Kolejiště a doplňky

Malé kolejiště s velkými možnostmi

mini3d2.thumbnailPůvodně jsem plánoval moduly v „nudlovém“ provedení, jak jsem psal minule. Poté jsem na nich ale začal nacházet nedostatky, se kterými jsem se nechtěl smířit, a tak jsem se opět vydal na strastiplnou cestu měření, plánování, vymýšlení, projektování… až jsem zase něco vyprojektoval.

Proti nudlovce nakonec hovořilo několik proti:

– provoz na zemi dává pozorovateli nezdravý nadhled a kromě položení hlavy na podlahu nemá šanci užít si jiného pohledu, než svrchu

– provozovat 13 cm široké moduly ve výšce očí by znamenalo stavbu podstavců a výsledkem by bylo téměř nemyslitelné podlézání pří cestě kamkoliv po bytě, což je prostě kravina

– kolejiště klikatící se mezi pohovkou, televizí, pracovním stolem a postelí bude velmi náchylné na ulámání vystupujících detailů, v horším případě rozšlápnutí modulů či dokonce na nich stojících modelů (člověk nikdy neví – prostě vám nedojde, že sedíte nad tratí)

– kolejiště bude vyžadovat pro každé ježdění složení do provozního stavu, základní elektrické zapojení, nakolejení lokomotiv a vozů (komu by se chtělo pokaždé usazovat všechna vozidla) a po ukončení provozu opět rozložení, uložení… to vše vždy ideálně hned ten večer po sestavení

Pro tak nakonec zůstala možnost modelovat pěknou jízdu krajinou a slušně velké nádraží s možností dalšího rozšiřování, což ovšem není pořád úplně ono (než abyste si šli na pět minut jezdit a strávili půl hodiny stavbou a rozkládáním, to se na to radši vykašlete).

Takže jsem opět zapřemýšlel nad variantou deskového kolejiště…

Při projektování jsem si ovšem hned na začátku stanovil několik podmínek, které vpodstatě zůstaly stejné už od plánování nudlovky:

– nádraží musí být minimálně dvoukolejné, ideálně však tříkolejné, přičemž všechny koleje by měly být průjezdné

– z toho jedna kolej musí být schopna pojmout vlak o délce 80 cm (lokomotiva + 3x B nebo lokomotiva + Bpjo)

– další kolej musí být schopna pojmout vlak o délce 60 cm (lokomotiva + 2x B nebo lokomotiva + 2x Bmto)

– třetí kolej určená pro větší motorové vozy „solo“ nebo pro 810 + 010 či jednotku 814

(manipulační vlaky budou přizpůsobeny dle délky kolejí – pro 80 cm je to zhruba lokomotiva + 5 – 6x Raj / Eas / Faccs apod., což už vypadá jako slušný vlak)

– ideálně nějaká ta odstavná kolej „pro efekt“ nebo pro odstavení „bafíku“ 010

– když už kolejiště, tak by mělo mít případnou přípojku (nebo alespoň přípravu na ní) pro případné budoucí rozšíření, kterou může zatím reprezentovat zarostlá kusá kolej

– na hlavní části kolejiště musí být použity minimální poloměry 310 mm kvůli bezproblémovému provozu jakýchkoliv souprav, pouze v nádraží může mít nejkratší kolej (určená pro krátké motoráky) méně

– na kolejišti by neměla chybět alespoň krátká jízda krajinou

– kolejiště by mělo umožnit jízdu dokola – tedy klasický vlakodrom, protože když si chce večer člověk sednout a jen tupě zírat do kolejiště a relaxovat, není nic otravnějšího, než úvrať po půl metru jízdy – takové kolejiště potom způsobí to, že mezi dvě stanice je posazen sólo motoráček, který pendluje tam a zpět, protože není potřeba v každé stanici rozpojovat a přepřahat

Jak je vidět, podmínky jsou to poměrně přísné a nekompromisní, ovšem člověk se postupem času naučí, že dělat kompromisy nemá cenu. Zatím nestanoveným aspektem byl prostor. Prostoru není nikdy dost a v našem malém bytě obzvlášť, proto se hraje o každý centimetr.

Nejprve jsem uvažoval o zabrání rohu místnosti, kde by cca 40 cm vedlo pod parapetem okna. Takové umístění by nebylo ideální a vyžadovalo by ochranu před sluncem, tedy přikrytí nějakou deskou. No ale to by se vymyslelo. Vznikl prostor o tvaru „L“, rozměrově ovšem stačil stejně jen na ovál s nádražím.

mini1

Do výběžku jsem zkusil umístit depo s točnou, což je sice klišé, ale v tuhle chvíli jde modelovost trochu stranou. Podstatou kolejiště by mělo být alespoň trochu kulturní projetí modelů, které se budou jinak hromadit ve vitríně. A taková točna, ať chcete či ne, skýtá výbornou možnost vyskládat si lokomotivy pěkně kolem točny a kochat se.

mini1d

Návrhů vzniklo více. První počítal pouze se dvěma průjezdnými kolejemi a nakonec jsem si neodpustil i tu lokálku do kopců. Tedy celkem tuctový námět, který většina znalců odsoudí. Na konci lokálky by byla zarostlá výhybka na zrušené nádraží, za kterým by pokračovala uzavřená trať. Před výhybkou by byla malá zastávka určená pro osobní dopravu obsluhovanou motorovým vozem 810. Inu, trapmíci se nějak do toho lesa dostat musí.

mini1d2

Zkusil jsem koleje zatočit do osmičky, ale při použití zmíněných poloměrů téměř nevytočitelné a nezůstala zde jediná rovná kolej.

mini-osmicka

Další varianta už vznikla s rozšířením, že by jeden oblouk byl sklápěcí a tvořený jen kolejemi s podložím. Po ukončení provozu by se díl sklopil a prostorově by nepřekážel, přičemž by mohl panel zůstat na svém místě se všemi zaparkovanými modely.

plan42

Dokonce by se tam vešel i skryťák o třech průjezdných kolejích a minimálně jedné pro odstavení sólo motoráku.

plan4

Vzniklo tak větší nádraží i větší lokálka s koncovým nádražím, velmi podobným už minule ukazovanému koncovému nádražíčku pro objetí přípojného vozu 010 motorákem 810. Takové kolejiště už skýtalo provozní možnosti na svůj rozměr velmi bohaté především díky čtyřkolejnému nádraží, lokálce, depu a skrytému nádraží.

plan4d

Tyto návrhy byly však spíše z oblasti bujné fantazie a šance, že se na ně najde prostor, byly velmi malé. I když to poslední kolejiště, to už by se blížilo splněnému snu velmi těsně 🙂

Poté přišla inspirace odjinud. První inspirací bylo minikolejiště, které jsem shlédnul na výstavě v Pečkách. Pro provoz 810 + 010 to není špatné, ale kde budu projíždět Zamračené? 🙂

Dokonce jsem se i chvíli smířil s tím, že Zamračené nebudou a vytvořil minikolejiště bez okruhu.

mini-uvrat

Nakonec jsem hledal dál. Kolega Martin u sebe na stránkách ukázal pár návrhů mini kolejišť a to nejmenší dokonce postavil. Celé to nacpal do skvělé šíře 60 cm, ovšem za použití BTTB kolejiva a pro mě příliš ostrých oblouků. Sám se nechal inspirovat známým kolejištěm Výsluní. A tak jsem se nechal inspirovat též a začal hledat vhodný rozměr. Nakonec jsem dospěl k tomu, že by se mohla využít již dříve plánovaná knihovna pro ukládání modulů, jen by v ní kolejiště stálo posazené na boku. Vznikl tak využitelný rozměr 94 x 77 cm se zavíráním proti prachu. Zvolenou knihovnou je (jen tak mimochodem) Billy od IKEA vyráběný v několika barevných i rozměrových variantách včetně několika druhů dveří, základní verze (bez dvířek) už od nějakých 700 Kč, což je výborná cena.

ikea_billy

Šel jsem a nakreslil kolejiště do rozměru 94 x 77 cm. Bylo jasné, že rovinek si tu moc neužijeme a vše bude muset být v oblouku, to vše nejlépe při zachování požadavků zmíněných na začátku. Byl to boj, ale povedlo se. Prvotní návrhy byly značně nesmělé a spíše zjišťovaly, kolik toho daný prostor snese… Další inspiraci jsem v tuto chvíli čerpal z plánků kolegy JBr.

mini2

Už zde se ukázalo, že nádraží v oblouku bude opravdu nezbytné, ale za pomoci obloukových výhybek v pohodě realizovatelné.

mini2d

První návrh, který se mi opravdu zalíbil, byl najednou na světě. A světe div se, i se třemi průjezdnými kolejemi a vyhovujícími délkami kolejí, přičemž téměř polovina okruhu zůstala volná pro jízdu krajinou, tedy téměř ideální kombinace.

mini3d2

Dobrý nápad, který jsem použil od kolegů, je odstavná kolej skrytá v tunelu. Slouží pro odstavení „přebytečného“ motoráku, který se může vrátit ze stejného směru, kterým odjel, tedy takový skryťák v malém. Navíc se každá možnost odstavení vozů počítá. Zabijí se tím dvě mouchy jednou ranou, kdo by totiž nechtěl na svém kolejišti mít tunel.

mini4a

Ve spodní části by mohlo být připravené napojení na budoucí přídavný modul v již zmiňovaném rozměru 26 x 77 cm. Tam by mohl být umístěno například depo s točnou (jak jinak, že) nebo něco na styl lomu / pily / vlečky / uhelných skladů… případně může být více modulů a mohou se prohazovat dle chuti nebo se může trať natáhnout někam pryč. Tato odbočka bude mít na kolejišti vzhled zarostlé, mírně orezlé koleje vedoucí neznámo kam, kde je však patrný příležitostný provoz. Navíc bude přímá kolej ještě v úseku pevného kolejiště sloužit pro nakolejování vozů, jejich spojování, a případně to bude i jeden z mála rovných úseků vhodných na focení.

mini4d

Jedinou nevýhodu jsem shledal v nádraží – je v oblouku. U starých očkových spřáhel by to takový problém nebyl, ale u nových Tillig spřáhel už to problém je. Ty totiž vyžadují pro spojení vůči sobě polohu přímou, čili se spojí pouze na rovné koleji. Budu se tedy muset obejít bez nějakého velkého „šoupání“ vagónů, k čemuž vlastně ani kolejiště není rozměrově stavěné. Spoustu let jsem snil o kolejišti s hlavní tratí do oválu a lokálkou do koncové stanice. Pak jsem se začal pídit po realitě, abych se opět vrátil k vlakodromu pro zábavu. Zvláštní proměny… Zkusil jsem si pohrát s depem a jeho napojením, výsledkem byla tato celkem pěkná varianta. Spodní kolej vede do depa, na rovnoběžných kolejích by mohlo být i nějaké to zbrojení nafty. Horní kolej by mohla vést třeba na skládku uhlí nebo něco podobného.

mini5

Dalším pokusem, kolik toho prostor snese, bylo přidání krátké odstavné koleje na vnitřní staniční kolej a zároveň krátké koleje od vnější staniční koleje, na kterou jsem dostal tip pro umístění traťovky (i když já moc na tyhle drážní mechanizmy nejsem). Tato kolej by mohla v budoucnu sloužit rovněž pro napojení dalších modulů, případně by se tímto z kolejiště stala průjezdná smyčka, kde by vlak vjel po koleji A do kolejiště, obkroužil ho, zastavil v nádraží a výjezdem B pokračoval dál. Zařazením další výhybky do vnitřní koleje se dá pomocí flexi koleje vytočit pravidelnější oblouk a zároveň by zbylo více místa na nástupiště alespoň ke druhé koleji. Nástupiště by byla samozřejmě sypaná a zřejmě jen nízká.

mini6

Další varianta, tentokrát s protaženými odstavnými kolejemi na co největší délku. Především odstavná kolej souběžná s tratí by byla lákavá, ale zmizela by tím alespoň ta krátká jízda volnou krajinou, takže jsem se nakonec k této variantě příliš nepřiklonil. Staniční budova bude ve finále zřejmě umístěna uvnitř kolejiště a povede k ní malá silnička přes přejezd s výstražníky (bez závor).

mini7

Není nic lepšího, než to vidět naživo. Vytiskl jsem si tedy z Wintracku plánek 1:1 a rozložil na podlahu. Jednalo se o jednu z prvních verzí, tedy bez odstavných kolejí a rozšířeného nástupiště ke 2. koleji.

100_4046

Pří troše snahy by se to celé dalo postavit z kolejí s podložím, ale zatím jen tak orientačně…

100_4049

Pro lepší měřítko poslouží pár lokomotiv a vozů. Nádraží bude natěsno a lidičky na perónech budou stát v řadě vedle sebe, ale mělo by to jít.

100_4050

V tomto případě jde efekt stranou, jde především o co nejlepší využití prostoru. Vzdálenost oblouků by odpovídala spíše širé trati než nádraží.

100_4052

Až v měřítku 1:1 si člověk uvědomí, že to zase tak malé nebude. Je to taková náhrada obyčejného oválu ze start setu, ale to byl částečně účel. Prostě se kolejiště vyndá a může se jezdit v krajině, kdežto jízda po zemi na kolejích s podložím není úplně to pravé ořechové.

100_4054

Prozatím tedy z plánování vše. Já osobně si myslím, že by návrh mohl uspět a zbývá už doladit jen drobnosti co se týče kolejového uspořádání ve spodní části plánku (tzv. jižní zhlaví). Zároveň by jeho stavba mohla relativně rychle „odsejpat“, což by také nebylo na škodu. Do komentářů můžete psát nápady, postřehy, tipy na vylepšení, případně diskutovat o jednotlivých variantách kolejového uspořádání.

29 komentářů: „Malé kolejiště s velkými možnostmi

  • zas bezva clanok, ako vzdy. som rad ze si nudlovku nechal nudlovkou, popravde som si tiez nevedel predstavit ako to rozlozis v izbe a sedis na stolicke s regulatorom v ruke.kedze mam rovnake priestorove problemy ako ty som od prveho clanku rozmyslal so s tym a dospel som k rtom rieseniam:
    1. postavit kolajisko na pracovnom stole s malou odstavnou kolajou na stavbu. ( velmi nepravdepodobne riesenie )
    2. na stenu upevnit sklapacie kolajisko, ktore vyzera ako skrina cize to nenarusa vzhlad izby, ale nevyhodou je ze musis modely skladovat so vytrine
    3. na strop zavesit zosuvne kolajisko. but pomocoulana manualne alebo na elektromotor. kto ma znizeny strop da sa to aj esteticky upravit ale ja to beriem ako malu dan za ucelovost. moze byt rtocu vacsie ako stol na ktory to spustim, mozes tam nechat modely, nezavadzia…
    skus zvazit druhu alebo tretiu variantu myslim ze by si ziskal trochu miesta trebarz aj na tu lokalku 🙂

  • kedze mam trosku cas, napisem zopar myslienok. ako som pisal v clanku nudlovka chcel som robit kolajisko na panely, rozmer nie je podstatny skratka ide o to, ze sa to bude cele sklapat ako pise Mato bod 2. problem je ten, ze ked to bude na fest sklopene na stene tak tam budovy mozu zavadzat, pri moznom sklapani sa tam moze nieco ulomit. takze je to treba sklopit umiestnit na kolaje vozovy park a budovy, po skoncini jazdenia vsetko odlozit a sklopit naspat. ja som zacal dumat nad malou modulovkou – ked som si spisal plusy a minusy tak som upustil aj od tohto riesenia. teraz su dve moznosti:
    1. sklapat to zo stropu, nejake tie lana
    2. dost velky priestor je pod manzelskymi postelami, povodny rozmer 220x140cm budem musiet skratit na 190×140 cm (to sa pod postel v pohode zmesti), na spodok dat kolieska a zasuvat to pod postel, hmm toto by zle nebolo. podobne to je riesene tu: http://www.rominov-svet.eu/index.php?vyber=stavba

    treba si to poriadne premysliet aby si clovek pocas stavby netrieskal hlavu o stenu ze to mohol vymysliet inak.

  • to moje by byla teoreticky varianta 2 – o 90 stupňů by se to opřelo do skříňky – samozřejmě problém s tím, že nic nesmí moc vyčnívat a vozidla se pokaždé musí ukládat.

    nějaká vytahovácí „hrůza“ na strop u nás nepřipadá v úvahu – je to přeci jen obývák a ložnice a nežijeme jenom vláčky 🙂 problém vytahovacího kolejiště obecně – malá šance ochránit ho proti prachu

    o kolejišti pod postel jsem taky uvažoval (inspirace u Romana), ale když při týdenním úklidu vidím, kolik chucvalců prachu se pod postel shromáždí (máme PVC, takže je to hodně vidět), tak by to asi nebyla nejlepší varianta bez nějakého víka, navíc opět omezená světlost pod postelí. a až jednou postel křupne, budete spát na kolejišti :)))

  • Technická : jak lze z WinTracku tisknout plán v měřítku 1:1?

  • Mylsím že se to jmenuje Page Setup, tam si nastavíš měřítko 1:1 a pak dáš normálně tisk.

  • Nazdar VoVo, celkom šikovný článok. Nerozmýšľal si však o použití už navrhnutých plánov minikoľajísk od p. Ferdiána? Napr. Úvraťovka (ja ju zrejme tiež použijem, ostatne som to už uviedol na fóre modely.biz :)) alebo Koncová stanička? Je to už dopredu vyriešené, aj výškovo, navrhnutá je aj skrytá časť, z časti je už aj naznačená prevádzka… maximálne si to prekreslíš do Wintracku, popr. upravíš pre konkrétny typ koľajiva… Samozrejme, ak ti ide o vlastný návrh, tak je to potom úplne jasné, a moja pripomienka je bezpredmetná..

  • To víš že jsem si je podrobně prohlédl i jsem uvažoval o jejich pro a proti. I jen inspiraci jsem se z nich snažil načerpat, ale moje požadavky jsou dost striktní a nerad bych ustupoval. „Bohužel“ jsem si hned na začátku ujasnil, co od kolejiště chci a toho se snažím držet. Neshodli jsme se s plánky na rozměrech, délkách staničních kolejí, poloměrech oblouků, nastíněném provozu na tratích, vlastně ani tu úvraťovku nechci… Z plánků Milana F. však čerpám inspiraci dlouhodobě a jeden jeho plánek mě nadchl tolik, že mít na kolejiště volných 190 x 110 cm (což je hodně nad limit), tak už snad stavím 🙂

    http://milanf.rajce.idnes.cz/modelybiz2/#Celek_Daniel11.jpg

  • Ano, je to presne tak ako píšeš, vždy ide o priority, čo vlastne človek – modelár od koľajiska požaduje. A vtedy idú stranou všetky „múdre“ pripomienky. Lebo len jedinec sám vie, čo chce, a tomu sa všetko prispôsobí. Len jedna vec ma ešte napadla – čo tak posunúť tú stranu tunela, kde je most, až k mostu samotnému? Vznikla by pekná scenéria, keď vlak prejde cez most a hneď vojde do tunela… V dnešných časoch sa to dá krásne zmodelovať a ten prechod by nemal chybu…

  • Ano, ten tunel s mostem už mě taky napadl. Prozatím je to asi takto: důležité je postavit kostru kolejiště, potom správně usadit koleje a zbytek věcí mám zatím v hlavě jen tak zhruba (co se týče stromů, domů, cest atd). Vzhledově chci ten návrh dotvářet postupně během stavby jak se mi to bude nejvíc líbit. Ohledně mostu mám zatím dvě varianty – a to hlavně z důvodu, že je to v ostrém oblouku (R310): buďto spíše něco jako kamenný propustek kde bude průběžné štěrkové lože, nebo krátký (cca 10 cm) železný mostík. Co se týče údolíčka, tak to bude spíše taková strouha cca 3 cm hluboká, než nějaké skalnaté údolí, kde by vynikla scenérie se skálou. Ještě mě napadlo taky umístění přejezdu polní cesty mezi most a tunel. Ale jak říkám, až budou posazené koleje a vlak bude jezdit, pak teprve přijde čas řešit vzhledové detaily.

  • ahoj
    osobně si myslím, že než kolejiště na kterém není více jak 40cm rovné koleje,
    raději modulovku, kterou při ježdění vždy rozložíš a potom složíš. šířka není tak důležitá.
    někde jsem viděl dobrý nápad s moduly, kde uvnitř modulů vedla kolej zpět, jako skrytá a na koncích byly dvě klesající smyčky. moduly se nedaly nijak moc přehazovat ale daly se dodělávat a tím trať prodlužovat. pokud by se dal základní panel – nádraží – pověsit na stěnu jako police – to znamená trvale, potom by se dal jistě použít i na vystavování modelů a pod – něco jako větší dioráma.
    a taky by se určitě dal zakrytovat proti prachu bednou třeba z plexi.
    určitě by potom ježdění vypadalo daleko reálněji než na šnekokolejišti.
    hodně zdaru
    a dobrý výběr
    samohýl

  • Dobrý článek . Já mám kolejiště 180×100 cm – jeden okruh s přerušovacími kolejemi a stačí mi to na to ježdění uplně krásně . Jinak mám dost plánů kolejišť tak kdyžtak můžu poslat ..

  • Ahoj, tvoje články se mi moc líbí, i návrh kolejiště, akorát se zkus vyhnout některým klišé a to zejména krátkému tunelu.
    Ukrytí tratě ano, ale krátký tunel ne, to vypadá vždycky „směšně“.
    Mně se hrozně líbí kolejiště z těchto stránek: http://www.carendt.com/scrapbook/page42/index.html (je jich tam skutečně hodně, má to asi 90 stran).
    Původně to nezvinklo ani jako kolejiště, ale jako obdoba jakési „logické hry“ (znáš Loco Commotion pro PC?), ale některé návrhy jsou i velmi dobře funkční jako kolejiště. A jsou moc roztomilé 🙂

  • Pánové máte samozřejmě pravdu, ale co s tím? Modulovku jsem zavrhl (nemám dost dlouhou „rovinku“ na spojení modulů, prach…), skrytá kolej pro odstavení motoráku bude zase hodně dobrá věc a jak jinak jí „schovat“ než do tunelu? Nechci, aby byla ta výhybka moc vidět, leda tak nějaký most místo tunelu, ale na ten zase není co dát krom lesní cesty. Zase si myslím, že i krátký tunel tu trať opticky rozsekne a bude to vypadat delší (přeruší se ta iluze okruhu) a že bude vlak čumět vpředu i vzadu ven? To už je bohužel asi smůla. Není to doufám moje poslední kolejiště, naopak je to první kolejiště a cílem by mělo být hlavně projetí modelů, beru to tak, že je to „pro začátek“.

  • Zdarec, ten tunel je opravdu krátký i ten můj na mini kolejišti je tak akorát a to je mnohem delší schová se tam aspoň 810+BDtax a to je celá souprava chvilku celá v tunelu a tobě bude pomalu trčet jen motorák na obou stranách ten most bych tam nedělal a raději bych natáhl ten tunel ale ta odbočka v tunelu skvělá věc.

  • Tunel určitě natáhnout neeee, to už by bylo zase z nádraží do nádraží a to rozhodně nechci víc než krátký tunel. Myslim, že když by se to šikovně zamaskovalo (keře na straně mostu, stromy nad tunelem jako optický předěl…) že by to mohlo jít a teoreticky by nebyl z jedné strany vidět druhý konec tunelu, což by trať pocitově prodloužilo. Konec konců krátké tunely jsou i v reálu, i když teda takhle krátké asi ne, ale jsou 🙂

  • Ahoj, a co tak dat kolajisko do skrine – http://www.railnet.sk/view.php?cisloclanku=2004092801 alebo v clanku http://www.railnet.sk/view.php?cisloclanku=2007030004, ale to je uz o moduloch, ale skrina ta ista 🙂 Apropo, a preco robit take male kolajisko? to uz je skutocne lepsie robit moduly a argument, ze musi byt ich vala a velkych neobstoji. Staci sa pozriet na stanicky ako je Dobruska (CZ), Novy Jicin (CZ) alebo Svavosovce (SK) a alebo Tatranska Lomnica (SK). Cez maps.google.com je vidiet, ze ani jedna nie je vacsia ako 200m a teda aj pri 1:120 a pouziti EW3 nebude mat modul viac ako 1,6m – t.j. 2 segmenty po 80cm a je to lepsie. Sam doma jazdit, je ako… teda lepsie sa … a vo dvojici, pripadne v skupine a s vlacikovanim je to podobne – a stretnuti je viac ako dost, aby ste si zajazdili a porozpravali sa s ostatnymi rovnako postihnutymi – napr v SR.:http://www.railnet.sk/view.php?cisloclanku=2009090002 alebo v CZ: http://www.zababov.cz (ktoreho aj som clenom)

  • v akym programu si prosimte delal tu grafiku

  • VoVo prosim te existuje čeština do WinTrack?

  • To vlstik: a jakou jazakovou verzi Win Tracku máš?, já se setkal s anglickou a německou, na obě jsou velice podrobné české návody, v kombinaci s alespoň základní znalostí německého či anglického jazyka by neměl nastat problém. Krom toho WinTrack je hodně jednoduchý program a většinou je jen kliká na ikony, maximálně tak zapnout co je most a v jaké výškové hladině se která kolej nachází.

  • V jakem programu si dělal ti 3D návrhy.

  • To je 3D model, který ti udělá program pro plánování modelových kolejišť zvaný WinTrack. Stejně jako skoro vše ostatní, co je na fotkách v tomto článku.

  • To miniaturní kolejiště se chystám postavit.Vždy bylo takhle malé kolejiště mým snem.

  • potreboval bych poradit stranky na program v 3d jak si namodelovat jakekoliv kolejiste dekuji

  • Wintrack se dělá ve 2D, ale umí pak zobrazit 3D model.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..