Poslední dobou se na trhu objevila celá řada laserovaných drobných staveb a doplňků od české firmy Modelscene. Jednotná cena 129,- Kč za stavbu a 89,- Kč za doplněk, jednotné balení v průhledném plastovém blistru (v Opletalce občas v pytlíku). Materiál dýha, překližka a lepenka podle typu. Začnu doplňky.

Již nějakou dobu jsou k dostání „staré pražce“. V H0 jsou v blistru sypané, v TT jde o překližkový rámeček, ze kterého je pražce nutno pracně vydolovat. Jde o celkem univerzální doplněk ke trati či do různých nádražních zákoutí – lze je nechat volně poházené či vystohované mnoha různými způsoby, případně je použít jako doplňky staveb (schody, obrubníky a podobně). Výpalky jsou v barvě víceméně černé, lze je ale podle potřeby barvit či mořit.

Z drobných staveb začnu dřevníkem s nářadím Stavebnice v H0 a v TT jsou si až na měřítko velmi podobné.

Obě obsahují přístřešek se srovnaným štípaným dřívím, dvě kozy na řezání dřeva, dvě pily, dvě sekery a díly na jeden špalek na sekání dříví. Kromě toho je ve stavebnicích dost palivového dřeva jak ve formě prken, tak i polínek v různém stádiu zpracování.

Stavět doporučuji podle přehledného návodu, barvit či mořit díly je dobré ještě před stavbou. U TT je dobré špalek sestavit jen ze dvou nebo tří vrstev a podle toho zakrátit „kůru“, čtyřvrstvý by byl moc vysoký.

Při sestavování kůlny není od věci obití z rámečku vypreparovat tak, aby jedna strana sestavy zůstala spojená proužkem dýhy – nebude pak nutno lepit každé prkýnko samostatně. Po přilepení se pak přebytek (spojka) odřízne či odstříhne podél hrany sloupku.

Díky přebytku prken ve stavebnici lze přístřešek udělat ze tří stran opticky uzavřený. Pak lze ušetřit zadní vrstvu hromady štípaného dřeva a použít ji jinde (u stěny chaty či chalupy). Kozy na dříví se sestavují pomocí jednoduché šablony ze dvou rámů tvaru X a několika příček.

U TT doporučuji na příčky použít tenké dýhové štěpiny, originální příčky jsou moc silné.

Opruz jsou nástroje – každá pila má dvě vrstvy oblouku, mezi které se vlepuje pilový list.

Sekery v TT jsou z jednoho kusu lepenky, v H0 mají lepenkovou hlavu a dřevěné topůrko. Lepenku s nástroji je dobré před zpracováním napustit vteřiňákem.

Po vypreparování a sestavení je třeba nástroje nabarvit a nezničit je při tom, ani neztratit. Palivové dřevo doporučuji uložit bokem a zpracovat ho až při instalaci do terénu.

„Zastávka dřevěná“ vychází ze samostatné uzavřené čekárny, které dříve stávaly na některých vlakových zastávkách bez obsluhy.

Objekt má ve skutečnosti řadu využití – od původního určení přes vechtr, zahradní chatku, trampskou boudu až po rekreační objekt. Základní stavbu lze upravovat jak barevně, tak různými doplňky. Stavebnice v TT a H0 se v tomto případě liší jen velikostí. Obě stavebnice obsahují zajímavou vychytávku – laserovanou imitaci záclon. Stavba je jednoduchá. Díly opět nabarvíme či namoříme předem, drobné lepenkové části lze ještě před barvením zpevnit napuštěním vteřiňákem. Po důkladném proschnutí zahájíme stavbu. Doporučuji začít střechou. Lepenkovou krytinu (luxusně gravírovaný eternit) nejprve podlepíme dřevěným podbitím a necháme pod zátěží proschnout. V mezičase nalepíme na stěny vnější rámy oken a dveří a sestavíme okna a dveře. Na proschlou střechu nalepíme nosný rošt a opět necháme proschnout. Vlepíme okna a dveře do stěn. Návod doporučuje sestavit stěny a podlahu a vše zaklopit střechou. Vzhledem k tomu, že při moření/barvení stěny mohou poněkud změnit tvar či objem, zvolil jsem postup opačný – stěny jsem sestavil kolem střešního roštu a podlahu vlepil jako poslední. Pokud někdo chce doplnit interiér, lze kolem střešního roštu nalepit jen tři stěny, vlepit podlahu a interiér a pak vše uzavřít poslední stěnou. Po slepení stavby provedeme barevné retuše a můžeme dále vylepšovat. Já jsem přidal komín z ohnuté plastové trubičky (+ nezbytné oplechování) a okap (osvědčený Auhagen). Podle účelu lze dále přidat třeba okenice, verandu, nebo jiné přístavby a doplňky.

„Zastávka“ je otevřená dřevěná kůlna s lavicí, cedulí pro název zastávky a deskou pro jízdní řád. Podobnou najdete v Ratmírově na JHMD, ale i na vesnických fotbalových hřištích, lze ji využít jako kůlnu na seno pro dobytek na pastvině stejně, jako přístřešek pro menší hospodářské stroje. Mám ji v měřítku H0, v nabídce je i v TT.

Vyjma eternitu na střechu (bez podbití) je stavba celodřevěná. Namoříme a nabarvíme díly. Stavbu zahájíme podlepením střešního dílu nosným roštem. Zatímco schne střecha pod zátěží, slepíme podle návodu nosnou kostru a podlahu. Podlaha má tendenci se kroutit – pak může být stavba po slepení lehce do vrtule.

Podaří-li se slepit bez problémů nosnou kostru můžeme ji polepit plaňkami. Použijeme při tom stejný trik, jako u stěn dřevníku – stěny vypreparujeme z „rámečku“ tak, aby na spodní hraně zůstal pruh plného materiálu, který odřízneme po nalepení a důkladném zaschnutí lepidla.

Když máme hotové stěny, slepíme a vlepíme do boudy lavici, její opěradlo, desku na jízdní řády a na přední rozpěru umístíme ceduli pro název zastávky.

Nakonec nalepíme střechu a po barevných retuších máme hotovo. V případě, že chceme stavbu využít jako kůlnu, samozřejmě „zastávkové“ propriety vynecháme a umístíme dovnitř to, co uznáme za vhodné (seno, menší stroje, různé harampádí, „cosi“zakryté plachtou).

„Zahradní domek“ je v nabídce v TT i v H0. Mám ho zatím v TT. Drobnější lepenkové díly doporučuji předem napustit vteřiňákem. Neudělal jsem to a došlo k jejich deformaci.

Díly doporučuji nejprve nabarvit, stavět lze bez problémů podle návodu. Střechu je třeba nabarvit z obou stran – vrchní barvou dehtové lepenky, spodní barvou dřeva.

Osobně se mi poslední dobou osvědčilo zkompletovat střechu s nosným roštem a osazovat ji na stavbu již vcelku.

Dalším doplňkem jsou zásněžky. Správně by se měly vyskytovat rozestavěné podél tratí a silnic v místech rizika zafoukání jen od pozdního podzimu do jara, ale leckde stávaly prakticky celoročně, než se pro různé nenechavce staly zdrojem palivového dřeva.

Mimo sezónu bývaly vystohované někde poblíž místa potřeby – buďto na plocho, nebo nastojato „do áčka“, prakticky vždy pod stromem. Stavebnice v TT i v H0 jsou laserované z dýhy po způsobu plotů, proklamované měřítko je ale dost nepřesné – v poměru k vozidlům jsou dost velké – ty větší uvádějí použitelnost pro měřítka 1/72 a 1/87 (tedy H0/00, cca 1/76; 25x23mm).

V případě údajného TT bych typoval skutečné měřítko asi na 1/90 (18x16mm), protože náklaďáku v setince zabere jedna zásněžka většinu plochy korby.

Skutečné zásněžky se pohybují kolem rozměru 120x120cm.U tratě (proti vlaku), vypadají celkem dobře, u silnice v porovnání s vozidly působí až příliš rozměrně.

Dýhový aršík obsahuje v TT 3, v H0 2 zásněžky, proklamováno je šest kusů zásněžek na balení (v TT jsem jich našel 9). Každá zásněžka má pět prken, tři výztužné a dvě opěrné latě. Díly je dobré namořit či nabarvit předem. Osobně je sestavuji tak, že vyštípu materiál mezi prkny, prkna v „rámečku“ přelepím stojinami a šikmou výztuží. Po zaschnutí lepidla celou konstrukci vystřihnu a opatřím stojinami.

Pokud budu dělat naplocho stohované zásněžky, ze zbytků dýhy nastříhám prkna podle vzorového kusu, slepím z nich potřebný „stoh“ a vzorový kus nalepím navrch, nebo z lépe viditelné strany z boku a celý stoh umístím někam ke trati či silnici pod strom…

3 komentáře k článku “Drobné stavby a doplňky od Modelscene”

  1. petr :

    zásněžky jsem vždy našel za 99,- a zastávky s kůlnami za 145,-..tak nevím…

  2. Anonym :

    V době psaní byly ceny, jak je uvádím (nákup koncem roku 2017). Než článek přišel cca po roce na řadu (psáno/odesláno v lednu 2018), ceny se bohužel zvedly.

  3. petr :

    tak to potom ano..jinak tyto jsou opravdu pěkné,detaily úžasné a věrné realitě..

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..