30
06/18
rubrika: Osobní vozy, autor: Kasparek

Vozy Dsd jsou obdobné konstrukce jako vozy Ce a Be, mají pouze jeden nástupní prostor a dva mezivozové přechody. Část vozů byla rozpracována roce 1942, výrobu však přerušily válečné události. Vozy Dsd byly dodávány v letech 1946 až 1947.

V letech 1948 až 1951 byly dodávány vozy Dsd s překonstruovanou skříní, užší a opatřenou vyhlídkovými okny pro vlakvedoucího. Vozy byly postupně doplňovány kamny na pevná paliva v oddílu vlakvedoucího a průběžným kabelem elektrického topení, aby mohly být řazeny i ve vlacích vytápěných elektricky. Zdroj http://www.vagony.cz/vozidla/rybak/rybak.html

Baleni je v klasické v krabici.

Po otevření krabice na vás vypadne hromada dílů, návod a obtisky.

Díly jsou vylisované z probarveného plastu, otřepy a nálitky jsou minimální. Jenom ve výhledovém oknu, v rohu bočnice a jeden velký na podvozku viz níž. Ostatní otřepy jsou tak male a minimální že nestojí za řeč.

Návod je zpracovaný dobře, ale chybí popsání madel, které kam patří a pro jakou verzi vozu je určené.

Bočnice jsou v jednom kuse spolu s nástupním prostorem. Bohužel stěny jsou z venku dost hrubé, pravděpodobně pozůstatek z masteru z 3D tiskárny. Jinak jsou bočnice dobře zpracované a vylisované.  Z vnitřní strany jsou naznačena místa pro vrtání otvoru pro madla.

Detail hrubosti stěn.

Vnitřní strana je hladší. Stopy po vyhazovačích jsou umístěny na dobrých místech, ničemu nepřekáží.

Bočnice drží silné spojky, osvědčilo se mi je řezat žiletkovou pilkou a při řezu jet podél bočnice, následně lehce obrousit vršek bočnici jemním smirkovými papírem a stopy po spojkách zmizí. Čela jsou vylisované včetně držáků nárazníku. U čela bez nástupního prostoru jsem zjistil že, ,,packy´´ které mají zajistit přesné zapasovaní skříně jsou moc vzadu horní dokonce o zhruba 1mm, takže během slepování skříně je lepší se orientovat podle vnější návaznosti. Součásti stavebnice jsou i záslepky pro okna.

Slepeni skříně je jinak bezproblémové a jednoduché a zabere jenom chvilku.

Následovala úprava na vůz s kamny. Protože, nestavím vůz dle reálné předlohy, zaslepil jsem okno toalety záslepkou s ventilací. Okno toalety jsem zaslepil z důvodu lepší ventilace. Nestavím podle předlohy z důvodu, že vůz bude řazen v pracovním vlaku fiktivní společnosti.

 Skříň zatím odložíme a pustíme si do podvozku. Na podlaze je velký nálitek, naštěstí jde dobře odstranit.

Boky podvozku jdou přilepit dobře. Sestavení je stejné jako u M152 od LPH. Je dobré osadit na zkoušku dvojkolí a zjistit, jestli vůz nešmajdá. Velky problém nastává u výztuhy, protože je příliš dlouhá. Aby, se vešla na místo bylo nutné jí na jednom místě rozříznout a zkrátit. Další problém nastal u skříně baterie. Na vnějším díle jsou zarážky, které jsou naprosto k ničemu, protože jsou špatně umístěné, takže to nepasuje, pro správné slepeni je nejlepší je odstranit úplně a slícovat od oka. Místo pro její umístěni je v návodu dobře naznačeno. Ostatní díly jdou, přilepí snadno a jednoduše, jenom u schodu byly velké nálitky. Akorát jsem bojoval se schodem, do nákladního prostoru na straně se vzdušníky, protože je tam málo místa. Na stranu bez nástupního prostoru přijde záslepka schodů, protože podvozek je univerzální, tedy jak pro osobní tak služební a pravděpodobně i pro poštovní verzi.

Kompletní podvozek.

Jdeme na interiér. Vylisovaný je dobře bez otřepu, akorát na podlaze je dost nepříjemný vtok. Celkově je dobře zpracovaný a detailní.

Ale je potřeba dát pozor na jednu věc, jedna vzpěra je ve skutečnosti komínová roura. Sestavení je otázkou chvilky.

Sestavený interiér.

Střecha je vylisovaná dobře bez nálitků a otřepů, spojky jsou silné, ale naštěstí docela dobře umístěné. Nýtování je pěkně provedené, jenom některé nýty jsou mimo osu. Protože, stavím vůz s kamny na střechu příjde přilepit komínek. Ve stavebnici jsou celkem k dispozici tři.

Přilepení komín.

Sada leptu je zpracovaná dost nešťastně. Všechny spojky jsou proleptány do půlky sily plechu, což je dobře. Některé spojky jsou zbytečně silné, nebo by být nemusely (dělají více škody než užitku).

Madel není moc, jenom na nákladní dveře, a pod nárazníky+ tažné háky.

Sada nárazníku obsahuje čtyři vypouklé a dva ploché nárazníky a čtyři drážky. Všechny nárazníky jsou kulaté. Pokud potřebujete hranaté, musíte je seříznout. Osazením nárazníků je hrubá stavba hotová a vůz muže jet do lakovny.

Skříň jsem nastříkal zelenou RAL 6018. Obával jsem se, že hrubosti stěn podepíše na výsledném laku, naštěstí stačilo dat o dvě vrstvy laku více a stěny jsou hladké.

Následovalo natření čelníku a nárazníků černou barvou. Interiér jsem lehce natřel nějakou hnědou.

V interiéru jsem jenom natřel podlahu, stoly, poličky a židle zbytek jsem nechal v barvě plastu, aby vnitřek nebyl tak tmavý.

Střechu a podvozek v černé.

Na obě čela přišli přilepit přechodové můstky a tyč ruční brdy na straně s nástupním prostorem.

Obtisky jsou ostré s výběrem dvou čísel vozů. Bohužel černý pruh je příliš dlouhý a je nutné ho zkrátit, a tím že ho rozstřihnete si i usnadníte aplikaci. Popisky na spodek skříně jsou cele v jednom laku, což výrazně usnadňuje aplikaci. Sada obsahuje i dva černé pruhy na překrytí čísel vozu. I když stavím bez reálné předlohy tak jsem osadil originální popisky, kvůli obavám že by moje domácí obtisky dostatečně nekryly.

Ostrost popisků je neuvěřitelná. Usazení na miste je zcela bezproblémové, k posunutí stačí jenom trochu namočit. K aplikaci obtisku nepotřebujete pomocné vodičky.

Zbylé popisky zatím osazovat nebudu, protože je zatím nemám vyrobené.

Jde se zasklívat. Okna jsou vylisovaná pěkně, bez otřepů, ale bohužel většina jich je příliš velká, jediná, která sedí přesně, jsou ve dveřích. Ostatní se musí zmenšit. Na lepení oken požívám clearfix. Okna výhledového okna jsou v jednom kuse stejně jakou u vozu daa-k od LPH, takže je potřeba natřít rámy oken,

Až na zmenšování oken jde zasklívaní dobře.

A pomalu se blížíme k dokončení… Na podvozek příjde ještě přilepit zváží, kinematiky, a interiér.

Stavebnice obsahuje plastová dvojkolí, ale já jsem pro lepší jízdní vlastnost osadil kovová o průměru 8.3mm. Podvozek jsem ještě lehce nepatinoval rzí.

Skříň slepit se střechou. … Střecha taky dostala trochu rzi.

Všiml jsem si, že nad nástupním prostorem střecha trochu utíká na jednu stranu, i přes přesné zapasovaní.

Po zacvaknutí skříně na podvozek zbývá ještě přilepit madlo do nástupního prostoru.

A tímto je vůz hotov a muže vyrazit na trať.

Co říct závěrem. Až na pár chyb je stavebnice zpracovaná dobře a myslím si, že až se chyby opraví (hlavně zadní čelo, střecha a okna) tak stavba bude naprostá pohoda.

10 komentářů k článku “Služební vůz Daad od SDV”

  1. Tomislav :

    SDV v poslední době dělá radost modelářům TT a věřím, že v nastaveném trendu výrobce zůstane i nadále. Chtěl bych se pokusit ze služebního vozu udělat poštovní vůz. Nějaké podklady už mám. Jen se mně zdá, že máš na služebáku dosti světlou zelenou barvu.

  2. Ronoath :

    RAL 6018, zmíněný v textu, je skutečně příliš světlý. Ale když jde o vůz pracovního vlaku, je to v pohodě.

  3. Ivan_TT :

    Stavebnice je pěkná, jsem rád, že u Dsd upravili některé neduhy prvních rybáků (uchycení střechy v archu mimo nýty, celistvá bočnice s dveřmi – moc hezky se mi to nelepilo).
    Hrubost bočnic – moje stavebnice je OK. Sice tam nějaké nerovnosti jsou, ale všiml jsem si jich až na základě tohoto článku, tekže to již zřejmě uravili. Stavebnice pár nálitků měla, ale nevadilo mi to.
    Prostě klasická SDV skvělá stavbnice! Těším se na další, vlastně už ani nepořizuji žádné tovární modely, stavění vlastních mne začalo hoodně bavit ;).
    Osobně se mi kombinace světle zelené a černé střechy moc nelíbí, ale proti gustu autora žádný dišputát. Díky za článek!

  4. petr :

    jojo…rybáky jsou klasika…ale i mě ten odstín připadá jako šílenost…takhle vypadal jeden co s ním začátkem 90.let jezdila 423.009

  5. Střelec :

    Když se na to hodí barevný filtr do modra a následně trochu ušpiní, tak ta zelená přestane bít do očí. Střechu bych patrně nenatíral klasickou černou, ale něčím jako RLM 66, nebo „černá NATO“ (je našedlá). nebo ji natřel běžnou světle šedou a zaprasil rzí a „drážní špínou“ stejně, jako podvozek.

  6. Ladis-63 :

    Já tedy tajně doufám, že SDV dotáhne tu „Rybáckou“ řadu do konce a i na ten poštovní vůz dojde.

  7. roman :

    snaha se ceni, ale…zajimalo by me, co vedlo autora k pouziti takoveho nesmyslneho barevneho schematu, ja teda dostal od te zelene peknou facku a cerna strecha mi prijde taky dost jako nerozum, ale treba nejaky vuz v podobne silenem havu nekdy byl 😛 … neprilis hladky povrch bocnice by dozajista vyresilo pouziti nejakeho surfaceru/primeru

  8. starsivlk :

    pěkně postaveno, jen to barevné řešení mně tak trochu děsí, ale proti gustu žádný dišputát

  9. VoVo :

    Při čtení článku jsem si vybavil známé „hračkolejiště“ z K-reportu, kde si modelář vytvořil vlastní „svět“ se svou dopravní společností, svými barvami vozů atd. I to je varianta hraní si s vláčky – proč ne. Obsahem je článek hodnotný a zajímavý, a konečné barevné provedení je relativně detail, takže díky i za to! Všem vždycky říkám že chci, aby vypíchli ty věci, které se v návodu nedočtete, a to je tady naprosto splněno 🙂

  10. MaTTo :

    V diskuzii sa pise o pouzitych odtienoch farieb, ktore su pouzite. Moja otazka znie: Ake si spravne odtiene na sluzobny vozen a ako napr. na pracovny vozen? Poznam tabulku, ktora je na Zababove ohladne farieb a tam su spominane 3 odtiene zemenej RAL 6020,6025 a 6029.
    Dakujem
    MaTTo

Napsat komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Objednávky přijaté v tomto týdnu expedujeme od 20.7. Děkujeme za pochopení. Skrýt