prezentuješ hned na začátku je vuz BDt tento vůz má tři různé podoby Bdt279 bez prolisů na střeše http://nastoupil.com/?attachment_id=10323 vůz BDt 280 s prolisy http://nastoupil.com/?attachment_id=7957 a ještě nejnovější podoba Bp i s prolisy http://nastoupil.com/?attachment_id=13892 .A aby toho nebylo málo tak jen pro zajímavost vůz Bdt i Bp mají podvozky GP 200,více zde http://www.vagony.cz./pojezdy/mapa/podvozky_mapa_gp200.html

    Mno ty jsi stvořil vůz Bt(ještě špatně označený, ale i tak ho máš celý jakýsi špatný) který má na WC půlené okno a ještě na každé straně nad WC má 2 větrací šachty a nad umývarnou jednu větrací šachtu.(asi tak to bude).
    http://nastoupil.com/?attachment_id=10357
    Neber si to osobně, jen abys nas tu neopíjel rohlíkem, aneb kritika taky musí být 😉 😀

  16. VoVo :

    Díky! 🙂 Ono těch problémů je tam mnohem víc – jiné podvozky, úplně špatné rozměry skříně… v tom už se ty větráky ztratí 🙂

  17. rušič ;) :

    No ono je vlastně zarážejicí už jen to, že v sadě jsou potisky na BDt a ramečky na Bt, myslím že tvůrci na dkmodelu to dělali pro kšeft… :D, nebot BDt má obě okna záchod i oddíl pro kola NEPŮLENÁ.
    ale i tak model poteší, ale osobně bych se s tím ani trochu neuspokojil, mám obrovské nároky…

Napsat komentář