Taky vás vždycky lákala „úzká“, ale při představě shánění pojezdu do „téúčka“ vás ta chuť rychle přešla? Nedivím se, shánět všeobecně pojezdy na cokoliv je snad čím dál složitější. Přitom u Nkařů mluví celý svět o pojezdech Tomytec, které by na to šly použít.

A protože TTe je pořád naprosto okrajová záležitost, tak tady snad žádné velké tajemství neprozradím, nehledě na to, že číňan není takový obchodník jako Tillig a nestahuje hned díly pro vlastní pojezdy z trhu 🙂 Tomytec je výrobce všemožného asijského hračkoidního haraburdí, které našince většinou vůbec nezaujme. Vyrábí mimo jiné i vláčky, a to hlavně jako statické vitrínové zjednodušené modely. Jenže, ono se k nim pak jako dodatečné příslušenství dá sehnat spousta druhů pojezdů (vše je v Nku, tedy cca 1:160), aby se tyto makety daly rozjezdit. Za slušný peníz (proti továrním mašinám) se dá sehnat pojezd, který svými továrními vlastnosti „stojí za rozřezání“, než bastlit něco úplně na koleně, nebo ze starých pikáckých Nkových mašin.

Já tyto pojezdy začal používat pro TTm tatranskou železnici, protože při zkouškách se mi velmi osvědčily.

Pozitiva:

  • setrvačníky
  • tovární jízdní vlastnosti
  • tichý motor
  • odpružené náprav vč. sběru proudu
  • bandáže na 2 kolech -> perfektní tažná síla (pojezd rozjede 3vozovou tatranskou električku na stoupání 10cm/1metr)

Negativa

  • plochý nákolek dvojkolí podle normy „číňan“ nerespektuje rozšiřování k okolku dle NEM (a skutečnosti) a tím zkratuje některé výhybky v srdcovce dotykem protilehlé koleje (vadí u digitálu, kde zkratová ochrana hned vypne)
  • úzká dvojkolí (toto je pro TTe kupodivu velká výhoda) způsobují zkraty na jazycích výhybek, které nejsou „DCC friendly“, opět vadí hlavně u digitálu kvůli zkratu a vypnutí
  • vysoká (ale opravdu vysoká) rychlost v analogu, nutno srážet odporem nebo jinak
  • pro DCC nutno nastavit max rychlost (CV5) např. na 30 – 50 (z 255), tedy brutální zpomalení pro pomalé úzkorozchodné provozy a z toho případné související problémy s náhlými rozjezdy atp.
  • některé zdroje uvádí motorky na 3V (ale zatím mi žádný neshořel)

Pro TTm vlastně není potřeba nic řešit kromě vzdálenosti otočných čepů. Proto tuto část přeskočím na jindy, a zmíním tu věci pro TTe. Tam je to trošku horší, pojezd je samozřejmě pro rozchod 9 mm, a pokud zrovna nejezdíte JHMD na Nkových kolejích (mluvíme pořád o 1:120), což někteří kolegové pro ulehčení dělají (a já jim to nemám za zlé), tak je potřeba pojezd na Zetkové koleje zúžit.

Následující fotky zobrazují verzi TM-06R, ale konstrukce většiny pojezdů je totožná. Konstrukce pojezdu jako takového je stejná např. s notoricky známou V100. V setrvačníku unašeč, kardan, unašeč se šnekem a pak zapouzdřený podvozek s pár ozubenými koly.

Rozebrání je otázkou chvilky. Proud je přenášený z podvozku přes 2 kontakty do napružených plíšků v rámu. Nikde nevedou žádné dráty.

Kardan stačí libovolně zkrátit / prodloužit včetně plastového rámu pro získání optimální vzdálenosti.

Zde jsem vyndal jedno kolo – kolo je na středovém plastovém ozubeném kole pouze nasazené a drží hrotem v plíšku sběru proudu. Kolo jde vyndat rukou, na celou operaci není třeba žádných stahováků ani lisováků. Pro zúžení na TTe je třeba provést na podvozku zbroušení rámu v okolí dvojkolí. Materiálu je tam dost, je potřeba ubrat cca 0,5 mm z každé strany. Díky tomu, že dvojkolí nedodržuje správný rozchod pro N, ale je trošku užší, není potřeba zužovat dvojkolí na Z koleje o celé 2,5 mm.

Osa zasunutá v ozubeném převodu má průměr 1 mm.

Rozšířená část za plastovým středem má 2,3 mm.

Dvojkolí je průměru 5,6 mm. Vhodné mimo jiné i pro tramvaje v TTm (Liberec, Bratislava). Možná by šly pojezdy i rozšířit na běžné TT pro tramvaje?!

Detail tvaru kola.

Víc fotek jsem neudělal, ale když se vyndá středové plastové kolo, tak zjistíte, že i to se dá zúžit seříznutím tak, aby se kola přiblížila po opětovném nasazení středu (případně se zkrácením zúžené osy), v čemž spočívá samotné přerozchodování (nejde posunout kola na ose jen hlouběji). Sám jsem přestavbu na TTe nedělal, ale Rosťopiš jí dělal a říkal že tam nic jiného skutečně není. Na internetu jsme k tomu kdysi našli návod na zúžení někde v Kanadě (to bylo prvotní inspirací), ale zpětně už jsme ho nikdy nedohledali. Takhle už to vypadá hotové.

Oproti původnímu pojezd z nějaké staré Nkové mašiny se jízdní vlastnosti rapidně změnily k lepšímu, tažná síla taky, a to bylo účelem.

Stejně si to každý bude muset vyzkoušet sám, ale jde to, je to ověřené a jezdí to pořád jako tovární mašina. A to je pro TTe dost velký pokrok, no ne?

Pojezd můžete zakoupit na e-shopu MojeTT.cz >>>

12 komentářů k článku “Něco málo o pojezdech Tomytec pro TTm/TTe/H0e”

  1. Jozef :

    Ahoj môžem potvrdiť, sám som tento pojazd upravoval na TU 47 od teba. Nie je to také zložité, dá sa, TU 47 jazdí ako drak-predtým som mal nejaký pojazd s BTTB alebo tak a to sa nedá porovnať. Utiahne mi 1 Balm-u, 8 vagonov Ci-u, jednu Z a jeden v/u. Ale chcem VoVo navrhnúť /už som to písal v mejle/ že pre TTe na TU 47 by sa skor hodil pojazd TM-19 ten má razvor 60 mm čo pri originále 7000mm do mierky 1:120 je 58.33 mm. To sa akurát dorovná s podvozkami ktoré majú 14 mm miesto presných po prepočte 15 mm -tie 2 mm sa akurát doženú tým rázvorom 60 mm mal by byť v skutočnosti 58,33. A kolieska majú mať priemer 6,2 mm a nie 5,6 mm ale to už by som chcel asi moc ale aj taký pojazd Tomytec má. Teda ak budeš objednávať do E-shopu tieto pojazdy, skus objednať ten TM -19 – ja určite 1 vezmem. Nemuselo ba sa nič rezať, maximálne na koncoch opižlať zo 1 mm plastu aby sa to vošlo do skrine TU47.

  2. Jozef :

    Ešte pridám odkaz na prestavbu pojazdu na N – kový pojazd na Brejlovca s konkurenčného webu. http://www.honzikovyvlacky.cz/2014/04/01/postup-stavby-pojazdu-brejlovca-prestavbou-motorizovaneho-chassis-tomytec-tm-18/

  3. Aleš Okša :

    Zdravim,modelujem v mierke N,a tiez pouzivam pojazdy Tomytec,hlavne pojazd TM 18,na tomto pojazde mam postavene T 466.2 a T 458.1,a musim potvrdit,ze su to skutocne veeeelmi dobre a vydarene pojazdy,i ked som na odporucania kvoli povodnym motorom,ktore su vraj na 3 v,vymenil za Mashimu,jazdia skutocnevelmi dobre.Na ceste uz mam dalsie pojazdy,ktore chcem pouzit do rady 854-Hydra a M 240,tak ak bude zaujem mozem poreferovat.Samozrejme v N-ku.Kasne na spominanych motorakoch budu od p.Ciza

  4. Milan :

    Pěkná práce zeptám se co takový pojezd u Číňana stojí.

  5. Zlámalík :

    Milan: okolo 750 korun na eBay.

  6. Milan :

    Jo jo děkuji a našel jsem i tady ale trochu vyšší cena 1300Kč
    http://www.mojett.cz/produkt/pojezd-tomytec-tm-06r

  7. VoVo :

    Milane samozřejmě. Objednej si to v Japonsku za těch 750 Kč. K tomu zaplatíš dopravu. Za pár dnů až týdnů Tě celnice vyzve, abys doložil obsah zásilky. Protože jsi překročil 20 EUR, tak ti k tomu doměří DPH a poplatky za proclení, což musíš papírama doložit. Pak si pro to musíš ještě na poštu. Až se ti rozbije, můžeš to poslat do Japonska na opravu. A když jich objednáš víc najednou, budou Ti v tom ležet peníze. Tohle není 10 figurek v obálce z aliexpresu za dolar, které ti přijdou do schránky s dopravou zdarma… Kdo je schopnej, už dávno si je tam objednal. Kdo se s tím dělat nechce, tak může mít pojezd zítra doma a nesnaží se na všem hledat problém.

  8. Milan :

    VoVo co se hned čertíš nic špatného jsem nenapsal poděkoval jsem pánovy a napsal jsem že jsem našel i tady sice dráž ale to bylo vše.
    Koukám že jsem pích do vosího hnízda no nic původně jsem chtěl koupit pojezd zde ale kašlu nato budu hledat jinde zdar.

  9. VoVo :

    Jsou konkrétní kolenovrti, podle kterých je maximální povolená etická cena někde kolem 780 Kč, zbytek je prodejcův nehorázný zisk. Tak jen na tvou poznámku „trochu vyšší“ (protože v kontextu 1300-750 se může zdát Tvoje poznámka ironickou narážkou) vysvětluji, proč to za menší cenu nemá smysl dělat a je lepší upřednostnit individuální dovoz.

  10. Střelec :

    Na celní správu není od věci chodit s advokátem. Jsou schopní menší zásilku zničit, pokud adresát nevypadá dost solventně na okradení. U velkých věcí (ojetiny) si prozměnu nákupní cenu bez ohledu na doklady a smlouvy určují sami (minimálně dvojnásobnou) a z té pak vypočítávají clo a daně….

  11. Milan :

    pojezdy jsou nebo nejsou píšeš nedostupné

  12. VoVo :

    Nejsou. Budou leden/únor.

Napsat komentář

Pro dodání objednávek do vánoc objednávejte zboží skladem, případně se dotažte na dostupnost. Skrýt